Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Nja, om vi säger att producenten har en så usel monitor att nästan alla detaljer försvinner, men dina högtalare tar fram dom, så är ju det knappast fel. Samma som om lokala biografen har rätt usel svärta så blir det ju inte fel om din projektor har bättre svärta.
subjektivisten skrev:Nja, om vi säger att producenten har en så usel monitor att nästan alla detaljer försvinner, men dina högtalare tar fram dom, så är ju det knappast fel. Samma som om lokala biografen har rätt usel svärta så blir det ju inte fel om din projektor har bättre svärta.
perstromgren skrev:Om producenten har usla monitorer kan han (sällan hon) göra sitt jobb, väl? Står dom ut med såna?
KarlXII skrev:Jämför hellre med att producenten av filmen har en dålig monitor. Om din monitor hemma tar fram dolda mikrofoner, kuliss-skuggor och annat skit som inte var tänkt att synas...är det bra isåfall?
subjektivisten skrev:
Ja! På samma sätt som det är trevligt att höra fel och biljud från musikinspelningar så vill jag se vad som verkligen ÄR på bilden.
perstromgren skrev:Är producentens monitor max hi-fi?
Bongo skrev:Och förstöra illusionen/känslan? verkar dumt tycker jag
celef skrev:perstromgren skrev:Är producentens monitor max hi-fi?
javisst är det det, nåt annat är ju bara larvigt att påstå, men allra mest rätt är förstås hur artisten/producenten har tänkt hur det ska låta
Kanske så här?perstromgren skrev:
Om producenten har usla monitorer kan han (sällan hon) göra sitt jobb, väl? Står dom ut med såna?
peetwa skrev:Sen är ju faktiskt inte monitorerna en del av ljudkedjan.
<källa> - <mixer> -+- <fonogram>
^ |
| |
| <monitorer>
| |
| <ljudtekniker>
| |
----- Laila skrev:Man kan ju även göra det som Frank Zappa gjorde en gång, nämligen att använda
de mest frekventa/populära högtalarna i Amerikanska(US) hem vid tidpunkten, som
mixningsmonitorer. Tror att det var någon JBL - modell. Kommer ihåg att jag tyckte
att skivan(soundet) lät lite annorlunda. Kan tyvärr inte komma på vilket album det var,
någon som vet ?
peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Svante skrev:peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Såå.... Återkopplingsloopen i en förstärkare är inte del av kedjan?
Laila skrev:Tack Lust !
Du vet, jag har letat o återigen letat, efter skiveländet, men gissar
att jag gav bort den till bättre behövande, då den lät rent förjäkligt
på mina pryttlar. Återigen tack !
http://mixonline.com/TECnology-Hall-of- ... rs-090106/
peetwa skrev:Svante skrev:peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Jo. Om man mixar med hjälp av ett eq har du rätt. Jag har alltid varit särskilt förtjust i att fånga ljudet rätt från början (mick, mickplasering) så man faktiskt inte behöver eq:a mixen utan bara avgöra ljudstyrkan på respektive kanal, och då så får monitorerna ev färgningar mindre betydelse.
Svante skrev:peetwa skrev:Svante skrev:peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Jo. Om man mixar med hjälp av ett eq har du rätt. Jag har alltid varit särskilt förtjust i att fånga ljudet rätt från början (mick, mickplasering) så man faktiskt inte behöver eq:a mixen utan bara avgöra ljudstyrkan på respektive kanal, och då så får monitorerna ev färgningar mindre betydelse.
Ok, det betyder att du = <ljudtekniker> har en invers överföringsfunktion mot <monitor>. Det kan man tänka sig att det funkar, men det kräver disciplin, tror jag.
Samtidigt undrar jag; när man mixar är det ju inte bara eq som ställer klangbalansen, utan även hur starkt man mixar de olika instrumenten. Hur avgör man hur starkt en bassynt ska mixas in om man har ett par datorhögtalare som monitorer?
Edit: och hur avgör du om mikplaceringen är rätt om monitorerna färgar?
Rydberg skrev:celef skrev:perstromgren skrev:Är producentens monitor max hi-fi?
javisst är det det, nåt annat är ju bara larvigt att påstå, men allra mest rätt är förstås hur artisten/producenten har tänkt hur det ska låta
Om producenten mixat i högtalare som är dåliga upplösningsmässigt men änd å har samma tonala karaktär som dina egena fast dina egna har högre upplösning? Vem är larvig egentligen?
peetwa skrev:Jag skulle vilja påstå att det i ivärlden 2008 inte sitter någon studiomänsiska och mixar på undermålig utrustning vare sig det gäller ljudinspelning eller monitorer.
peetwa skrev:Sen är ju faktiskt inte monitorerna en del av ljudkedjan. Jag brukade använda ett par tre tums datorhögtalare för 69 kr när jag gjorde långa sesioner (+4 timmar) i fruityloops för att spara på mina och grannarnas öron. Jag ahr faktiskt mixat med bra resultat på dessa oxå.
peetwa skrev:Jag har alltid varit särskilt förtjust i att fånga ljudet rätt från början (mick, mickplasering) så man faktiskt inte behöver eq:a mixen utan bara avgöra ljudstyrkan på respektive kanal, och då så får monitorerna ev färgningar mindre betydelse.
peetwa skrev:Jag menar att det går förvånansvart bra att mixa utan djupbas om man har koll på hur grejjerna låter. Om man är bekant en synt eller orgel så kan man mixa den med sång eller gitarr eller dylik utan basoktaver. Det kanske är något jag lärt mig eller så funkar det med hjälp av intuition och övertoner.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Jämför hellre med att producenten av filmen har en dålig monitor. Om din monitor hemma tar fram dolda mikrofoner, kuliss-skuggor och annat skit som inte var tänkt att synas...är det bra isåfall?
Ja! På samma sätt som det är trevligt att höra fel och biljud från musikinspelningar så vill jag se vad som verkligen ÄR på bilden.
perstromgren skrev:Tack för alla kloka inlägg! Min egen bild lägger närmast den som Svante ger, nämligen att monitorerna ingår i den återkoppling som ger den färdiga inspelningen. Och då borde rimligen det ljud som hörs över procuentens/mixarens/teknikerns axel vara det som är mest "rätt". Kommer det mer detaljer hemma i stugan, kan det ju vara fel detaljer, eller hur, eftersom producenten inte hade en chans att kolla dem!
Det gör att man inte kan köpa ETT system som funkar till alla skivor.
Conan skrev:peetwa skrev:Jag skulle vilja påstå att det i ivärlden 2008 inte sitter någon studiomänsiska och mixar på undermålig utrustning vare sig det gäller ljudinspelning eller monitorer.
Och lite senare:peetwa skrev:Sen är ju faktiskt inte monitorerna en del av ljudkedjan. Jag brukade använda ett par tre tums datorhögtalare för 69 kr när jag gjorde långa sesioner (+4 timmar) i fruityloops för att spara på mina och grannarnas öron. Jag ahr faktiskt mixat med bra resultat på dessa oxå.
Och ännu lite senare:peetwa skrev:Jag har alltid varit särskilt förtjust i att fånga ljudet rätt från början (mick, mickplasering) så man faktiskt inte behöver eq:a mixen utan bara avgöra ljudstyrkan på respektive kanal, och då så får monitorerna ev färgningar mindre betydelse.
Och lite senare ändå:peetwa skrev:Jag menar att det går förvånansvart bra att mixa utan djupbas om man har koll på hur grejjerna låter. Om man är bekant en synt eller orgel så kan man mixa den med sång eller gitarr eller dylik utan basoktaver. Det kanske är något jag lärt mig eller så funkar det med hjälp av intuition och övertoner.
Du får ursäkta mig men dina uttalanden i den här tråden ger ett klart oseriöst intryck. Du pratar om att ha kolla på hur saker och ting låter och fånga ljudet rätt från början, men hur kan du göra det med undemåliga verktyg (datorhögtalare för 69 spänn - kom igen!!)?
Jag tycker du ska ta en allvarlig funderare på vad det innebär att spela in musk för reproduktion, och släppa den bekväma vägen med indyvlade dogmer. Det du spelar in hamnar i bästa fall på en skiva som folk betalar dyra pengar för att lyssna på och jag tycker du borde ha ett ansvar och en yrkesetik att göra ett så bra jobb som möjligt. Med dåligt monitorlyssning kan du inte veta vad som händer och med monitorsystem utan djupbas bör man inte spela in en orgel - det borde väl vara självklart!
Släpp dina felaktiga ideer om hur detta fungerar, lär om och gör sen rätt i framtiden!
celef skrev:Rydberg skrev:celef skrev:perstromgren skrev:Är producentens monitor max hi-fi?
Om producenten mixat i högtalare som är dåliga upplösningsmässigt men änd å har samma tonala karaktär som dina egena fast dina egna har högre upplösning? Vem är larvig egentligen?
suck, jag vet redan vad ni tycker, det räcker - jag kräks snart
screen skrev:Det gör att man inte kan köpa ETT system som funkar till alla skivor.![]()
Explain please Sir, what you really mean by this
Svante skrev:Aja, standardisering behövs iaf.
celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Sanny_X skrev:Svante skrev:Aja, standardisering behövs iaf.
Av vad?
Högtalare, rum, frekvensomfång, dynamik, musik, lyssnare?
Svante skrev:Det stora problemet idag är väl att monitorlyssningen inte är standardiserad, det är rätt spretigt. Visst kan ljudteknikern, med sin kunskap om hur monitorerna är kompensera för det, men jag tycker nog att spridningen i fonogrammens klangbalanser talar för att de inte klarar det fullt ut.
Det gör att man inte kan köpa ETT system som funkar till alla skivor. Masteringen kunde vara en instans som korrigerade detta, iaf hjälpligt, men dessvärre är det nog inte mycket bättre ställt i masteringstudior. Där om någonstans borde monitorlyssningen vara standardiserad.
Ytterligare en sak som spelar in är ljudteknikerns hörsel. Det är nog inte helt ovanligt att ljudtekniker är lätt hörselskadade. Eftersom de ingår i återkopplingsloopen, så påverkar även det kvaliteten på fonogrammen. Kanske är det förklaringen till att diskanthöjning är så populärt?
Lust skrev:Svante skrev:Det stora problemet idag är väl att monitorlyssningen inte är standardiserad, det är rätt spretigt. Visst kan ljudteknikern, med sin kunskap om hur monitorerna är kompensera för det, men jag tycker nog att spridningen i fonogrammens klangbalanser talar för att de inte klarar det fullt ut.
Det gör att man inte kan köpa ETT system som funkar till alla skivor. Masteringen kunde vara en instans som korrigerade detta, iaf hjälpligt, men dessvärre är det nog inte mycket bättre ställt i masteringstudior. Där om någonstans borde monitorlyssningen vara standardiserad.
Ytterligare en sak som spelar in är ljudteknikerns hörsel. Det är nog inte helt ovanligt att ljudtekniker är lätt hörselskadade. Eftersom de ingår i återkopplingsloopen, så påverkar även det kvaliteten på fonogrammen. Kanske är det förklaringen till att diskanthöjning är så populärt?
Tycker att du glömmer den viktigaste faktorn:
Erfarenheten/smaken/idealet som artisten/teknikern/producenten/mastraren har när det gäller produktionen.
Jag anser att spridningen hos den mänskliga faktorn är bra mycket större än spridningen på monitorlyssningen.
Tror därför att en standard på lyssningen skulle ge försumbar skillnad mot idag.
Men det är bara jag det...
KarlXII skrev:Är det fortfarande roligare att ha bättre grejer än producenten?
celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Är det fortfarande roligare att ha bättre grejer än producenten?
Absolut! På samma sätt som en väldigt bra högtalare kan visa brister så kan en projektor också göra det men om man, enligt mig, dummar ner bilden med en kass projektor, så vinner man ju INGET på det. Det är ju knappast så bilden blir bättre på den dåliga överförning PLUS att bilden på alla filmer med bra överföring blir ju kass.
Du kanske skulel tänka på den jämförelsen mellan projektor och högtalare en gång till.
KarlXII skrev:Vad vinner du på att se saker som inte var tänkt, höra saker som inte var tänkt, få bilden återgiven med fel färger emot vad som var tänkt att ses eller höra skivan med en annan eq som det var tänkt att höras..
Är det en vinst på något sätt?
KarlXII skrev:Du skriver ofta att du föredrar en transparent anläggning. Kan inte du förklara för mig vad du ska ha den till om den ändå inte kan återge materialet som det var tänkt att det skulle höras?
subjektivisten skrev:Jag är med på ett forum där många musiker är med. Jag har frågat dom varför dom masterar sina skivor och INGEN kunde ge en bra förklaring. Det mesta var "men sånt gör man bara" och annat okunnig dravel.
subjektivisten skrev:Jag är med på ett forum där många musiker är med. Jag har frågat dom varför dom masterar sina skivor och INGEN kunde ge en bra förklaring. Det mesta var "men sånt gör man bara" och annat okunnig dravel.
subjektivisten skrev:
Varför tänkte du inte igenom det jag skrev? Vad jag vinner är att jag hör/ser exakt vad som är på skivan, oavsett om det är bra eller dåligt.
Du har ju inte förklarat vad man ska göra istället, ska man ha en projektor för varje film?
subjektivisten skrev:
Det är ju precis det den gör! Visst, man ser och hör fel på överingar men ännu en gång, HUR får man en färgning av bilden/ljudet att funka på allt? Fördelen är ju överlägsen när det gäller bra överföringar, där ljudet jag får överlägset junk som audiovector mm.
Så ännu en gång, vad för färgningar, i projektorn och högtalaren, fixar till alla fel, och ändrar inte på dom bra filmerna/skivorna?
Bongo skrev:Jag vill läsa den tråden och hänga på det forumet, vilket forum var det på? (pm går bra om du inte vill hänga ut det) tack på förhand
KarlXII skrev:Jodå, det har jag. På bildsidan är det ju redan klart- Svaret heter kalibrering enligt standard.
subjektivisten skrev:
Inga alls. Topic på tråden handlar ju om producentens monitor, och det är också den jag vill diskutera. Följden av att den är dålig blir ju att du får ett dåligt ljud hemma oavsett hur bra anläggning du har.
KarlXII skrev:Skulle producentens grejor vara kvalitetssäkrade och helst kalibrerade enligt en global standard hade all fått ett bättre ljud.
KarlXII skrev:Bättre i den meningen att man skulle sånär kunna återskapa ljudet hemma som det var tänkt att låta, dvs som det lät i studion innan det gick till pressning...
KarlXII skrev:Låter det illa efter det är det helt enkelt ett resultat av artistisk frihet.
subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Det bryr jag mig inte om. Dom flesta artister är så okunniga att jag är rätt ointresserade av deras åsikter om ljudkvalite.
celef skrev:subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Det bryr jag mig inte om. Dom flesta artister är så okunniga att jag är rätt ointresserade av deras åsikter om ljudkvalite.
nä, jag har förstått det, och jag börjar inse att det inte är en naturlig återgivning du far efter utan en färgning
perstromgren skrev:Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
Det har ju redan tagits upp. Svaret är JA.
subjektivisten skrev:Per. Om du lyssnar på skiva A hos dig och det låter bra så tar du in några kassa högtalare och lyssnar på samma skiva igen. Låter det sämre? Ja. Låter det bättre om du använder dina högtalare igen? Ja.
Tänk studiosituationen; där du har musiken (24/96) som låter bra men högtalarna man har där låter rätt dåligt. Musiken är ju fortfarande den samma oavsett om högtalarna är kassa. Så om dom inte lyckas förstöra den ännu mer så kan du ha bättre ljud hemma.
perstromgren skrev:Men om man har högtalare som låter rätt dåligt, så måste ju vem-det-nu-är, skruva så att det låter bra i alla fall. Om nu producenten är ute efter hifi, vilket vi måste förutsätta i sammanhanget. Och det borde väl innebära att det hemma hos dig inte låter som det är tänkt. Alltså mindre hifi.
Eller?
Conan skrev:perstromgren skrev:Men om man har högtalare som låter rätt dåligt, så måste ju vem-det-nu-är, skruva så att det låter bra i alla fall. Om nu producenten är ute efter hifi, vilket vi måste förutsätta i sammanhanget. Och det borde väl innebära att det hemma hos dig inte låter som det är tänkt. Alltså mindre hifi.
Eller?
Men du måste tänka på att producenten/teknikern endast kan "skruva" så att det låta så bra som möjligt med de förutsättningarna han har att tillgå. Mixar eller mastrar man med ett par NS-10 kan det aldrig låta bättre än NS-10 i studion. Hemma hos dig - som säkert har bättre grejor än NS-10 - kan också såklart få till ett bättre ljud från inspelningen än om du hade använt Yamaha-högtalaren som det mixades på.
Conan skrev:perstromgren skrev:Men om man har högtalare som låter rätt dåligt, så måste ju vem-det-nu-är, skruva så att det låter bra i alla fall. Om nu producenten är ute efter hifi, vilket vi måste förutsätta i sammanhanget. Och det borde väl innebära att det hemma hos dig inte låter som det är tänkt. Alltså mindre hifi.
Eller?
Men du måste tänka på att producenten/teknikern endast kan "skruva" så att det låta så bra som möjligt med de förutsättningarna han har att tillgå. Mixar eller mastrar man med ett par NS-10 kan det aldrig låta bättre än NS-10 i studion. Hemma hos dig - som säkert har bättre grejor än NS-10 - kan också såklart få till ett bättre ljud från inspelningen än om du hade använt Yamaha-högtalaren som det mixades på.
Även fast någon skulle få för sig att ha en klockradio som monitor i studion och försöka skruva till en inspelning att låta så bra som möjligt på klockradions högtalare, betyder inte det att uppslening via klockradio är så bra det kan bli. Även den inspelningen låter säkert bättre och mer "naturtroget" på ett par topphögtalare än via klockradion.
Men däremot låter ju inspelningen säkert inte så bra som det skulle låtit om mastring/mixning var utförda på bättre monitorer. En klassisk inspelning t.ex. kommer väl förmodligen inte att berabetas med via ett par NS-10 utan ett mer kvalificerat monitorsystem. Och här är väl uppställningar med B&W 801 t.ex inte så värst långt ifrån de bästa hemmasystemen i uppbyggnad och ljudfilosofi?
Och egentligen finns det väl inget som hindrar att studion har ett "hemmahifi"-liknande system för slutmixning & mastring?
perstromgren skrev:Vad menar du med "bättre" här? Är det verkligen mer hifi gentemot studion du tänker på? Det kan vi ju rimligen inte veta.
perstromgren skrev:Tanken är nog lite absurd, dessutom. Ingen lägger ner flera hudnra k på mickar för att sedan gissa sig fram till ljudet mha NS-10. De senare används ju (eller var åtminstone tänkt att användas) för att kolla ljudet hemma hos enkelt folk, men knappast för att kolla och justera hifi-mässighet.
perstromgren skrev:celef skrev:subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
nä, jag har förstått det, och jag börjar inse att det inte är en naturlig återgivning du far efter utan en färgning
Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
celef skrev:perstromgren skrev:celef skrev:subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
jag har oxå redan svarat på frågan, sidan 1, och svaret är såklart kort och klart nej
Därför skulle jag nog ändå säga att maximal hifi hemma är det som återger det som finns på skivan optimalt.
Bongo skrev:Nisse skruvar och skruvar med sina svindyra och bra equalizers tills ljudet låter nästan lika bra i hans NS-10 som i verkligheten. Eftersom Nisse är kompetent så komprimerar han inte ljudet eller något annat dumt. Det enda han gör är att lyckas få inspelningen att låta så nära verkligheten det går på just hans NS-10 i hans kontrollrum
Conan skrev:Bongo skrev:Nisse skruvar och skruvar med sina svindyra och bra equalizers tills ljudet låter nästan lika bra i hans NS-10 som i verkligheten. Eftersom Nisse är kompetent så komprimerar han inte ljudet eller något annat dumt. Det enda han gör är att lyckas få inspelningen att låta så nära verkligheten det går på just hans NS-10 i hans kontrollrum
Men här skriver du två helt vitt skilda saker:
"Så nära verkligheten det går med ett par NS-10" är nämligen inte samma sak som "nästan lika bra som verkligheten". Byt ut "NS-10" mot "klockradiohögtalare" så förstår du.
Med ett dåligt monitorsystem går det inte att komma till "nästan lika som verkligheten" lika lite som ett par dåliga hemmahögtalare kan återge "nästan som verkligheten". En film som är färdigställd med en flimrande 24 tums svart/vit TV som monitor behöver inte nödvändigtvis ses med samma 24 tummare för att tittaren ska få en maximal känsla av återgivning.
Men med bättre monitorer än klockradiohögtalare och flimriga 24 tummare så möjliggörs även ett bättre slutresultat om uppspelningsutrustningen håller högre kvalitet.
Bongo skrev:Om vi bortser från bandbreddsbegränsningar (därav mitt val av ns10 istället för klockradiohögtalare då ns10 i alla fall kan spela ner till under 100 hz) så anser jag att man kan få de flesta högtalare att komma nära verkligheten mha filter anpassade för just den högtalaren, framförallt när det gäller frekvensgången så går det att göra mycket för att räta ut den, och har man rätat ut den för en högtalare så låter det inte mer verklighetstroget på en annan som inte har samma frekvenskurva.
perstromgren skrev:Men hörni, NS-10 och liknande verktyg är väl patologiska fall? Är inte det typiska fallet något avsevärt kapablare?
Och hifi är det väl inte så mycket idé att prata om när det gäller hårt producerad musik, så det kan vi väl lämna därhän?
Bongo skrev:... så är monitorn i studion referensen, eftersom det är där skaparen skapar skapelsen så som skaparen vill att skapelsen ska låta.
peetwa skrev:Sen lyssnar man tills man kräks, så tar man en paus sen bråkar man med sina bandmedlemmar, sen bråkar man med ljudteknikern, sen lyssnar man tills man kräks, sen kommer man hem och spelar på hemma stereon och så låter det helt annorlunda. Så tappar man gnistan, så går det en natt och så lyssnar man i sin stereo en gång till och så låter det helt ok. Så kommer man tillbaka till studion och då låter det jätte bra, men då är det någon annan typ trummisen som tycker att trummorna knappt hörs och vill höja dessa 5 dB och så är man igång igen. Lite som denna tråden alltså.
Bongo skrev:Ja gäller det inte hifi i dess renaste (naturtrognaste) bemärkelse och vi slipper NS10 (och ersätter det med kapablare grejor) så är studioteknikerns monitorlyssning alla dagar i veckan referensen för hur just den produktionen ska låta.
subjektivisten skrev:Bongo skrev:Ja gäller det inte hifi i dess renaste (naturtrognaste) bemärkelse och vi slipper NS10 (och ersätter det med kapablare grejor) så är studioteknikerns monitorlyssning alla dagar i veckan referensen för hur just den produktionen ska låta.
Nej, eftersom han inte är slutmålet. Slutmålet är skivan och där har du hur skivan låter.
subjektivisten skrev:Det finns ingen anledning, faktiskt. Men den gör det av gamla vanor och, som vanligt inom hifi, okunskap. Poängen är ju att oavsett hur gitarren lät live i studion, eller efter EQ, eller efter overdubs, eller efter mixning, eller efter ommixning, eller vid monitor 2, eller vad som helst, så är ju slutprodukten skivan.
perstromgren skrev:... men varför förändras skivans innehåll vid mastreringen? Jag har litet svårt att förstå det, åtminstone om vi pratar "seriös" musik.
perstromgren skrev:Jovisst, men det måste finnas något stadium då någon lyssnar på en bit-identisk förlaga till CD:n, väl? Så vi kan omformulera trådfrågan så att den gäller vederbörande persons monitorer?
peetwa skrev:Nä, metoden (om man nu kan kalla det för det) är inte för att optimera ljudet med avseende på transparens. Det är en gruppdynamisk process som förhoppningsvis leder fram till att det inte låter apa vid lyssning på bilstereo, bandare, kompaktsystem m.m.
Om det är hifi och transparens man är ute efter så avgörs det tidigare i kedjan, val av instrument, mick, mickplacering, lokal, hur jämna eller skickliga musikerna är m.m. Det är nog svår att kompensera för sådant i mixen.
celef skrev:och inte en maträtt serveras utan salt och peppar
subjektivisten skrev:Det finns faktiskt punkskivor med riktigt bra ljud. Så jag är tveksam om det är sååå stor skillnad i ljudideal.