MagnusÖstberg skrev:BB skrev:lennartj skrev:Arnie Nudell & co som låg bakom Genesis hade med största sannolikhet mer kunskap om högtalarkonstruktion än hela gänget opponenter Magnus radar upp tillsammans.
Vore intressant att höra hur du kommit fram till den slutsatsen.
Dito
Hela högtalaren osar konstruktionsdröm mer än praktisk tillämpning och att de ramlade av pinn känns naturligt bara av att studera en bild av den. Makalös opraktisk lösning.
För det första ska jag be lite om ursäkt för att jag inte hade vett att låta bli att skriva i det tillstånd jag var, nyss hemkommen efter kl. 3 i morse och helt missade smileys.
Helt taget ur luften är mitt påstående ändå inte.
Jag hade allas kunskapsnivå 1994 i tankarna, vad hade respektive herrar kunnat åstadkomma med vad som kunde tillverkas då?
Under 1980-talet hade jag rätt mycket kontakt med Infinitys dåvarande generalagent och hade tillfälle att lyssna en hel del på alla modeller av sena 1980-talets IRS-serie, Beta, Gamma och Delta men inte den stora IRS V som han också sålde en uppsättning av till en person i Göteborgstrakten och hade Arnie Nudell på besök några dagar, bland annat för för injusteringen hos kunden (då hade jag gärna varit med).
Gemensamt för IRS serien är att de kräver mycket stora rum och lyssningsavstånd över 4,5 m för att frekvensregistren ska hänga ihop, men då kan de leverera storartade musikupplevelser.
Jag uppfattar Genesis V som en drastiskt förminskad Infinity IRS V anpassad för användning i rum av mer normal storlek till en bråkdel av priset. Jag tror inte inte de är designade att fylla några jätterum med höga ljudtryck. De borde passa bäst i ett avlångt rum med minst en meter från högtalarnas baksidor till bakväggen och lyssningsavstånd över 3 m.