Moderator: Redaktörer
Saknar dock ett tips på andra konsertlokaler, som är värda att besöka i landet.
Saknar dock ett tips på andra konsertlokaler, som är värda att besöka i landet.
gnypp45 skrev:Saknar dock ett tips på andra konsertlokaler, som är värda att besöka i landet.
Göteborgs konserthus brukar framhållas som ett av de bättre i världen(!) I alla fall så står det så här på Göteborgsymfonikernas hemsida:
"Konserthuset ritades av arkitekten Nils-Einar Eriksson och invigdes 1935. Konserthusets stora sal med väggar i sykomorlönn och plats för 1247 personer är känd som en av världens bästa konsertsalar."
phloam skrev:...ett par bra hörlurar
IngOehman skrev:Skulle vilja hålla med om att Göteborgs konserthus är mycket bra, men
jag tycker att man måste sitta i den främre halvan. Längre bak är det alldeles för "klangigt". Ju längre bak desto värre.
petersteindl skrev:Jag diggar Nacka aula.
IngOehman skrev:När man gör egna inspelningar, blir resultatet ofta sådant, att man frågar
sig själv varför inte de stora skivbolagen gör likadant...
Kort sagt - jag tror inte att det finns några större tekniska hinder för att
spela in hyggligt väl. Det är snarare viljan eller kunskapen som alldeles för
ofta saknas, hos just dem som ger oss fonogrammen som finns kommersi-
ellt tillgängliga. Confused
Jag hoppas på ett litet studiebesök där inom närmsta tiden, återkommer efter det. Ska bli jäkligt spännande.perstromgren skrev:Hur är det med SR själva då? De borde väl besitta åtminstone basala kunskaper om hur man placerar mikrofoner?
Tengil skrev:KarlXII skrev:Jaja, men hur får man HEM konserthuset?![]()
Eller är det det som forumet handlar om...?
Prova med Comhem
KarlXII skrev:Jaja, men hur får man HEM konserthuset?![]()
jockewe skrev:Vill bara upplysa om att akustiken både i göteborgs och sthlms konserthus har förändrats mycket på senare år pga/tack vare ombyggnader.
Jag känner inte till några officiella mätningar eftersom det fortfarande jobbas med att förändra= förbättra ljudet efter byggnationer.
lazpete skrev:Vad skulle behövas i utrustningsväg, och hur mycket skulle det kosta att förflytta ljudupplvevelsen till mitt ca 18kvm lyssningsrum?
Lasse
ptr skrev:En väldigt viktig iaktagelse Jocke gör! Och det är inte så konstigt att man bygger om, båda husen bygdes för orkestrar där nummerären sällan eller aldrig översteg 65 man, idag sitter det säker upp mot 100 (och någon till) i bägge orkestrarna. Vilket ger vesäntligt andra akustiska förutsättningar!
lazpete skrev:Vad behöver vi köpa, för att på ett naturligt sätt kunna återge Verdi i hemmet med samma dynamik, intensitet och ljudtryck?
Piotr skrev:lazpete skrev:Vad behöver vi köpa, för att på ett naturligt sätt kunna återge Verdi i hemmet med samma dynamik, intensitet och ljudtryck?
Jag skulle säga att med medelstort rum så börjar det på något i stil med ett par pi60s med ett 200-500W steg av neutral typ. Detta bör i ett behandlat rum ge en hygglig chans. Naturligtvis behövs ambiencehögtlare för att komma i närheten av konsertsalsrealism.
Kostnad, säg runt 50kkr-200kkr beroende på maximalt ljudtryck och storlek på rum samt beroende på hur mycket du kan göra själv i form av rumsbehandling samt montage/tillverkning av apparater.
Säg till när du är klar, jag har en åttakanalig 24/192 inspelning med ambiencekanaler av en Verdikonsert.
/Peter
IngOehman skrev:Det mest extrema exemplet på vilseledande marknadsföring när det gäller
sådana här saker, som jag stött på, är Dalhalla.
Dalhalla är kanske världens oanvändbaraste akustiska sal, såtillvida att det
i praktiken är i princip omöjligt att framföra någonting där utan hjälp av PA-
system. Ändå vräker marknadsföringen på med snack om "den fantastiska
akutiken" i dagbrottet.
Värre dumheter får man leta efter, och frågan är varför påståendena både
fortgår och får stå oemotsagda??
Jag menar - det är ju ett jättetrevlig konsertmiljö, och hela konceptet är
ju jätteintressant, men varför sprida en massa dumheter om de akustiska
betingelserna?
IngOehman skrev:Det mest extrema exemplet på vilseledande marknadsföring när det gäller
akutiken" i dagbrottet.
betingelserna?
E skrev:IngOehman skrev:Det mest extrema exemplet på vilseledande marknadsföring när det gäller
akutiken" i dagbrottet.
betingelserna?
Måste akustiken vara optimal (eller ens lämplig) för oförstärkta fram-
föranden för att få kallas fantastisk?
Mvh E*
Wiki skrev:In 1994, Chicago acoustician Larry Kirkegaard oversaw a £500,000 acoustic re-engineering of the hall "producing a perceptible improvement in echo control and sound absorption", music critic Norman Lebrecht wrote in October 2000 – and returned in 2001 to rip out the stage canopy and drop adjustable acoustic reflectors, designed by Caruso St John, from the ceiling, as part of a £7.5 mn refurbishment of the hall. Art music magazine Gramophone still complained about "the relative dryness of the Barbican acoustic" in August 2007.
Hum skrev:Är det 1,2 sekunder som räknas som ideal? Har kunnat det en gång men känner mig nu osäker. Förutom att alla frekvenser och ljudnivåer skall vara samma i hela lokalen om man fråntar en cirkel runt orkestern.
Detta sista hittade jag på själv men kan nog ligga något i det?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster