Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Frågan är alltså om det finns en dimension utöver den rent fysikaliskt mätbara, som avgör hur en högtalare låter? Papper, plast, skum, kevlar, aluminium - jag menar att detta borde väl påverka ljudet mer än det rent mätbara?
Kalejdokom skrev:Vi diskuterar ibland om t.ex. en Scanspeak bas för 2.500 kr låter bättre än en Tangband för 500 kr. Av mätningar kanske de kan se identiska ut, men musikaliskt förmodligen uppvisa helt olika karaktär.
Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
meanmachine skrev:Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Laila skrev:Sa m.m. o slängde in ytterligare en brandfackla !
*) Om de nu har olika "musikaliska karaktär", som du påstår.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Vilka viktiga parametrar kan vi inte mäta?
Kalejdokom skrev:Alexi, jag gillar din infallsvinkel. Att göra jämförande mätningar kan ju vara en bra idé. "Nu låter det så här och samtidigt ser jag denna förändring i min mätning". Det kan ju leda till erfarenhet och insikt som leder vidare, till bättre byggen och bättre upplevelse musikaliskt. "Då gjorde jag så här och fick det här resultatet..."
meanmachine skrev:Vissa viktiga parametrar som t.ex. Höjd bredd och djup i projektionen av ljudet. Vidare felaktia proportioner i ljudbilden som enligt hörsel finns går inte att bekreäfta och eller dementera med mätningar eftersom inger vet hur man exakt skall mäta det.
Bill50x skrev:Ska man raljera lite kan man säga att det är en stor skillnad i att hälla en sexa whisky i sin förstärkare jämfört med att hälla den i lyssnaren
/ B
Äsch, det säger sig självt att man inte kan höra hur det låter. Det måste mätas.Bill50x skrev:Kalejdokom skrev:Alexi, jag gillar din infallsvinkel. Att göra jämförande mätningar kan ju vara en bra idé. "Nu låter det så här och samtidigt ser jag denna förändring i min mätning". Det kan ju leda till erfarenhet och insikt som leder vidare, till bättre byggen och bättre upplevelse musikaliskt. "Då gjorde jag så här och fick det här resultatet..."
Precis, mätningar och lyssning går hand i hand. Och när det gäller högtalare så är det hela mycket komplext och tex mätresultat behöver såväl tolkas som analyseras för att överhuvudtaget säga någonting om "hur det låter".
/ B
Så, till trådens egentliga tema, där jag önskar respons och synpunkter. Kan man utifrån mätningar säga någonting om hur en högtalare egentligen låter? Att man på en kurva kan visa att alla frekvenser återges med samma ljudtryck (vid en viss SPL-nivå) och att impedanser och fasmätningar ser bra ut - betyder det med automatik att en sådan högtalare låter bra?
Vi diskuterar ibland om t.ex. en Scanspeak bas för 2.500 kr låter bättre än en Tangband för 500 kr. Av mätningar kanske de kan se identiska ut, men musikaliskt förmodligen uppvisa helt olika karaktär.
meanmachine skrev:Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Britt-Gunnar skrev:finns det anläggningar som inte har sameness, och i så fall hur vet man det? att elektronik kan vara transparent är en sak men hur är det med högtalare, vet man om dom har har korrekt återgivning?
Kalejdokom skrev:Efter att ha följt diskussionerna här på Faktiskt under ett år typ så har jag förstått att det inte räcker med att lyssna på sina hemmabyggda högtalare för att avgöra om dom låter bra.
Kalejdokom skrev:Att man på en kurva kan visa att alla frekvenser återges med samma ljudtryck (vid en viss SPL-nivå) och att impedanser och fasmätningar ser bra ut - betyder det med automatik att en sådan högtalare låter bra?
Richard skrev:meanmachine skrev:Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
Vilka viktiga parametrar då ? Vad menar du med vilka viktiga parametrar som inte kan mätas? Kan du förklara vilka parametrar du menar?
meanmachine skrev:Vissa viktiga parametrar som t.ex. Höjd bredd och djup i projektionen av ljudet. Vidare felaktia proportioner i ljudbilden som enligt hörsel finns går inte att bekreäfta och eller dementera med mätningar eftersom ingen vet hur man exakt skall mäta det.
Bill50x skrev:Laila skrev:Kan något som inte är mätbart vara/utgöra en parameter ?
Det beror på vad man menar med "mätbart". Men en parameter som gäller när jag köper en apparat är dess utseende. Hur mäter man denna?
/ B
Svante skrev: Det ena är att man vänjer sig vid ljudkvaliteter. Hjärnan liksom undertrycker "kanalens" egenskaper, så att vi kan höra det som åker igenom kanalen.
phon skrev:Hur kan utseende bli en parameter?
phon skrev:Hur kan utseende bli en parameter?
nl1970 skrev: ... eller snarare så är det mer intressant att få reda på vad vi kan acceptera. En stärkare som klipper kraftigt tror jag inte att jag kan vänja mig vid. Men vilka fel kan vi svälja utan att tycka att det låter dåligt.
petersteindl skrev:T ex. skivspelaren är upplevelsemässigt mer än en meter hög![]()
Para- i betydelse av "beyond", exempelvis paranormal.
MvH
PS
Laila skrev:Svante skrev:Det är väl klart att utseende kan vara en parameter.
För att det går att mäta ?
Laila skrev:Värde, "ungefär lika med", parameter ?
Svante skrev:Laila skrev:Värde, "ungefär lika med", parameter ?
Hmm... Nja, en parameter har väl alltid minst ett värde, men ett värde blir väl en parameter först när man försöker använda värdet till något.
Tror jag. I min värld.
Laila skrev:Svante skrev:Laila skrev:Värde, "ungefär lika med", parameter ?
Hmm... Nja, en parameter har väl alltid minst ett värde, men ett värde blir väl en parameter först när man försöker använda värdet till något.
Tror jag. I min värld.
Utveckla gärna vid tillfälle. Mig (som vanligt!) inte helt förstå.
nl1970 skrev:Svante skrev: Det ena är att man vänjer sig vid ljudkvaliteter. Hjärnan liksom undertrycker "kanalens" egenskaper, så att vi kan höra det som åker igenom kanalen.
Ehhe, ska vi tvista om dettaeller snarare så är det mer intressant att få reda på vad vi kan acceptera. En stärkare som klipper kraftigt tror jag inte att jag kan vänja mig vid. Men vilka fel kan vi svälja utan att tycka att det låter dåligt.
Svante skrev:Jag har precis varit på en massa amatörframträdanden där det fanns två ljudtekniker. Det var barn som mimade till förinspelade låtar. Det klippte rätt friskt, men jag tror att jag var ensam i publiken att sitta och reta mig på det.
Svante skrev:Sen finns det "fel" som även du och jag hör bort i vardagen. Det faktum att man är i ett rum får en grym påverkan på det spektrala innehållet i rösten som träffar våra öron, ändå tänker vi inte en sekund på det. Hjärnan delar upp det i akustisk miljö och meddelande, och vi väljer som regel att fokusera på meddelandet och glömmer oftast bort den akustiska miljön helt.
Piotr skrev:Min skalle har svårt att välja bort dålig akustik när jag pratar med någon. Kan tappa fokus när det ekar och bumlar, i synnerhet när jag pratar själv, tillåmed i telefon!![]()
/Peter
Svante skrev:
detta illustreras lätt genom att man ställer upp en mikrofon på normalt samtalsavstånd i ett vanligt (eller akustikbehandlat) rum och spelar in en pratande person. Trots att ljudet och rumsklangen är identisk med den man skulle ha hört på plats, så "låter" rummet mycket mer på inspelningen.
Svante skrev:Piotr skrev:Min skalle har svårt att välja bort dålig akustik när jag pratar med någon. Kan tappa fokus när det ekar och bumlar, i synnerhet när jag pratar själv, tillåmed i telefon!![]()
/Peter
Mm, visst, men om du sitter i ett hyfsat dämpat rum då?
Piotr skrev:Det där med inspelning är väl lite mer komplicerat än så väl?
Magnuz skrev:Svante skrev:
detta illustreras lätt genom att man ställer upp en mikrofon på normalt samtalsavstånd i ett vanligt (eller akustikbehandlat) rum och spelar in en pratande person. Trots att ljudet och rumsklangen är identisk med den man skulle ha hört på plats, så "låter" rummet mycket mer på inspelningen.
Gäller detta även om man avnjuter (?) inspelningen via lurar och blundar?
Svante skrev:Piotr skrev:Det där med inspelning är väl lite mer komplicerat än så väl?
Nja, jo, det är klart att det går att göra det mer komplicerat, men även om man gör det så är det ganska tydligt att man reagerar mer på rumsakustikska ljud om man inte är på plats.
Svante skrev:
Ja, det vill jag nog påstå. Det beror förstås på inlevelseförmåga. Jag grundar det på att upplevelsen faktiskt blir bättre om den rumsakustiska informationen "stämmer" med rummet man sitter i vid uppspelningen, dvs om inspelningen gjordes där och just där man sitter.
Magnuz skrev:Svante skrev:
Ja, det vill jag nog påstå. Det beror förstås på inlevelseförmåga. Jag grundar det på att upplevelsen faktiskt blir bättre om den rumsakustiska informationen "stämmer" med rummet man sitter i vid uppspelningen, dvs om inspelningen gjordes där och just där man sitter.
Intressant. Det betyder alltså att man borde spela in all musik ekofritt och sedan ha en liten apparat som mäter lyssningsrummets efterklang och lägger på ett passande reverb vid uppspelning.
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Det där med inspelning är väl lite mer komplicerat än så väl?
Nja, jo, det är klart att det går att göra det mer komplicerat, men även om man gör det så är det ganska tydligt att man reagerar mer på rumsakustikska ljud om man inte är på plats.
Jag menar att det till stor del kan förklaras med skillnader i hur öronen och mickar tar upp ljudet osv. HRTF.. mick och uppspelningsteknik osv.
En konsthuvudinspelning på en meter avlyssnat på lurar lär nog låta naturligt bara.
/Peter
phon skrev:Svante skrev:
När ljudet lyftes bort från övriga sinnesintryck så framstod skillnaderna som mycket tydligare.
Varför tänker jag på blindtest?
Svante skrev: Jag satte på mig själv ett par mikar vid öronen en dag på jobbet. Jag gick runt med dem under arbetsdagen mellan olika rum.
Bill50x skrev:phon skrev:Svante skrev:
När ljudet lyftes bort från övriga sinnesintryck så framstod skillnaderna som mycket tydligare.
Varför tänker jag på blindtest?
För att vid blindtest så hörs skillnaderna mycket tydligare än annars?
/ B
perstromgren skrev:Svante skrev: Jag satte på mig själv ett par mikar vid öronen en dag på jobbet. Jag gick runt med dem under arbetsdagen mellan olika rum.
Vid vilken annan arbetsplats som helst skulle man famla efter telefonnumret till psykakuten om en medarbetare gick omkring med mikar i öronen!
meanmachine skrev:Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
Kaffekoppen skrev:Det finns så mycket som påverkar hur det låter.
Inte sällan finns problemet någon annanstans än just i tex högtalaren, den kan ju inte gärna fixa till om rummet är en betongbunker...
optonica skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns så mycket som påverkar hur det låter.
Inte sällan finns problemet någon annanstans än just i tex högtalaren, den kan ju inte gärna fixa till om rummet är en betongbunker...
Väldigt många högtalare idag låter mycket bra. Tror nog kunskapsnivån och materialvalet idag hos de flesta tillverkare är väldigt bra. Att det i slutändan ändå inte låter tillräckligt bra beror nog mest på inte tillräckligt bra samverkan när det gäller placering, rummets akustik odyl. Fler faktorer påverkar ljudet som inte ligger hos högtalaren. Även så kan faktiska brister i högtalare kompenseras med lämplig placering och rummets akustik odyl. Rummet (med innehåll) och högtalarna är en helhet som samverkar. Att få rätt på allt detta tillhör oftast den lite mera knepiga biten. Självklart vill man ha en högtalare med bra mätvärde, men det säger inte något om hur det kommer låta hemma och om de ens är lämpliga i den miljö man har.
optonica skrev:Väldigt många högtalare idag låter mycket bra.
subjektivisten skrev:optonica skrev:Väldigt många högtalare idag låter mycket bra.
Jaså? Kan du tipsa mig om 10 st?
subjektivisten skrev:optonica skrev:Väldigt många högtalare idag låter mycket bra.
Jaså? Kan du tipsa mig om 10 st?
Bill50x skrev:Det finns för övrigt mycket få inspelningar som låter så bra att man blandar ihop dom med verkligheten. Man kan hålla på och trixa med akustik och högtalarplacering hur mycket som helst men med de sunkiga inspelningar som dagens musik tyvärr är baserade på så är det ändå att slåss mot väderkvarnar.
/ B
optonica skrev:Det jag vill komma till är att samverkan mellan högtalare och rummet är det viktigaste för helheten i ljudåtergivningen. Vad som ger bäst resultat får man prov sig fram rent lyssningsmässigt. Det spelar ingen roll om man har ett par värstinghögtalare, fast får man inte rätt på placeringen o dyl. så blir det ändå inte bra, kanske t o m riktigt illa i värsta fall.
optonica skrev:Bill50x skrev:Det finns för övrigt mycket få inspelningar som låter så bra att man blandar ihop dom med verkligheten. Man kan hålla på och trixa med akustik och högtalarplacering hur mycket som helst men med de sunkiga inspelningar som dagens musik tyvärr är baserade på så är det ändå att slåss mot väderkvarnar.
/ B
Inspelningar tycker jag nog också man önskar hade varit lite annorlunda än vad de är, fast det är lika för alla och man får gilla läget. Detta ligger utanför ens egen påverkan, fast det andra kan man påverka. Annars så är promo/demo inspelningar långt mycket bättre än vad annat i handeln är, fast jag tror tillgången är ganska så begränsad nuförtiden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster