Moderator: Redaktörer
Jag har en DAB-radio som inte ens är inkopplad, det är sändningar i stockholm i alla fall, men eftersom man inte ens kan lyssna på P1, nyheter etc med DAB så har jag lagt min mottagare på hyllan i mitt serveringsskåp...Vovven skrev:Pratade med en kille häromdagen som sa att DAB-radio är inget annat än komprimering och därmed sämre ljud. Vad jag förstår läggs eller har DAB redan lagts ned i Sverige men jag är nyfiken på att få höra Era synpunkter i denna fråga. Hur förhåller det sig egentligen? är digitalradio att föredra eller ger den analoga tekniken bättre ljud?
Hälsningar
Vovven skrev:Tjena Kaffekoppen!
Jo jag vet ju att det finns radioutsändningar via internet men frågan jag ställer mig är ju hur det låter. Jag inder det praktiska med radio över nätet men samtidigt har jag ju krav på kvalitet, inte bara bekvämlighet.
Hälsningar
Vovven skrev:Tjena Kaffekoppen!
Jo jag vet ju att det finns radioutsändningar via internet men frågan jag ställer mig är ju hur det låter. Jag inder det praktiska med radio över nätet men samtidigt har jag ju krav på kvalitet, inte bara bekvämlighet.
Hälsningar
Kaffekoppen skrev:Sändningar via internet har väl mer eller mindre gjort tekniken överflödig..
Johan_Lindroos skrev:Kaffekoppen skrev:Sändningar via internet har väl mer eller mindre gjort tekniken överflödig..
Ja det funkar ju jättebra i bilen!
slockna skrev:Återupplivar DAB-tråden![]()
Hur ser det ut med DAB/DAB+ idag? används det i Sverige idag? går det att lyssna på DAB i t ex Västerås, där jag är baserad?
peterh skrev:slockna skrev:Återupplivar DAB-tråden![]()
Hur ser det ut med DAB/DAB+ idag? används det i Sverige idag? går det att lyssna på DAB i t ex Västerås, där jag är baserad?
DAB är lyckligtvis stendött i sverige.
DAB är lyckligtvis stendött i sverige. Norrmännen har däremot trillat dit ordentligt.
Vad är det för poäng att skapa fler radiokanaler när det finns Internet ?
PerStromgren skrev:peterh skrev:slockna skrev:Återupplivar DAB-tråden![]()
DAB är lyckligtvis stendött i sverige. Norrmännen har däremot trillat dit ordentligt.
Så här skriver SR [1] om det:
"Varför behövs digitalradio när ni redan sänder digitalt på internet?
Digital markburen radio ska inte förväxlas med radiolyssning via internet. Radion kommer att finnas på olika plattformar under många år framåt. Fördelen med marksänd radio är att distributionen är gratis för användaren, sändningarna är robusta och ett obegränsat antal lyssnare kan höra på samma program samtidigt. Här har DAB och FM samma funktion. Medan internet, där du behöver ett SIM-kort eller en uppkoppling, har skapat en lång rad andra fördelar, till exempel möjlighet att lyssna när man själv vill. Båda teknikerna gynnar radion.
Fördelen med digitalradio framför FM är att digitalradio gör det möjligt att sända betydligt fler kanaler och att distributionen blir betydligt billigare."
[1] http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5976233
Vad är det för poäng att skapa fler radiokanaler när det finns Internet ??? Och varför skall man
skrota alla sveriges radioapparater när DAB bara ger sämre ljud ?
slockna skrev:Återupplivar DAB-tråden![]()
peterh skrev:PerStromgren skrev:peterh skrev:DAB är lyckligtvis stendött i sverige. Norrmännen har däremot trillat dit ordentligt.
Så här skriver SR [1] om det:
"Varför behövs digitalradio när ni redan sänder digitalt på internet?
Digital markburen radio ska inte förväxlas med radiolyssning via internet. Radion kommer att finnas på olika plattformar under många år framåt. Fördelen med marksänd radio är att distributionen är gratis för användaren, sändningarna är robusta och ett obegränsat antal lyssnare kan höra på samma program samtidigt. Här har DAB och FM samma funktion. Medan internet, där du behöver ett SIM-kort eller en uppkoppling, har skapat en lång rad andra fördelar, till exempel möjlighet att lyssna när man själv vill. Båda teknikerna gynnar radion.
Fördelen med digitalradio framför FM är att digitalradio gör det möjligt att sända betydligt fler kanaler och att distributionen blir betydligt billigare."
[1] http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5976233
Sveriges radio talar i nattmössan. Att distributionen blir billigare ( tror de) är för att sändarna har lägre effekt ( lägre elräkning), men det betalar vi kunder genom att tvingas ersätta alla radioapparater. Och utsändningar via Internet kan göras
med sk Multicast även om ingen kommersiell aktör förstått tekniken.
Sanningen är att vi behöver inte fler radiokanaler, snarare skulle en städning kunna göras idag som skulle reducera
antalet kanaler, specialintressen och skval kan skötas via Internet.
Public service skall ( enligt mig) tillhandahålla nyheter och kultur, sport och mello görs bättre på andra media så
vi slipper höra eländet.
peterh skrev:Till Johan Lindroos ( om du nu heter så) : åsikterna om min påstådda musiksmak betackar jag mig för,
sådana påhopp syftar bara till att försöka skapa billiga debattpoäng. Kom igen med sakliga argument om
du nu har några.
PerStromgren skrev:peterh skrev:Till Johan Lindroos ( om du nu heter så) : åsikterna om min påstådda musiksmak betackar jag mig för,
sådana påhopp syftar bara till att försöka skapa billiga debattpoäng. Kom igen med sakliga argument om
du nu har några.
Peter, en liten upplysning i all vänlighet: Johan L vet väldigt mycket om digital radio. Han sitter mitt i smeten, så att säga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster