Slutsatsen för dem som inte orkar plöja igenom hela tråden var att även ganska stora avvikelser i fasgången för en högtalare i ett normalt rum är i det närmaste omöjligt att uppfatta med musiksignaler. Däremot är det betydligt enklare att höra skillnad i hörlurar med rena testsignaler.
Någonstans bland alla sidor frågade Thomas_A om någon hade lust att generera pulser filtrerade med allpassfilter (som endast påverkar fasgången, frekvensgången är konstant) av 4:e ordningens Linkwitz-Riley-typ för att sedan skapa ett par .wav-filer. Detta för att möjliggöra enkla jämförelser av de fasavvikelser som delningsfiltren i någorlunda normala högtalare ger upphov till. Ett 4:e ordningens L-R-filter ger en fasvridning på 360 grader kring delningsfrekvensen.
Thomas_A föreslog ingreppsfrekvenser (simulerade delningsfrekvenser) på 100 Hz respektive 2 kHz och jag lydde naturligtvis blint!
Allpassfilter L-R 4:e ordningen, ingreppsfrekvens 100 Hz hittar ni här: http://w1.847.telia.com/~u84704441/Sim/ ... _100Hz.wav
Allpassfilter L-R 4:e ordningen, ingreppsfrekvens 2 kHz hittar ni här:
http://w1.847.telia.com/~u84704441/Sim/ ... 4_2kHz.wav
Filerna består av 20 st pulser separerade med 1.5 s. Varannan puls är den ofiltrerade referenspulsen (av sin2-typ) och varannan är den filtrerade pulsen.
För min egen del tycker jag att det är relativt enkelt att höra skillnad med hörlurar i det här ganska extrema fallet, men trots detta är skillnaden i mitt tycke förvånansvärt liten. Vad tycker ni? Den som har faskorrekta högtalare kan naturligtvis prova om han/hon kan uppfatta någon skillnad även med inverkan från rummet.
Så här ser pulserna ut:
Tidsplanet

Fasgång

Frekvensgången är naturligtvis identisk för samtliga pulser (endast ett mindre fall över ca 10 kHz) och visas därför ej.