Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Nja, om vi säger att producenten har en så usel monitor att nästan alla detaljer försvinner, men dina högtalare tar fram dom, så är ju det knappast fel. Samma som om lokala biografen har rätt usel svärta så blir det ju inte fel om din projektor har bättre svärta.
subjektivisten skrev:Nja, om vi säger att producenten har en så usel monitor att nästan alla detaljer försvinner, men dina högtalare tar fram dom, så är ju det knappast fel. Samma som om lokala biografen har rätt usel svärta så blir det ju inte fel om din projektor har bättre svärta.
perstromgren skrev:Om producenten har usla monitorer kan han (sällan hon) göra sitt jobb, väl? Står dom ut med såna?
KarlXII skrev:Jämför hellre med att producenten av filmen har en dålig monitor. Om din monitor hemma tar fram dolda mikrofoner, kuliss-skuggor och annat skit som inte var tänkt att synas...är det bra isåfall?
subjektivisten skrev:
Ja! På samma sätt som det är trevligt att höra fel och biljud från musikinspelningar så vill jag se vad som verkligen ÄR på bilden.
perstromgren skrev:Är producentens monitor max hi-fi?
Bongo skrev:Och förstöra illusionen/känslan? verkar dumt tycker jag
celef skrev:perstromgren skrev:Är producentens monitor max hi-fi?
javisst är det det, nåt annat är ju bara larvigt att påstå, men allra mest rätt är förstås hur artisten/producenten har tänkt hur det ska låta
Kanske så här?perstromgren skrev:
Om producenten har usla monitorer kan han (sällan hon) göra sitt jobb, väl? Står dom ut med såna?
peetwa skrev:Sen är ju faktiskt inte monitorerna en del av ljudkedjan.
<källa> - <mixer> -+- <fonogram>
^ |
| |
| <monitorer>
| |
| <ljudtekniker>
| |
----- Laila skrev:Man kan ju även göra det som Frank Zappa gjorde en gång, nämligen att använda
de mest frekventa/populära högtalarna i Amerikanska(US) hem vid tidpunkten, som
mixningsmonitorer. Tror att det var någon JBL - modell. Kommer ihåg att jag tyckte
att skivan(soundet) lät lite annorlunda. Kan tyvärr inte komma på vilket album det var,
någon som vet ?
peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Svante skrev:peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Såå.... Återkopplingsloopen i en förstärkare är inte del av kedjan?
Laila skrev:Tack Lust !
Du vet, jag har letat o återigen letat, efter skiveländet, men gissar
att jag gav bort den till bättre behövande, då den lät rent förjäkligt
på mina pryttlar. Återigen tack !
http://mixonline.com/TECnology-Hall-of- ... rs-090106/
peetwa skrev:Svante skrev:peetwa skrev:Jo, visst är de en del av en feedback loop men dom är inte en del av "kjedjan". Ljud som inte presenteras i moitorerna kommer ändå med i mixen.
Såå.... Återkopplingsloopen i en förstärkare är inte del av kedjan?
Jo. Om man mixar med hjälp av ett eq har du rätt. Jag har alltid varit särskilt förtjust i att fånga ljudet rätt från början (mick, mickplasering) så man faktiskt inte behöver eq:a mixen utan bara avgöra ljudstyrkan på respektive kanal, och då så får monitorerna ev färgningar mindre betydelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster