Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Kanske esoteriskt lödtenn?
Nattlorden skrev:Tror att mixerbordet på Studio Blue är omlött med esoteriskt lödtenn efter att ett antal sorter testats...
Nattlorden skrev:Det kan vara en annan studio, men där har varit reportage i Hifi&Musik om det och jag är 95% säker det var Studio Blue.
LarsR skrev:Lödtennet som valdes att användes på Studio Blue hade god mekanisk utflytningsförmåga så att det blev bra lödningar. Det hade alltså föga lite med att det skulle vara bättre rent ledningsmässigt.
Vi snackar ju inte direkt 10,000V utan mesiga 230V !
Flint skrev: Det handlade alltså om elektriker som använde kroppen som mätinstrument.
Flint skrev:TjenA*Vi snackar ju inte direkt 10,000V utan mesiga 230V !
"Om det rycker upp till armbågen är det bara svagström och inget att bry sig om
men om det rycker ända upp i axeln så börjar det bli giftigt".
Flint skrev:SvanteDet finns även audiofiler som använder vissa kroppsdelar som mätinstrument, har jag hört.
Gissar på foten "Ingvar". Linnfolket och att stampa takten.
Tummarna då eftersom huden där var tjock och valkig.
Audiomanikern skrev:Tjabah F!Flint skrev:TjenA*Vi snackar ju inte direkt 10,000V utan mesiga 230V !
Bill50x skrev:Nån som provat 30 kVolt och 40 ampere? Det har jag! Gissa varför jag fortfarande lever?
(elektriska stolen har 6 kVolt och 6 ampere...)
Svante skrev:Bill50x skrev:Nån som provat 30 kVolt och 40 ampere? Det har jag! Gissa varför jag fortfarande lever?
(elektriska stolen har 6 kVolt och 6 ampere...)
30e3*40=1.2MW, då det går åt 4.2 kWs att höja tempen på 1 kg vatten en grad går det åt 3.8 MWs att höja tempen på 70 kg 37-gradigt vatten till 50 grader. Det betyder att du inte gärna kan ha fått det genom kroppen mer än 3 sekunder om effekten blev jämnt fördelad i kroppen. Eftersom den förmodligen fördelas tämligen ojämnt och eftersom 50 grader är mer än ohälsosamt så måste tiden ha varit betydligt kortare.
Eller så fick du inte strömmen genom kroppen...
Hur vet du fö att det var 40A?
postpunk skrev:
(Svalander skriver på sin sida att man kan få bättre ljud om man bränner av sina cd´s på svarta skivor, men de svarta skivorna han säljer är för billiga (tror jag) för att vara ett vettigt audiofil alternativ.)
Bill50x skrev:Visst är det tiden som är den räddande faktorn. I det här fallet var det en urladdning av statisk elektricitet där stigtiden låg under 1 ns... Betydligt kortare än 3 sekunder eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Ronnie och 17 gäster