Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Flint skrev:Jag har hittat anledningen till det som får min hörsel att inte gilla vissa förstärkare men jag märker att alla hör det inte på samma sätt. Tekniskt handlar det om motkoppling och stegets egenskaper före motkoppling. Jag är på inget sätt emot motkoppling generellt men anser att det är otroligt lätt att gå bort sig i ivern efter perfekta pappervärden. Allt är som i övrigt i livet en kompromiss som man ständigt försöker maximera till sin egen fördel.
Objektivisten skrev:Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Så här skrev Erik Andersson i en tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65140
Piotr skrev:Objektivisten skrev:Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Så här skrev Erik Andersson i en tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65140
Den texten ger intryck av en stor brist på förståelse för ämnet.
/Peter
Objektivisten skrev:Piotr skrev:Objektivisten skrev:Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Den texten ger intryck av en stor brist på förståelse för ämnet.
/Peter
Du får väl ta det med Erik
En o annan stärkare har han ju knåpat ihop.
subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Och livet skulle bli bra mycket lättare för alla här om du insåg att alla inte använder sin stereo som murbräcka in mot grannen. Vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som är viktigt vid musikåtergivning. En felaktigt motkopplad förstärkare släpper helt enkelt inte igenom musiken på rätt sätt enligt mig men jag tror att du inte skulle gilla den ljdbild jag gillar eftersom den är anpassad att spela under säg 80dB nivå. Ska vi komma överens om att respektera varandras olika uppfattningar en gång för alla? Vad säger du?
petersteindl skrev:I rörförstärkare och speciellt med trioder så ökar distorsionen med negativ spänningsåterkoppling d v s det man normalt kallar för motkoppling. Det är även teoretiskt så att linjäriteten minskar med applicering av motkoppling då man tittar på slingförstärkning och impedans, transkonduktans och förstärkningstal vad gäller trioder.
Flint skrev:Strmbrg skrev:"Nej tvärtom."
Solly.
Men det var i paritet med "Bilens hastighet minskar när man trycker ner gaspedalen".
celef skrev:det är ett intressant ämne, och det finns massvis av hörbara parametrar som vi inte kan mäta, [...]
Strmbrg skrev:Inte inlägg som enbart säger att det är si eller så, eller som bara säger att någon har fel.
Strmbrg skrev:Det är inte speciellt vanligt med inlägg som antyder tveksamhet eller ödmjukhet i det här forumet.
Rätt eller fel.
Sällan några reflekterande lite ödmjuka funderingar.
Sällsynt med ödmjukhet inför vare sej sin egen kunskap eller andras resonemang.
"Jag har rätt, så här är det!"
"Nej jag har rätt, det är nämligen tvärt om!"
Ganska icke-utvecklande klimat.
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Det kan den kanske vara.
Själv skiter jag fullständigt i vad som på bästa sätt förstärker signalen mellan min CD och mina högtalare.
Det kan vara ett transistorsteg, ett rörsteg eller ett halvkilo rökt sidfläsk!
Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Och livet skulle bli bra mycket lättare för alla här om du insåg att alla inte använder sin stereo som murbräcka in mot grannen. Vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som är viktigt vid musikåtergivning. En felaktigt motkopplad förstärkare släpper helt enkelt inte igenom musiken på rätt sätt enligt mig men jag tror att du inte skulle gilla den ljdbild jag gillar eftersom den är anpassad att spela under säg 80dB nivå. Ska vi komma överens om att respektera varandras olika uppfattningar en gång för alla? Vad säger du?
FBK skrev:Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
+100
Strmbrg skrev:Jag tillhör kanske en ganska liten skara?
En skara som egentligen inte vill tilhöra någon skara.
Jag är varken röranhängare eller transistor-nörd.
Jag ser inget syfte med att ta parti för en viss metod.
Hade ett par uppstoppade pudlar kopplade till mina högtalare givit mej ett mer illusoriskt ljud än det jag har nu, så för all del.
Flint skrev:Då är vi i alla fall två med den inställningen. Jag har helt kört trissor (LM3886) i jag tror ett par år nu trots att jag nog egentligen tycker att jag får mer musik ur SE-pytsarna på 2.5W.
Strmbrg skrev:FBK skrev:Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
+100
Om inte jag fick hundra pluspoäng, så ska inte han heller ha det!
![]()
Strmbrg skrev:Menar du kanske att allt är kompromisser, och att du för tillfället valt en kompromiss före en annan?
Strmbrg skrev:Det är inte speciellt vanligt med inlägg som antyder tveksamhet eller ödmjukhet i det här forumet.
Rätt eller fel.
Sällan några reflekterande lite ödmjuka funderingar.
Sällsynt med ödmjukhet inför vare sej sin egen kunskap eller andras resonemang.
"Jag har rätt, så här är det!"
"Nej jag har rätt, det är nämligen tvärt om!"
Ganska icke-utvecklande klimat.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Inte inlägg som enbart säger att det är si eller så, eller som bara säger att någon har fel.
Du har rätt. Lite beroende på Peters svar har jag ev. tänkt visa vad som händer när man motkopplar en triod. Om disten ökar eller minskar.
petersteindl skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Inte inlägg som enbart säger att det är si eller så, eller som bara säger att någon har fel.
Du har rätt. Lite beroende på Peters svar har jag ev. tänkt visa vad som händer när man motkopplar en triod. Om disten ökar eller minskar.
Bra, jag har för mig att om råförstärkningen är 6 dB och om man då motkopplar till 3 dB förstärkning så ökar distorsionen i förhållande till om den vore omotkopplad. Man kan räkna ut en situation som ger maxökning av distortion beroende på motkopplingen. Det var länge sedan jag höll på med sådant och skulle kanske behöva damma av men det får bli vid annat tillfälle då jag känner att det inte finns något att göra![]()
MvH
Peter
Strmbrg skrev:Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.
Jag menar ödmjukhet inför det faktum att vi kanske inte vet allt just nu.
Sett ur dagens perspektiv, så trodde vi förr att jorden var platt.
Sett ur dåtidens perspektiv, så visste vi att vi visste det.
Numera vet vi att vi trodde det.
Öh, troligtvis...
![]()
Jag skrev inledningsvis att min hållning är att det finns fysikaliska förklaringar på allt.
Jag vet inte om jag lyckas förklara för dej hur jag tänker.
Jag har tar inte parti för något och jag anser - åtminstone själv - att jag tar avstånd från vissa saker som jag inte kan styrka trovärdigheten i.
Vissa saker tar jag inte parti för därför att jag inte förstår tillräckligt.
Däremot utesluter jag aldrig att jag:
Kan ändra mej.
Kan komma till nya insikter.
Uppleva nya saker.
Jag ser en styrka och en frihet i att inte vara kategorisk eller bestämd.
Jag ser även en frihet i att inte ta på mej uppgiften att övertyga andra om min egen ståndpunkt.
Jag nöjer mej med att berätta om den.
Nattlorden skrev:Om allt vi kan mäta mäts med tillräckligt hög noggrannhet så är det ingen information vi saknar för att kunna dra alla slutsatser ifrån dem.
Problemen är väl att mäta allt är en omöjlighet... och kunskapen att tolka informationen om den hade funnits också saknas.
Så skyll inte på mätningarna i sig, det är inte där problemet ligger.
Strmbrg skrev:Men om det finns något som vi idag inte kan mäta, men som vi imorgon kan mäta?
Kommer vi aldrig att komma på något mer än det vi redan har kommit på?
Jag kanske missuppfattar dej?
Nattlorden skrev:Om allt vi kan mäta mäts med tillräckligt hög noggrannhet så är det ingen information vi saknar för att kunna dra alla slutsatser ifrån dem.
Problemen är väl att mäta allt är en omöjlighet... och kunskapen att tolka informationen om den hade funnits också saknas.
Så skyll inte på mätningarna i sig, det är inte där problemet ligger.
Strmbrg skrev:Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.
Öh, troligtvis...
![]()
subjektivisten skrev:
Du vet att exakt samma sak säger folk som påstår ljudliga skillnader med olika strömkablar, shaktistenar, och annat. Nu är inte jag någon expert men detta med motkoppling är ju knappast något man inte har bra koll på.
Flint skrev:Om det nu vore så lätt att bygga en förstärkare bara genom att motkoppla bort all statiska fel så skulle det vara gjort för länge sedan. Vi har skickat folk till månfan å då borde vi väl kunna tota ihop en förstärkarkrake som alla gillar.
KarlXII skrev:Flint skrev:Om det nu vore så lätt att bygga en förstärkare bara genom att motkoppla bort all statiska fel så skulle det vara gjort för länge sedan. Vi har skickat folk till månfan å då borde vi väl kunna tota ihop en förstärkarkrake som alla gillar.
Om man gör en stor, tung och välljudande men förseglad klump som det står "Solid Tube State Valve Technology" på då?
Då kan ju var och en få tro på vad de vill att det ska vara.
Eller tror man bara det värsta och hör allt från motkoppling till rörglöd i den då?
Flint skrev:KarlXII skrev:Flint skrev:Om det nu vore så lätt att bygga en förstärkare bara genom att motkoppla bort all statiska fel så skulle det vara gjort för länge sedan. Vi har skickat folk till månfan å då borde vi väl kunna tota ihop en förstärkarkrake som alla gillar.
Om man gör en stor, tung och välljudande men förseglad klump som det står "Solid Tube State Valve Technology" på då?
Då kan ju var och en få tro på vad de vill att det ska vara.
Eller tror man bara det värsta och hör allt från motkoppling till rörglöd i den då?
Jag tror att det här med välljud är mer än bara placebo.
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.
Öh, troligtvis...
![]()
Du vet att exakt samma sak säger folk som påstår ljudliga skillnader med olika strömkablar, shaktistenar, och annat. Nu är inte jag någon expert men detta med motkoppling är ju knappast något man inte har bra koll på.
Flint skrev:Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.
Vi går vidare i vintervädret.
Jax skrev:Flint skrev:Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.
Ehm mnjae, för låg motkopplingsgrad höjer faktiskt distortionen, i synnerhet högre ordningar. Ska man motkoppla ska man göra det ordentligt för att undvika detta. De krävs dock att man har rätt tunga i någons mun för att det ska funka på grund av sidoeffekter.
Hade ett par uppstoppade pudlar kopplade till mina högtalare givit mej ett mer illusoriskt ljud än det jag har nu, så för all del.
Flint skrev:Ett exempel var en tjomme som försökte härleda varför ett plus ett blir två och inget annat. Mycket intressant program.
Strmbrg skrev:Jag har stor respekt för vetenskap och kunnande.
Men även vetenskap kan naturligtvis ske med skygglappar.
Det är en sak att räkna rätt.
En annan sak att räkna på rätt saker.
Flint skrev:Jax skrev:Flint skrev:Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.
Ehm mnjae, för låg motkopplingsgrad höjer faktiskt distortionen, i synnerhet högre ordningar. Ska man motkoppla ska man göra det ordentligt för att undvika detta. De krävs dock att man har rätt tunga i någons mun för att det ska funka på grund av sidoeffekter.
Bevisa.
Flint skrev: Skillnaden höll sig dock strax under 2dB som max men den var fullt synlig och troligen också hörlig.
petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Var det möjligtvis Erik Andersson?
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Laila skrev:Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Knappast !(men vad vet lilla jag ?)
petersteindl skrev:Inte Hiraga heller
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Inte Hiraga heller
En helt annan person. Vad anser du om diskrepans "transparent" versus "färgat"?
Erik Andersson skrev:Det jag här framfört gäller i första hand Klass-A kopplade förstärkare.
BB skrev:Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Inte Hiraga heller
En helt annan person. Vad anser du om diskrepans "transparent" versus "färgat"?
För mig är "transparent" och "färgat" varandras motpol....
Strmbrg skrev:Emellanåt verkar det som att hifi-apparatur mäter bra, men likafullt inte låter så bra. Två stärkare kanske har samma mätvärden, men likafullt låter de olika.
phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
perstromgren skrev:Jag är inte speciellt kunnig på detta (ödmjuk), men jag har för mig (tveksam) att detta ofta har framförts men inte kunnat ledas i bevis. Dvs, när man hittat två förstärkare som låter olika i kontrollerade lyssningar, så mäter de också olika med ganska vanliga mätningar av linjära och icke linjära fel.
Almen skrev:phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
Med min användning av orden kan inte en färgning vara transparent, nej. En färgning kan vara hörbar eller ej, en komponent kan vara transparent eller ej.
Alltså: En komponent anses transparent om dess färgningar är ohörbara.
phloam skrev:Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
Flint skrev:phloam skrev:Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
Är inte ordet transparent ett "digitalt" ord i bemärkelsen antingen eller. Som "en full kopp". Den är knökfull och det går inte i en promille konjak till för då rinner det över.
phloam skrev:Almen skrev:phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
Med min användning av orden kan inte en färgning vara transparent, nej. En färgning kan vara hörbar eller ej, en komponent kan vara transparent eller ej.
Men om den är ohörbar fast mätbar? En svag men jämn tonkurveavvikelse kan väl kanske vara svår att höra men fullt synlig i mätningar?
Vem avgör om en färgning är hörbar eller ej, en F/E-panel?
Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
Flint skrev:Om man återigen jämför med den bildliga världen så tycker jag att kvinnor iklädda halvtransparenta saker är sexigare än om plaggen vore helt genomskinliga. Man får liksom använda sin egen fantasi på ett synnerligen kreativt sätt. Det kanske kan jämföras med musikåtergivning tyyyp "undrar vad det här kan vara för go liten låt då?"
Almen skrev:phloam skrev:Almen skrev:phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
Men om den är ohörbar fast mätbar? En svag men jämn tonkurveavvikelse kan väl kanske vara svår att höra men fullt synlig i mätningar?
För mig är det till syvende och sist hur det låter som är intressant, inte hur det mäter. Du kan ju mäta upp hur många avvikelser som helst som inte är hörbara.Vem avgör om en färgning är hörbar eller ej, en F/E-panel?
En färgning kan inte en gång för alla bedömas som kategoriskt hörbar eller ohörbar. En F/E-panel avgör endast om de kunde höra något vid just det tillfället. Om du är intresserad kan du ju F/E-lyssna själv också.Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
I vardagligt tal har jag inga problem med lite mjukare användning, men vill man vara stringent så är det ju ett antingen/eller-ord.
Flint skrev:Jag har några Dylanskivor som har fått samma effekt. Raspiga och hackiga men det har blivit en naturlig del av låtarna och när jag hör samma låtar "hifi" kliniskt rent och utan hack så är det något som saknas. Framförallt i känslan. Ljudkvalitet är ibland ett överreklamerat fenomen.
Strmbrg skrev:
I de fall det finns ljudskillnader men inga mätskillnader, så måste det ju kunna förklaras.
Min utgångspunkt är som sagt att det också kan förklaras. Förklaras med mätningar, vill säga.
Men dessa förklarande mätningar har vi ännu inte insikt om.
Det återstår helt enkelt saker att upptäcka och komma till insikt om.
FBK skrev:...Om, en apparat låter förträffligt i min anläggning.... Men mäter uselt... skulle jag då avstå den ? Svar nej.
hifikg skrev:FBK skrev:...Om, en apparat låter förträffligt i min anläggning.... Men mäter uselt... skulle jag då avstå den ? Svar nej.
Men vad ska du säga till kamraterna på forat!?
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:...Om, en apparat låter förträffligt i min anläggning.... Men mäter uselt... skulle jag då avstå den ? Svar nej.
Det jag skrev. Vad menar du...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte. Om du bara visste mina framtida planer...
![]()
Finns det mätningar på dina burkar förresten.. ? Men du skulle ju inte byta dem även om de var rena katastrofen...
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Det jag skrev. Vad menar du...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte. Om du bara visste mina framtida planer...
![]()
Finns det mätningar på dina burkar förresten.. ? Men du skulle ju inte byta dem även om de var rena katastrofen...
Här varken mäts eller ekvaliseras det, här njuts det bara av god musik. Fast idag blev jag lurad. Ska skriva om det i min tråd.
FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Calleberg skrev:FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Jag skulle vilja nominera Sprudel som tänkbar kandidat till den positionen faktiskt....
FBK skrev:Calleberg skrev:FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Jag skulle vilja nominera Sprudel som tänkbar kandidat till den positionen faktiskt....
Han har Ino och då kan folk se mellan fingrarna.....![]()
Hoppas jag inte nu får hammaren i skallen bara.. Allvarlig så tycker jag Sprudel är kanon som kör sig linje utan att bry sig det minsta.
Ps. Jag får väl stoppa in något som inte är accepterat. Förslag ?
Morello skrev:Zappa, det är bara ett fåtal apparater som genomgått mät-test hos LTS och därtill har historiska FE-tester ifrågasatts på senare år. Se tex Svantes inlägg i ämnet.
Harryup skrev:Och det är inte så att du redan i förväg har bestämt dig för att du kommer gilla ljudet ifrån det du köper eftersom LTS-har testat det?
Calleberg skrev:FBK skrev:Calleberg skrev:
Han har Ino och då kan folk se mellan fingrarna.....![]()
Hoppas jag inte nu får hammaren i skallen bara.. Allvarlig så tycker jag Sprudel är kanon som kör sig linje utan att bry sig det minsta.
Ps. Jag får väl stoppa in något som inte är accepterat. Förslag ?
En marshall blåtandshögtalare kanske...Du kan få låna en av mina.Det går att njuta av musiken genom dem ochså, rätt bra faktiskt.
Strmbrg skrev:Hörni, rundsnackare!
![]()
Är science settled eller inte?
Är science complete?
Det vi vet kring audio kan ju mycket väl vara riktigt. Men är vår kunskap komplett?
Ibland kommer kommentarer av typen "Ja, vad skulle det vara som vi inte vet?", som ett argument för att vi vet allt.
Men, det gäller väl inte det här gänget, hoppas jag.
Calleberg skrev:FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
sprudel skrev:Calleberg skrev:FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Det tackar vi för. Skål och putår!
AlbertHall skrev:Om man anskaffar elektronik vars uppmätta värden ligger klart under hörseltröskeln, så går man fri på den sidan och kan sluta fundera på det. Kopplas ihop med kablar av icke "audiofil" typ. Billigt.
Men sedan skall det drivas högtalare vars värden sannerligen inte ligger under hörseltröskeln.
Därefter placeras dessa i ett rum med massor av akustiska problem.
Jag anser att elektronikproblemen är lösta med dagens fullgoda apparater. Många av dessa är rent av "billiga" med audiofila mått mätt.
Alltså återstår högtalare och rumsakustik. Rumsbehandla, mäta och ekvilisera torde vara det som gäller. Det är vad jag är igång med så sakteliga. Elektroniken ägnar jag inte en tanke längre. Bortkastad tid.
AlbertHall skrev:Om man anskaffar elektronik vars uppmätta värden ligger klart under hörseltröskeln, så går man fri på den sidan och kan sluta fundera på det. Kopplas ihop med kablar av icke "audiofil" typ. Billigt.
Men sedan skall det drivas högtalare vars värden sannerligen inte ligger under hörseltröskeln.
Jag anser att elektronikproblemen är lösta med dagens fullgoda apparater. Många av dessa är rent av "billiga" med audiofila mått mätt.
Alltså återstår högtalare och rumsakustik. Rumsbehandla, mäta och ekvilisera torde vara det som gäller. Det är vad jag är igång med så sakteliga. Elektroniken ägnar jag inte en tanke längre. Bortkastad tid.
Hotspur skrev:AlbertHall skrev:Om man anskaffar elektronik vars uppmätta värden ligger klart under hörseltröskeln, så går man fri på den sidan och kan sluta fundera på det. Kopplas ihop med kablar av icke "audiofil" typ. Billigt.
Helt rätt! Akustiken/rummet står man och faller med i slutänden.
Strmbrg skrev:
Min reflexion blir då:
Finns det möjligen egenskaper som vi idag inte mäter?
Alltså mätbara aspekter på fysikaliska omständigheter, som vi ännu inte har kommit att tänka på?
Calleberg skrev:Jag skulle vilja hävda att inte ens något så enkelt som Signal brusförhållandet presenteras på ett relevant och förståeligt sätt.
Här har vi alltså en parameter som är mycket enkel att mäta och förstå innebörden av, men som ofta presenteras på ett sätt som visar best case och aldrig på ett sätt där det för Normalanvändaren går att enkelt avgöra om det är acceptabla prestanda för tänkt användarfall eller inte.
Ska man tillexempel para en DSP med "S/N 90dB" med ett 2kW slutsteg ochså med "S/N 90dB" och bådas brusegenskaper är angivna med det gängse best case scenariot så kan det beroende på ingångskänsligheten på den sistnämda och spänningssvinget på den förstnämda (och lite på övrig kringutrustning såklart) ändå i värsta fall bli rätt brusigt...
JM skrev:Strmbrg skrev:
Min reflexion blir då:
Finns det möjligen egenskaper som vi idag inte mäter?
Alltså mätbara aspekter på fysikaliska omständigheter, som vi ännu inte har kommit att tänka på?
Hur vet vi att alla de viktigaste hörbara fysikaliska parametrar mäts för bästa ljudupplevelsen?
Flera fysikaliska variabler är inte hörbara och andra når värden utanför hörbarheten.
Klart att frekvenskurvan på direktljudet och olika distorsionsvariabler är viktiga och nödvändiga men inte tillräckliga.
Rummets fysikaliska variabler är otvetydigt mycket viktiga för ljudupplevelsen. Är alla dessa variabler uppmätta?
Andra viktiga variabler?
JM
jansch skrev:Calleberg skrev:Jag skulle vilja hävda att inte ens något så enkelt som Signal brusförhållandet presenteras på ett relevant och förståeligt sätt.
Här har vi alltså en parameter som är mycket enkel att mäta och förstå innebörden av, men som ofta presenteras på ett sätt som visar best case och aldrig på ett sätt där det för Normalanvändaren går att enkelt avgöra om det är acceptabla prestanda för tänkt användarfall eller inte.
Ska man tillexempel para en DSP med "S/N 90dB" med ett 2kW slutsteg ochså med "S/N 90dB" och bådas brusegenskaper är angivna med det gängse best case scenariot så kan det beroende på ingångskänsligheten på den sistnämda och spänningssvinget på den förstnämda (och lite på övrig kringutrustning såklart) ändå i värsta fall bli rätt brusigt...
Ja, så är det ju.
För konsumenter presenterar man best case och det verkar som om man ibland medvetet luras. Brus är ett typisk sådant område. Ibland är det ju ok/bra att brusgolvet mäts i dBA men i vissa fall fel, t.ex en "amatör"mätmikrofon borde anges med både dB(LIN) och dBA.
När det gäller mätutrustning kompletterar man oftast "dynamik"mätningar med vad bruset motsvarar t.ex i mikrovolt på ingången och vid olika inställningar. Då får man en helhetsbild. Antagligen anser man att sådana mätvärden inte kan förstås av hifi-människor.
Vid små mätmikrofoner (förlåt, mitt nerdiga intresse!) är det extra viktigt då dynamiken kan ligga på mer än130dB men med brusgolvet på motsvarade över 40dBA. Inte direkt lämpligt att då försöka mäta bakgrundsljud i ett lyssningsrum eller liknande, trots att 130dB dynamik låter imponerande.....men man kan ju mäta över 170dBSPL.... om man har det behovet.
I-or skrev:För effektförstärkare bör man specificera A-vägd brusnivå relativt 2,83 V (1 W i 8 ohm).
Om man då uppnår en brusnivå om -90 dBA eller lägre så kan man betrakta bruset som ohörbart i lyssningspositionen även med extremkänsliga högtalare i ett tyst rum (med en känslighet om extrema 100 dB, 2,83 V, 1 m så har man i runda slängar ett brusnivåbidrag om 10 dBA i lyssningspositionen, vilket förstås måste jämföras med kanske 20 dBA i bakgrundsnivå även om frekvensinnehållet typiskt skiljer sig en del).
Med -100 dBA framstår förstärkaren som knäpptyst med normalkänsliga högtalare även på nära håll.
Tyvärr specificerar dock tillverkarna vanligen brusnivån relativt full utspänning eftersom det ser bättre ut, vilket ger ca 15-25 dB lägre brusnivåer som har en stor nackdel i att inte vara direkt jämförbara även om det bara handlar om en enkel omräkning (+20 dB för en 100 W-förstärkare). Tonala störningar kan för övrigt p.g.a. en betydligt lägre grad av maskering från bakgrundsnivån vara ganska tydligt hörbara även vid mycket låga nivåer, men detta är en annan sak.
I-or skrev:Det är många inlägg ovan som tar upp hur komplicerat det är att mäta för att ge en heltäckande bild av de ljudande egenskaperna för diverse utrustning. Jag håller inte med om detta. Sedan den digitala mättekniken gjorde sitt intåg för ca 35 år sedan har även de mest komplicerade delarna, högtalare och lyssningsrum, kunnat hanteras på ett bra sätt, men som vanligt gäller att man måste mäta relevanta egenskaper.
För elektronik räcker det med att mäta frekvensgång, distorsion/brus/störningar och i förekommande fall uteffekt, medan man för högtalare klarar sig alldeles utmärkt med frekvensgång, spridning och distorsion. Lyssningsrummet kan karakteriseras via en mätning av impulssvaret i kombination med fönstring och en del enkla geometriska betraktelser.
Ljudåtergivingsområdet är väl beforskat sedan länge. Detta betyder naturligtvis inte att vi känner till precis allt i minsta detalj, men jag skulle vilja påstå att det i stort sett i alla frågor har rått vetenskaplig konsensus i minst 30 år.
Nedan följer en liten beskrivning av hur subjektiva intryck kan kopplas till mätresultat (vissa intryck beror av en kombination av mätresultaten):
Mätresultat - Subjektiva intryck - Audiofilbeskrivning
Frekvensgång - klang, tydlighet, slagkraft - snabbhet, värme, tyngd, luftighet, rytm, sväng, lyssningsglädje, musikalitet, mikrodetaljer
Spridning/rumsreflektioner - ljudsceneri, insvepning, lyssningspositionsberoende, mindre klangpåverkan - rumslighet, närvarokänsla, öppenhet, luftighet
Distorsion/brus/störningar - renhet, tydlighet, ljudtryckskapacitet, slagkraft - klarhet, dynamik, snabbhet, rytm, sväng, mikrodetaljer
I-or skrev:Det är många inlägg ovan som tar upp hur komplicerat det är att mäta för att ge en heltäckande bild av de ljudande egenskaperna för diverse utrustning. Jag håller inte med om detta. Sedan den digitala mättekniken gjorde sitt intåg för ca 35 år sedan har även de mest komplicerade delarna, högtalare och lyssningsrum, kunnat hanteras på ett bra sätt, men som vanligt gäller att man måste mäta relevanta egenskaper.
För elektronik räcker det med att mäta frekvensgång, distorsion/brus/störningar och i förekommande fall uteffekt, medan man för högtalare klarar sig alldeles utmärkt med frekvensgång, spridning och distorsion. Lyssningsrummet kan karakteriseras via en mätning av impulssvaret i kombination med fönstring och en del enkla geometriska betraktelser.
Ljudåtergivingsområdet är väl beforskat sedan länge. Detta betyder naturligtvis inte att vi känner till precis allt i minsta detalj, men jag skulle vilja påstå att det i stort sett i alla frågor har rått vetenskaplig konsensus i minst 30 år.
Nedan följer en liten beskrivning av hur subjektiva intryck kan kopplas till mätresultat (vissa intryck beror av en kombination av mätresultaten):
Mätresultat - Subjektiva intryck - Audiofilbeskrivning
Frekvensgång - klang, tydlighet, slagkraft - snabbhet, värme, tyngd, luftighet, rytm, sväng, lyssningsglädje, musikalitet, mikrodetaljer
Spridning/rumsreflektioner - ljudsceneri, insvepning, lyssningspositionsberoende, mindre klangpåverkan - rumslighet, närvarokänsla, öppenhet, luftighet
Distorsion/brus/störningar - renhet, tydlighet, ljudtryckskapacitet, slagkraft - klarhet, dynamik, snabbhet, rytm, sväng, mikrodetaljer
Daad skrev:Det nämns brus i tråden. För aktiva högtalare med inbyggd förstärkare specificeras ibland olika typer av brus, exempelvis
* Brus < -XX dBr
* Akustiskt brus < YY dB spl vid 1m
* Självgenererat brus A-vägt < ZZ dB vid 1m
Blir lite villrådig hur olika brus ska tolkas, vad är det för skillnad mellan de olika brus:en? Ligger t.ex. visst brus inom vårt hörbara frekvensområde och annat brus utanför?
Strmbrg skrev:
I-or skrev:Det är inget problem även om man måste ta hänsyn till huruvida lyssnaren är distorsionskänslig eller ej.
Calleberg skrev:I-or skrev:Det är inget problem även om man måste ta hänsyn till huruvida lyssnaren är distorsionskänslig eller ej.
Okej, kan man få lite hårda data på vad en känslig lyssnare kan utsättas för i form av övertoner innan det blir detekterbart?
petersteindl skrev:....då är det IM som slår igenom.
I-or skrev:För den som vill lyssna hur det hela låter tog jag för några månader fram några musikfiler distorderade med olika ordningar: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=73949&start=120#p2271656
När det gäller hörbarhetsgränser skulle jag påstå att känsliga lyssnare med lämpliga musiksignaler sannolikt kommer ned mot 0,01 % (-80 dB) för högre ordningar vid medelhöga ljudtrycksnivåer/frekvenser och möjligen t.o.m. ännu lite lägre.
Calleberg skrev:petersteindl skrev:....då är det IM som slår igenom.
Det här är min slutsats ochså. Att det som gör att det hörs är att när det får modulera med nyttosignal och det övriga distorsionsspektrat blir dels en bredbandig diskrepans förvisså låg i nivå, men inte försumbar i total energi och dessutom helt i dissionans med nyttosignalen.
Så om vi tänker oss en klassisk 1kHz distorsionsmätning mätt där övertonerna finns representerade var för sig. Vilken nivå på respektive udda och jämna övertoner skulle du säga att man kan tillåta innan även den känsligaste av lyssnare kan detektera det?
Jag är medveten om att andra uppfattningar kan råda, men nu är jag intresserad av just din åsikt.
DVD-ai skrev:Jag tror att det finns egenskaper som min hjärna tycker om som ur vissa perspektiv kan tolkas som "mindre rätt".
Även om min hjärna tycker att det låter mer naturligt/likt verkligheten som jag existerar i hela dagarna och har som referens.
Och jag är nu för tiden rimligt säker på att det inte finns en enda bra högtalare som är bra nog att kittla mina sinnen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster