Cd, förstärkare och högtalare- de mest prisvärda just nu

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 13:02

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:Kan inte hjälpa av ni är vana kasst ljud. Kanske inte konstigt med tanke på all skräp du har hemma. 8) :wink:

Nja det var ju en flora av faktiskt-medlemmar dock. Men det är ju iofs sant att jag har mycket skrot hemma.
Du har mer icke-skräp än skräp!

Faktum är att du har så många sake som jag skulle älska att bara ha hemma en vecka :)

Nja...Mycket skrot är det nog allt. :oops: Har en svaghet som drar till sig dessa apparater. Anal magnetism ! Det fastnar hela tiden nytt junk.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-06-05 19:53

Mitt bud på en välspelande och prisvärd (IMHO) stereo är:

*CD-spelare: Marantz SA7001KI
*Förstärkare: Musical Fidelity X-T100 alternativt YBA YA201
*Högtalare: Larsen 4 eller 6

Efter sökande fram och tillbaka slog jag till med denna utrustning och kan varmt rekommendera den. Det är helt enkelt roligt att lyssna på musik då den presenteras lättflytande och välbalanserat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-05 19:54

Jag fattar inte detta med Larsen. Har bara hört dem i ett enda sammanhang och det var på mässan i Kista i höstas. Men där lät dessa så illa så min flickvän flydde ur rummet långt före mig...

Har jag missat nåt?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 20:00

Mitt förslag är:

*Beg Pioneer 668
*Beg Denon, vet inte exakt vilken modell man bör välja, men går att kolla upp.
*Ino piP i byggsats.

Detta borde gå på för runt 10 papp och lär låta kanonbra!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-06-05 23:05

Bill50x skrev:Jag fattar inte detta med Larsen. Har bara hört dem i ett enda sammanhang och det var på mässan i Kista i höstas. Men där lät dessa så illa så min flickvän flydde ur rummet långt före mig...

Har jag missat nåt?

/ B

Vad var det som fattades?

T.o.m Hifi och Musik kommenterade Larsenrummet med "ett av mässans bästa ljud och samtidigt ett av de billigaste".

Jag är extremt nöjd med mina Larsen 4 och kan enbart tänka mig en uppgradering: Larsen 6 eller andra liknande konstruktioner. Med rätt elektronik vaknar de till liv på allvar, jag lyssnade runt innan X-T100 klev in och det blev riktigt trevligt.

Mina L4 spelar rent, klart, välbalanserat och har utmärkt basförmåga (inte minst i förhållande till bestyckningen) och jag anser det vara ett fynd för de 6000 kronor de kostar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-05 23:09

AVR4000 skrev:
Bill50x skrev:Jag fattar inte detta med Larsen. Har bara hört dem i ett enda sammanhang och det var på mässan i Kista i höstas. Men där lät dessa så illa så min flickvän flydde ur rummet långt före mig...

Har jag missat nåt?

/ B

Vad var det som fattades?

T.o.m Hifi och Musik kommenterade Larsenrummet med "ett av mässans bästa ljud och samtidigt ett av de billigaste".

Jag är extremt nöjd med mina Larsen 4 och kan enbart tänka mig en uppgradering: Larsen 6 eller andra liknande konstruktioner. Med rätt elektronik vaknar de till liv på allvar, jag lyssnade runt innan X-T100 klev in och det blev riktigt trevligt.

Mina L4 spelar rent, klart, välbalanserat och har utmärkt basförmåga (inte minst i förhållande till bestyckningen) och jag anser det vara ett fynd för de 6000 kronor de kostar.

Fattades? Det var snarast för mycket dist, påträngande ljud, skrikig ljudkaraktär. Kanske var det bara dåligt inspelad musik som spelades just när vi var där.

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-05 23:51

bill50x:

Det du missade, eller snarare saknade, var en normal demare. Du behöver lyssna på dem i lite mer o-dansk uppsättning. :wink: Inget ont om Larsen, men han är duktig att höja volymen. Precis som med Carlsson så måste de lyssnas i hemmiljö, inte på mässa och butik.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 07:16

subjektivisten skrev:Mitt förslag är:

*Beg Pioneer 668
*Ino piP i byggsats.

Om man vill ha ett transparent ljud till låg kostnad vekar det vara svårslaget, det medges.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 07:20

AVR4000 skrev:Mitt bud på en välspelande och prisvärd (IMHO) stereo är:

*CD-spelare: Marantz SA7001KI
*Förstärkare: Musical Fidelity X-T100 alternativt YBA YA201
*Högtalare: Larsen 4 eller 6

Efter sökande fram och tillbaka slog jag till med denna utrustning och kan varmt rekommendera den. Det är helt enkelt roligt att lyssna på musik då den presenteras lättflytande och välbalanserat.

Marants HDAM buffert färgar ljudet på ett varmt, litet gosigt sätt. Om du gillar det så är det kanske behagligt att lyssna till, eftersom skivorna tenderar att låta lika vackert oavsett inspelningens verkliga karaktär.
Då kan det bli lättare att stå ut med en del sönderkomprimerat material, kanske.

Tack för tipset.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-06 11:13

Richard skrev:Marants HDAM buffert färgar ljudet på ett varmt, litet gosigt sätt. Om du gillar det så är det kanske behagligt att lyssna till, eftersom skivorna tenderar att låta lika vackert oavsett inspelningens verkliga karaktär.
Då kan det bli lättare att stå ut med en del sönderkomprimerat material, kanske.

Jag har inte riktigt förstått argumentationen här. När man F/E-lyssnar så är det skillnaden i testobjektet man detekterar, dvs inom rimliga proportioner spelar den använda test-setupens ljudkvalité mindre roll. Detta brukar i alla fall hävdas som den stora fördelen med testet.

Men, oavsett om jag har en kliniskt eller gosigt låtande anläggning så borde väl då skillnaderna mellan olika fonogram ändå bestå?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-06 17:41

Risken är väl att det "gosiga" till viss del tar överhanden
så att även det som inte är tänkt att låta "gosigt" låter
just "gosigt", o då har ju skillnaderna inte bestått eller
rättare sagt inte framstått lika tydligt.

Edit: Förtydligande
Senast redigerad av Laila 2008-06-06 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 18:41

Bill50x skrev:Men, oavsett om jag har en kliniskt eller gosigt låtande anläggning så borde väl då skillnaderna mellan olika fonogram ändå bestå?

/ B

Ja, men du kommer få samma signatur på alla skivorna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 20:26

Bill50x skrev:
Richard skrev:Marants HDAM buffert färgar ljudet på ett varmt, litet gosigt sätt. Om du gillar det så är det kanske behagligt att lyssna till, eftersom skivorna tenderar att låta lika vackert oavsett inspelningens verkliga karaktär.

Jag har inte riktigt förstått argumentationen här. När man F/E-lyssnar så är det skillnaden i testobjektet man detekterar, dvs inom rimliga proportioner spelar den använda test-setupens ljudkvalité mindre roll. Detta brukar i alla fall hävdas som den stora fördelen med testet.

Men, oavsett om jag har en kliniskt eller gosigt låtande anläggning så borde väl då skillnaderna mellan olika fonogram ändå bestå?

/ B

Skillnaden består förvisso, men den blir mindre än om apparaten varit mer transparent.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 20:28

Laila skrev:Risken är väl att det "gosiga" till viss del tar överhanden
så att även det som inte är tänkt att låta "gosigt" låter
just "gosigt", o då har ju skillnaderna inte bestått eller
rättare sagt inte framstått lika tydligt.

Edit: Förtydligande

korrekt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-07 14:14

Richard skrev:
subjektivisten skrev:Mitt förslag är:

*Beg Pioneer 668
*Ino piP i byggsats.

Om man vill ha ett transparent ljud till låg kostnad vekar det vara svårslaget, det medges.

Hmmm. Ja kom under detta men mina uppgivna produkter dög kanske inte i resonemanget? :lol: (kanske de inte påtalats av [s]lts-folket [/s]som transparenta så du vågar väl inte sticka ut hakan) :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-06-07 14:46

Att CD-spelaren skulle skapa ett "varmt" och "gosigt" ljud i min setup upplever jag inte. Jag testade däremot med en Micromega A120 i setupen och där kan man tala om "varmt" ljud, rent av loudness-liknande. Höjd bas och diskant.

I vilket fall som helst anser jag Marantz låta bra, dock passar en del av deras förstärkare (PM 7001KI) inte mig, testade den och den lät alldeles för varmt och "sömnigt" jämfört med MF X-T100. Dock mer balanserat än A120.

Sådana ljudproblem lider inte anläggningen av utan den spelar med balanserade register och högtalarna har fått sådan effekt att basen också finns där. Alltså djup och rapp bas. Något som saknades då STR-VA333ES drev L4orna.

Larsen 4 låter mycket bra men kan sannolikt provoceras till att låta illa med olämplig musik.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi