Hjälp mig skaffa Berwaldhallen (hypotetiskt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-06 14:40

IngOehman skrev:Skulle vilja hålla med om att Göteborgs konserthus är mycket bra, men
jag tycker att man måste sitta i den främre halvan. Längre bak är det alldeles för "klangigt". Ju längre bak desto värre.

Jag har suttit "längre bak" där och var besviken. Det var väldigt oengagerande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-06 14:48

petersteindl skrev:Jag diggar Nacka aula.

Det är du inte ensam om, såvitt jag förstått korrekt. Har det inte spelats in del musik där genom åren?

IngOehman skrev:När man gör egna inspelningar, blir resultatet ofta sådant, att man frågar
sig själv varför inte de stora skivbolagen gör likadant...

Kort sagt - jag tror inte att det finns några större tekniska hinder för att
spela in hyggligt väl. Det är snarare viljan eller kunskapen som alldeles för
ofta saknas, hos just dem som ger oss fonogrammen som finns kommersi-
ellt tillgängliga. Confused

Hur är det med SR själva då? De borde väl besitta åtminstone basala kunskaper om hur man placerar mikrofoner?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-09-06 17:49

Svante var inne på att efterklangstiden i Berwaldhallen var kortare i basen än i mellanregistret. En sådan mätning finner ni här, tillsammans med motsvarande mätning för Stockholms konserthus:http://www.torgny.biz/Room%20acoustics_1.htm

Det är intressant att jämföra kurvorna och fundera lite på vad konsekvenserna blir för lyssnaren.

Bild

Bild

Edit: Lade in bilderna
Senast redigerad av gnypp45 2009-09-06 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-06 19:54

perstromgren skrev:Hur är det med SR själva då? De borde väl besitta åtminstone basala kunskaper om hur man placerar mikrofoner?
Jag hoppas på ett litet studiebesök där inom närmsta tiden, återkommer efter det. Ska bli jäkligt spännande.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-06 22:05

Jaja, men hur får man HEM konserthuset? 8O

Eller är det det som forumet handlar om...? :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-09-06 22:14

KarlXII skrev:Jaja, men hur får man HEM konserthuset? 8O

Prova med Comhem :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-06 22:21

Tengil skrev:

Prova med Comhem :)

Försent. Jag ringde Pizza Express och de är på väg med en Opera nu!
Jag återkommer med hur den låter. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-09-06 23:53

Vill bara upplysa om att akustiken både i göteborgs och sthlms konserthus har förändrats mycket på senare år pga/tack vare ombyggnader.

Jag känner inte till några officiella mätningar eftersom det fortfarande jobbas med att förändra= förbättra ljudet efter byggnationer.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-07 08:31

Prova med en av dom där amerikanska pickuplastbilarna som påstås kunna dra loss Skåne från Sverige! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-07 08:36

jockewe skrev:Vill bara upplysa om att akustiken både i göteborgs och sthlms konserthus har förändrats mycket på senare år pga/tack vare ombyggnader.

Jag känner inte till några officiella mätningar eftersom det fortfarande jobbas med att förändra= förbättra ljudet efter byggnationer.

En väldigt viktig iaktagelse Jocke gör! Och det är inte så konstigt att man bygger om, båda husen bygdes för orkestrar där nummerären sällan eller aldrig översteg 65 man, idag sitter det säker upp mot 100 (och någon till) i bägge orkestrarna. Vilket ger vesäntligt andra akustiska förutsättningar!

Lika dant är det med Berwaldhallen, när den var klar (-77?) så läte det burk, arbetsmiljön för musikerna var usel. Man har sedan byggt om där oxå flera gånger (nu låter det ganska okej på scenen vad jag förstår). Trots att den konstruerades av tidens "bästa" akustsiker! (För övrigt lär det vara lika dant med Philharmonie i Berlin, och det är först på senare år man börjat tämja den akustsiken!) .. Man kan säkert räkna upp massor av moderna konsertsalar som ständigt är ett "work-in-progress! ...

På det hela taget behöver både Stockholm och Göteborg skrota sina gamla konserthus och bygga var sitt nytt ändamålseget!! :wink:

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-07 09:59

Det är billigt att låna just nu, sök bygglov. Men grannarna klagar nog om du skall ha torghandel också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Hjälp mig skaffa Berwaldhallen (hypotetiskt)

Inläggav Piotr » 2009-09-07 11:29

lazpete skrev:Vad skulle behövas i utrustningsväg, och hur mycket skulle det kosta att förflytta ljudupplvevelsen till mitt ca 18kvm lyssningsrum?

Lasse

I min mening behövs ambiencehögtalare för att komma nära. Stereo ger (kan ge) förvisso en rätt realistisk öppning in i konsertsalen men jag måste säga att för egen del saknar jag det omgivande ljudfältet i en konsertsal mer och mer.

Det stora problemet lär inte vara att sätta upp en lämplig rig* utan att hitta material som är välinspelat för ändamålet.

*Även fast det naturligtvis kostar en del i både kapital och tid.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-07 13:16

ptr skrev:En väldigt viktig iaktagelse Jocke gör! Och det är inte så konstigt att man bygger om, båda husen bygdes för orkestrar där nummerären sällan eller aldrig översteg 65 man, idag sitter det säker upp mot 100 (och någon till) i bägge orkestrarna. Vilket ger vesäntligt andra akustiska förutsättningar!

Förmodligen hänger de goda vitsorden som fälldes för flera årtionden sedan kvar som en "sanning" även i dagens marknadsföring.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-09-07 13:52

Jag håller med IÖ om akustiken i Berwaldhallen kontra Stockholms Konserthus. Som lyssnare då. Jag har aldrig kunnat förlika mej med hur det låter i Berwaldhallen medan jag njuter varje gång i Konserthuset. Ska dit på torsdag nästa gång.

De där kurvorna var intressanta, det kanske är förklaringen. En jämnare fördelad efterklang i konserthuset.

Annars är Carnegie Hall och Concertgebou helt okej också. Där hörs det bra t o m på parkett! Särskilt i den senare.

Jag tar alltså hellre hem Konserthuset än Berwaldhallen i mitt vardagsrum. Men jag tror inte det går.

Ska inte Berwaldhallen byggas om förrresten, då kanske dom gör något åt akustiken också?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-07 15:22

Vill bara flika in ytterligare ett plus till Göteborgs Konserthus. Det var där jag begick min riktiga audiodebut - våren 1983 då Koinonia stod på scen en fredagskväll. Fullt drag med soul, funk, gospel och Alex Acuna bakom tidernas största rigg av percussions! Konserten spelades in och kom senare på skiva - live lät det som att sitta i studion och hemma lät det live - en magisk konsert med perfekt ljud! Kanske som att ta med sig Berwaldhallen hem...

Skickar med en teaser för den som vill höra mer Koinonia:

http://open.spotify.com/track/3eUAJves7OXz7Yh7Eof91Q

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2009-09-07 19:35

Tycker om att lyssna i kyrkor i och för sej oftas några få musiker men man kommer ganska lätt nära och dessutom är det billigt.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-09-07 21:01

Finns det någon som har nåt ang. Vara Konserthus?

Jag har iofs bara vart där en gång och lyssnat, Göran Schöllser(tror jag det stavas) och då lät det bra även ute på kanten där vi satt. Var tvungen att gå på muggen mitt i, och tyckte att det lät likadant hela vägen till utgången.

Men, jag vet inte jag har knappast nåt tränat öra...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-07 21:29

ryssarna har väl iallafall koll på det här med akustik, det känns så att dom är jäkligt duktiga
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-09-07 22:47

Frågeställningen, altså frågan som ställs i trådens inledning, är jätteintressant tycker jag. Piotr skriver att besväret är att finna fonogram med lämplig akustik, inte att plocka ihop en rigg för att spela upp den. +1 blir min kommentar. " Halloween " med Frank Zappa ( DVDA ) är ett av mycket få fonogram som fungerar. Talar man däremot om att återskapa akustik och placera in lämpligt fonogram i en sådan " omgivande ram " har jag av proffessionella blivit upplyst om att sådan utrustning redan finns i proffsvärlden och är på gång för vanliga konsumenter. Det lär vara frågan om att " emulera " akustiska signaturer genom analys av existerande lokaler, men om sådant vet jag mycket litet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-09-08 21:14

Jag måste faktiskt säga att jag tycker att BIS SACD flerkanal många (!) gånger ger en helt ok lokalkänsla även om lokalen det är inspelat i kanske "låter" annorlunda än resultatet.

Det lurar mig positivt :)
Konsertsal hemma iallafall... (Men just jag är trött på decibelnivån på jobbet och lyssnar, ja, LYSSNAR på lägre volym hemma)

Edit, glömde - man får mixtra lite med nivåer ibland på surr...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-08 21:19

ingen som var och tittade på seol metropolitan dance theater som var där i går?
massa skitsnygga brudar som moa har kört omkring på under ett tag
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-09-09 07:58

Jag hade tänkt mig en hypotetisk inköpslista av saker och tjänster som måste inhandlas, för att närma sig återgivningen i Berwaldhallen. Eftersom jag är helt ny inom konsterhallsgebitet, så är givetvis min uppfattning om ljudkvaliteten i Berwaldhallen inte mycket värd, men ändå.
Vad behöver vi köpa, för att på ett naturligt sätt kunna återge Verdi i hemmet med samma dynamik, intensitet och ljudtryck? Vi struntar i att Berwald har tokiga kurvor, vi skulle kanske för enkelhetens skull använda Göteborgs hall som referens i stället.

Anledningen till min undran i denna tråd, är att jag liksom inte själv har tänkt i sådanana hära banor förut, och det skulle vara spännande att se hur stor kostnaden skulle bli för att närma oss orginalet.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-09 08:14

Elektrostatisak hörlurar är aldrig fel om man vill ha riktigt ljud.
Ja såvida inte man har en Drömlåda för då kommer man undan med sådär 50000:- mindre summa.
Sen räcker det med cd för 100:- och likaså billig förstärkare, i mitt fall den billigaste 600:- och ljudet blir som det är inspelat.
Men jag har bara denna 600:- som extra då jag vill jämföra med någon annan. Man kan ju ibland få för sig att något annat kanske är bättre.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-09 10:08

lazpete skrev:Vad behöver vi köpa, för att på ett naturligt sätt kunna återge Verdi i hemmet med samma dynamik, intensitet och ljudtryck?

Jag skulle säga att med medelstort rum så börjar det på något i stil med ett par pi60s med ett 200-500W steg av neutral typ. Detta bör i ett behandlat rum ge en hygglig chans. Naturligtvis behövs ambiencehögtlare för att komma i närheten av konsertsalsrealism.

Kostnad, säg runt 50kkr-200kkr beroende på maximalt ljudtryck och storlek på rum samt beroende på hur mycket du kan göra själv i form av rumsbehandling samt montage/tillverkning av apparater.

Säg till när du är klar, jag har en åttakanalig 24/192 inspelning med ambiencekanaler av en Verdikonsert. :)

/Peter

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-09-09 10:09

Piotr skrev:
lazpete skrev:Vad behöver vi köpa, för att på ett naturligt sätt kunna återge Verdi i hemmet med samma dynamik, intensitet och ljudtryck?

Jag skulle säga att med medelstort rum så börjar det på något i stil med ett par pi60s med ett 200-500W steg av neutral typ. Detta bör i ett behandlat rum ge en hygglig chans. Naturligtvis behövs ambiencehögtlare för att komma i närheten av konsertsalsrealism.

Kostnad, säg runt 50kkr-200kkr beroende på maximalt ljudtryck och storlek på rum samt beroende på hur mycket du kan göra själv i form av rumsbehandling samt montage/tillverkning av apparater.

Säg till när du är klar, jag har en åttakanalig 24/192 inspelning med ambiencekanaler av en Verdikonsert. :)

/Peter

:D
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-09-09 22:46

IngOehman skrev:Det mest extrema exemplet på vilseledande marknadsföring när det gäller
sådana här saker, som jag stött på, är Dalhalla.

Dalhalla är kanske världens oanvändbaraste akustiska sal, såtillvida att det
i praktiken är i princip omöjligt att framföra någonting där utan hjälp av PA-
system. Ändå vräker marknadsföringen på med snack om "den fantastiska
akutiken" i dagbrottet.

Värre dumheter får man leta efter, och frågan är varför påståendena både
fortgår och får stå oemotsagda??

Jag menar - det är ju ett jättetrevlig konsertmiljö, och hela konceptet är
ju jätteintressant, men varför sprida en massa dumheter om de akustiska
betingelserna?

Måste akustiken vara optimal (eller ens lämplig) för oförstärkta fram-
föranden
för att få kallas fantastisk?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-10 07:53

IngOehman skrev:Det mest extrema exemplet på vilseledande marknadsföring när det gäller
sådana här saker, som jag stött på, är Dalhalla.

Dalhalla är kanske världens oanvändbaraste akustiska sal, såtillvida att det
i praktiken är i princip omöjligt att framföra någonting där utan hjälp av PA-
system. Ändå vräker marknadsföringen på med snack om "den fantastiska
akutiken" i dagbrottet.

Värre dumheter får man leta efter, och frågan är varför påståendena både
fortgår och får stå oemotsagda??

Jag menar - det är ju ett jättetrevlig konsertmiljö, och hela konceptet är
ju jätteintressant, men varför sprida en massa dumheter om de akustiska
betingelserna?

Jo, Dalhalla är en trevlig konsertmiljö om vädret är rätt. Det var det när jag var där sommaren 2007. Någon fantastisk akustik är där inte. Jag tror att allmänheten har likhetstecken mellan efterklangstid och god akustik! Ju längre efterklang desto bättre akustik...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-10 07:56

Måste akustiken vara optimal (eller ens lämplig) för oförstärkta fram-
föranden
för att få kallas fantastisk?

Mvh E*[/quote]

Det tycker inte jag, hade en liten trumma nära mig på 1,5m avstånd utomhus och den var helt fantastisk, lät mest av allt i orkestern, jag blev förvånas eftersom den rörde på sig och kom längre bort men likväl lät högst.
Den trumman var det som imponerade mest i den orkestern, vilken jäkla tjong.

Ingen som nämnt konsertsalen i Lund, är den för bra? Vid jämförelse så behöver andra ett bad (stålbad). :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-10 11:32

Klart intressant tråd :)

kul att läsa era upplevelser och lite matnyttig kunskap får man också ! :D

Som sagt, allmänheter har fått för sig att ju längre fterklang en lokal har, ju bättre akustik är det... det är ju helt tok galet och jag håller mig bara för öronen när folk vräker ur sig sådanna saker... :roll:
Men men, alla kan ju inte vara insatta och det kräver jag inte, men det är ju bara så otroligt fel så man kan inget annat än att bli lite störd på det...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-10 12:29

Är det 1,2 sekunder som räknas som ideal? Har kunnat det en gång men känner mig nu osäker. Förutom att alla frekvenser och ljudnivåer skall vara samma i hela lokalen om man fråntar en cirkel runt orkestern.
Detta sista hittade jag på själv men kan nog ligga något i det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi