Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Vilken bra fråga!
Jag skulle tro att det resoneras som att marknaden är för liten, eller att systemen blr för dyra. Men det sista känns bakvänt med tanke på vilka fantasisummor man kan ta ut för en fullrangehögtalare![]()
Jag tror vi helt enkelt har att göra med att flertalet kunder inte har dedikerade rum eller WAF/SOF som spökar i bakgrunden. Det är enklare att få igenom ett par högtalare gentemot ett delat system i förhandlingarna hemma.
System som är rent dedikerade på det sätt som Ino gör... hmm vet inte. Men nog finns ingen direkt nackdel, mer än storleken då kanske, på att dela ett system som tex pi60+ basmoduler över i14 som är direkt gjort fel delning. Eller jo, det finns det
petersteindl skrev:Har inte Wilson Audio delade system?
PS
Det skulle ställa andra krav på de ingående elementen. De är nog väldigt väl anpassade just för den uppställningen.subjektivisten skrev:Ja, men kolla erkänt bra högtalare som B&W 802-800. Dom är ju knappast små och dom kostar multum, men jag skulle gissa att det finns mer välljud att hämta om dom delar på någon av dom istället.
subjektivisten skrev:Efter ha levt drygt en månad med ett delat system (Ino i32s och ProfundusY-2) så börjar jag undra varför det inte finns fler företag som har bra delade system* till salu? Varför är det så? Vilka finns som är riktigt bra?
*med delade system menar jag som med Ino där topparna skall ha basmoduler och inte vanliga högtalare + en sub.
Kaffekoppen skrev:Jag räknar nog inte Puppy som ett delat system iallafall, delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.
Det är en fullrangehögtalare med separata lådor bara...om de ens har det numera..
petersteindl skrev:Kaffekoppen skrev:Jag räknar nog inte Puppy som ett delat system iallafall, delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.
Det är en fullrangehögtalare med separata lådor bara...om de ens har det numera..
Puppy såldes separat, dom kanske inte säljs separat idag? Ävenså var det delat. Om man enbart skall begränsa sig till Inos delningsfrekvenser och sedan undrar över varför inga andra tillverkare använder just Inos delningsfrekvenser vid delade system så begränsas utvalet, men om andras delade system med andra delningsfrekvenser räknas in så blir urvalet större![]()
Den som söker han finner.
PS
UrSv skrev:lazpete skrev:Har inte XTZ ett billigare system, baserat på 99.26 som topp, och en stor låda med ett seas element i botten?
verkar vara ganska stora.
Har någon hört den?
Jag skulle bli extremt förvånad om det var ett Seaselement.
celef skrev:delade system är långt ifrån lika coola som hela, innebär inte delade system oxå att man måste ha fler apparater
Det är Seas i såväl topp som botten.UrSv skrev:lazpete skrev:Har inte XTZ ett billigare system, baserat på 99.26 som topp, och en stor låda med ett seas element i botten?
Har någon hört den?
lazpete skrev:UrSv skrev:lazpete skrev:Har inte XTZ ett billigare system, baserat på 99.26 som topp, och en stor låda med ett seas element i botten?
Har någon hört den?
Detta är taget från deras produktsida, är kanske inte korrekt:
"Vi har valt ett 10” baselement, från Norska Seas, som är transientsnabb, effekttåligt och har hög kapacitet för höga ljudtryck."
Kaffekoppen skrev:Det är Seas i såväl topp som botten.
Flerkanalsslutsteg, ev elektroniskt delningsfilter om man inte nöjjer sig med det inbyggda..celef skrev:delade system är långt ifrån lika coola som hela, innebär inte delade system oxå att man måste ha fler apparater

celef skrev:delade system är långt ifrån lika coola som hela, innebär inte delade system oxå att man måste ha fler apparater
meanmachine skrev:Mårten design colltrain supreme
Det där är nog definitivt ett delat system.subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Mårten design colltrain supreme
Är den delad eller är det en vanlig Coltrane + subbar?
Mikael2 skrev:![]()
Kaffekoppen skrev:Vilken bra fråga!
System som är rent dedikerade på det sätt som Ino gör... hmm vet inte. Men nog finns ingen direkt nackdel, mer än storleken då kanske, på att dela ett system som tex pi60+ basmoduler över i14 som är direkt gjort fel delning. Eller jo, det finns det![]()
Kaffekoppen skrev:delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.
Kaffekoppen skrev: Jag har väl ingenstans skrivit att jag begränsar mig till någon specifik tillverkares delningsfrekvenser? Jag har inte ens nämt Ino i mitt inlägg.
Säljs toppdelen av Puppy separat? Jag har aldrig sett den enskillt. Jag har alltid sett basdelen som ett stativ, förövrigt en kondiguration jag själv använt flertalet gånger.
Om du "hängt med lite" så hade du sett att jag tycker om moduluppbyggda system, gärna där toppen kan konverteras till att prestera max oavsett om man plockar ihop delarna eller placerar isär byggstenarna.
Men ingenstans har jag nämt Ino så jag fattar inte varför du tog upp just det märket?petersteindl skrev:Kaffekoppen skrev:Jag räknar nog inte Puppy som ett delat system iallafall, delningarna ligger väl såpass högt att de inte fungerar om man skulle separera enheterna.
Puppy såldes separat, dom kanske inte säljs separat idag? Ävenså var det delat. Om man enbart skall begränsa sig till Inos delningsfrekvenser och sedan undrar över varför inga andra tillverkare använder just Inos delningsfrekvenser vid delade system så begränsas utvalet, men om andras delade system med andra delningsfrekvenser räknas in så blir urvalet större![]()
Den som söker han finner.
PS
meanmachine skrev:Mårten design colltrain supreme
Max_Headroom skrev:Så här, gott folk, ska apprater se ut!
WLM verkar för övrigt intressanta rent allmänt.

petersteindl skrev:...
Sedan undrar jag vad du menar med "hängt med lite"? Jag frågar för att jag inte förstår vad du därmed vill ha sagt.
Duger jag inte om jag inte hängt med att du tycker om moduluppbyggda system, gärna där toppen kan konverteras till att prestera max oavsett om man plockar ihop delarna eller placerar isär byggstenarna?
Jag har inte sett att du skriver detta tidigare i tråden och du har tidigare aldrig explicit påtalat detta för mig. Men vad jag förstår av ditt resonemang så måste jag på nåt sätt hänga med för att anpassa mig till dig? Nåväl.
PS
paa skrev:petersteindl skrev:...
Sedan undrar jag vad du menar med "hängt med lite"? Jag frågar för att jag inte förstår vad du därmed vill ha sagt.
Duger jag inte om jag inte hängt med att du tycker om moduluppbyggda system, gärna där toppen kan konverteras till att prestera max oavsett om man plockar ihop delarna eller placerar isär byggstenarna?
Jag har inte sett att du skriver detta tidigare i tråden och du har tidigare aldrig explicit påtalat detta för mig. Men vad jag förstår av ditt resonemang så måste jag på nåt sätt hänga med för att anpassa mig till dig? Nåväl.
PS
Om man ville hänga med lite kunde man läsa följande inlägg och vidare i den tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 029#331029
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 446#333446
petersteindl skrev:Paa, jag tackar för rekomendationen. Jag har dock vare sig tid eller intresse av att läsa allt gammalt som är skrivet långt innan jag hamnade här. Det finns annat i mitt liv som jag värdesätter mer och om det är på så sätt att man måste läsa allt gammalt som är skrivet för att duga för herrskapet och kunna hänga med på Faktiskt.se så har vi nog olika syn på livet, men tack i alla fall.
Väl mött
PS
lazpete skrev:Ursäkta en dum fråga, men måste man dela aktivt om man använder ett delat system?
Vad händer om man inte gör det?
Det måste man givetvis inte, men det blir enormt dyra komponenter om man delar så lågt ner i frekvens som det kan bli frågan om.lazpete skrev:Ursäkta en dum fråga, men måste man dela aktivt om man använder ett delat system?
Vad händer om man inte gör det?
Nattlorden skrev:Tycker att vi är lite konstigt i vad som det talas om...
Är verkligen det ett delat system om det är två lådor som är avsedda att stå ovanpå varandra? I mitt tycke är det mer en feature för att förenkla transporten av högtalaren. Delat system i min bok är separata lådor som står sidanom varandra, typ: