Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Har du subben enkom till film skall du inte dela alls.
Hetsporren skrev:Jag funderar ju som bekant på att köpa en sub, mest för att få mer biomuller.
profbd skrev:jag förstår inte vad hetsporren är ute efter
han längtar ju efter ett par pi60
det är väl bara att köpa ett par de är ju billigga
så slipper han jiddra med subbor som spelar en halv takt efter
antingen riktiga subbor eller ingen alls
Kaffekoppen skrev:Nu är jag rätt övertygad om att i det här fallet är det en budget på 2-4000:- det handlar om med tanke på den köprådstråd som skapats.
Det handlar således enkom om att komplettera befintliga huvudhögtalare för att vid filmtittande få lite mer liv i luckan vid explosioner. Alltså är det enbart subben som kommer delas.
IngOehman skrev:Kan du ens bryta upp mellan för- och slutsteg?
Hetsporren skrev:Men jag vill inte dela, jag ska köra A.90 fullrange. Men det blir alltså knappast bra?
IngOehman skrev:Att komplettera med en subwoofer som delas och som inte spelar .1-kanalen är bara tokerier.
De kommer att spela i fas med huvudhögtalarna vid vissa frekvenser och ur fas med dem vid andra. Dessutom oartikulerat och illa.
Vh, iö
Haakan_W skrev:har du testat avlasta dina högtalare på sättet jag menar?
IngOehman skrev:
1. Varför skriver så många saker som får det att verka som om de tycker att ljudkvalitet är viktigt för musik, men att den för film skulle vara oviktig?![]()
![]()
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:
1. Varför skriver så många saker som får det att verka som om de tycker att ljudkvalitet är viktigt för musik, men att den för film skulle vara oviktig?![]()
![]()
Överdrivet drag i subben gillas av många som en häftig extra dimension, till t ex actionrullen där ljudeffekterna är överdrivna och onaturliga redan vid ljudpålägget. En del av konstformen. Därför blir det lite skit vilket om man skruvar till det så att man tycker det duger. Ljudet är ju ändå på många sätt onaturligt och skruvat effekt-hittepå ändå och särskilt så i basregistret. Det viktigaste är ju att det mullrar och dunkar, för det är sådana effekterna är i den typen av filmer! Och jag skiter faktiskt blankt i om det brölar vid 40Hz eller 20Hz, eftersom det ändå bara är fråga om pålagt effektbröl.
Jag tycker att filmljud ganska sällan är naturligt och av den anledningen ställer det mindre krav på högtalarna, klangmässigt och stereoperspektivsmässigt, än vid ren musiklyssning. Ljudet är ju konstnärligt (eller hafsigt) skruvat redan från början och mycket är isolerat, pålagt, mixtrixat och tillfixat i efterhand. Det är tex ganska sällsynt med helt naturligt ljudande akustik från inspelningstillfället och det trixas hela tiden med olika närhet i ljudet som ofta inte alls har en koppling till avstånden i bilden. Dessutom är det ju inte sällsynt att talet t o m är pålagt i efterhand och inte sällan i en helt annan akustik än den som tillsynes borde höra till bilden osv, osv.
Även om den pålagda musiken, mot förmodan, någon gång skulle vara av ljudmässigt högsta klass, så är den ju oftasta ändå bara bitvis och tillfälligt inflikade tillbehör till handlingen och det gör att jag inte är lika gnällig som när jag enbart lyssnar på musik.
Dynamiken är dock något som brukar vara OK i filmer och därför är det verkligen meningsfullt att ha en dynamikkapabel anläggning. Ett akustiskt torrt lyssningsrum är också väldigt meningsfullt för att verkligen uppfatta de olika akustiska effekterna och uttrycken.
RogerJoensson skrev:Jag tycker att filmljud ganska sällan är naturligt och av den anledningen ställer det mindre krav på högtalarna, klangmässigt och stereoperspektivsmässigt, än vid ren musiklyssning. Ljudet är ju konstnärligt (eller hafsigt) skruvat redan från början och mycket är isolerat, pålagt, mixtrixat och tillfixat i efterhand. Det är tex ganska sällsynt med helt naturligt ljudande akustik från inspelningstillfället och det trixas hela tiden med olika närhet i ljudet som ofta inte alls har en koppling till avstånden i bilden. Dessutom är det ju inte sällsynt att talet t o m är pålagt i efterhand och inte sällan i en helt annan akustik än den som tillsynes borde höra till bilden osv, osv.
dwain1 skrev:Nä maffigt ska det vara. Allra helst ska man nästan skita i byxorna när T-rexen kommer trampandes och hela rummet ska fullkommligt skaka sönder.
Det har det endast gjort en gång för mig och det var med pappas kappa9or som bestog av 4x12tum och dåvarande hemmabygge med en sketastor låda och 1x18tums jblbas och ett denon steg ett sådant som mm har. det var maffigt som in i tusan
Xenod skrev:Nu hör jag ljud jag inte visste fanns med på filmens ljudspår, och jag tycker verkligen det blev tydligt att filmljud faktiskt är mycket bättre än vad jag trodde förr.Bakgrundsljud, stämningsljud, subtila toner som sätter stämningen i bakgrunden...
...
Röster måste låta naturligt, annars påminns man ju hela tiden om att det "bara är på film".
Kaffekoppen skrev:Nattlorden, du har säkert delatav dina piP för att inte döda dem under en dinusaurie![]()
Wolfie skrev:Hmmm själv tycker jag att jag märker att just röster ofta är dåligt
inspelade (tror jag) på film![]()
Händer allt som oftast när man spelar DD spåret att röster låter illa när
skådespelarna pratar högt... Vet inte om det är kompressions effekter i
ljudformatet eller om det är min 2105:a som överstyr dac:en till center-
kanalen eller vad det är, men det har (vad jag kan komma ihåg) aldrig
hänt när man lyssnar på DTS spåret (de få ggr de finns tillgängliga).
Men annars håller jag med till fullo. Filmljudet är minst lika viktigt (eller
viktigare) att få till naturligt än musikljud.
Nattlorden skrev:Kaffekoppen skrev:Nattlorden, du har säkert delatav dina piP för att inte döda dem under en dinusaurie![]()
hehe... med tanke på att jag i princip bottnar 1259:orna, så nog hade piParna ploppat om jag gett mig på samma volym på dem, ja.
niklas skrev:![]()
Bottnat 6 st NHT-1259?? Jag har knappt fått mina 4 att röra på sig...
IngOehman skrev:Maximal ljudkvalitet garanterar att man slipper sitta och irritera sig på ljudartefakter, när det ju är filmen man vill uppleva.
Vh, iö
Chuck_V skrev:
Kan bero på att du inte har någon centerhögtalare och dekodern får probs vid vissa partier med mycket information.
MVH
/g
Wolfie skrev:Njaee, tror inte det beror på att det är för mycket information utan snarare
i så fall att dacarna överstyrs lite.
Fast det har aldrig hänt med annat material än med DD mixar... Och det
händer inte alltid heller.
Kanske taskigt mixade spår på vissa filmer helt enkelt?
Allow me to clarify. Downmixing can take many forms. In a DVD player, a 2-ch downmix is always (I have not seen an exception, but who knows) done with DRC activated. This ensures the average level is maintained while preventing clipping.
In an AVR, 2-ch downmixes will probably be done the same way. However, if it is desired to downmix without DRC, every Dolby Digital decoder IC knows how to do it. The output level is scaled down 11 dB, then there's no way to cause clipping.
In the case of "speaker management" as descibed here, the AVR may allow the decoder to run in full 5.1 mode, no DRC, then downmix the C into L/R with the usual -3 dB mix level. With a little bit of scaling in the DSP, clipping can be prevented, and the gain is made up in the analog stage.
The AVR maker can use this method, or they can use the "downmix in the DD chip with DRC on" method. It's their choice.
The tests described by others will show which mode the AVR is using.
Wolfie skrev:Hmmm.. förmodligen är det så att DAC:arna överstyrs.
Kör ju ALDRIG med dynamisk kompression påslagen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], mrk och 21 gäster