Musik på minnepinne?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-24 18:58

Supernollan skrev:Det handlar garanterat om mp3 i 192kbit/s, eller mer troligt Windows Media med DRM.

Jag har bara köpt en enda minespinne-"skiva" och det är Bob Marleys Exodus i en 30-årsutgåva. Jag trodde nog att även en cd skulle medfölja men det var bara usb-minnet. 256k musik + en video fanns på pinnen. Denna levererades dock i ett CD-fodral (en sådan där helt i papp). Lite besviken att det inte var wav eller flac-format.

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-25 01:06

Nej det kommer inte att fungera. En relaterad historia. Här om dagen försökte jag köpa Low:s nya album. Den fanns på nätet med "vi-knullar-dej i-röven"-DRM licens och det ville jag inte ha. Alltså - förbi en skivhandlare. Dröm om min förvåning när ha säger - "den är slut." - Va! Alltså det är bitar vi pratar om - kan någon förklara hur kan de ta slut? Den fysiska lagringmediet - cd-skivan - kan naturligtvis ta slut. Så varför i all[ra glödhetaste helvetet envisas med att lagra på cd-skiva?
Bild

Jag jobbar med webb. Tänk om vi skulle säga till våra webbbesökare - "Tyvärr, bitarna är slut så det blir inga webbsidor idag. Jag måste beställa hem nya först". Nä, när våra webbservrar krånglar jobbar alla dygnet runt - om det behövs - för att systemen skall gå upp igen.

Om nu branschen envisas med det extremt sårbara systemet med fysisk distribution av bitar borde inte branschen vara EXTRA angelägen om att det fungerade bra? Borde inte det komma en taxi med fler skivor på rödaste rappet om någon har fuckat-upp och sålt slut?

Ibland känns det som om skivbolagen VERKLIGEN inte har fattat, vare sig, för- eller nackdelar med digital lagring och distribution. Att då ta fram ETT NYTT fysiskt format är minst sagt korkat. Dessutom, i vilken device har de tänkt sig att man skall spela upp musiken? Om det är riktiga filer och man skall använda datorn - varför då inte lägga filerna på en cd-skiva (billigare och kompatibelt med fler enheter)?

Ett stort jävla PR-problem eller en grundlektion i ekonomi - från WTFHiFi.com

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-25 09:58

Hej Koffe

Jag förstår att du vill köpa den skivan. Den är väldigt bra, för att inte säga lysande! Jag har den och lyssnar ofta på den.

Jag är ganska säker på att den ska gå att hitta nånstans i trakten Odengatan-S:T Eriksgatan eller i Gamla Stan eller på Söder, ny eller begagnad. Du bor väl i Stockholm?

Annars finns ju EAC.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-25 13:59

Koffe, Du får göra som jag, köp den på LP :P :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-25 19:03

phon skrev:Nej, släpp musik äldre än fem - tio år helt fri, det blir inga hitskivor ändå, och ingen nytillverkning sker på det materialet. Man kan inte förlora pengar man inte ens försöker tjäna.

Du kan ju bolla den idén med Paul McCartney ;)
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-10-25 19:26

Bongo skrev:Men jag vill ju köpa min musik på skiva :(
Varför måste allt vara så nytt och häftigt hela tiden

Jag vill köpa 78 varvs rullband med Gnesta-Kalle...

Nä, jag håller med: Framtiden kommer förhoppningsvis innebära att man kan köpa sin musik på ett flertal olika medier: Read-Only memory-sticks, CD, DVD, Blue-Ray, nedladdning..... kanske ett eller annat analogmedium kan överleva.

Precis som allt annat, bör musikindustrin gå mot större mångfald.

En read-only memory stick kunde vara OK. Det blir väldigt litet, och rymmer som en CD eller 2. Kostar som en CD.
Så varför inte??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-25 21:20

n3mmr skrev:En read-only memory stick kunde vara OK. Det blir väldigt litet, och rymmer som en CD eller 2. Kostar som en CD.
Så varför inte??

Pja, vill inte låta negativ men om de måste fraktas med lastbil, skickas med snigel-post, de kan ta slut, man kan tappa bort dem osv - alltså de nackdelarna som fysiska produkter har - så så ser jag INGEN som helst fördel att köpa på memory stick.

Om man tänker efter - digital information har tre fördelar:

1. Den är robust
2. Varje kopia är ett nytt "original"
3. Det är lätt av buffra den utan kvalitetförluster

Om tänker på ett nytt format så borde det rimligen förvalta fördelarna i digitalförmedling utan att ha nackdelarna med de gamla formaten. Det nya formatet bör dessutom var kompatibelt med befintlig hårdvara. Det bör kosta kosta hälften så mycket som det gamla och tillföra en väsentligt bättre upplevelse subjektivt. Sen har du en hit.

Jag ser music-as-service som branschens sista chans att överleva.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-25 21:23

Den dagen jag inte kan köpa mina musik på ett format, är den dagen jag slutar betala för musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-25 21:34

subjektivisten skrev:Den dagen jag inte kan köpa mina musik på ett format, är den dagen jag slutar betala för musiken.

Den stora frågan här är, vad är det man betalar för? Är det pressningen av en plastbit, eller är det arbetet som är präglat i plastbiten? Månader i studio blir väl inte mindre värt för att man kan avlyssna arbetet strömmande på nätet jämfört med att spela upp den från, tex, en CD?

Jag tankar hem massor, en del i sunkig 192k-kvalitet, annat i flac. Är det tillräckligt bra köper jag skivan. Men om jag kan få omslag inklusive annan information via nätet så är det "formatet" OK för mig. Men det ska självklart vara billigare att själv stå för distributionen (nerladdning) och omslag jmf med att köpa en produkt i form av en CD.

Jag har köpt en del musik via nätet i 192kb/24-format och det kan man knappast få på CD. Så här får jag bättre kvalité än i "affärn". Varför ska jag inte betala för det?

Vad jag INTE vill betala för är en taskigt mixad och komprimerad produktion som är avsedd att låta högst i en reklamradiokanal. Om nerladdning via nätet minskar eller ökar den sortens produktion vet jag inte.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-25 21:36

För mig så är ett par ettor och nollor på min HD värda nada, så jag tänker inte betala en spänn för det oavsett om det kostat 4 miljarder att spela in skivan. För mig så köper jag "skivan", det är den jag betalar för.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-25 21:37

mapem skrev:Jag är ganska säker på att den ska gå att hitta nånstans i trakten Odengatan-S:T Eriksgatan eller i Gamla Stan eller på Söder, ny eller begagnad. Du bor väl i Stockholm?

Annars finns ju EAC.

Ja. Om jag skall vara ärligt så orkade jag inte hålla på och krongla mer. In på en torrent sajt och 15 minuter senare hade jag den hemma. Inte en spänn till musikindustrin - men va fan gör man.

Det är ganska exakt 10 år sedan jag (och det gjorde alla andra konsulter oxå) uppvaktade skivbolagen med budskapet - "internet = framtiden, förändras eller gå under". Alla andra branscher sa - cool, vi kör. Till och med ultrakonservativa branscher som bank och finans har förändrat sin verksamhet i grunden.

Musikbranschen kallade oss - bokstavligen - för nerdar (Jorå jag fick höra det bokstavligen i ett möte), de kunde inte fatta beslut eller de fattade inte vilka grundvärden de skulle jobba med. Nu är vi framme vid - gå under delen - av vår profetia.

Jepp - och Low albumet är bra :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-25 21:39

Low är alltid bra, hoppas kunna se dom snart. :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-25 21:41

subjektivisten skrev:För mig så är ett par ettor och nollor på min HD värda nada, så jag tänker inte betala en spänn för det oavsett om det kostat 4 miljarder att spela in skivan. För mig så köper jag "skivan", det är den jag betalar för.

För mej är det precis tvärt om. Jag betalar för bitar. Den fysiska representationen ser jag som ett sophanteringsproblem. Jobbig att behöva bära ut alla skräp som blir över när man rippat. :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-25 22:59

Som jag tjatat om i en annan tråd... :) Man måste tänka efter huruvida man vill sälja "musik" eller om man säljer "skivor" (el.dyl).

Den dagen då Skivan som musikartefakt blir helt befriad från egenvärde är den dan då jag slutar köpa skivor helt och hållet (det har jag redan gjort till stor del förresten).

Den dagen slutar jag också att betala för enbart populärmusik; det behovet får då tillfredsställas av reklamfinansierade media. Finns ingen anledning att betala för det som redan vräks över oss.

Återstår då den smala, svårtillgängliga musiken som förhoppningsvis fortfarande ges ut på åtråvärda skivor eller som är så pass bra att jag vill betala för digitalt format eftersom det kanske är enda sättet att få tag i den.

Ett USB-minne är _inte_ en åtråvärd artefakt såvida den inte utformas på ett sätt så att den kan förknippas med musiken.

Edit: Enda stället jag är frestad att köpa digitalt nu: http://www.bleep.com - användarvänligt (bra lyssning), flac, ej DRM, och framför allt - kvalitetssäkrad musik!! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-26 11:28

Koffe skrev:
subjektivisten skrev:För mig så är ett par ettor och nollor på min HD värda nada, så jag tänker inte betala en spänn för det oavsett om det kostat 4 miljarder att spela in skivan. För mig så köper jag "skivan", det är den jag betalar för.

För mej är det precis tvärt om. Jag betalar för bitar. Den fysiska representationen ser jag som ett sophanteringsproblem. Jobbig att behöva bära ut alla skräp som blir över när man rippat. :-)

Jag håller med Koffe, huvudsakligen. Skivan i sig har inget värde, det är ju bara en plastbit. Men däremot kan omslaget vara en positiv bärare av information. Många CD´s är bedrövliga i det avseendet medan andra är små juveler med fina bilder, matnyttig information osv.

Men att ha ett par tusen CD-askar stående i vardagsrummet är inte kul. Om man då betänker att samma antal "skivor" ryms i en htpc i storlek som en vanlig CD-spelare så känns i alla fall för mig den lagringen lång mer smaklig.

/ B

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-10-26 11:57

Alltså, personer med tusentals album är extremanvändare som nog inte bör få styra normallösningen.

Själv uppskattar jag den bokstavligen rumsliga representationen och översikten i skivhyllan, även om taggning och sortering är otillfredsställande. Placeringen och fodralryggarna räcker ganska långt.

Kan verkligen texten i på en fåradig Squeezebox mäta sig med skivhyllans översiktlighet? Jag är inte nöjd med översikten av musikmapparna i utforskaren i min dator. Måste man ha en fet och dyr skärm för att kunna välja musik på ett bra sätt?

Apple coverflow utnyttjar skivomslagens utseende, men verkar vara kass ur navigationssynpunkt (har aldrig använt det, men visst är det en linjär visning?).

Vi bör nog skilja mellan lagringsformat och lämplig representation. Och för den delen mellan överförings- och lagringslösningar.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-26 14:58

guldfisk skrev:Alltså, personer med tusentals album är extremanvändare som nog inte bör få styra normallösningen.

...

Kan verkligen texten i på en fåradig Squeezebox mäta sig med skivhyllans översiktlighet? Jag är inte nöjd med översikten av musikmapparna i utforskaren i min dator. Måste man ha en fet och dyr skärm för att kunna välja musik på ett bra sätt?

...

Vi bör nog skilja mellan lagringsformat och lämplig representation. Och för den delen mellan överförings- och lagringslösningar.

Redan vid några hundra album börjar mängden plastaskar bli besvärande tycker jag.

SB´n är ganska bra men jag tror snarare utvecklingen går mot en fjärrkontroll med stor skärm, ungefär som Linn Klimax DS styrs. Där får man med bild på skivan, låtlista och man kan förmodligen skräddarsy en hel del. Det kräver dock att infon finns tillgänglig i digital form på något sätt.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-26 15:45

Alltså, istället för att behöva hålla reda på tusentals filer på en hårddisk som kan krascha närsomhelst, så skulle jag hellre i så fall betala en medlemsavgift till en fanclub eller litet bolag, och få tillgång till musik på ett friare sätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-26 15:57

phloam skrev:Alltså, istället för att behöva hålla reda på tusentals filer på en hårddisk som kan krascha närsomhelst, så skulle jag hellre i så fall betala en medlemsavgift till en fanclub eller litet bolag, och få tillgång till musik på ett friare sätt.

Jo, i slutänden blir det nog så. Om man strömmar musik från sin egna dator kan man lika gärna strömma över nätet. Priset för 2 CD ligger väl på 2-400:- normalt, en sådan månadskostnad skulle i alla fall för mig vara OK för att få tillgång till all musik.

/ B

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-10-26 16:43

Bill50x skrev:
phloam skrev:Alltså, istället för att behöva hålla reda på tusentals filer på en hårddisk som kan krascha närsomhelst, så skulle jag hellre i så fall betala en medlemsavgift till en fanclub eller litet bolag, och få tillgång till musik på ett friare sätt.

Jo, i slutänden blir det nog så. Om man strömmar musik från sin egna dator kan man lika gärna strömma över nätet. Priset för 2 CD ligger väl på 2-400:- normalt, en sådan månadskostnad skulle i alla fall för mig vara OK för att få tillgång till all musik.

/ B

Ja, det är bra, är det inte ditåt utvecklingen måste gå, att vi betalar för tillgänglighet i stället för "ägande",
Är det inte ganska förlegat att vi måste "samla" på den musik vi vill lyssna på, det logiska är ju att vi söker upp den musik vi vill lyssna på på Internet och spelar den direkt,trådlöst i mobilen eller i någon datagrej hemma.

Då finns all musik tillgänglig när du vill, bara att välja Beatles Sgt. Pepper eller Bethovens 9:a då du har lust.

Vi betalar helt enkelt för att slippa äga och lagra en massa musik, den tjänsten tar någon "rimligt" betalt för, artisterna får betalt ungefär som stim pengar. Audiofilen kan betala mer för bättre kvalitet, radiostationerna betalar för att få musiken komprimerad :)

Så tror/hoppas jag att det blir.

mvh
berma

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-26 17:19

Anser ni samma om böcker med? Hellre ha dom i datorn så dom inte tar massa plats? Speciellt med tanke på att man använder böcker mer sällan än skivorna.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-10-26 17:26

subjektivisten skrev:Anser ni samma om böcker med? Hellre ha dom i datorn så dom inte tar massa plats? Speciellt med tanke på att man använder böcker mer sällan än skivorna.

åtminstone ljudböcker! 8)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-10-26 17:29

subjektivisten skrev:Anser ni samma om böcker med? Hellre ha dom i datorn så dom inte tar massa plats? Speciellt med tanke på att man använder böcker mer sällan än skivorna.

Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-26 17:37

berma skrev:Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den :)

Har haft kassettband och VHS kopior i 25 år, och haft MP3or i 10 år nu, det är knappast något nytt för mig. Jag är totalt ointresserad av äga "inget". Samma som att köpa mat som ser gott ut på tallriken vs en grötröra av samma mat, eller böcker vs worddokument. Jag betalar helt enkelt inte för luft, vill jag bara höra musik finns det 1000-tals radiokanaler mm.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-26 17:57

subjektivisten skrev:
berma skrev:Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den :)

Har haft kassettband och VHS kopior i 25 år, och haft MP3or i 10 år nu, det är knappast något nytt för mig. Jag är totalt ointresserad av äga "inget". Samma som att köpa mat som ser gott ut på tallriken vs en grötröra av samma mat, eller böcker vs worddokument. Jag betalar helt enkelt inte för luft, vill jag bara höra musik finns det 1000-tals radiokanaler mm.

Jag håller med Subjektivisten; jag skulle känna mig grundlurad om jag betalade för att "äga en fil på datorn". Det är ju helt barockt när man tänker efter. Ska skivbolagen börja tillhandahålla "luft", ettor och nollor, så kan de lika gärna bli radiobolag.

Lyssnande/tittande, betalt, utan ägande finns ju redan, som sagt.

Koppla medlemsskapet till unika bonusar som ersätter det fysiska mediet, för att locka till medlemsskap. Vore kul!

Visst är jag ibland lockad att bli helt digital; allt gammalt ersatt av internet direkt till mp3-spelaren. Fast problemet är att jag tror att nåt viktigt kan gå förlorat. Nån vettig förankring i verkligheten behövs, eftersom det ligger i människans natur, tror jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-26 18:03

berma skrev:

Det kanske är en omvälvande tanke att inte samla på musik? men fundera en stund, det viktiga är kanske att musiken är tillgänglig inte att man "äger" den :)

Jag tror att ägandebiten ändå är viktig - frågan är _vad_ man vill äga? En signerad/limiterad affisch + medlemsskap/prenumeration på internetstation kanske är bättre än en cd-skiva eller en fil på en dator?

Ägandet av något är en bekräftelse på vad man lyssnar på och i slutändan vem man är. Något barnen kan få ärva. Nog så viktigt, tror jag.

(Precis som boksamlingen Subjektivisten nämnde; den visar vem du är när du bjuder hem folk osv.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-26 18:26

Igår satt jag och bläddra i en back med gamla skivor, tog upp en efter en, kolla på dom, minns när jag köpte dom, läste, kolla bilderna, titta på skicket, och lyssna på vissa. Detta är för mig en helt oslagbar känsla och jag förlorar ALLT av det med MP3or. Det enda jag kan få då är nostalgi av själva musiken, inte av allt omkring skivan, såsom omslag mm.

Det finns mycket man köper som är "onödigt" om man bara vill åt själva saken. Som vi sa nyss, böcker, tavlor, parfymer, bilar, etc etc etc. Alla är saker man kan ändra och rent generellt "bara köpa saken". Dock så gillar dom flesta snygga inbundna böcker, eller få sin parfym i en snygg flaska istället för en plastburk.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-10-26 18:28

Tänk på det om några år då ni sitter där med alla era tusentals CD skivor, i hyllmeter efter hyllmeter.

Sen går ni in till grannen och han har alla! era skivor och dessutom alla andra skivor men kan tänka sig...
... men han lyssnar på dom via en plugg i väggen.

/ :wink: berma

(iofs är känslan av en LP skiva oslagbar, men CD skivor är fula och intetsägande och plastiga)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-26 18:36

Som jag ser det har grannen bara en plugg i väggen :P Inte ens den får han behålla om han skulle bli nostalgisk över den... :)

Men visst, musikmässigt så är det bra!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-26 18:41

berma skrev:Tänk på det om några år då ni sitter där med alla era tusentals CD skivor, i hyllmeter efter hyllmeter.

Sen går ni in till grannen och han har alla! era skivor och dessutom alla andra skivor men kan tänka sig...
... men han lyssnar på dom via en plugg i väggen.

Tror du jag verkligen skulle bli avis på det? 8O
Har flera polare som bara har skivor på datorn och herregud va sorligt IMO. Antar du blir impad av killen som har 1000 st böcker i datorn när du får ha hela väggarna fulla med böcker :wink:
Eller killen som har liten lupo när du har en stor och jobbig BMW :lol:

Nej, med tanke på hur det ser ut hos folk, kala väggar utan nästan någonting, så har jag GÄRNA mitt rum fylld med skivor och filmer. Det ser iaf ut som någon bor här. :P
Senast redigerad av subjektivisten 2007-10-26 19:37, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi