DAB-radio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vovven

DAB-radio

Inläggav Vovven » 2008-01-16 14:48

Pratade med en kille häromdagen som sa att DAB-radio är inget annat än komprimering och därmed sämre ljud. Vad jag förstår läggs eller har DAB redan lagts ned i Sverige men jag är nyfiken på att få höra Era synpunkter i denna fråga. Hur förhåller det sig egentligen? är digitalradio att föredra eller ger den analoga tekniken bättre ljud?

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
rqu

Re: DAB-radio

Inläggav rqu » 2008-01-16 14:52

Vovven skrev:Pratade med en kille häromdagen som sa att DAB-radio är inget annat än komprimering och därmed sämre ljud. Vad jag förstår läggs eller har DAB redan lagts ned i Sverige men jag är nyfiken på att få höra Era synpunkter i denna fråga. Hur förhåller det sig egentligen? är digitalradio att föredra eller ger den analoga tekniken bättre ljud?

Hälsningar
Jag har en DAB-radio som inte ens är inkopplad, det är sändningar i stockholm i alla fall, men eftersom man inte ens kan lyssna på P1, nyheter etc med DAB så har jag lagt min mottagare på hyllan i mitt serveringsskåp...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 15:01

Sändningar via internet har väl mer eller mindre gjort tekniken överflödig..

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-16 15:05

Tjena Kaffekoppen!

Jo jag vet ju att det finns radioutsändningar via internet men frågan jag ställer mig är ju hur det låter. Jag inder det praktiska med radio över nätet men samtidigt har jag ju krav på kvalitet, inte bara bekvämlighet.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-16 15:09

Är DAB-radion död nu? (Notera länkarna till bland andra Radio- och TV-verket, som fortfarande utreder Sveriges framtida radio.)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8093

Är DAB "bättre" än FM?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4370

Också matnyttig:
http://www.digitalradiotech.co.uk/
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 15:21

Vovven skrev:Tjena Kaffekoppen!

Jo jag vet ju att det finns radioutsändningar via internet men frågan jag ställer mig är ju hur det låter. Jag inder det praktiska med radio över nätet men samtidigt har jag ju krav på kvalitet, inte bara bekvämlighet.

Hälsningar

Det är ju upp till den som sänder, men visst torde DAB kunna leverera riktigt högkvalitaiv radio som teknik, klart bättre än FM...det är jäkligt trist att radioutsändningarna håller så låg kvalté över lag!

Den som torde veta rätt mycket är väl Lindroos på forumet.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-16 15:40

Vovven skrev:Tjena Kaffekoppen!

Hälsningar

Kvalitén är ju högst varierande, men det finns dom som inte snålar. :)

HiFi Radio
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-16 17:02

Kaffekoppen skrev:Sändningar via internet har väl mer eller mindre gjort tekniken överflödig..

Ja det funkar ju jättebra i bilen! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 17:23

Johan_Lindroos skrev:
Kaffekoppen skrev:Sändningar via internet har väl mer eller mindre gjort tekniken överflödig..

Ja det funkar ju jättebra i bilen! :wink:

:lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-01-16 17:25

Nån som testat 3G's uppkoppling ifrån bil?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2017-03-13 14:08

Återupplivar DAB-tråden 8)

Hur ser det ut med DAB/DAB+ idag? används det i Sverige idag? går det att lyssna på DAB i t ex Västerås, där jag är baserad?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-03-13 15:01

slockna skrev:Återupplivar DAB-tråden 8)

Hur ser det ut med DAB/DAB+ idag? används det i Sverige idag? går det att lyssna på DAB i t ex Västerås, där jag är baserad?

DAB är lyckligtvis stendött i sverige. Norrmännen har däremot trillat dit ordentligt.

Vad är det för poäng att skapa fler radiokanaler när det finns Internet ??? Och varför skall man
skrota alla sveriges radioapparater när DAB bara ger sämre ljud ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2017-03-13 15:34

OK, tack, d ska jag se till att det finns hederlig FM i nästa radio.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2017-03-13 15:57

peterh skrev:

DAB är lyckligtvis stendött i sverige.

Jag lyssnar på P1 via DAB dagligen, så dött är det nog inte 8) Sedan är ju frågan om hur länge till det går :?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-13 15:59

peterh skrev:

DAB är lyckligtvis stendött i sverige. Norrmännen har däremot trillat dit ordentligt.

Vad är det för poäng att skapa fler radiokanaler när det finns Internet ?

Så här skriver SR [1] om det:

"Varför behövs digitalradio när ni redan sänder digitalt på internet?
Digital markburen radio ska inte förväxlas med radiolyssning via internet. Radion kommer att finnas på olika plattformar under många år framåt. Fördelen med marksänd radio är att distributionen är gratis för användaren, sändningarna är robusta och ett obegränsat antal lyssnare kan höra på samma program samtidigt. Här har DAB och FM samma funktion. Medan internet, där du behöver ett SIM-kort eller en uppkoppling, har skapat en lång rad andra fördelar, till exempel möjlighet att lyssna när man själv vill. Båda teknikerna gynnar radion.

Fördelen med digitalradio framför FM är att digitalradio gör det möjligt att sända betydligt fler kanaler och att distributionen blir betydligt billigare.
"

[1] http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5976233
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-03-13 16:39

PerStromgren skrev:
peterh skrev:

Digital markburen radio ska inte förväxlas med radiolyssning via internet. Radion kommer att finnas på olika plattformar under många år framåt. Fördelen med marksänd radio är att distributionen är gratis för användaren, sändningarna är robusta och ett obegränsat antal lyssnare kan höra på samma program samtidigt. Här har DAB och FM samma funktion. Medan internet, där du behöver ett SIM-kort eller en uppkoppling, har skapat en lång rad andra fördelar, till exempel möjlighet att lyssna när man själv vill. Båda teknikerna gynnar radion.

Fördelen med digitalradio framför FM är att digitalradio gör det möjligt att sända betydligt fler kanaler och att distributionen blir betydligt billigare.
"

Sveriges radio talar i nattmössan. Att distributionen blir billigare ( tror de) är för att sändarna har lägre effekt ( lägre elräkning), men det betalar vi kunder genom att tvingas ersätta alla radioapparater. Och utsändningar via Internet kan göras
med sk Multicast även om ingen kommersiell aktör förstått tekniken.
Sanningen är att vi behöver inte fler radiokanaler, snarare skulle en städning kunna göras idag som skulle reducera
antalet kanaler, specialintressen och skval kan skötas via Internet.
Public service skall ( enligt mig) tillhandahålla nyheter och kultur, sport och mello görs bättre på andra media så
vi slipper höra eländet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-03-13 17:36

peterh skrev:

Vad är det för poäng att skapa fler radiokanaler när det finns Internet ??? Och varför skall man
skrota alla sveriges radioapparater när DAB bara ger sämre ljud ?

Detta är felaktigt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-03-13 17:41

Här ser du frekvenstabeller (visar ej täckningskartor tyvärr):

https://www.teracom.se/privat/radio/fre ... ler-radio/

Lite information att läsa om digitalradio (från en aktör i branschen, bör du ha i åtanke):

https://www.teracom.se/utbud/digitalradio/

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-03-13 17:48

peterh skrev:
PerStromgren skrev:
peterh skrev:DAB är lyckligtvis stendött i sverige. Norrmännen har däremot trillat dit ordentligt.

"

Sveriges radio talar i nattmössan. Att distributionen blir billigare ( tror de) är för att sändarna har lägre effekt ( lägre elräkning), men det betalar vi kunder genom att tvingas ersätta alla radioapparater. Och utsändningar via Internet kan göras
med sk Multicast även om ingen kommersiell aktör förstått tekniken.
Sanningen är att vi behöver inte fler radiokanaler, snarare skulle en städning kunna göras idag som skulle reducera
antalet kanaler, specialintressen och skval kan skötas via Internet.
Public service skall ( enligt mig) tillhandahålla nyheter och kultur, sport och mello görs bättre på andra media så
vi slipper höra eländet.

Tala ur skägget och berätta om vad du anser är fel i nattmössan!

Det som du anser är "sanningen", kanske bara är din egen sanning. Eller? Berätta!

Jag respekterar dock din åsikt om vad du tycker public service "ska" tillhandahålla, men jag tycker det låter som en extremt tråkig radio som varken jag eller någon annan skulle lyssna på. Jag tror det skulle självdö då.

Du verkar ha en tråkig musiksmak också, men det är förstås subjektivt så om du tycker jag har tråkig musiksmak så är det helt ok. :wink:

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-03-13 18:33

Vi tar det punkt för punkt.
Sveriges radio talar i nattmössan mär de påstår att "att distributionen är gratis för användaren", det är inte sant om man räknar in att man måste köpa inte en utan flera nya radioapparater ( en till bilen, en till köket etc)
Vidare kan man ha ett obegränsat antal lyssnare via Internet/Multicast om man bara "får till det" ( något som MBONE-nätet
fixade pp 90-talet).

Att distributionen är billigare för sveriges radio beror på lägre elförbrukning och lägre bandbredd per kanal. Ren kvalitetsförsämring alltså. Men billigare javisst. Vill vi ha konserter utsända med telefon/mp3 kvalitet så ok.

Att Internet radio kräver SIM kort eller uppkoppling är ju sant. Men detta har vi redan av många andra skäl, så här blir
ingen extra kostnad för Internet radio.

Att sedan Internet radio eller "POD" har en rad andra fördelar talar ju knappast för DAB.

Som unikt för Internet radio talar att man kan i princip lyssna på dessa var man än är i världen, t.ex. lyssna på
svanska nyheter direkt från sverige var man är i världen. Det klara inte DAB eller fm.

Till Johan Lindroos ( om du nu heter så) : åsikterna om min påstådda musiksmak betackar jag mig för,
sådana påhopp syftar bara till att försöka skapa billiga debattpoäng. Kom igen med sakliga argument om
du nu har några.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-13 19:33

peterh skrev:Till Johan Lindroos ( om du nu heter så) : åsikterna om min påstådda musiksmak betackar jag mig för,
sådana påhopp syftar bara till att försöka skapa billiga debattpoäng. Kom igen med sakliga argument om
du nu har några.

Peter, en liten upplysning i all vänlighet: Johan L vet väldigt mycket om digital radio. Han sitter mitt i smeten, så att säga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-03-13 23:41

PerStromgren skrev:
peterh skrev:Till Johan Lindroos ( om du nu heter så) : åsikterna om min påstådda musiksmak betackar jag mig för,
du nu har några.

Peter, en liten upplysning i all vänlighet: Johan L vet väldigt mycket om digital radio. Han sitter mitt i smeten, så att säga.

Ja kunnig tveklöst, men inte helt objektiv kanske? :wink:

Jag tycker, liksom peterh, inte om DAB.
- lossy
- kostar en förmögenhet att bygga ut
- lyssnare behöver köpa nya radioapparater

Medan internet idag finns i allas telefoner/hem, och bandbredd är inget problem så man kan sända lossless om man vill.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-03-14 00:15

Läste någonstans att kvalitén beror på vad övriga kanaler sänder. Om grannkanalerna sänder pratprogram kan P2 sända musik med hög kvalité. Om alla kanaler vill sända musik med hög kvalité blir kvalitén lidande på alla kanaler eftersom det finns ett begränsat utrymme för hur många digitala bitar som går att sända över fm bandet. Ju fler kanaler man klämmer in desto sämre blir ljudet!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-03-14 08:18

Ljudkvaliteten på DAB kan jag inte uttala mig om, men stora grejen är ju att behovet av digital radio har helt försvunnit hos alla utom de mest entusiastiska radiofantasterna. De som vill ha mer kanaler, mer musik och mer information lyssnar & tittar via nätet. De som gillar och behöver radio (t.ex. i bilen) klarar sig gott på FM-stationerna.

Det är väl knappast nån som tycker det behövs fler radiostationer i dagens läge, eller anser att ljudkvaliteten i FM-systemet är ett stort problem? Summa summarum; låt FM leva vidare för all framtid även om det skulle innebära lite högre kostnader för staten.

Återgå till Generellt om hifi