Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Tyvärr är effekten liten och det är också detta som gjort det överkomligt att erhålla den goda OL-bandbredden.
Dahlqvist skrev:Morello skrev:Tyvärr är effekten liten och det är också detta som gjort det överkomligt att erhålla den goda OL-bandbredden.
Vad beror det på lite mer exakt undrar en yngling? Att man inte behöver så mycket OL-gain eller på att man kan hålla nere antalet steg i förstärkaren eller något annat?
/D
Morello skrev:Bäste yngling,
Med lägre spänning följer att utbudet av trissor ökar, varpå chansen att hitta någonting med små paracitkapacitanser ökar och därmed ökade även chansen för god OL-bandbredd.
Morello skrev:Dahlqvist skrev:Morello skrev:Tyvärr är effekten liten och det är också detta som gjort det överkomligt att erhålla den goda OL-bandbredden.
Vad beror det på lite mer exakt undrar en yngling? Att man inte behöver så mycket OL-gain eller på att man kan hålla nere antalet steg i förstärkaren eller något annat?
/D
Bäste yngling,
Med lägre spänning följer att utbudet av trissor ökar, varpå chansen att hitta någonting med små paracitkapacitanser ökar och därmed ökade även chansen för god OL-bandbredd.
Callisto skrev:Behöver färre antal trissor också vilket också ökar chansen att alla trissor är "bra"
Ragnwald skrev:För mig har alltid Sentec varit ett varumärke jag lyft lite på smilbandet åt.
Kanske jag ska revidera mitt omdömme genom seriös lyssning.
DrFunk skrev:Det kliar i fingrarna att börja pula på en klon! Och eftersom tillverkning är nedlagd så borde väl konstruktören bara bli stolt eller vad tror ni?
Har dock hört att produktionen lades ner pga att utgångstrissorna slutade tillverkas. Någon som vet om det stämmer?
Kretsschemma någon
RogerGustavsson skrev:Jag har varit på jakt efter 4 stycken PA9:or. Har ännu inte fått tag i några till vettiga priser. Som regel ligger de över 4500 kr/paret.
Alexi skrev:4kkr är ju absolut inget överpris! Speciellt inte i det skicket dom där exen påstås vara i. Jag betalade 4,5kkr för mina för ca 3år sedan men skulle inte sälja dom för mindre än 6kkr. Men det beror ju på att jag gillar formatet. Klart det går att hitta förstärkare med mer effekt för det priset, men inte lika små, smidiga och driftsäkra.
Jag kan minnas fel, men mitt minne säger mig att dom kostade >4kkr/st. När dom såldes nya.
Edit: Känner att jag behöver förtydliga, jag skulle alltså inte sälja dom för mindre än 6kkr om jag skulle vara intresserad av att sälja dom vilket jag inte är. Alltså jag tycker dom är värda max 6kkr. Men dom är värda mer än så för mig
Jag har för mig att nypriset var 4kkr/st alltså 8kkr vilket skulle ge 6,4kkr som riktlinje.Mr_Ekan skrev:Tycker lätt man kan betala 80% av nypris, precis som för NAD 208. Det borde bli 4800:- om jag fattat saken rätt.
Alexi skrev:Jag har för mig att nypriset var 4kkr/st alltså 8kkr vilket skulle ge 6,4kkr som riktlinje.Mr_Ekan skrev:Tycker lätt man kan betala 80% av nypris, precis som för NAD 208. Det borde bli 4800:- om jag fattat saken rätt.
magnus2 skrev:Alexi skrev:Jag har för mig att nypriset var 4kkr/st alltså 8kkr vilket skulle ge 6,4kkr som riktlinje.Mr_Ekan skrev:Tycker lätt man kan betala 80% av nypris, precis som för NAD 208. Det borde bli 4800:- om jag fattat saken rätt.
Hej!
PA9 3000kr/st
SC9 4250kr
PP9 2200kr
Diana 7500kr
/MAgnus2
Poppen skrev:OK jag kanske är lite kategorisk. Men det vwerkar som det är lättare för en mindre peng bygga en transparent röraparat än transistor.
Poppen skrev:men visst låter Laverdin transparent men den är inte så billig.
Poppen skrev:Men jag anser ändå att M30 låter bätre pa9 och var dessutomm billigare.
Poppen skrev:Jag aldrig lyft på locket av M30 men troligt vis är det inte så många komponenter i den.
Poppen skrev:M 30 låter luftigare. mer rymd.
Men om transistor låter lilla rummet låter ju M 30 stora rummet.
Jag vill se musikerna. Separerade i stereobilden.
Jag vill inte höra musiken som en kopakt massa som Phil Spector eftersrävade.
Det är min personliga smak.
men vist kan man välja kring elektronik som motverkar det hela.
Poppen skrev:Jag jämförde dem samtidigt på Sontec. Men det kan ju berott på kringutrustningen som gjorde att jag då föredrog M30.
Men visst båda produkterna är bra. Men ingen av dem tillverkas ju längre.
Kanske det hela beror på vilken musik man gillar och hur man vill att den ska låta.
I bland fördedrar man bara en produkt framför en annan.
Jag förslog här bara att man kan titta på M30 med det passiva försteget.
- I mina öron låter den bäst med ett passivt försteg -
Jag har testat den med aktivt försteg och då lät det sämre.
Men det kan ju bero på försteget.
Men den fungerar ju utan aktivt försteg så varför tillföra mer signalvägar om det inte behövs.
Hur som helst tycker jag att man ska välja den av de pridukterna som sitt öra föredrar. Kan vi enas om det
GOD JUL PÅ ER ALLIHIOP !
DrFunk skrev:Det kliar i fingrarna att börja pula på en klon! ...
Timbre skrev:Mr_Ekan skrev:Tycker lätt man kan betala 80% av nypris, precis som för NAD 208.
Det är ju absurt. Ägarstrategier, upphausad produkt eller gruppdynamiskt tryck...
Timbre skrev:Det är ju absurt. Ägarstrategier, upphausad produkt eller gruppdynamiskt tryck...
Poppen skrev:
Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.
Eftersom jag har haft fel många gånger i mitt liv så kan jag ju ändra mig den här gången också.
Det skulle sluta med att jag skulle sälja mina rör och köpa en begagnad PA 9 i stället.
Den tycks ju ha längre livslängd då man slipper massa rörbyeten.
För mig kvittar tekniken bara jag gillar hur det låter.
Jag inbillar mig att jag vill uppleva en symfoniorker ska låta så likt på CD som det låter live.
( - Fast då gäller det veta vart jag sitter i konsert hallen som
referenspunkt ) Olika bolag har olika ideal
- Men jag är hellt och hållet berädd på att ändra uppfattning.
Tack för att du öppnar mina öron.
Rydberg skrev:
Kanske behövs bra kringutrustning för att man ska uppskatta NAD208 (framförallt bra högtalare). Jag tycker det är ett förbannat bra steg, till priset är det ju inget annat än ett fynd och jag håller det för det bästa steget (tillsammans med Bryston) som jag ägt. Det enda negativa (ljudmässigt) jag kan säga om NAD 208 är att jag tycker basen kan upplevs som något avrullad.
Jocke skrev:77-serien och 8-serien var bygg/monterings-satser. Alltså inte PA-9! Skulle dock själv gärna teckna mig för ett par kit om det fanns. Det kanske skulle vara ett häftigt DIY för 2008 om man kan komma överens med Johan B (heter konstruktören väl)?
Poppen skrev:Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.
Eftersom jag har haft fel många gånger i mitt liv så kan jag ju ändra mig den här gången också.
Det skulle sluta med att jag skulle sälja mina rör och köpa en begagnad PA 9 i stället.
Den tycks ju ha längre livslängd då man slipper massa rörbyeten.
För mig kvittar tekniken bara jag gillar hur det låter.
Jag inbillar mig att jag vill uppleva en symfoniorker ska låta så likt på CD som det låter live.
( - Fast då gäller det veta vart jag sitter i konsert hallen som
referenspunkt ) Olika bolag har olika ideal
- Men jag är hellt och hållet berädd på att ändra uppfattning.
Tack för att du öppnar mina öron.
Greensleeves skrev:När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?
Frodrak skrev:Greensleeves skrev:När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?
Hoppas att du menar "tusen"- och inte "tera"- med din förkortning![]()
Vee-Eight skrev:Tillbaka till ämnet bojjs.
IngOehman skrev:Varför behöver det vara monoblock?
(Saknar du lite längre högtalarkablar? Isåfall kan man ju för 30 000:- köpa två rätt hyggliga stereoslutsteg. Å kanske... brygga'råm?)
IngOehman skrev:Mitt tips är att du till att börja med begraver dogm A och B.
IngOehman skrev:... När det gäller C så har du självklart en poäng, även om det i mina ögon handlar mera om slöseri (på pengar) än om risken att skada högtalarna. Det är ju fortfarande du som hanterar volymkontrollen. Eller hur? En förstärkare behöver ju inte ge ifrån sig många watt bara för att den KAN göra det...
IngOehman skrev:... Och en klippande förstärkare är inte alla gånger så mycket bättre än en som inte klipper, när det gäller att skydda högtalarna från skador. Även en 100 W-förstärkre kan ju få ut sig 200 W om den får klippa, och är signalen som får den att klippa dessutom hyggligt högfrekvent (säg någon kHz), kan faktiskt den klippande förstärkaren vara farligare för dina högtalare än den från en förstärkare som inte klipper...
IngOehman skrev:... Om du är så solvent att 30 000:- inte är något problem så har du ju också optionen att köpa två stereoslutsteg och bara använda en kanal av respektive.Du kan dock tjäna upp till 15 000:- på att istället slänga dogm A...
IngOehman skrev:... Något som inte är en dogm är dock att långa interconnectkablar ibland leder till brumproblem...
IngOehman skrev:... När det gäller frågan om hur en förstärkare återger en musiksignal är det så enkelt som att det bestäms av dess tekniska egenskaper - dess prestanda. Inte av något ytligt, såsom dess uppyggnad.
Prestanda är t ex:
Bandbredd, tonkurvefel däröver, dämpfaktor (inkl. frekvensberoende), distorsion, brus, klippeffekt...
Ytliga egenskaper (utan entydig koppling till prestanda) är tex:
Mono-/stereoblock, vikt, kontaktstandard, färg, arbetsklass (A, AB, G, D...), värmeutveckling...
Hur kan månne detta undvikas..?
IngOehman skrev:*Inte manodepressiv dock, utan manoapatisk. När jag inte är manisk
(vilket för det mesta drivs av ett sökande efter fakta eller att förstå
ett samband) eller apatisk (och gör ingenting och trivs med det)
så är jag dock helt normal, eller förresten... kanske inte alldeles.
rhenrics skrev:Känns som den här tråden börjat handla om allt annat än just pa9.
Jocke skrev:De begärde 5kkr före jul!
/J
magnus2 skrev:Bara ABB lär ha köpt 70 st, som mätförstärkare så det finns nog en del.
Jocke skrev:Om det nu är som Ingvar hävdar, att de här är bland de 3 bästa stärkarna (Minns inte om det var av de han mätt på eller öht), sä är ju inte 5.500 något att bråka om ifall man vill ha ett par!
/J
PS. Robban brukar vara bra att ha att göra med annars!
Edit. Finns en uppsättning till här: http://www.tradera.com/Sentec_Forsteg_o ... n-55191300
Med tanke på hur få som gjorts och hur bra de är kanske det är anmärkningsvärt att flera är till salu!
Det får anses vara bra betalt för ett trasigt försteg, så det är i princip bara slutstegen man betalar för och i tider så här precis efter jul då många har ont om pengar.Kaffekoppen skrev:Det blev till slut 6500:- för paketet
Alexi skrev:Det får anses vara bra betalt för ett trasigt försteg, så det är i princip bara slutstegen man betalar för och i tider så här precis efter jul då många har ont om pengar.
Rydberg skrev:(antar att de har fullt upp att debattera...förlåt diskutera...det senaste hifitillbehöret) men eventuellt är ju folk här mer intresserade
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster