Först esoteriska hifisignalkablar, därefter esoteriska ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-08-26 19:27

Jag tror starkt på svindyra cdr's avsedda för direktkopiering av orginalskivor.
Dessa cdr`s kan inte brännas i vilken brännare som helst, utan bara i den som sitter i, typ, Krells dator.
Tomskivorna kommer naturligtvis att kosta mer än en vanlig förinspelad fullpris cd. Kanske kan de, som någon ovan föreslog, levereras i fodral som man kan suga vacuum i. Hmm, cdmekanism med vacuum kan ju också lanseras samtidigt.. ..och en särskild ladningskammare så att skivorna aldrig kommer i kontakt med någon gas överhuvudtaget.. Sedan kan man ju tänka sig att själva cdmekanismen drivs med tryckluft.. Vacuum o tryckluft (eld o is) det blir bra karma.. man kör ballanserat på riktigt liksom.

(Svalander skriver på sin sida att man kan få bättre ljud om man bränner av sina cd´s på svarta skivor, men de svarta skivorna han säljer är för billiga (tror jag) för att vara ett vettigt audiofil alternativ.)

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-08-26 19:39

Jodå, min farfar var elektriker innan han gick ur tiden. De använde sina tummar till att testa elen med. Tummarna då eftersom huden där var tjock och valkig. Har själv valkiga tummar efter allt för mycket grävande i krossad betong, och kan intyga att 240v känns mindre genom dom än genom lillfingrarna. Jag har fått många stötar i mitt 25 åriga liv, och inte tagit skada än, inte ens huvudvärk, har inte heller "fastnat".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-26 19:56

Svante
Det finns även audiofiler som använder vissa kroppsdelar som mätinstrument, har jag hört.

Gissar på foten "Ingvar". Linnfolket och att stampa takten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 19:59

Flint skrev:Svante
Det finns även audiofiler som använder vissa kroppsdelar som mätinstrument, har jag hört.

Gissar på foten "Ingvar". Linnfolket och att stampa takten.

Hehe, ja jag tänkte ju på öronen, fast jag håller med om att det var långsökt. Tokigt va?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-26 20:02

postpunk
Tummarna då eftersom huden där var tjock och valkig.

Där har du nog förklaringen. Den har jag inte tänkt på. Jag minns min farsas valkiga händer. Han var byggnadssnickare. Stoppade nog för några Volt han med när man tänker efter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-26 20:06

Svante
Använda öronen för att bedöma ljud och musikåtergivning?
Skulle aldrig falla mig in. Något så flummigt. Huvva. :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-26 20:09

Hej!

När A* var liten brukade A*´s Pappa (när A*´s Mamma ej var hemma, v.s.) då o då slipa
ner sina fotsulor med 1st (vet ej vad det heter men den är rund o snurra jvlt fort :oops:!) såå...
i.v.f.s.h. A*s Pappa´s fötter kanske skulle pallat 10,000V? (Vem vet? (Inte A*!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-26 20:23

A*
Inte omöjligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-26 21:37

Audiomanikern skrev:Tjabah F!
Flint skrev:TjenA*
Vi snackar ju inte direkt 10,000V utan mesiga 230V !

Nån som provat 30 kVolt och 40 ampere? Det har jag! Gissa varför jag fortfarande lever?
(elektriska stolen har 6 kVolt och 6 ampere...)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 21:55

Bill50x skrev:Nån som provat 30 kVolt och 40 ampere? Det har jag! Gissa varför jag fortfarande lever?

30e3*40=1.2MW, då det går åt 4.2 kWs att höja tempen på 1 kg vatten en grad går det åt 3.8 MWs att höja tempen på 70 kg 37-gradigt vatten till 50 grader. Det betyder att du inte gärna kan ha fått det genom kroppen mer än 3 sekunder om effekten blev jämnt fördelad i kroppen. Eftersom den förmodligen fördelas tämligen ojämnt och eftersom 50 grader är mer än ohälsosamt så måste tiden ha varit betydligt kortare.

Eller så fick du inte strömmen genom kroppen...
Hur vet du fö att det var 40A?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-26 22:11

Svante skrev:
Bill50x skrev:Nån som provat 30 kVolt och 40 ampere? Det har jag! Gissa varför jag fortfarande lever?

30e3*40=1.2MW, då det går åt 4.2 kWs att höja tempen på 1 kg vatten en grad går det åt 3.8 MWs att höja tempen på 70 kg 37-gradigt vatten till 50 grader. Det betyder att du inte gärna kan ha fått det genom kroppen mer än 3 sekunder om effekten blev jämnt fördelad i kroppen. Eftersom den förmodligen fördelas tämligen ojämnt och eftersom 50 grader är mer än ohälsosamt så måste tiden ha varit betydligt kortare.

Eller så fick du inte strömmen genom kroppen...
Hur vet du fö att det var 40A?

Snyggt uträknat Svante!
Visst är det tiden som är den räddande faktorn. I det här fallet var det en urladdning av statisk elektricitet där stigtiden låg under 1 ns... Betydligt kortare än 3 sekunder eller hur?

Nu "skarvade" jag lite. Det är inte så ofta en urladdning genom människokroppen ger så hög strömstyrka, det ligger oftare runt 3-5 ampere. Däremot vid låg resistans rätt in i en komponent kan strömmen bli ganska extrem.

De mätningar jag utgår ifrån har utförts av Saab Ericsson Space i Göteborg.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-26 23:16

Kanske inte så konstigt att du vet det och har råkat ut det med tanke på var du jobbar?! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 23:32

Flint[/quote]Jag hörde en påstådd sanningsenlig skröna om gamla tiders elektriker, kanske från 50-talet. "Om det rycker upp till armbågen är det bara svagström och inget att bry sig om men om det rycker ända upp i axeln så börjar det bli giftigt". Det handlade alltså om elektriker som använde kroppen som mätinstrument. Jag är inte helt säker på att det bara var en skröna. Gubbarna då var av ett helt annat och kanske stadigare "virke".[quote]

Ja det kan nog stämma en arbetsgivare jag hade anlitatde vid något tillfälle en elektriker som gjorde på det sättet, elektrikern var också av det lite äldre slaget. Man ska nog vara rätt härdad för att göra något sådant.
En lärare som var svetsare hade råkat ut för ett missöde när han med elsvets samanfogade stora rör, fast han sa att den riktiga smärtan kom när kollegorna slog ifrån strömmen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-26 23:34

Jo... en elektriker som kom ombord på farsans gamla båt gjorde det också... men tänkte inte på att de hade 440... så han satt fast tills de bröt strömmen... :roll:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-27 01:05

postpunk skrev:
(Svalander skriver på sin sida att man kan få bättre ljud om man bränner av sina cd´s på svarta skivor, men de svarta skivorna han säljer är för billiga (tror jag) för att vara ett vettigt audiofil alternativ.)

Du kan köpa svarta skivor av mig för 800 kr/styck. Ljudet blir 7-jävla bra på dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-27 10:33

Bill50x skrev:Visst är det tiden som är den räddande faktorn. I det här fallet var det en urladdning av statisk elektricitet där stigtiden låg under 1 ns... Betydligt kortare än 3 sekunder eller hur?

Ah, 1 ns *1.2 MW=1.2mJ, det blir det inte så varmt av. Var det mao avsiktligt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-27 22:13

Avsiktligt? Du menar urladdningen? Mjae, vi testar ju en hel del saker och med bas av tidigare gjorda mätningar vet vi ungefär var vi står. Spänning (eller rättare energiinehåll omvandlat till spänning) mäter vi med fältspänningsmätare. Laddar vi upp en metalldel (tex ett verktyg) till 1000 volt och laddar ur mot en komponent så blir strömmen ungefär 10-12 ampere under en (1) ns.... Om en person är uppladdad till ca 3kv och tar i en komponent blir strömmen runt 3-4 ampere under ca 3 ns. Vi brukar ibland skämtsamt kalla 3 ns för "1 ljusmeter"... :-)

3000 volt är ingen baggis att komma upp i om man rör på sig och det är torrt i luften. Man kan ju föreställa sig vad dagens miniatyriserade komponenter gillar den spänningen i kombination med 3 amp....

Hur många här bryr sig om statisk elektricitet vid byggande av sina elektronikapparater?

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi