Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Digital rumskorrigering behövs inte alls, om du har korrekt konstruerade högtalare med adekvat spridning horisontalt och vertikalt och elementen spelar i fas. ( Det finns ju några sådana ).
En digital rumskorrigering kan, om du håller huvudet som i ett skruvstäd ( där mätmikrofonen satt ) att låta som en hyfsad version av originalet, problemet är bara det att utanför " skruvstädet mångdubblas felen! Detta i jämförelse med ingen korrektion alls.
Denon och en del andra har försökt lösa detta genom att mäta på flera ställen i rummet, med resultat - sämre överallt!
V. H. Richard.
Harryup skrev:Jag är av den åsikten att alla vet hur dåligt det blir men få eller knappt nån har testat i verkligeheten.
Måttlig kompensation fungerar utmärkt enligt mina erfarenheter men först efter att man så långt det går möblerat så akustiskt rätt det går i det specifika rummet.
Piotr skrev:Peter Lyngdorf brukar ju lyckas bra med DSP.. så nog går det att få till allt. De mässdemos jag besökt med TacT/Lyngdorf Audio har varit väldigt bra i de lägre oktaverna.
/Peter
IngOehman skrev:Harryup skrev:Jag är av den åsikten att alla vet hur dåligt det blir men få eller knappt nån har testat i verkligeheten.
Måttlig kompensation fungerar utmärkt enligt mina erfarenheter men först efter att man så långt det går möblerat så akustiskt rätt det går i det specifika rummet.
Jag tror det är viktigt att skilja mellan det som i regel sorteras under paraplyet "digital rumskorrektion", och det som är vanliga eq-åtgärder.[/i]
Vh, iö
Harryup skrev:Richard skrev:Digital rumskorrigering behövs inte alls, om du har korrekt konstruerade högtalare med adekvat spridning horisontalt och vertikalt och elementen spelar i fas. ( Det finns ju några sådana ).
En digital rumskorrigering kan, om du håller huvudet som i ett skruvstäd ( där mätmikrofonen satt ) att låta som en hyfsad version av originalet, problemet är bara det att utanför " skruvstädet mångdubblas felen! Detta i jämförelse med ingen korrektion alls.
Denon och en del andra har försökt lösa detta genom att mäta på flera ställen i rummet, med resultat - sämre överallt!
V. H. Richard.
Hörsägen? Eller hur vet du att det är så?
Bamsefar skrev:Affald skrev:Onkyos nya 905 levereras med Audyssey MultEQ® XT
Har du köpt en eller ?
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Jag är av den åsikten att alla vet hur dåligt det blir men få eller knappt nån har testat i verkligeheten.
Jag tror det är viktigt att skilja mellan det som i regel sorteras under paraplyet "digital rumskorrektion", och det som är vanliga eq-åtgärder.[/i]
Jag har haft en Meridian 861 hemma och testat med en längre tid och tycker nog att den kompensationen den utförde inte gav något direkt mervärde mot mina filter.
IngOehman skrev: Automatiska inställningar bör alltid undvikas, eftersom inga existerande mäsystem till dags dato, kan skilja mellan olika infallsvinklar (trots att det gått att göra sedan >ett par årtionden!).
Vh, iö
bbw skrev:Läser detta forum ibland och blir lite förvånad över alla bestämda åsikter om digital rumskorrigering.
Efter ett drygt halvår med Lyngdorf Roomperfect tycker jag att det fungerar mycket bra.
Kör med dubbla separata basmoduler mot bakvägg enligt Lyngdorfs idéer.
Det är nog väldigt få som har förmågan att uppnå likvärdigt (eller bättre) resultat med eq, som RP gör automatiskt efter att ha mätt med ca tio olika mikrofonplaceringar i rummet.
Är det någon av er som hört RP i en 2.2 uppställning i hemmiljö?
/ Björn
Mandozzi skrev:Det kommer inte ta mer äm högst tre månader innan någon löst problemet med statisk rumskorrektion. Inom ett halvår har vi rumskorrektionstrimmade högtalare som kan ställas i ett 2X2 meters betongrum. helt utan reflexer, jag är nämligen med och utvecklar detta system, Det bygger på Tyska motfasningsprinciper och är, när det väl kommer till kund ett mycket billigt system. Runt 16 000:- och med kablage kanske det landar strax under 100 000:-
NNord skrev:Mandozzi skrev:Det kommer inte ta mer äm högst tre månader innan någon löst problemet med statisk rumskorrektion. Inom ett halvår har vi rumskorrektionstrimmade högtalare som kan ställas i ett 2X2 meters betongrum. helt utan reflexer, jag är nämligen med och utvecklar detta system, Det bygger på Tyska motfasningsprinciper och är, när det väl kommer till kund ett mycket billigt system. Runt 16 000:- och med kablage kanske det landar strax under 100 000:-
hah, vilket skitsnack
Nej, det är väl bra att systemet är så billigt. 16000:- för perfekt ljud utan krav på akustikåtgärder.NNord skrev:Mandozzi skrev:Det kommer inte ta mer äm högst tre månader innan någon löst problemet med statisk rumskorrektion. Inom ett halvår har vi rumskorrektionstrimmade högtalare som kan ställas i ett 2X2 meters betongrum. helt utan reflexer, jag är nämligen med och utvecklar detta system, Det bygger på Tyska motfasningsprinciper och är, när det väl kommer till kund ett mycket billigt system. Runt 16 000:- och med kablage kanske det landar strax under 100 000:-
hah, vilket skitsnack
Kaffekoppen skrev:Nej, det är väl bra att systemet är så billigt. 16000:- för perfekt ljud utan krav på akustikåtgärder.NNord skrev:Mandozzi skrev:Det kommer inte ta mer äm högst tre månader innan någon löst problemet med statisk rumskorrektion. Inom ett halvår har vi rumskorrektionstrimmade högtalare som kan ställas i ett 2X2 meters betongrum. helt utan reflexer, jag är nämligen med och utvecklar detta system, Det bygger på Tyska motfasningsprinciper och är, när det väl kommer till kund ett mycket billigt system. Runt 16 000:- och med kablage kanske det landar strax under 100 000:-
hah, vilket skitsnack
Förresten borde ju detta systemet kunna användas för bullerbekämpning. En liten grunka på flygplanen gör dem totalt tysta. Kanon
Britt-Gunnar skrev:men lite akustiskt grums kan väl aldrig skada eller![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
mvh King Buzzo
(ps testade lite smilies oxkså AV bara av farten)
Britt-Gunnar skrev:Hejvad är ett rumkorretionssystem och är inte det, är det att det agerar i tid eller, vad jag har förstått verkar både lyngdorf och tacts rummskerrektion i "minimum face" (i alla fall vad jag läst här på nätet)
föresten heter han Peter och inte Pter![]()
![]()
mvh Adam Jones,Britt-Gunnar och carl
Men det som kännetecknar RP är väl just att det inte är ett rumkorrektionssystem, utan ett (automatiskt) eq-system!Pter Lyngdorf har enligt min uppfattning gått i mycket klok riktning i förhållande till det som Tact-systemen gjorde.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster