av Bebop » 2004-07-12 23:56
Till er som har/hör brus på LP skivor kan jag inte annat än att insistera att något måste vara sjukt. Avser då inte undantagen. Jag spelar i huvudsak klassisk musik, inklusive små nätta pianosonater, en hel del jazz, inklusive kammarjazz i små sättningar. Jag kör också en massor av blues, ibland bara med gitarr och raspig röst. Visst, jag har en hel del plattor som brusar, men hur mycket som beror på lacken i sig eller inspelningen, kan diskuteras.
Jag är enig med Nagrania, att det är inte så tyst som på en CD-skiva. Det går lätt att konstatera mellan låtarna. Men under själva spelningen - nej, det hör faktiskt till undantagen. Något måste vara galet i er utrustning.
Hävdar inte att just Ortofon är medlet. Även Grado Reference Gold (1.100:-) spelar tyst. Det är väl snarare slipningen som är det viktiga. Se till att skaffa pickuper med moderna slipningar som tränger djupt ner i spåren och begagnar ospelad yta med minimalt motstånd.
Glöm heller inte bort musiken. LP'n är ännu oöverträffad när det gäller - vet inte det rätta uttrycket - låt oss kalla det musikalitet.