Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Helt säkert. Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker. Det som däremot de flesta (skulle jag tro iaf) upplever som negativt med vinyl är knaster, brus o.dyl. Det jag själv har mest problem med är annars distorsion i diskanten som får t.ex. s-ljud att låta onaturligt och obehagligt. Det är förstås i ganska stor utsträckning en justeringsfråga, men jag höll på i säkert en hel dag med alla möjliga verktyg och lyckades ändå inte få till det perfekt. Sedan gav jag upp och spelade en CD.
subjektivisten skrev:S-ljudet, var det från alla möjliga skivor och hur ställde du in?
Magnuz skrev:Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker.
Magnuz skrev:Nej, vissa skivor är värre än andra, jag antar att det kan ha med slitage att göra också (nästan alla mina vinyler är köpta begagnade), men det verkar helt klart vara ett vinylproblem, eftersom det tilltar ju längre in på skivan man kommer. Ställde in gjorde jag med diverse verktyg för ändamålet (minns inte märke).
Magnuz skrev:Harryup skrev:Svaj är absolut av ondo i alla former.
Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?
subjektivisten skrev:Det jag fundera på var om du försökte få bort något som fanns redan på masterbandet och därför inte kunde försvinna hur man än ställde in pickupen.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Svaj är absolut av ondo i alla former.
Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?
subjektivisten skrev:Jag använder mig av en "Wally tractor"
Harryup skrev:Vad finns det för belägg att ett sådant fel skulle uppkomma, och varför skulle en fylligare klang alltid upplevas som bättre.
Harryup skrev:Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.
Laila: Har också haft en Decca med vdh-nål och utdämpad av honom utan skal. Den hade en transientåtergiving som fick det mesta att bara låta trött. Dessutom råkade detta exet också spåra perfekt av någon anledning.
Bill50x skrev: Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.
/ B
Harryup skrev:Bill50x skrev: Men bortsett från Technics 120 har jag aldrig upplevt problem med svaj. Och med den spelaren kom svajet när jag försökte bli av med de svåra problemen med återkoppling.
/ B
Hmmm, problem? Det skulle ju kunna vara fördelar.
Sorry Magnuz kunde inte hålla mig.
Harryup skrev:Magnuz testa att spela en pianoskiva på en spelare med det minsta lite extra svaj så får du höra hur fylligt det blir. Man blir sjösjuk.
Bill50x skrev:Jag har nu aldrig haft någon skivspelare med svaj, i alla fall aldrig någon som jag kännt genererat fylligare bas pga detta.
perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
matereo skrev:perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå. Skivspelarmuller och dess ev singnalbrum och återkopplingskonsekvenser tror jag få vinyl diggare här lider så särskilt svårt av via sina spelare. Om man gillar den hårda typ av distortion som CD ger eller den för vissa öron mer eufoniska dist som huvudsakligen förknippas med vinyl-avspel är ju individuellt.
Bill50x skrev:Att tolka vinylens ljudande (positiva) egenskaper enbart med mediets dist är väl enkelt. I en enkel anläggning kan skivspelarmuller förväxlas med det lågfrekventa ljud som kan finnas i vissa lokaler. I bra vinyler hör man skillnad. Kyrkor tex, även om alla kyrkor inte "låter" likadant.
/ B
SirAnselm skrev:För den totalt oinvigde som ändå funderar lite på att inhandla en Pro-Ject Debut snart: Om man enbart ser till tekniska detaljer, hur står sig CD mot vinyl?
matereo skrev:perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå.
perstromgren skrev:matereo skrev:perstromgren skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Det där tycker jag låter som en spekulativ slutsats, inte för att andra är mindre spekulativa men ändå.
Jag vill bara förtydliga att uttalandet inte är mitt eget, utan ett som jag vill minnas iö gjorde i sin artikel. Är det ingen som har MoLT-artikeln och kan vidimera eller vederlägga detta? Ingvar, läser du detta sjlv kanske, och kan utvecklar?
Vee-Eight skrev:Skall man rabla samplingsteorem så är ju CD-mediet överlägset. Sedan så kan man ju också fundera på vad för slags inspelningar och mastringar som finns på de olika formaten, vilket oftast kan ses som en fördel för vinylen.
Fundera såhär; har man inte en vinylspelare så går man miste om mycket bra musikmaterial, oavsett genre. Samma gäller ju givetvis cd-spelare.
perstromgren_inaktiv skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Harryup skrev:Magnuz skrev:Lite lagom svaj borde också kunna ge en illusion av fyllighet, liksom diverse dist och även akustisk/mekanisk återkoppling. Man hör ju ofta vinyl beskrivas som varmare och fylligare och det kan mycket väl ha sådana här orsaker.
Håller inte alls med, utan håller med Subjektivisten.
Svaj är absolut av ondo i alla former. Akustisk återkoppling eller rumble gör heller ingen glad.
Tror mer på att äldre skivor mixades i studios som var annorlunda bestyckade.
Bill50x skrev:Magnuz skrev:Harryup skrev:Svaj är absolut av ondo i alla former.
Även om svajet är så litet att det inte upplevs som svaj utan som fylligare klang?
Vilka belägg finns det för ett sådant påstående? Det är väl snarare harmonisk dist som ger ökad fyllighet (förutom rent frekvensmässiga avvikelser), eller?
/ B
SirAnselm skrev:Vee-Eight skrev:Skall man rabla samplingsteorem så är ju CD-mediet överlägset. Sedan så kan man ju också fundera på vad för slags inspelningar och mastringar som finns på de olika formaten, vilket oftast kan ses som en fördel för vinylen.
Fundera såhär; har man inte en vinylspelare så går man miste om mycket bra musikmaterial, oavsett genre. Samma gäller ju givetvis cd-spelare.
Ja, precis, att ljudkvalitén oftast verkar vara bättre på vinyl pga bättre mastring har man ju nästan greppat, men om man ser enbart till de tekniska bitarna så är alltså CD överlägset? Vet inte ens vad samplingsteorem är för någonting, men jag kan tänka mig att det finns fler tekniska detaljer än dessa också?
subjektivisten skrev:perstromgren_inaktiv skrev:Var det inte Ingvar som skrev en artikel om just detta i Molt för en massa år sedan? Jag vill minnas att han hade en lista med vinyl-fel som kunde upplevas som förbättringar. Jag har för mig att han skrev något om att skivspelarmuller lätt kunde förväxlas med den "värme" som en kyrkas akustik ger och därför skulle upplevas som bättre än digital överföring.
Någon som har den tidningen som kan lista vilka vinylfel som kan upplevas som förbättringar? Eller kommer kanske Öhman ihåg det själv?
Antar att kanalseparationen påverkar så man kan uppleva större rymd än vad som är på skivan.
Britt-Gunnar skrev:värst var du var på hugget Richard![]()
Mvh Carl
Richard skrev:Några vinylfel:
phloam skrev:Richard skrev:Några vinylfel:
Å fy f-n.... om det nu är så dåligt... hur kan det då låta så bra?
phloam skrev:Samt lite apropå, är det helt självklart att det man som musiklyssnare egentligen vill lyssna på är masterband..?
Harryup skrev:Nejdå Richard,
jag blir inte arg på dig. Jag tar dig inte på allvar längre. Din allmänna diskussionsteknik har brister som flera har påpekat för dig så jag har inget att tillägga.
God Jul
Harry
Magnuz skrev:Därför att de flesta av de där felen kan hållas ganska små och de behöver heller inte upplevas låta dåligt. Det ser mycket värre ut i skrift än vad det är i verkligheten även om felen nog är tillräckliga för att aldrig göra vinyl omöjligt att skilja från masterbandet (om man inte preparerar mastern med lite typiska vinylfel, förstås - då kan det nog bli knivigt).
subjektivisten skrev:
Intressant tanke. Frågan är om det inte blir kaka på kaka så man kan höra problemen ändå?
Siolle skrev:Man ska nog inte glömma att gravering gjordes av ett ganska litet antal riktiga experter, ofta specialicerade på olika musikstilar. Masterlacket lät inte som masterbandet, men med erfarenhet visste man oftast vilka förändringar man kunde vänta vid olika nivåer eller programlängder.
Vid större produktioner gjordes ofta flera graveringar med olika inställningar och man valde sen den pressning som lät bäst. Det var inte heller ovanligt att graveringar fick göras om när provpressningen kom. Som vid inspelning på analogband så kompenserade man för "fel" som man visste skulle dyka upp i senare led.
Notera också att "signal/brus" på Vinyl är från en 0dB ref-nivå på typ 8cm/s ner till mätt brus, inte som våra digitala 0dBFS till brus. Innan "toklimiteringens" tid så brukade 0dB ref motsvara -18dBfs, så skillnaden är inte alls så stor som den kan verka.
Vinyl är ju ett elektromekaniskt system som faktiskt var ganska förutsägbart, i alla fal inte så fasligt mycket värre än dom egendomligheter som pågår i de digitala algoritmernas värld.
Gott Nytt
O
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster