Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Frågan är alltså om det finns en dimension utöver den rent fysikaliskt mätbara, som avgör hur en högtalare låter? Papper, plast, skum, kevlar, aluminium - jag menar att detta borde väl påverka ljudet mer än det rent mätbara?
Kalejdokom skrev:Vi diskuterar ibland om t.ex. en Scanspeak bas för 2.500 kr låter bättre än en Tangband för 500 kr. Av mätningar kanske de kan se identiska ut, men musikaliskt förmodligen uppvisa helt olika karaktär.
Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
meanmachine skrev:Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Laila skrev:Sa m.m. o slängde in ytterligare en brandfackla !
*) Om de nu har olika "musikaliska karaktär", som du påstår.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Vilka viktiga parametrar kan vi inte mäta?
Kalejdokom skrev:Alexi, jag gillar din infallsvinkel. Att göra jämförande mätningar kan ju vara en bra idé. "Nu låter det så här och samtidigt ser jag denna förändring i min mätning". Det kan ju leda till erfarenhet och insikt som leder vidare, till bättre byggen och bättre upplevelse musikaliskt. "Då gjorde jag så här och fick det här resultatet..."
meanmachine skrev:Vissa viktiga parametrar som t.ex. Höjd bredd och djup i projektionen av ljudet. Vidare felaktia proportioner i ljudbilden som enligt hörsel finns går inte att bekreäfta och eller dementera med mätningar eftersom inger vet hur man exakt skall mäta det.
Bill50x skrev:Ska man raljera lite kan man säga att det är en stor skillnad i att hälla en sexa whisky i sin förstärkare jämfört med att hälla den i lyssnaren
/ B
Äsch, det säger sig självt att man inte kan höra hur det låter. Det måste mätas.Bill50x skrev:Kalejdokom skrev:Alexi, jag gillar din infallsvinkel. Att göra jämförande mätningar kan ju vara en bra idé. "Nu låter det så här och samtidigt ser jag denna förändring i min mätning". Det kan ju leda till erfarenhet och insikt som leder vidare, till bättre byggen och bättre upplevelse musikaliskt. "Då gjorde jag så här och fick det här resultatet..."
Precis, mätningar och lyssning går hand i hand. Och när det gäller högtalare så är det hela mycket komplext och tex mätresultat behöver såväl tolkas som analyseras för att överhuvudtaget säga någonting om "hur det låter".
/ B
Så, till trådens egentliga tema, där jag önskar respons och synpunkter. Kan man utifrån mätningar säga någonting om hur en högtalare egentligen låter? Att man på en kurva kan visa att alla frekvenser återges med samma ljudtryck (vid en viss SPL-nivå) och att impedanser och fasmätningar ser bra ut - betyder det med automatik att en sådan högtalare låter bra?
Vi diskuterar ibland om t.ex. en Scanspeak bas för 2.500 kr låter bättre än en Tangband för 500 kr. Av mätningar kanske de kan se identiska ut, men musikaliskt förmodligen uppvisa helt olika karaktär.
meanmachine skrev:Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Britt-Gunnar skrev:finns det anläggningar som inte har sameness, och i så fall hur vet man det? att elektronik kan vara transparent är en sak men hur är det med högtalare, vet man om dom har har korrekt återgivning?
Kalejdokom skrev:Efter att ha följt diskussionerna här på Faktiskt under ett år typ så har jag förstått att det inte räcker med att lyssna på sina hemmabyggda högtalare för att avgöra om dom låter bra.
Kalejdokom skrev:Att man på en kurva kan visa att alla frekvenser återges med samma ljudtryck (vid en viss SPL-nivå) och att impedanser och fasmätningar ser bra ut - betyder det med automatik att en sådan högtalare låter bra?
Richard skrev:meanmachine skrev:Alla hörbara skillnader ska man kunna mäta
Det finns dock inte metoder att mäta alla viktiga parametrar! än.
Vilka viktiga parametrar då ? Vad menar du med vilka viktiga parametrar som inte kan mätas? Kan du förklara vilka parametrar du menar?
meanmachine skrev:Vissa viktiga parametrar som t.ex. Höjd bredd och djup i projektionen av ljudet. Vidare felaktia proportioner i ljudbilden som enligt hörsel finns går inte att bekreäfta och eller dementera med mätningar eftersom ingen vet hur man exakt skall mäta det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster