Moderator: Redaktörer
Audix skrev:Det finns trots allt dem som fortfarande går till butiken för att provlyssna.
Audix skrev:Det finns trots allt dem som fortfarande går till butiken för att provlyssna.
Skivbolagen skrev:
Bakgrunden till den nya paketeringen finns att söka i att försäljningen av singlar i flera år gått ned kraftigt. Times uppger ett tapp i USA på 19 procent under första halvåret i år och runt 10 procent under samma period i Storbritannien.
Anledningen sägs vara dels den gamla käpphästen illegal nedladdning, dels de legala nätköpen.
phon skrev:Nej, släpp musik äldre än fem - tio år helt fri, det blir inga hitskivor ändå, och ingen nytillverkning sker på det materialet. Man kan inte förlora pengar man inte ens försöker tjäna.
Bill50x skrev:Den mesta musiken som släpps idag är ju "bara" färskvara och helt borta efter sex månader. Inget fel i detta, man kan ju ha musik till så mycket. Det är sällan som musik är som ett bra vin, mognar med åren, utan är mer för direkt konsumtion.
/ B
phloam skrev:SKivbolagen har ju sina "mjölkkossor" typ Sabbath, Cure, Doors, Beatles osv osv som helt nya generationer kommer att upptäcka och vilja känna till. Hur göra med dem..? De har ju knappast råd att bra ge bort dem.
Supernollan skrev:Det handlar garanterat om mp3 i 192kbit/s, eller mer troligt Windows Media med DRM.
phon skrev:Nej, släpp musik äldre än fem - tio år helt fri, det blir inga hitskivor ändå, och ingen nytillverkning sker på det materialet. Man kan inte förlora pengar man inte ens försöker tjäna.
Bongo skrev:Men jag vill ju köpa min musik på skiva![]()
Varför måste allt vara så nytt och häftigt hela tiden
n3mmr skrev:En read-only memory stick kunde vara OK. Det blir väldigt litet, och rymmer som en CD eller 2. Kostar som en CD.
Så varför inte??
subjektivisten skrev:Den dagen jag inte kan köpa mina musik på ett format, är den dagen jag slutar betala för musiken.
mapem skrev:Jag är ganska säker på att den ska gå att hitta nånstans i trakten Odengatan-S:T Eriksgatan eller i Gamla Stan eller på Söder, ny eller begagnad. Du bor väl i Stockholm?
Annars finns ju EAC.
subjektivisten skrev:För mig så är ett par ettor och nollor på min HD värda nada, så jag tänker inte betala en spänn för det oavsett om det kostat 4 miljarder att spela in skivan. För mig så köper jag "skivan", det är den jag betalar för.
Koffe skrev:subjektivisten skrev:För mig så är ett par ettor och nollor på min HD värda nada, så jag tänker inte betala en spänn för det oavsett om det kostat 4 miljarder att spela in skivan. För mig så köper jag "skivan", det är den jag betalar för.
För mej är det precis tvärt om. Jag betalar för bitar. Den fysiska representationen ser jag som ett sophanteringsproblem. Jobbig att behöva bära ut alla skräp som blir över när man rippat.
guldfisk skrev:Alltså, personer med tusentals album är extremanvändare som nog inte bör få styra normallösningen.
...
Kan verkligen texten i på en fåradig Squeezebox mäta sig med skivhyllans översiktlighet? Jag är inte nöjd med översikten av musikmapparna i utforskaren i min dator. Måste man ha en fet och dyr skärm för att kunna välja musik på ett bra sätt?
...
Vi bör nog skilja mellan lagringsformat och lämplig representation. Och för den delen mellan överförings- och lagringslösningar.
phloam skrev:Alltså, istället för att behöva hålla reda på tusentals filer på en hårddisk som kan krascha närsomhelst, så skulle jag hellre i så fall betala en medlemsavgift till en fanclub eller litet bolag, och få tillgång till musik på ett friare sätt.
Bill50x skrev:phloam skrev:Alltså, istället för att behöva hålla reda på tusentals filer på en hårddisk som kan krascha närsomhelst, så skulle jag hellre i så fall betala en medlemsavgift till en fanclub eller litet bolag, och få tillgång till musik på ett friare sätt.
Jo, i slutänden blir det nog så. Om man strömmar musik från sin egna dator kan man lika gärna strömma över nätet. Priset för 2 CD ligger väl på 2-400:- normalt, en sådan månadskostnad skulle i alla fall för mig vara OK för att få tillgång till all musik.
/ B
subjektivisten skrev:Anser ni samma om böcker med? Hellre ha dom i datorn så dom inte tar massa plats? Speciellt med tanke på att man använder böcker mer sällan än skivorna.
berma skrev:Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den
subjektivisten skrev:berma skrev:Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den
Har haft kassettband och VHS kopior i 25 år, och haft MP3or i 10 år nu, det är knappast något nytt för mig. Jag är totalt ointresserad av äga "inget". Samma som att köpa mat som ser gott ut på tallriken vs en grötröra av samma mat, eller böcker vs worddokument. Jag betalar helt enkelt inte för luft, vill jag bara höra musik finns det 1000-tals radiokanaler mm.
berma skrev:subjektivisten skrev:Anser ni samma om böcker med? Hellre ha dom i datorn så dom inte tar massa plats? Speciellt med tanke på att man använder böcker mer sällan än skivorna.
Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den
berma skrev:Tänk på det om några år då ni sitter där med alla era tusentals CD skivor, i hyllmeter efter hyllmeter.
Sen går ni in till grannen och han har alla! era skivor och dessutom alla andra skivor men kan tänka sig...
... men han lyssnar på dom via en plugg i väggen.
subjektivisten skrev:berma skrev:Tänk på det om några år då ni sitter där med alla era tusentals CD skivor, i hyllmeter efter hyllmeter.
Sen går ni in till grannen och han har alla! era skivor och dessutom alla andra skivor men kan tänka sig...
... men han lyssnar på dom via en plugg i väggen.
Tror du jag verkligen skulle bli avis på det?![]()
Har flera polare som bara har skivor på datorn och herregud va sorligt IMO. Antar du blir impad av killen som har 1000 st böcker i datorn när du får ha hela väggarna fulla med böcker![]()
Eller killen som har liten lupo när du har en stor och jobbig BMW![]()
Nej, med tanke på hur det ser ut hos folk, kala väggar utan nägstan någonting, så har jag GÄRNA mitt rum fylld med skivor och filmer. Det ser iaf ut som någon bor här.
subjektivisten skrev:Har flera polare som bara har skivor på datorn och herregud va sorligt IMO. Antar du blir impad av killen som har 1000 st böcker i datorn när du får ha hela väggarna fulla med böcker![]()
Eller killen som har liten lupo när du har en stor och jobbig BMW![]()
Nej, med tanke på hur det ser ut hos folk, kala väggar utan nägstan någonting, så har jag GÄRNA mitt rum fylld med skivor och filmer. Det ser iaf ut som någon bor här.
Bill50x skrev:Jag håller med till viss del. Böcker och LP-skivor ser trevligt ut.
Bill50x skrev:CD-askar är trista, tyvärr. Att bläddra bland mina LP´n, läsa på omslagen osv, det är jättetrevligt. Tyvärr är det sällan en CD-ask känns angelägen.
/ B
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:98% av min samling är på vinyl så
Tungt...![]()
/ B
Ragnwald skrev:Bill50x skrev:CD-askar är trista, tyvärr. Att bläddra bland mina LP´n, läsa på omslagen osv, det är jättetrevligt. Tyvärr är det sällan en CD-ask känns angelägen.
/ B
Läser du aldrig i det lilla häftet som även fungerar som framsida i fodralet ?
Oftast åtskilligt mer att läsa (bilder att titta på) än på ett LP-fodral.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster