Jag köpte en 180gr:are

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Jag köpte en 180gr:are

Inläggav Nagrania » 2004-07-12 17:02

Nu ska jag sätta fart på vinylofilerna på forumet. Jag köpte ett par 180 gr´s vinylskivor på mässan i februari och jag har nu äntligen lyssnat på den ena av dessa skivor som heter "Latin ala Lee!" med Peggy Lee. Skivan är inspelad 1959, 1960 & 1966 och omgraverad av Steve Hoffman och sedan analogt pressad(det står så på skivan)på renaste jungfulig vinyl. Nu till min undring varför brusar och kokar skivan lika mycket som andra av mina fräschaste skivor i min samling. Jag köper nästan aldrig några vinyler men kände mig tvungen att köpa ett par skivor på mässan för att bekräfta min misstanke om att vinyler inte är bättre pressade idag än igår. Jo det är klart att det gjordes skivor ibland där man använde massa från nedmalda returer(Jo jag har själv sett det på 70-talet). Om man lyssnar på de här nya skivorna så kan man höra i de svaga partierna ett kokande ljud från vinylen som alltid finns enligt mig. Däremot så har jag aldrig hört det när man lyssnar på ett lack eller ett kopparoriginal(DMM). För många år sedan gjorde jag en linjär S/N mätning på ett antal LP-skivor och jag fick ett S/N på -47dB. Jag tror inte att det är bättre idag med dessa nya 180 eller 200gr:are.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Jag köpte en 180gr:are

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-12 17:09

Jag har haft en del tankar om detta och funderat på om det kanske beror på att väldigt många numera vant sig vid en brusfri avspelning från digitala medier. När man då spelar vinyl väldigt sällan så är brus och buller något av det första man noterar, samt knäppljud förstås. Men vissa tycker ju att bruset och rumblet kan tillföra något och jag är till viss del böjd att hålla med. Rumble kan skapa ytterligare rumsinformation som kan låta "trevlig". Fast som det lät vid inspelningstillfället/mastern blir det förstås inte.

Synd att min grammofon just har slutat snurra... ska lagas ngn gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-12 18:26

Antingen har Du haft otur och fått ett par bondfångeriplattor, eller så har Du inte tillräckligt bra avspelningsutrustning. Sedan jag bytte till Kontrapunkt H (Ortofon) har jag nästintill fått bort det (hörbara) bruset.

Jag köper både vinyl och CD. Det är inte så att samtliga LP-skivor är bättre än CD, men många är det, vilket jag konstaterar med öronen, inte med mätinstrument. Kan det inte höras, varför då mäta?

Nagrania pekar dock på en viktig sak. Tro inte att det alltid är bättre bara för att det är vinyl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-12 18:37

Här hemma brusar det bara mellan låtarna och precis i början på skivan. Annars hörs inte bruset. Utom på en del skivor (nåra få) av tvivelaktig kvalitet, och då är det spåren längst in som busar.

Vinyl är kul. Sotra fina omslag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-12 18:54

Attack: Om det skulle vara så att jag inte har tillräckligt bra avspelningsutrustning hur kommer det sig i så fall att det blir tvärtyst så när som förstärkarbrus när jag spelar av ett lack. Jag kan tyvärr inte påstå att jag just nu har ett alldeles fräscht lack men jag har tidigare gjort experimentet med fräscha varor. Jag vet att jag tidigare gjort lite mätningar med min dåvarande Ortofon puppa(MC 2ohm) som lämnar 0,00025mV/5cm/sek. Jag fick ett linjärt S/N på -59dB och jag har en förstärkning i min RIAA på totalt 67dB. Nu ligger vi på den teoretiska brusnivån för en lågohmig förstärkare. Vad jag menar är att jag har åtminston 10dB bättre signalbrusavstånd än vinylskivan alltså så bör jag inte ha en dålig avspelning. Däremot så är det troligt att jag kanske är känsligare mot brus och andra störningar än de flesta...jag gillar t.ex. inte att lyssna på en analogbandinspelning utan brusreducering men däremot så kan det vara okey att lyssna på en sådan inspelning som är gjord live. Jag tror att det beror på att livebruset harmoniserar bättre med bandbrus om det inte är inspelat i en "tyst" studio.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-12 19:00

på många nypressade skivor hör jag inget brus. tystnaden är lika bra som på CD (CD kanske mäter bättre men det är åtminstone inte hörbart på vinyl om man inte drar upp volymen till MAX).

Precis som Attack kör jag ortofon (vet ej om det är Kontrapunkt H). jag skulle inte våga slå fast att det är nåt samband med just ortofon. men ge dom en chans ändå vettja.

En annan intressant sak är det brukar va mer brus/knaster i början, samt slutet på skivan. Om man jämför med en del inslitna skivor. Det är så jag upplever det iaf.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-12 19:06

Max_Headroom: Jo jag gillar också vinyl....jag gillar överhudtaget alla inspelninsbara medier utom MP3. Att jag inte gillar MP3 beror på att man då har försämrat ljudet onödigtvis. Det är skillnad med vaxrullar eller schellack skivor eftersom man inte då hade något annat val. Jo visst kan man höra brus på en vanlig vinyl, men kanske inte om det är stark rockmusik. Du kan ju lyssna på t.ex. pianomusik eller annan glest inspelad musik så får du se.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-12 20:25

Jag kör med en dassig, medioker Ortofon OM-10 monterad på originalarm i Thorns td318 mkII, och jag kan inte säga att jag hör ngt brus som inte beror på smuts. Har Beatles Let it be... Naked på 180gr, även min nyaste och fräschaste skiva, och det är i stort knäpptyst mellan låtarna. Kan det bero på matchningen mellan arm, puppa och RIAA kanske som detta "kokande" dyker upp?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-12 21:52

Jag tror inte heller pressningarna är bättre idag. har också köpt en del nyare vinyl, och blivit besviken. Av de nyköpta har de billigaste tunna skivorna med Bill Evans (Waltz for Debbie, etc) köpta på vinylbutiken har låtit bäst och varit minst buckliga.

En av de bättre skivorna, kvalitetsmässigt sett, är ett gammalt ex av Michael Jacksons Thriller. Men generellt sett så tycker jag nästan att jag får bättre kvalitet när jag köper begagnat, trots att jag riskerar att få dåliga ex då och då. Men det brukar man ha råd med om man köper skivor för 10:- styck eller billigare.

T

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-12 23:56

Till er som har/hör brus på LP skivor kan jag inte annat än att insistera att något måste vara sjukt. Avser då inte undantagen. Jag spelar i huvudsak klassisk musik, inklusive små nätta pianosonater, en hel del jazz, inklusive kammarjazz i små sättningar. Jag kör också en massor av blues, ibland bara med gitarr och raspig röst. Visst, jag har en hel del plattor som brusar, men hur mycket som beror på lacken i sig eller inspelningen, kan diskuteras.

Jag är enig med Nagrania, att det är inte så tyst som på en CD-skiva. Det går lätt att konstatera mellan låtarna. Men under själva spelningen - nej, det hör faktiskt till undantagen. Något måste vara galet i er utrustning.

Hävdar inte att just Ortofon är medlet. Även Grado Reference Gold (1.100:-) spelar tyst. Det är väl snarare slipningen som är det viktiga. Se till att skaffa pickuper med moderna slipningar som tränger djupt ner i spåren och begagnar ospelad yta med minimalt motstånd.

Glöm heller inte bort musiken. LP'n är ännu oöverträffad när det gäller - vet inte det rätta uttrycket - låt oss kalla det musikalitet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-13 00:29

Attack:

"Glöm heller inte bort musiken. LP'n är ännu oöverträffad när det gäller - vet inte det rätta uttrycket - låt oss kalla det musikalitet."

När vi ändå flosklar till det så skulle jag vilja säga "organiskt"! Ruskigt bra ord! :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-13 00:40

Lyssnade på glenn miller idag, en cd gjord från "stenkakor". Raspigt och fint, jag tror inte jag skulle känna igen låtarna utan raspet. Det är liksom en del av deras "sound". Undrar hur de lät på riktigt.

Och ändå... Så hörs musikernas musikalitet igenom allt det där raspet. Det enda som inte är förstört är väl timingen, så den är nog viktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-13 00:53

grovt OT men:
klarar inte att ställa vinklar, motvikter osv. på min spelare.
Kan ngn göteborgare hjälpa mig?
öl, vin, whisky mm finns.
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-13 01:22

Vee-Eight skrev:Attack:

"Glöm heller inte bort musiken. LP'n är ännu oöverträffad när det gäller - vet inte det rätta uttrycket - låt oss kalla det musikalitet."

När vi ändå flosklar till det så skulle jag vilja säga "organiskt"! Ruskigt bra ord! :P

Lika olämpligt som "musikalisk" 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-13 12:52

Svante skriver: "Lyssnade på glenn miller idag, en cd gjord från "stenkakor". Raspigt och fint, jag tror inte jag skulle känna igen låtarna utan raspet. Det är liksom en del av deras "sound".

Du jag tror inte att det är raspet som är Glenn Miller soundet utan det är arrangemanget med träblåset. Sedan det här med raspet som kommer sig av att skivorna är mer eller mindre sönderspelade med då tidens stålnålar och för att inte nämna pressmassan som inte precis bestod av vinyl(som för övrigt inte var uppfunnet ännu)utan av schellack som är en tämligen grov produkt. Om vi som inte var med på den tiden kunnat lyssna på originalvaxet då hade vi kunnat njuta av knäppfrihet och bettydligt mindre brus. Jag har en del jazzmusik inspelad av amerikanska Decca och nu återutgivet av GRP. Här har man tagit fram dom gamla fadermatriserna och pressat upp skivorna i vinyl innan man fört över det digitalt till HD och sedan CD. Man har också tvättat musiken i ett datorprogram som heter Sonic Soulutions. Jag har kollat lite på några av de här utgivningarna och funnit ett frekvensomfång upp till 15KHz vilket kan förvåna men så är det tack vare modern teknik. När man processar gamla inspelningar i en dator är det viktigt att tänka på att man inte drar på så hårt att man dödar eventuell akustik som kan finnas på inspelningarna. Det största svenska skivbolaget under andra världskriget hette Sonora och när det bolaget köptes av Philips på 60-talet så gick man igenom alla gamla matriser som man då bestämde sig för att slänga. Det här hände under det expansiva 60-talet då allt det gamla skulle bort till förmån för det nya enligt känt mönster.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-13 15:50

Har en nyinspelning av originalarret av In The Mood... den ger ståpäls (den positiva sorten), verkligen. Men raspet är inte av ondo, men inte av godo heller.
- Carlsson Illuminati -

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-13 16:25

Jag lyssnar just nu (som vanligt)på radio...P2 Sommarklassiskt. Dom spelade just "Singing in the rain" med Gene Kelly och det är leadmotivet ur filmen med samma namn från 1952. Filmljudet är inspelat i stereo vilket är mycket tidigt men stereon kom faktiskt först till den mycket konservativa filmbranschen för att möta televisionen då tidigt på 50-talet. Varför säger jag nu det här? Jo jag såg här på min FFT analysator att frekvens omfånget inte var högre än 7KHz viket beror på att musiken och sången är inspelad optiskt direkt på 35mm film. Med tanke på mitt tidigare inlägg i denna tråd där jag skriver om ett frekvensomfång upp till 15KHz på gamla 78:or från tidigt 30-tal. Det är så att optisktljud inte förmådde bättre än så(5-10KHz) ända fram till tidigt 70-tal. Det går alltså inte att locka fram frekvenser som inte finns på ursprungsmaterialet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-13 16:39

Vee-Eight skriver: "Har en nyinspelning av originalarret av In The Mood."

Varför är det skivknaster på en ny inspelning kan man undra. Jag har förresten en riktig stereoinspelning av "In the mood" med Glenn Miller´s orkester från 1941. Den är inspelat i samband med en filminspelning direkt på en optiskfilmremsa. Ljudet är ganska dåligt kan jag säga så det är nog mer kuriosa.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-13 16:50

vissa artister lägger ju på vinylknaster (på CD) för att återge "känslan". rätt löjligt tycker jag.

Återgå till Generellt om hifi