Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:Hej Alla
Jag har läst mycket om blindtester i detta forum, kablar är svåra att höra skillnad på.
Hur är det med förstärkare då? kan man höra skillnad på olika slutsteg?
kan man höra skillnad mellan olika försteg?
Om ett test görs mellan tex Nad 208 och Nad 216, kan någon skilja ut dom i ett blindtest?
Harryup skrev:Har ni någonsin testat 2 ex av något märke och nån typ och hört skillnad på individerna?
mvh/Harryup
Är det någon som har varit med i ett blindtest mellan två stärkare så skulle det vara intressant att läsa om det, kanske det finns redovisade någonstans på nätet annars så går det bra att skriva om det här här.
Harryup skrev:Johan:
Alla komponenter har ju toleranser så 2 helt identiska förstärkare är ju svårt att få tag på. Har själv i halvblinda tester (vi har bytt fram och tillbaka öppet och tappat räkningen) identifierat 2 olika passiva försteg med olika generationers kablar i. Kan ju bero på vad som helst men skillnad var det.
Dessa är oftast dyrare än en begad 208 men definitivt bättre.
Vad priset har att göra med kvaliten?
Max_Headroom skrev:På vilket sätt bättre? 208 kom igenom ett F/E-test så gott som felfritt. Hur klarar sig dom apparater du räknar upp? Vem har testat (F/E eller ABX)?
Om apparat inte färgar hörbart under normala förutsättningar, hur kan då en anna vara bättre (= mindre färgande) under samma förutsättningar? Det har jag undrat länge. Många har under årens lopp påstått det, men ingen har kunnat förklara. Märkligt.
Förtydligande:
Bra i avseendet "icke förvränga hörbart", alltså. Om du, någon HiFi-kritiker etc tycker att det låter bättre är i alla fall för mig ointressant. Förvränger hörbart = dåligt. Förvränger icke hörbart = bra.
Jo visst, det kan man ju bli. Allvarligt talat tror jag det finns många förstärkare som är klart bättre än NAD 208 oavsett vad ni kommit fram till i era test med konstlast.Morello skrev:Dom är säkert inte kass. Jag blir bara något skeptisk när en specifik modell får "pisk" av godtycklig modell från annan firma
Visst mycket tidskrävande, man ju också undra hur stor sannolikheten är att man redan hittat det bästa steget med tanke på att man testat en försummande liten del av utbudet. Antingen har man haft en jädra tur eller så finns det massa bra steg därute. Jag tror på det senare.Morello skrev:Så kan det mycket väl vara. Att få svar på frågan blir dock mycket tidskrävandeFörvisso ointressant, men jag var inte med när 208:an testades
Rydberg skrev:Tja, tjatigt eller ej, man kan ju undra varför testförfarandet inte är spritt mer över vår vackra värld om det är helt outstanding och dessutom ofta går stick i stäv mot vad resten tycker. Kan det vara någon brist i testet månne?
Rydberg skrev:När man ska beskriva hur en förstärkare låter är mettaforer, liknelser etc mycket praktiska, med dessa tillsammans med sitt egna ljudminne kan man då få en hyffsat klar bild hur det låter. Att du inte förstår detta Morello kan ju inte vi hjälpa.
Återigen detta påstående att folk mäter apparaterna för att se hur bra de är, när man i själva verket använder mätningar för att peka på bristerna hos en apparat.En stärkare som mäter "perfekt"
Isidor skrev:Problemet med "luftgitarrvärdet" för en hifikomponent är att det är extremt instabilt och nästan helt beroende av yttre faktorer som t.ex. lyssnarens dagsform eller alkoholhalt i blodet.
Om sockerpiller kan bota sjukdomar så kan man nog höra vad man ser också. Det handlar inte om att vara rädd utan om att vara medvetenÄr ni skraja att det ni ser skall påverka vad ni hör?
Birger skrev:Varför snöar alla in på blindtest hela tiden?. Det brukar räcka med ett par ackord för att avgöra om det är kasst, bra eller sketabra.
Är ni skraja att det ni ser skall påverka vad ni hör??
Själv är jag extra kritisk mot dyra grejer så i mitt fall kommer sk high end bättre ut i ett blindtest. Det är ju hur kul som helst att upptäcka att något billigare är bättre fast i ärlighetens namn händer det inte allt för ofta men det händer. Nää jag e skeptisk
Vad är så märkligt med det? De flesta som ställer en dyr BMW eller Merca eller något annat på uppfarten är inte ett dugg intresserade av vad som finns under huven, utan av de gröna ansiktena på grannarna...
Thomas_A skrev:När det gäller blindtest och ex förstärkare finns det mycket få publicerade exempel på att man lyckats höra skillnader blint. Jag tror det var runt 4000 omgångar som gjorts totalt i ett flertal tester, bl a av Stereophile. Inget test var positivt.
Men om man börjar jämföra förstärkare, försteg, och CD-spelare med ganska likvärdiga prestande, då börjar det bli knepigt. Då är det extremt viktigt att det första man gör är att kalibrera respektive utnivå till omkring 0,05 dB noggannhet mellan enheter.
Med ett vanligt oscilloskop är det omöjligt att mäta så små skillnader I alla fall om man ställer rimliga krav på signifikans i mätdata
Den spelare med högst nivå föses tex med en dämpsats
ThePreTor1aN skrev:mjo
Vee-Eight skrev:ThePreTor1aN skrev:mjo
Varför bumpade du en 4 år gammal tråd med kommentaren "mjo"? Du kunde väl skrivit "mjo" i de mer aktuella BT-trådarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster