Moderator: Redaktörer
Vet ej hur insatta Faktiskt medlemmarna är i SMT produkter så det kanske är bäst med en bakgrund
Konceptet bygger på att det reflekterade ljudet i lyssningsrummet,teatern, 5.1studion, mixningsrummet, konserhuset mm ska likna direktljudet frekvensmässigt över Scröderfrekvensen, men med ett viktigt undantag: nivån i medeltal ska ligga ca15dB (beroende var på tidsaxeln vi befinner oss) ned i förhållande till direktljudet.( De som har tillgång till Master Handbook of Acoustics 4edition kan slå upp sid 411 där detta fält kallas spaciousness )
Inget är nytt under solen ,Stig visste en hel del om detta för 50 år sedan.
Mina tester som började för 15 år sedan gjordes med musiker och riktigt bredbandiga diffusorer (upp till 16000Hz) uppstod magin, vilket ibland kunde märkas när testpersonen var tvungen att fråga efter en näsduk.
De nya diffusormodulerna var (och är fortfarande unika på världsmarknaden) eftersom de undviker smala djupa fack som ger oönskad absorbtion i det område som ska diffuseras, samt att de samtidigt har förmågan att absorbera bas bredbandigt genom Helmholtz principen.
Med dessa olika moduler som nu finns i ett antal olika utföranden är det möjligt att klä alla rummets ytor med diffusorer och ändå ha järnkoll på rumsresonanserna.
I och med att SMT levererat över 100 inspelningsrum ,mixningsrum i Europa är det nu möjligt att få samma akustik i lyssningsmiljön som vid inspelning (DTS mixning i London, 5:1 mix i Filmhuset Sthlm senaste film ARN, Opus 3,
LM Ericssons speciella rum 5.1 rum med uppmätta 4dB! störnivå mm)
Ett bra exempel på detta är inspelningen som gjordes i level 3 rummet hos Audio Concept med hjälp av en världskänd kontrabasist .Vid avlyssningen i samma rum konstaterades att inga av de berömda audiofil skivor var i närheten av den dynamik och närvarokänsla som Roberts enkla inspelning hade och att inga rumsbidrag fanns med på inspelningen.
Enkelt kan man säga att varje m2 mjuk absorbent som införs i rummet tar kål på flera 100000 reflexer som hjärnan behöver för att bearbeta alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm som förhoppningvis finns på inspelningen.
Alla level 1-5 rum är i utgångsläget utrustade med endast basabsorberande diffusorer.
Absorbenter, mattor och tyger används endast för att fin tuna rummet efter högtalare eller av design skäl
Hoppas hinna åka runt till de potentiella studiona ,lyssningrummen för att göra erfoderliga klassifierings mätningar inom kort.
Senast levererade -08
Marten Design Gtb level 3 Lyssningsrum
Bocaraton Miami level 3 "" ""
"" "" leve2 hometheatre
Lappfjärd Finland level 3 Studio
LM ericsson level3 5.1
Eftersom vi anser att RT 60 ej är användbart i rum under ca 200 m3 så mäter vi endast EDT 10 och EDT 20
Det har också visat sig att detta är ett bra sätt att beskriva level 3 rummen eftersom Sabins formel ej gäller i dessa diffuserande rum.
Ett talande exempel för detta var den tramp studio (rum där alla ljudpålägg görs ) vi byggde i Trollywood (trollhättan)
60 st cylindrar monterades på alla väggar med en diffuserande sida och en mjuk sida. Efterklangen uppmättes till 0.18s för den absorberande sidan och 0.25s för den diffuserande sidan.
Level 1
Alla tidiga reflexer utom taket diffuseras, samt den värsta rumsresonanserna dämpas med hjälp av variabla basfällor V-4 och V-6 (30-100Hz)
Level 2
Level 1 + taket diffuseras med hjälp av Golden Horn moduler
Level 3
Dedikerat lyssningsrum där mer än 90 % av rumsytorna behandlas.
Rumsresonanserna är minimerade och rummet fungerar lika bra som inspelningsrum för sång ,akustisk musik trummor mm In och avspelning ska kunna ske utan rumsbidrag.
Beroende på rumsvolym ligger EDT 20 mellan 0.25-0.35s i dessa rum
level 4
Rum över 200m3
Biografer ,teatrar mm
Level 5
Konserthus
Level 3 rummen i USA har har med fört att tillverkning sker inom kort i USA genom ett dotterbolag till HRS Systems www.avisolation.com.
Hälsningar
Matts
crion skrev:Rydberg, kan du utveckla din fråga?
Ett bra exempel på detta är inspelningen som gjordes i level 3 rummet hos Audio Concept med hjälp av en världskänd kontrabasist .Vid avlyssningen i samma rum konstaterades att inga av de berömda audiofil skivor var i närheten av den dynamik och närvarokänsla som Roberts enkla inspelning hade och att inga rumsbidrag fanns med på inspelningen.
Enkelt kan man säga att varje m2 mjuk absorbent som införs i rummet tar kål på flera 100000 reflexer som hjärnan behöver för att bearbeta alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm som förhoppningvis finns på inspelningen.
LM Ericssons speciella rum 5.1 rum med uppmätta 4dB! störnivå
KarlXII skrev:Jag antar att det finns i Kista?
Vilket hus?
Jag har inte fått det intrycket att heltäckningsmatta är det vanliga i level 3 rummen? På vems inrådan lades mattan in?wayfarer skrev: Golvet täckt med en heltäckningsmatta så klart.
shifts skrev:Vet inte om detta är en dum fråga, men vad har Ericsson ett sådant rum till? Den ljudåtergivning de blivit kända för är väl rätt långt bortom högklassig 5.1-återgivning? Mest nyfiken
så skulle ju en 40 kvm heltäckningsmatta "ta kål på" uppåt tio miljoner reflexer.Svanå-Matts skrev:...varje m2 mjuk absorbent som införs i rummet tar kål på flera 100000 reflexer som hjärnan behöver för att bearbeta alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm som förhoppningvis finns på inspelningen.
Almen skrev:paa: ingen heltäckningsmatta i de rum jag sett, i alla fall. Och inte minst med tanke på kommentarenså skulle ju en 40 kvm heltäckningsmatta "ta kål på" uppåt tio miljoner reflexer.Svanå-Matts skrev:...varje m2 mjuk absorbent som införs i rummet tar kål på flera 100000 reflexer som hjärnan behöver för att bearbeta alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm som förhoppningvis finns på inspelningen.
Å andra sidan så finns ju "alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm" redan i direktljudet, så jag förstår inte varför man vill höra dem i en utsmetad variant?
Nej, så är det inte.KarlXII skrev:Almen skrev:paa: ingen heltäckningsmatta i de rum jag sett, i alla fall. Och inte minst med tanke på kommentarenså skulle ju en 40 kvm heltäckningsmatta "ta kål på" uppåt tio miljoner reflexer.Svanå-Matts skrev:...varje m2 mjuk absorbent som införs i rummet tar kål på flera 100000 reflexer som hjärnan behöver för att bearbeta alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm som förhoppningvis finns på inspelningen.
Å andra sidan så finns ju "alla de övertoner, ambience, ljudbild detaljer mm" redan i direktljudet, så jag förstår inte varför man vill höra dem i en utsmetad variant?
Det låter som om du föredrar att lyssna i ett helt dött rum.
Är det så?
Harryup skrev:Jag gissar att Svanå inte gör sina rum specifikt för ett högtalarmärke med placering mot vägg.
Bo Bengtsson skrev:Mitt "idealrum" är ett rum helt utan reflexer och resonanser. Som var och en inser är detta i praktiken så gott som omöjligt att uppnå. Alla rum lägger till en akustik som vi kan kalla "a2" som ej kan härledas till nyttosignalen och som enligt min uppfattning måste betraktas som en frekvensrelaterad "störning" eller "färgning"av nyttosignalen "a1".
---
Vårt eget lyssningsrum är långt ifrån optimalt, snarast är det dämpat på ett sådant sätt att de värsta rumsresonanserna och fladderekona undertrycks. Dämpningen har skett dels med tjockt veckat sammetstyg på 10cm avstånd från bakomvarande vägg (för HF och MF) samt dels med hjälp av basabsorbenter i from av tygklädd skumplast med varierande densistet och avstånd från bakomvarande vägg.
Jag har långtgående gjort jämförelser med hjälp av tränade lyssnar-öron. Lyssnarna har samfällt rapporterat att de undantagslöst föredrar rummet maximalt dämpat. (Allt dämpmaterial går mycket snabbt att plocka bort).
Det här ställer självfallet enorma krav på högtalarna som inte får någon "akustisk draghjälp" men det är den typen av ljudreproduktion jag föredrar att jobba med...
Ursäkta om jag var otydlig i mitt svar . Golvet lämnar jag alltid obehandlat och ytan räknas därför ej in i de 90 %
Missuppfattningarna angående golven beror på den allmänna uppfattningen att lyssningsrum ska dämpas ut med mjuka absorbenter. Detta kan jämföras med att täta en dåligt utförd väggkonstruktion: vid varje tätning av konstruktionen hörs nästa springa tydligare och måste tätas och de hela upprepar sig tills alla ytor är täckta med tätmassa = absorbenter .
Hjärnan blir alltså betydligt känsligare för enstaka reflexer som ej sugs upp av absorbenterna
Än värre blir det om absorberingen sker med smalbandiga absorbenter ( tjockare än 150mm ) eftersom det passivt EQ:ar ljudet i lyssningsplats
Väljer man istället bredbandiga diffusorer på alla första reflexer sänks nivån ca 15dB (en mjuk absorbent sänker också inkommande ljud 15 dB , dock olinjärt om den ej är bredbandig) på det reflekterade ljudet , och sprider ut energin i tiden .
Detta medför många fördelar
1 ) Bibehållen frekvensgång i lyssningsplats (under förutsättning att diffusorn har låg och jämn absorbtionskoeff).
2 ) Diffusionsfältet gör att hjärnan har svårare att uppfatta enstaka kraftigare reflexer
3 ) Efterklangsfältet lägger inte till information utan hjälper hjärnan att hinna registrera detaljer ambience mm som finns på inspelningen
4 ) Rummen upplevs trevliga att vistas i och röster låter lika var än i rummet man befinner sig
5 ) In och avspelning kan göras i level 3 rummen med enkel utrustning och behöver ej mixas sönder
En annan missuppfattning som gör att mjuka absorbenter åker in i lyssningsrummen är när akustiken i ska provas med den så vanliga handklappen.
Ska detta göras korrekt måste två personer utföra detta .Handklappen görs vid högtalaren och utvärderaren sitter i sweetspot. Den så vanliga handklappen i sweetspot är ej relevant så länge som lyssnaren ej sjunger/spelar med i musikstycket.
Att konceptet rönt så stort intresse i USA är alla de överdämpade rummet de har . Vid mitt senaste besök blev jag inbjuden till Michael Fremer (som hört de båda Chicago rummen) för att förklara hur jag trollat fram detaljer i inspelningarna med hjälp av GH taken.
Som svaret på din fråga så uppstår inga jobbiga reflexer från golvet om alla första reflexer diffuseras (vi har speciella GH för golvet) så länge som du inte sjunger med . Forskning har också visat att golv reflexen kan vara till nytta för att hjärnan ska registrera höjdinformation i ljudbilden.
Angående det unika Ericsson rummet så togs beslut i samråd med Lennart Nilsson (akustik ansvarig) och beställaren att mattan måste vara där eftersom upp till 12 personer ska kunna vistas där samtidigt (stolskrap mm)
Rummet är troligen världens tystades lyssningsrum, 14 speciella ljudfällor installerades och när lennart med sin intensitetsmätare var inne i rummet var han tvungen att se till att hans tarmar ej jobbade vilket renderade i magkramper flera dagar efteråt.
Lennart fd Bruel&Kjaer var den som mätte upp mina GH första gången och trodde att mätaren hade hängt sig från mätningen innan (då han mätte på en absorbent)
Sommar hälsningar
Matts
paa skrev:Så här svarade han:3 ) Efterklangsfältet lägger inte till information utan hjälper hjärnan att hinna registrera detaljer ambience mm som finns på inspelningen
subjektivisten skrev:Till exempel så är det väl efterklangen på skivan som vi ska höra, inte efterklang/skivan + efterklang/rum.
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Till exempel så är det väl efterklangen på skivan som vi ska höra, inte efterklang/skivan + efterklang/rum.
Det beror helt på vilken filosofi skivinspelaren/högtalarkonstruktören vill använda. Det behöver inte betyda att det är fel att vilja låta som om orkestern står i rummet snarare än att flytta lyssnaren till inspelningstillfället.
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Till exempel så är det väl efterklangen på skivan som vi ska höra, inte efterklang/skivan + efterklang/rum.
Det beror helt på vilken filosofi skivinspelaren/högtalarkonstruktören vill använda. Det behöver inte betyda att det är fel att vilja låta som om orkestern står i rummet snarare än att flytta lyssnaren till inspelningstillfället. För filmsammanhang väljer man dock det senare.
Magnuz skrev:Ino ska väl inte stå mot vägg generellt? Det är väl bara piP och någon till som det gäller?
subjektivisten skrev:Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Till exempel så är det väl efterklangen på skivan som vi ska höra, inte efterklang/skivan + efterklang/rum.
Det beror helt på vilken filosofi skivinspelaren/högtalarkonstruktören vill använda. Det behöver inte betyda att det är fel att vilja låta som om orkestern står i rummet snarare än att flytta lyssnaren till inspelningstillfället. För filmsammanhang väljer man dock det senare.
Frågan är väl om alla inspelningar ska få samma efterklang, för så lär väl det bli då? Så Entombed och Vivaldi kommer ha liknande efterklang.
Naqref™ skrev:Det är ju upp till den som vill förverkliga sin filosofi men visst kan man tycka att resonemanget har vissa brister.
Jag pratade inte i första hand om Ino nu, utan allmänt. Det var därför jag citerade Bo Bengtsson.Harryup skrev:Nej Almen,
jag tänkte på dom flesta högtalare eftersom dom olikt Larsen, Carlsson och Ino inte skall stå emot vägg.
Vill man då ha ett universiellt rum så kan man nog inte bygga det enligt Ino-rekommendationer.
Det gäller nog bara fullregistrarna. Toppsystemen delade till över 80 Hz behöver inte den basförstärkningen, men däremot skall väl basmodulerna stå mot vägg, allra helst i hörn?Magnuz skrev:Ino ska väl inte stå mot vägg generellt? Det är väl bara piP och någon till som det gäller?
Almen skrev:Men det är ju bara möjligt att "flytta orkestern till rummet" om inspelningen har gjorts i ett helt dött rum, och sådana inspelningar växer ju inte på trän.
Magnuz skrev:Ino ska väl inte stå mot vägg generellt? Det är väl bara piP och någon till som det gäller?
Naqref™ skrev:Almen skrev:Men det är ju bara möjligt att "flytta orkestern till rummet" om inspelningen har gjorts i ett helt dött rum, och sådana inspelningar växer ju inte på trän.
Närmikade inspelningar av symfoniorkestrar i bästa Tonmeisterstil är inte helt ovanliga från exempelvis DG. För popinspelningar så är de ju nästan alltid närmikade och/eller inspelade i rätt väldämpad miljö så där kan producenten själv välja vilken mängd artificiell efterklang (reverb) som är lämpligt för vilken uppspelningsmiljö.
Naqref™ skrev:
Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.
Naqref™ skrev:Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.
Harryup skrev: Men eftersom Svanå inte mig veterligen bygger högtalare så jobbar dom väl med mera generell rumsakustik.
Magnuz skrev:Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?
Magnuz skrev:Naqref™ skrev:
Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.
Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?
Piotr skrev:Man ska nog inte förväxla efterklangen i ett optimalt diffuerat rum med de vanligen dåligt klingande obehandlade rum som de flesta tänker på när vi pratar rumsklang.
subjektivisten skrev:Magnuz skrev:Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?
Finns det helt döda inspelningar?
Piotr skrev:Subjektivisten,
om 100% av väggar och tak är behandlat så finns det bara en (eller snarare två..) obehandlade reflexer kvar från golvet, nämligen förstareflexerna.
Magnuz skrev:subjektivisten skrev:Magnuz skrev:Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?
Finns det helt döda inspelningar?
Nej, det är väl det som är problemet om man vill dra Naqrefs förslag (som jag uppfattade det) till sin spets - man måste spela in själv.Det var därför jag undrade om det verkligen var det han menade.
subjektivisten skrev:Naqref™ skrev:Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.
Varför just film? Ger det "tänkandet" en fördel vid film?
Almen skrev:Magnuz skrev:subjektivisten skrev:Magnuz skrev:Alltså helt döda inspelningar och mycket efterklang i lyssningsrummet?
Finns det helt döda inspelningar?
Nej, det är väl det som är problemet om man vill dra Naqrefs förslag (som jag uppfattade det) till sin spets - man måste spela in själv.Det var därför jag undrade om det verkligen var det han menade.
Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".
Almen skrev:Piotr skrev:Man ska nog inte förväxla efterklangen i ett optimalt diffuerat rum med de vanligen dåligt klingande obehandlade rum som de flesta tänker på när vi pratar rumsklang.
Förvisso. Ett Level 3-rum har verkligen ingen otrevlig efterklang på det sättet, men det jag lyssnat i smetade ut detaljer och ambiens på ett i mitt tycke förstörande sätt.
Almen skrev:Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Naqref™ skrev:Är man det minsta intresserad av film eller av hur modernare Carlssonhögtalare är gjorda så är det dock helt väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet för att få en illusion av att orkesterna står där.
Varför just film? Ger det "tänkandet" en fördel vid film?
Ja. Tanken med film är att man ska bli delaktig i handlingen och surroundljudet är en konsekens av det och då kan man med större tydlighet förflytta filmtittaren till handlingarnas centrum.
Naqref™ skrev:Ja. Tanken med film är att man ska bli delaktig i handlingen och surroundljudet är en konsekens av det och då kan man med större tydlighet förflytta filmtittaren till handlingarnas centrum.
Piotr skrev:Ett rum för varje filosofi..? Äh skojja bah!![]()
/Peter
Magnuz skrev:Naqref™ skrev:
Korrekt. Jag missade att skriva fel.
Aha, nyckelordet är alltså "all". För tanken med Carlssonhögtalarna är väl att man inte ska behöva dämpa bort lyssningsrummets efterklang.
Naqref™ skrev:Almen skrev:
Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".
Korrekt. Jag missade att skriva fel.
paa skrev:Naqref™ skrev:
Korrekt. Jag missade att skriva fel.
Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!
paa skrev:Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!
Det nya level 3 rummet i Boca Raton Florida är beställt av Dave Zucker en känd audiophile och 4 stjärning kock . Hans butik (The Sound Experients) öppnar någon gång i höst . Innan min avresa så slog han fast att rummet gett en ny dimension till hans musiklyssnande
Samtidigt pågår ett level 3 rum i Helsingfors och den första sändningen till Singapore (tack vare asiatiskt besök hos Marten Design)
Rummet i bilagan har följande moduler
20 st V-4
4 st V-6
6 st polycylindrar (1200*250*1800mm) på sidoväggarna med Ad 20 panel
En stor custom byggd bas fälla på bakväggen (bakom lyssning) som justerats till 30 Hz
Custom byggda basfällor runt ovalen i taket där det ligger Golden Horn Paneler ca 8m2
Enda mjuka absorbenterna sitter för HH springorna
Level 3 rummen utmärks av:
Jämn frekvensgång i större delen av rummet
"Eftrerklang" runt 0.25-0.3s i hela frekvensregistret
Sabins formel existerar ej i dessa rum vilket lätt bevisas på hur trevligt det är att vistas i rummen trots den korta "efterklangs" tiden.
(Miami rummet skulle med Sabins formel ge ca 0.7s ovanför 500 Hz) (diffusorernas absorbtionskoefficient ligger runt 0.15s)
Minimal room gain i basen (detta ställer krav på att högtalartillverkaren har tänkt på detta, ca +6 db under 100 Hz, om högtalaren är gjord att stå ute i rummet)
Högtalarens ekofria frekvensgång (+-3dB) och impuls svar flyttas till sweetspot . Detta tack vare de bredbandiga diffusorernas jämna och låga absorbtionskoefficient samt att de absorbera under 250 Hz. (så fort mjuka absorbenter ,mindre än 250mm, införs i rummet Eq:as högtalarens frekvensgång
Efterklangsfältet som bredbandigt sänks till ca 15dB i förhållandet till direktljudet ger hjärnan en chans att upptäcka alla detaljer, transparens, ambience mm som förhoppningvis finns på inspelningen. Denna smala zon kallas för spaciousness och ligger mellan uppfattningen av combfiltereffekter och där reflexerna blir ohörbara.
In- och avspelning går att göra i samma rum utan att rummets efterklang förändrar inspelningen
Detta öppnar upp en unik kedja där inspelning ,ev mixning och uppspelning i hemmet kan göras under likartade akustiska förhållanden
Inspelningsrum av världsklass får man på köpet
Eftersom maskeringseffekten är minimal och förmågan att registrera detaljer ,ambience mm är betydligt högre än rum med mjuka absorbenter är de oumbärliga för F/E och A/B tester
Tilläggas kan:
Beställaren har möjlighet att införa mjuka absorbenter eller få en del av diffusormodulerna vridbara (absorbent på baksidan)
Detta för att personliga preferenser ,högtalarkonstruktion och inspelning kan kräva detta. Detta är dock på bekostnad av detaljer, ambience mm
Mer att läsa om de sena reflexernas betydelse finns publicerat av AES bla av Don Davis,Floyd Toole och nu senast Siegfried Linkwitz
Hälsningar
Matts
P.S.
Glömde tillägga att Stigs konstruktioner (högtalaren mot väggen och bra powerrespons) premieras särskilt av konceptet bla pga det diffuserande taket
D.S.
Piotr skrev:Subjektivisten,
om 100% av väggar och tak är behandlat så finns det bara en (eller snarare två..) obehandlade reflexer kvar från golvet, nämligen förstareflexerna.
För kritisk lyssning rekommenderar Mats att man använder diffusorer just där.. då kan man ha kalt golv för övrigt.
/Peter
IngOehman skrev:Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar),
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar),
Hur stort bör den vara?
IngOehman skrev:Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar), men i brist på sådant: En liten golvstående "skärm", som tar hand om golvstudsen!Två fötter på varje.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster