Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:
Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.
Eftersom jag har haft fel många gånger i mitt liv så kan jag ju ändra mig den här gången också.
Det skulle sluta med att jag skulle sälja mina rör och köpa en begagnad PA 9 i stället.
Den tycks ju ha längre livslängd då man slipper massa rörbyeten.
För mig kvittar tekniken bara jag gillar hur det låter.
Jag inbillar mig att jag vill uppleva en symfoniorker ska låta så likt på CD som det låter live.
( - Fast då gäller det veta vart jag sitter i konsert hallen som
referenspunkt ) Olika bolag har olika ideal
- Men jag är hellt och hållet berädd på att ändra uppfattning.
Tack för att du öppnar mina öron.
Rydberg skrev:
Kanske behövs bra kringutrustning för att man ska uppskatta NAD208 (framförallt bra högtalare). Jag tycker det är ett förbannat bra steg, till priset är det ju inget annat än ett fynd och jag håller det för det bästa steget (tillsammans med Bryston) som jag ägt. Det enda negativa (ljudmässigt) jag kan säga om NAD 208 är att jag tycker basen kan upplevs som något avrullad.
Jocke skrev:77-serien och 8-serien var bygg/monterings-satser. Alltså inte PA-9! Skulle dock själv gärna teckna mig för ett par kit om det fanns. Det kanske skulle vara ett häftigt DIY för 2008 om man kan komma överens med Johan B (heter konstruktören väl)?
Poppen skrev:Jag skulle gjärna vilja jämföra båda aparaterna någongång,
samtidigt.
Eftersom jag har haft fel många gånger i mitt liv så kan jag ju ändra mig den här gången också.
Det skulle sluta med att jag skulle sälja mina rör och köpa en begagnad PA 9 i stället.
Den tycks ju ha längre livslängd då man slipper massa rörbyeten.
För mig kvittar tekniken bara jag gillar hur det låter.
Jag inbillar mig att jag vill uppleva en symfoniorker ska låta så likt på CD som det låter live.
( - Fast då gäller det veta vart jag sitter i konsert hallen som
referenspunkt ) Olika bolag har olika ideal
- Men jag är hellt och hållet berädd på att ändra uppfattning.
Tack för att du öppnar mina öron.
Greensleeves skrev:När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?
Frodrak skrev:Greensleeves skrev:När nu monoslutstegen Sentec PA9 är utgångna; finns det monoslutsteg som säljs idag, som i princip inte färgar ljudet, och som kostar max en 30 tkr paret..?
Hoppas att du menar "tusen"- och inte "tera"- med din förkortning![]()
Vee-Eight skrev:Tillbaka till ämnet bojjs.
IngOehman skrev:Varför behöver det vara monoblock?
(Saknar du lite längre högtalarkablar? Isåfall kan man ju för 30 000:- köpa två rätt hyggliga stereoslutsteg. Å kanske... brygga'råm?)
IngOehman skrev:Mitt tips är att du till att börja med begraver dogm A och B.
IngOehman skrev:... När det gäller C så har du självklart en poäng, även om det i mina ögon handlar mera om slöseri (på pengar) än om risken att skada högtalarna. Det är ju fortfarande du som hanterar volymkontrollen. Eller hur? En förstärkare behöver ju inte ge ifrån sig många watt bara för att den KAN göra det...
IngOehman skrev:... Och en klippande förstärkare är inte alla gånger så mycket bättre än en som inte klipper, när det gäller att skydda högtalarna från skador. Även en 100 W-förstärkre kan ju få ut sig 200 W om den får klippa, och är signalen som får den att klippa dessutom hyggligt högfrekvent (säg någon kHz), kan faktiskt den klippande förstärkaren vara farligare för dina högtalare än den från en förstärkare som inte klipper...
IngOehman skrev:... Om du är så solvent att 30 000:- inte är något problem så har du ju också optionen att köpa två stereoslutsteg och bara använda en kanal av respektive.Du kan dock tjäna upp till 15 000:- på att istället slänga dogm A...
IngOehman skrev:... Något som inte är en dogm är dock att långa interconnectkablar ibland leder till brumproblem...
IngOehman skrev:... När det gäller frågan om hur en förstärkare återger en musiksignal är det så enkelt som att det bestäms av dess tekniska egenskaper - dess prestanda. Inte av något ytligt, såsom dess uppyggnad.
Prestanda är t ex:
Bandbredd, tonkurvefel däröver, dämpfaktor (inkl. frekvensberoende), distorsion, brus, klippeffekt...
Ytliga egenskaper (utan entydig koppling till prestanda) är tex:
Mono-/stereoblock, vikt, kontaktstandard, färg, arbetsklass (A, AB, G, D...), värmeutveckling...
Hur kan månne detta undvikas..?
IngOehman skrev:*Inte manodepressiv dock, utan manoapatisk. När jag inte är manisk
(vilket för det mesta drivs av ett sökande efter fakta eller att förstå
ett samband) eller apatisk (och gör ingenting och trivs med det)
så är jag dock helt normal, eller förresten... kanske inte alldeles.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster