Cd, förstärkare och högtalare- de mest prisvärda just nu

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Cd, förstärkare och högtalare- de mest prisvärda just nu

Inläggav Richard » 2008-06-03 21:16

Ja, vilka produkter tycker ni ger mest välljud för pengarna, då det gäller cd, förstärkeri och högtalare ?

Enligt min mycket subjektiva uppfattning har jag dessa tre kandidater på min översta lista, efter ingående lyssning och värdering om hur transparent rätt ljudet är.

CD: Squeezebox duet - Spelar skjortan av många cd-spelare i högre prisklasser. Dessutom är den "tunedem" godkänd hos Linnfalangen, eftersom den låter bättre än karik 3.
Verkar låta oerhört transparent. Finns det någon färgning ( vilket är svårt att avgöra ) så är den troligen åt det mjuka hållet, enligt min uppfattning. Litet åt vinylklangen, alltså. Underbar användarvänlighet.

Pris: 3000:-

Förstärkare: Denon 1507 - underbart transparent, helt utan färgningar, enligt carlssonplanet, som också skriver att " det troligen är den mest prisvärda apparat, som någonsin konstruerats", om man vill ha transparent, ofärgat ljud vid måttliga nivåer. Undertecknad kan bara stämma in i hyllningskören- den låter bättre än alla andra förstärkare jag haft, oavsett pris. Bra inbyggd Dac också ( bättre än alla cd-spelare jag kopplat till ). Dåligt handhavande med en opraktisk fjärrkontroll.
7.1 ljud på köpet. Identiska för - och slutsteg som 1707 samt 1907 ( som har litet flera kopplingsmöjligheter, bla. pre-out. )

Pris: 3000:-

Högtalare: Pip - nu har jag äntligen provlyssnat, och det är bara att kapitulera. Trots att en effektsvag Nadreceiver (20w ) användes vid lyssningen lät det oförskämt bra. Dessutom klår den "rytm and timing" samt " tunedemfalangen" på dess egen hemmaplan. Mycket lätt att följa med melodislingor i dessa burkar. Dessutom underbart transparent, djupbas ner till under 30 hz, på riktigt. Alla skivor låter väldigt olika med dessa högtalare. Vanebildande. Enligt min mening bättre än alla högtalare under 25000:- jag hört.

Pris: ca. 4000 - 9000:- beroende på utförande.

Tyck gärna till om dessa kandidater- kom gärna med egna subjektiva lyssningsintryck.

Vilka favoriter tycker ni det finns- helst sådana som kan köpas just nu, till ett humant pris ?

H. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-03 21:40

Hur får man en nätverkspelare att bli cd-spelare? Sätt hellre nätspelare som en egen kategori isf att blanda begreppen, imo.

Edit:
Jag kan iaf klämma ur mig lite förslag;

CD: ingen åsikt än, är dock lite intresserad av Cambridge och Music Hall vad de kan.

Försteg; Holographic Audio Pre25. Bäst alla kategorier är ju Sentec SC9, Pre25 är så nära man kan komma av nya apparater.

Slutsteg; ingen åsikt än, dock kan tänkas att ngt av Hypex ucd-moduler ger mest välljud per krona, givet färdigt bygge.

Skivspelare; Music Hall, Nottingham och Rega anser jag vara de främsta inom skivspelarbranschen i prisvärdhet. Alla modellerna tycker jag är likvärdigt prisvärda. Opus3 Continuo är dock rel olyssnad, men jag är impad av mannen bakom samt hur han tänkt, dock ej sagt om det skulle vara rätt eller ej.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila

Re: Cd, förstärkare och högtalare- de mest prisvärda just nu

Inläggav Laila » 2008-06-03 22:47

Richard skrev:Enligt min mycket subjektiva uppfattning har jag dessa tre kandidater på min översta lista, efter ingående lyssning och värdering om hur transparent rätt ljudet är.
H. Richard.

Du tycker inte att det kan räcka med att skriva: "enligt min uppfattning" ?

Gissar att det kan vara nog för att gå igenom Faktiskt.Se:s nålsöga ? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-03 22:59

Laila skrev:
Richard skrev:Enligt min mycket subjektiva uppfattning har jag dessa tre kandidater på min översta lista, efter ingående lyssning och värdering om hur transparent rätt ljudet är.
H. Richard.

Inga egna förslag på prisvärda apparater?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-03 23:02

Försteg; Holographic Audio Pre25. Bäst alla kategorier är ju Sentec SC9, Pre25 är så nära man kan komma av nya apparater.

Är sentec SC 9 bättre än holographic pre 25, med avseende på transparens ?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-03 23:04

Högtalare: Pip - nu har jag äntligen provlyssnat, och det är bara att kapitulera. Trots att en effektsvag Nadreceiver (20w ) användes vid lyssningen lät det oförskämt bra. Dessutom klår den "rytm and timing" samt " tunedemfalangen" på dess egen hemmaplan. Mycket lätt att följa med melodislingor i dessa burkar. Dessutom underbart transparent, djupbas ner till under 30 hz, på riktigt. Alla skivor låter väldigt olika med dessa högtalare. Vanebildande. Enligt min mening bättre än alla högtalare under 25000:- jag hört.

Tja vi är olika helt klart. Jag har också hört dessa och visst var det bra men inte allts det bästa jag hört. :) Fast jag har väl fel :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-03 23:13

Richard skrev:
Laila skrev:
H. Richard.

Inga egna förslag på prisvärda apparater?

Ledsen men förstår din point :oops:

Men ok jag kan väl fylla på med att skivspelaren
Technics SL12xx MK2 torde utgöra(enlig mig :oops:)
ett inte alltför stort felköp för många "sansade"
vinylälskare. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-03 23:16

meanmachine skrev:

Tja vi är olika helt klart. Jag har också hört dessa och visst var det bra men inte allts det bästa jag hört. :) Fast jag har väl fel :wink:

Tja,
Fel har du väl aldrig haft förut så varför denna gång ? :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-04 00:07

Richard skrev:

Det vet jag inte, men jag tycker det. Jag håller den iaf som referens.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-04 00:17

Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

A, Oh tusan !

F, Har du a/b-lyssnat blint ?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-04 00:20

Laila skrev:
A, Oh tusan !

:)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-04 07:02

Laila skrev:
Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

A, Oh tusan !

Varför skulle jag skulle jag ha gjort det för att bilda en uppfattning? Man frågade hur saker är, jag svarade istället vad jag tyckte. Jag hoppas att du och Richard ponerade skillnaden.

Just det; glömde högtalarna;

Jag håller Larsen 6 och Behringer 2031p som mest prisvärda, 12kkr resp ca 2kkr.
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-04 07:02

meanmachine skrev:

Du har aldrig fel. :wink:

Har du några egna förslag på prisvärda, goda produkter?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 09:09

Om någon frågade mig om jag skulle byra rakt av ditt stoplade system mot t.ex. (tar från mitt lager) Pioneer a-656 (ca 1000:-), B&W matrix 804 (ca 4000:-) samt en Arcam alpha 7se (ca 1500:-) så skulle jag inte byta jämt. :) totalt ca 6500:-

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-04 09:22

Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

En felfri SC9 är faktiskt helt transparent och saknar knepigheter, så länge den matas lågohmigt och får driva ett bra slutsteg (alltså ett som inte har konstigheter för sig med jord eller inimpedans). T ex ett NAD208.

Mitt eget ex är numera sönder på ett par ställen. Kontaktarrayerna är en svag punkt. Volympoten är en kolpotentiometer.

Reläets inkoppling, och hörtelefondrivförmågan är ett par punkter som kunde byggts bättre.

En holographic har jag aldrig hört, men konstruktionen säger att den borde vara hörmässigt lika med SC9, men att det finns inkopplingssätt som kan få den att bli sämre än SC9.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 09:31

meanmachine skrev:

Var på en audiovector demo igår där vi lyssna på högtalare från 18 kalla till 49 varma pistoler och ingen av dom hade en suck mot piP enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-04 09:33

subjektivisten:

Mja, skall man vinna så skall man välja slagfältet med omsorg. Mao; öppet mål... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 09:37

Ja, det måste finnas många andra högtalare på marknaden som låter bättre än Audiovector, annars så är något väldigt snett. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-04 09:50

"mest välljud för pengarna" och "helst sådana som kan köpas just nu" var det ju...

Att man kan göra fantastiska fynd på annonsmarknader och i gamla förråd är väl käckt men jag tycker det är oerhört mycket mer intressant vad man kan hitta nyproducerat på den "riktiga" marknaden. I alla fall är det nog mer intressant för dem som ska skaffa sig en stereo/hembio för första gången.

Jag är benägen att hålla med Richard i hans rekommendationer, speciellt vad det gäller prisvärdhet. Anväder själv en denon 1907 som är förbluffande bra faktiskt. Dock varken snygg eller speciellt kul att ha att göra med. Jag kan personligen tänka mig att betala mycket mer för att få ett för mig attraktivt yttre och trevligt handahavande.

piP-serien vet vi förmodligen alla att den är särdeles prisvärd. Visst finns det säkerligen bättre/kraftfullare men nog är det riktigt svårt att hitta nu producerade stativhögtalare med liknande prestanda?
Problemet med pip/ino är väl snarare att det inte är en högtalare som går att köpa hur som helst.

Det känns som det som är svårast att hitta är bra och billiga högtalare som finns i produktion. Sen verkar det också vara helt omöjligt att hitta slutsteg som är vettiga. Det finns väl inget i de billigare prisklasserna som det talas om?

För övrigt:
Ska jag vara ärligt tycker jag att det är förbluffande svårt att höra skillnad på olika källor och förstärkare. Svårare än vad jag egentligen vill erkänna. Den största skillnad jag personligen upplevt var när jag själv bytte från en Arcam a80 till en Bladelius Thor 2. (matchat med Sonus Faber Grand Piano Home). Då lät systemet helt plötsligt kraftfullt och "fullständigt". Men vid byte från Thor till Denon 1907 var det svårt att höra skillnad. Möjligtvis upplevde jag att Denon hade mer bas men det kan vara en villfarelse.

Som källa har jag en Arcam cd73 som CD och den låter bra. Tror jag. Har testat den hemma mot firewire410 ljudkort kopplat till dator, vanlig iPod, Meridian g08 och analog utgång på en Apple Powerbook. Om jag nivåmatchade kunde jag faktiskt inte skilja på dem med säkerhet. Förmodligen fanns det skillnader men inte så stora att det är värt att förlora nattsömn över som jag ser det. Jag tillhör även kategorin som har svårt att skilja på lågkomprimerade mp3:or och lossless.

På det hela taget handlar det för mig om att hitta en högtalare som presterar som jag vill och sedan se till att resten av kedjan orkar driva dem. Sedan gör jag ett tillägg för trevligt handahavande och ett läckert yttre.

Tyvärr har jag inga riktigt bra tips att bidra med själv. De enda stativare jag hastigt lyssnat på och tyckt var bra har varit b&w 805. Men det var i jämförelse mot Dali (mentor?) som jag tycker är obehagliga och ljusa. Tyvärr kostar ju 805orna också lite för mycket för de flesta.

De första stativarna av rang som jag lyssnat på och ägt var Dynaudio a42. Jag minns att de var mycket trevliga men det kan ju vara nostalgi och dessutom har jag inte jämfört dem mot så mycket annat.

jahaja, det var lite blaj det. :)

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-04 09:56

Audiovectorkommentar: För några år sen lyssnade jag på Mi3 super som jag faktiskt tyckte lät rätt bra tillsammans med en arcam a32. Lyssnade även i hemmiljö mot SFGPH som jag dock tyckte var betydligt trevligare. Jag har väldigt svårt för ljusa diskanter.

Jag har dock alltid tyckt att deras avantgarde-modeller med AMT diskant varit riktigt obehaglig. Alltid med ett undantag: Mi3 avantgarde + supernait + meridian g08. Lät faktiskt helt ok på den demomusik som jag bjöds på.

Av ren nyfikenhet, vad är det som ni inte gillar med AV ? Jag upplever som sagt att de i allmänhet har en obehaglig diskant.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 10:27

Ja, jag väntar nog med mer kommentarer tills jag lyssnat mer med egen musik, men av det jag hörde igår så lät det inget vidare alls.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-04 11:25

Jag är benägen att hålla med Richard i hans rekommendationer, speciellt vad det gäller prisvärdhet. Anväder själv en denon 1907 som är förbluffande bra faktiskt. Dock varken snygg eller speciellt kul att ha att göra med. Jag kan personligen tänka mig att betala mycket mer för att få ett för mig attraktivt yttre och trevligt handahavande.

Ja, den dolda luckan på baksidan på fjärrkontrollen är ett otyg.

piP-serien vet vi förmodligen alla att den är särdeles prisvärd. Visst finns det säkerligen bättre/kraftfullare men nog är det riktigt svårt att hitta nu producerade stativhögtalare med liknande prestanda?
Problemet med pip/ino är väl snarare att det inte är en högtalare som går att köpa hur som helst.

Ja, det är synd.

Det känns som det som är svårast att hitta är bra och billiga högtalare som finns i produktion. Sen verkar det också vara helt omöjligt att hitta slutsteg som är vettiga. Det finns väl inget i de billigare prisklasserna som det talas om?

Inga integrerade tvåkanalare kommer ju i närheten denons receivrar, vad jag vet- ivartfall inte under 5000:-

För övrigt:
Ska jag vara ärligt tycker jag att det är förbluffande svårt att höra skillnad på olika källor och förstärkare. Svårare än vad jag egentligen vill erkänna. Den största skillnad jag personligen upplevt var när jag själv bytte från en Arcam a80 till en Bladelius Thor 2. (matchat med Sonus Faber Grand Piano Home). Då lät systemet helt plötsligt kraftfullt och "fullständigt". Men vid byte från Thor till Denon 1907 var det svårt att höra skillnad. Möjligtvis upplevde jag att Denon hade mer bas men det kan vara en villfarelse.

Intressant, men naturligt. Om arcamförstärkaren färgade hörbart och Thor 2 var nästan transparent så förstår jag att skillnaden mot denon 1907 blev försvinnande liten- i jämförelse med Thor 2. Bättre än fullt genomsläpp av signalen kan det ju aldrig bli.

Som källa har jag en Arcam cd73 som CD och den låter bra. Tror jag. Har testat den hemma mot firewire410 ljudkort kopplat till dator, vanlig iPod, Meridian g08 och analog utgång på en Apple Powerbook. Om jag nivåmatchade kunde jag faktiskt inte skilja på dem med säkerhet. Förmodligen fanns det skillnader men inte så stora att det är värt att förlora nattsömn över som jag ser det. Jag tillhör även kategorin som har svårt att skilja på lågkomprimerade mp3:or och lossless.

Under 90-talet ägde jag en arcam alpha 5. Den lät bra, tyckte jag då. Transparent? Vet inte- troligen inte. Den lät klart annorlunda än min cd denon 625, vid denna tid. Arcam lät mindre hårt genom mina dåvarande linn kaber. Den senare linn mimik jag köpte lät ändå mjukare...

Det är ju ytterligt svårt att skilja på lågkomprimerad mp 3 och lossless.
Lyssnar man "öppet" så är det naturligtvis en stor skillnad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:03

Sådär, nu har jag varit inne och lyssna själv på Signature i en timme med egen musik. Mitt generella intryck från igår gäller. Diskanten är hissad och det blir en jobbig ljus klag som påverkar all musik plus den är rätt så beslöjande. Mellanregisteret är nästan tvärtom, tillbakadragen och klart beslöjande enligt mig. Körerna i Cantate domino lät mer som en gröt och luddigt. Basen verkar ha en klassisk discopuckel som fläskar på den högre basen medans den lägre än väldigt tunn och stort sett väck vilket märks väl på Yello, Infected mushroom och dyl.
Högtalarna börja dista rätt kraftig redan vi vanliga nivåer och man kan knappast köra festnivå med dom heller.
Entombed's Sinners bleed låter ljust och baslös och jag skulle ha stora problem att leva med dessa högtalare när jag spelar hårdrock (ja, i ärlighetens namn med all form av musik). James Taylor's Fire and rain låter luddigare och ljus klang, samma signatur som Joni mitchell's All I want. När jag körde Muddy Waters så verkar den vara dynamiskt pressad också, så den klarar inte av dynamiken på bra sätt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 19:17

8O helt otroligt...

De som var hemma hos mig tror jagfor att m3 sigantur är rak emotsatt det som du snackar om.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:38

Kan inte hjälpa av ni är vana kasst ljud. Kanske inte konstigt med tanke på all skräp du har hemma. 8) :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 19:41

subjektivisten skrev:Kan inte hjälpa av ni är vana kasst ljud. Kanske inte konstigt med tanke på all skräp du har hemma. 8) :wink:

Nja det var ju en flora av faktiskt-medlemmar dock. Men det är ju iofs sant att jag har mycket skrot hemma.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-05 07:23

Bild

Kliv ur sandlådan; ni kan bättre än såhär. Iaf borde kunna.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 11:37

Vee-Eight skrev:Kliv ur sandlådan; ni kan bättre än såhär. Iaf borde kunna.

Tror du vi kan det? :P

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-05 12:29

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Kliv ur sandlådan; ni kan bättre än såhär. Iaf borde kunna.

Tror du vi kan det? :P

Nej.
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 12:41

meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:Kan inte hjälpa av ni är vana kasst ljud. Kanske inte konstigt med tanke på all skräp du har hemma. 8) :wink:

Nja det var ju en flora av faktiskt-medlemmar dock. Men det är ju iofs sant att jag har mycket skrot hemma.
Du har mer icke-skräp än skräp!

Faktum är att du har så många sake som jag skulle älska att bara ha hemma en vecka :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 13:02

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:

Du har mer icke-skräp än skräp!

Faktum är att du har så många sake som jag skulle älska att bara ha hemma en vecka :)

Nja...Mycket skrot är det nog allt. :oops: Har en svaghet som drar till sig dessa apparater. Anal magnetism ! Det fastnar hela tiden nytt junk.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-06-05 19:53

Mitt bud på en välspelande och prisvärd (IMHO) stereo är:

*CD-spelare: Marantz SA7001KI
*Förstärkare: Musical Fidelity X-T100 alternativt YBA YA201
*Högtalare: Larsen 4 eller 6

Efter sökande fram och tillbaka slog jag till med denna utrustning och kan varmt rekommendera den. Det är helt enkelt roligt att lyssna på musik då den presenteras lättflytande och välbalanserat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-05 19:54

Jag fattar inte detta med Larsen. Har bara hört dem i ett enda sammanhang och det var på mässan i Kista i höstas. Men där lät dessa så illa så min flickvän flydde ur rummet långt före mig...

Har jag missat nåt?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 20:00

Mitt förslag är:

*Beg Pioneer 668
*Beg Denon, vet inte exakt vilken modell man bör välja, men går att kolla upp.
*Ino piP i byggsats.

Detta borde gå på för runt 10 papp och lär låta kanonbra!

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-06-05 23:05

Bill50x skrev:Jag fattar inte detta med Larsen. Har bara hört dem i ett enda sammanhang och det var på mässan i Kista i höstas. Men där lät dessa så illa så min flickvän flydde ur rummet långt före mig...

Har jag missat nåt?

/ B

Vad var det som fattades?

T.o.m Hifi och Musik kommenterade Larsenrummet med "ett av mässans bästa ljud och samtidigt ett av de billigaste".

Jag är extremt nöjd med mina Larsen 4 och kan enbart tänka mig en uppgradering: Larsen 6 eller andra liknande konstruktioner. Med rätt elektronik vaknar de till liv på allvar, jag lyssnade runt innan X-T100 klev in och det blev riktigt trevligt.

Mina L4 spelar rent, klart, välbalanserat och har utmärkt basförmåga (inte minst i förhållande till bestyckningen) och jag anser det vara ett fynd för de 6000 kronor de kostar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-05 23:09

AVR4000 skrev:
Bill50x skrev:Jag fattar inte detta med Larsen. Har bara hört dem i ett enda sammanhang och det var på mässan i Kista i höstas. Men där lät dessa så illa så min flickvän flydde ur rummet långt före mig...

Har jag missat nåt?

/ B

Vad var det som fattades?

T.o.m Hifi och Musik kommenterade Larsenrummet med "ett av mässans bästa ljud och samtidigt ett av de billigaste".

Jag är extremt nöjd med mina Larsen 4 och kan enbart tänka mig en uppgradering: Larsen 6 eller andra liknande konstruktioner. Med rätt elektronik vaknar de till liv på allvar, jag lyssnade runt innan X-T100 klev in och det blev riktigt trevligt.

Mina L4 spelar rent, klart, välbalanserat och har utmärkt basförmåga (inte minst i förhållande till bestyckningen) och jag anser det vara ett fynd för de 6000 kronor de kostar.

Fattades? Det var snarast för mycket dist, påträngande ljud, skrikig ljudkaraktär. Kanske var det bara dåligt inspelad musik som spelades just när vi var där.

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-05 23:51

bill50x:

Det du missade, eller snarare saknade, var en normal demare. Du behöver lyssna på dem i lite mer o-dansk uppsättning. :wink: Inget ont om Larsen, men han är duktig att höja volymen. Precis som med Carlsson så måste de lyssnas i hemmiljö, inte på mässa och butik.
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 07:16

subjektivisten skrev:Mitt förslag är:

*Beg Pioneer 668
*Ino piP i byggsats.

Om man vill ha ett transparent ljud till låg kostnad vekar det vara svårslaget, det medges.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 07:20

AVR4000 skrev:Mitt bud på en välspelande och prisvärd (IMHO) stereo är:

*CD-spelare: Marantz SA7001KI
*Förstärkare: Musical Fidelity X-T100 alternativt YBA YA201
*Högtalare: Larsen 4 eller 6

Efter sökande fram och tillbaka slog jag till med denna utrustning och kan varmt rekommendera den. Det är helt enkelt roligt att lyssna på musik då den presenteras lättflytande och välbalanserat.

Marants HDAM buffert färgar ljudet på ett varmt, litet gosigt sätt. Om du gillar det så är det kanske behagligt att lyssna till, eftersom skivorna tenderar att låta lika vackert oavsett inspelningens verkliga karaktär.
Då kan det bli lättare att stå ut med en del sönderkomprimerat material, kanske.

Tack för tipset.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-06 11:13

Richard skrev:Marants HDAM buffert färgar ljudet på ett varmt, litet gosigt sätt. Om du gillar det så är det kanske behagligt att lyssna till, eftersom skivorna tenderar att låta lika vackert oavsett inspelningens verkliga karaktär.
Då kan det bli lättare att stå ut med en del sönderkomprimerat material, kanske.

Jag har inte riktigt förstått argumentationen här. När man F/E-lyssnar så är det skillnaden i testobjektet man detekterar, dvs inom rimliga proportioner spelar den använda test-setupens ljudkvalité mindre roll. Detta brukar i alla fall hävdas som den stora fördelen med testet.

Men, oavsett om jag har en kliniskt eller gosigt låtande anläggning så borde väl då skillnaderna mellan olika fonogram ändå bestå?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-06 17:41

Risken är väl att det "gosiga" till viss del tar överhanden
så att även det som inte är tänkt att låta "gosigt" låter
just "gosigt", o då har ju skillnaderna inte bestått eller
rättare sagt inte framstått lika tydligt.

Edit: Förtydligande
Senast redigerad av Laila 2008-06-06 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 18:41

Bill50x skrev:Men, oavsett om jag har en kliniskt eller gosigt låtande anläggning så borde väl då skillnaderna mellan olika fonogram ändå bestå?

/ B

Ja, men du kommer få samma signatur på alla skivorna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 20:26

Bill50x skrev:
Richard skrev:Marants HDAM buffert färgar ljudet på ett varmt, litet gosigt sätt. Om du gillar det så är det kanske behagligt att lyssna till, eftersom skivorna tenderar att låta lika vackert oavsett inspelningens verkliga karaktär.

Jag har inte riktigt förstått argumentationen här. När man F/E-lyssnar så är det skillnaden i testobjektet man detekterar, dvs inom rimliga proportioner spelar den använda test-setupens ljudkvalité mindre roll. Detta brukar i alla fall hävdas som den stora fördelen med testet.

Men, oavsett om jag har en kliniskt eller gosigt låtande anläggning så borde väl då skillnaderna mellan olika fonogram ändå bestå?

/ B

Skillnaden består förvisso, men den blir mindre än om apparaten varit mer transparent.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 20:28

Laila skrev:Risken är väl att det "gosiga" till viss del tar överhanden
så att även det som inte är tänkt att låta "gosigt" låter
just "gosigt", o då har ju skillnaderna inte bestått eller
rättare sagt inte framstått lika tydligt.

Edit: Förtydligande

korrekt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-07 14:14

Richard skrev:
subjektivisten skrev:Mitt förslag är:

*Beg Pioneer 668
*Ino piP i byggsats.

Om man vill ha ett transparent ljud till låg kostnad vekar det vara svårslaget, det medges.

Hmmm. Ja kom under detta men mina uppgivna produkter dög kanske inte i resonemanget? :lol: (kanske de inte påtalats av [s]lts-folket [/s]som transparenta så du vågar väl inte sticka ut hakan) :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-06-07 14:46

Att CD-spelaren skulle skapa ett "varmt" och "gosigt" ljud i min setup upplever jag inte. Jag testade däremot med en Micromega A120 i setupen och där kan man tala om "varmt" ljud, rent av loudness-liknande. Höjd bas och diskant.

I vilket fall som helst anser jag Marantz låta bra, dock passar en del av deras förstärkare (PM 7001KI) inte mig, testade den och den lät alldeles för varmt och "sömnigt" jämfört med MF X-T100. Dock mer balanserat än A120.

Sådana ljudproblem lider inte anläggningen av utan den spelar med balanserade register och högtalarna har fått sådan effekt att basen också finns där. Alltså djup och rapp bas. Något som saknades då STR-VA333ES drev L4orna.

Larsen 4 låter mycket bra men kan sannolikt provoceras till att låta illa med olämplig musik.

Återgå till Generellt om hifi