Jag är på gång att köpa en ny hembioförstärkare och är väldigt inne på Yamaha.
Deras förstärkare får gång på gång bra betyg i hifi-tidningar och placerar sig nästan alltid i toppskiktet. Vanliga ord för att beskriva yamahas receivrar (i 10k-klassen) i dessa tester är att de är kraftfulla och har bra kontroll på högtalarnas element. Vad jag förstått så måste en förstärkare ha bra strömresurser för att kunna vara kraftfulla och ha bra kontroll på elementen.
På diverse forum så beskrivs Yamaha som förstärkare som inte kan driva särskilt tunga högtalare innan de ger vika. Det skär sig lite i mina ögon när man läser sådant, då kraft, kontroll m.m borde tyda på bra nätdelar, som då inte borde ha några problem att driva tyngre högtalare?
Har jag fel? Någon som vet hur pass strömstarka Yamah-stärkare rent generellt är i 10k-klassen ungefär? Hur står sig de mot andra märken? Varför skulle inte Yamaha vara kapabla att driva lite mer svårdrivna högtalare till skillnad från andra märken?
Likaså är effektförbrukningen på de receivrar jag tittat på 500 watt ungefär. Deras uteffekt är specificerat till 7x130 watt (8ohm, 20-20khz, 0,08% THD), vilket jag bara kan anta att de endast mätt vid en kanal driven åt gången?
Att pumpa ut 7x130 watt kontinuerligt så borde man ju då ha en maxeffekt på 910watt istället?
500 watt låter också som i det klenaste laget, då andra märken har högra effektförbrukning. Dock så beskrivs alltid Yamaha som de mest kraftfulla nästan i tester i Hifi & Musik, Hemmabio samt Ljud & Bild, iallafall när de pratar om ljudkaraktären..
Är mycket tacksam för svar och diskussion kring detta!