Förstärkar / Hembioreceiverfrågor..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
widde

Förstärkar / Hembioreceiverfrågor..

Inläggav widde » 2007-10-11 15:12

Jag är på gång att köpa en ny hembioförstärkare och är väldigt inne på Yamaha.

Deras förstärkare får gång på gång bra betyg i hifi-tidningar och placerar sig nästan alltid i toppskiktet. Vanliga ord för att beskriva yamahas receivrar (i 10k-klassen) i dessa tester är att de är kraftfulla och har bra kontroll på högtalarnas element. Vad jag förstått så måste en förstärkare ha bra strömresurser för att kunna vara kraftfulla och ha bra kontroll på elementen.

På diverse forum så beskrivs Yamaha som förstärkare som inte kan driva särskilt tunga högtalare innan de ger vika. Det skär sig lite i mina ögon när man läser sådant, då kraft, kontroll m.m borde tyda på bra nätdelar, som då inte borde ha några problem att driva tyngre högtalare?

Har jag fel? Någon som vet hur pass strömstarka Yamah-stärkare rent generellt är i 10k-klassen ungefär? Hur står sig de mot andra märken? Varför skulle inte Yamaha vara kapabla att driva lite mer svårdrivna högtalare till skillnad från andra märken?

Likaså är effektförbrukningen på de receivrar jag tittat på 500 watt ungefär. Deras uteffekt är specificerat till 7x130 watt (8ohm, 20-20khz, 0,08% THD), vilket jag bara kan anta att de endast mätt vid en kanal driven åt gången?
Att pumpa ut 7x130 watt kontinuerligt så borde man ju då ha en maxeffekt på 910watt istället?
500 watt låter också som i det klenaste laget, då andra märken har högra effektförbrukning. Dock så beskrivs alltid Yamaha som de mest kraftfulla nästan i tester i Hifi & Musik, Hemmabio samt Ljud & Bild, iallafall när de pratar om ljudkaraktären..

Är mycket tacksam för svar och diskussion kring detta!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-11 15:51

hej widde: Strömstyrkan mäts vid nästan kortslutning så det är mest intressant om man har högtalare med sjukt låg impedans som man tänker driva. Nä, det är nog inte så intressant överhuvudtaget egentligen.

Kolla istället på effektresurserna i de impedanser som du kommer driva. Kontrollen kommer av att förstärkaren lämnar effekt utan att dista och att utimpedansen är tillräckligt låg.

Användarvisningsbild
widde

Inläggav widde » 2007-10-11 16:02

Martin skrev:hej widde: Strömstyrkan mäts vid nästan kortslutning så det är mest intressant om man har högtalare med sjukt låg impedans som man tänker driva. Nä, det är nog inte så intressant överhuvudtaget egentligen.

Kolla istället på effektresurserna i de impedanser som du kommer driva. Kontrollen kommer av att förstärkaren lämnar effekt utan att dista och att utimpedansen är tillräckligt låg.

Jag har aldrig riktigt tänkt att köpa sjukt trögdrivna högtalare, men vetskapen om att Yamaha skulle vara mycket sämre än alla andra nät det gäller det här stör mig.
Men det du menar är alltså att Yamaha inte borde ha några problem att driva de flesta högtalare så att säga?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-11 16:41

Jag menar att strömstyrkan är begränsande upp till en viss gräns. Sedan upphör den att ha betydelse. Du kanske behöver lämna några Ampere i 2-4ohm vilket direkt översätts till en viss maxeffekt men allt över detta är egentligen en snedprioritering av resurserna i förstärkaren.

Det är andra kvalitetsegenskaper som avgör om förstärkaren är sämre på att kontrollera/driva högtalarna.

Yamaha tror jag inte är sämre än någon annan på att driva högtalare. De brukar ju tänka på att ha låg utimpedans och de lämnar hög effekt med bibehållen ren signal.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 16:51

Polarn drev tre st SS-8565-01 (scan speak 10" för er obildade ;)) per sida parallellt med en Yamahareceiver som inte var alltför påkostad. Sluten låda med variovent.

Vi snackar alltså under 2ohm dcr men det var inga problem. Kanske inte var absolut SOTA men det fanns inget som stack ut eller lät fel/illa. Grejen är att i ett sådant fall när man parallellkopplar sig ner så får man en väldigt hög spänningskänslighet vilket gör att man inte vrider upp så mycket. Visst, mer värmeutveckling i trissorna jämfört med motsvarande effekt lämnad i högre impedans men det funkar ofta bättre än man skulle kunna tro.

Känsligheten i fallet ovan var väl nånstans 95-100dB 2.83V.

Eeehrr... vad var frågan? :oops:

/Peter

Användarvisningsbild
widde

Inläggav widde » 2007-10-11 17:22

Piotr skrev:Polarn drev tre st SS-8565-01 (scan speak 10" för er obildade ;)) per sida parallellt med en Yamahareceiver som inte var alltför påkostad. Sluten låda med variovent.

Vi snackar alltså under 2ohm dcr men det var inga problem. Kanske inte var absolut SOTA men det fanns inget som stack ut eller lät fel/illa. Grejen är att i ett sådant fall när man parallellkopplar sig ner så får man en väldigt hög spänningskänslighet vilket gör att man inte vrider upp så mycket. Visst, mer värmeutveckling i trissorna jämfört med motsvarande effekt lämnad i högre impedans men det funkar ofta bättre än man skulle kunna tro.

Känsligheten i fallet ovan var väl nånstans 95-100dB 2.83V.

Eeehrr... vad var frågan? :oops:

/Peter

Haha bra där :)
Okej, då kan jag iallafall köpa en Yamaha med gott samvete och veta att de fixar att driva vanliga normala högtalare som är specade mellan 4-8 ohm utan problem.. Har haft Yamaha förut, för några år sedan och det var aldrig några problem och den drev på jättebra tyckte jag.. Men sedan har jag läst en massa på forum och läst det jag beskrivit ovan.. Men Yamaha borde väl iallafall inte börjat tillverka sämre grejor nu än för några år sedan..

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-10-11 17:35

Dessutom gör Yamaha snygga grejor... :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-11 17:38

jag har för mig att vissa yammor har skyddskretsar som bryter in vid ganska moderata belastningar (3ohm?)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 17:43

Skyddskretsen borde väl triggas av strömmen, och inte av impedansen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
widde

Inläggav widde » 2007-10-11 17:52

Haakan_W skrev:jag har för mig att vissa yammor har skyddskretsar som bryter in vid ganska moderata belastningar (3ohm?)

Vilka Yamaha kan det vara?
Nya modeller eller äldre? Finns det kvar på nya exempelvis?

Återgå till Generellt om hifi