Hörbarhet av fasavvikelser - lyssna själva!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-08 22:37

brumel,

Även i blindtest? "Superenkelt" är nog ändå att ta i. Det är så oerhört lätt att fastna i förutfattade meningar. Vad som framstår som en självklar skillnad i ett öppet test kan försvinna helt när man testar blint.

För övrigt vill jag höra fler meningar, även om någon inte lyckas uppfatta några skillnader är det av stort intresse. Med tanke på alla guldöron som frekventerar detta forum borde det vimla av resultat!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-08 23:03

jag har inga lurar :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-08 23:45

brumel skrev:Nu kör jag med lurar och det är superenkelt att höra skillnad på 2khz filtreringen.

Å hur var det med de jämna distorsionsprodukterna? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-03-09 01:24

Om någon klipper ut dessa för att testa blindt i PCABX eller abchr så kan ni väl lägga ut dem på WWW också?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-09 13:32

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-09 13:44

Jag har lyssnat och lyssnat men kan inte höra en skillnad. Det kan finnas flera orsaker till detta, men jag skulle inte vilja säga något definitivt eftersom jag har så dålig kapacitet hos dator/hörlurar.

Att testa det via min anläggning är ju inte möjligt då högtalarna fasvrider likartat = tårta på tårta...

T

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-17 14:53

Eftersom det nu gått bortåt ett par veckor så kanske det är dags att sammanfatta lite.

Meningen med detta lilla test var egentligen bara att visa hur förbaskat små hörbara effekter rimligt stora fasavvikelser ger upphov till. Detta t.o.m. under maximalt avslöjande förhållanden med testsignaler och hörlurar. Med musik och högtalare i ett rum blir det ännu mycket svårare att uppfatta skillnaderna, varför man praktiskt sett kan betrakta dem som ohörbara. Hörseln är mycket känslig för vissa återgivningsfel, men närmast helt okänslig för andra.

Vissa lyssnare tycks anse det vara möjligt att höra skillnad med 100 Hz-filtreringen, något som ligger i linje med publicerade vetenskapliga undersökningar. Knappast någon tycker att det är möjligt med 2 kHz-filtreringen, också detta i överensstämmelse med den psykoakustiska vetenskapen. Eftersom jag själv i 2 kHz-fallet inledningsvis tyckte mig höra minimala skillnader gjorde jag förnyade test och misslyckades med att uppnå signifikanta resultat.

Jag gissar att de allra flesta som har provat inte har lyckats höra skillnad i något av fallen och därför undvikit att göra inlägg i tråden. Att det är dödligt tråkigt att lyssna på testsignaler är jag väl medveten om och vissa kanske därför gav upp i förtid.

En annan förklaring kan naturligtvis vara att testförhållandena i en del fall varit undermåliga, men jag hoppas ändå att de flesta som provat i alla fall blivit mer eller mindre immuna mot alla påståenden som florerar om fasegenskapernas närmast magiska effekter. Om inte annat så borde man åtminstone acceptera att hörbarheten under alla omständigheter är försvinnande låg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-17 15:55

( Kan också vara fler än jag som sitter vid en kass dator, med kassa lurar i en halvbullrig miljö och inte kan göra nån vettig lyssning alls... vore 1000 ggr lättare på högtalarna hemma. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi