Mäter bra, låter "tja". -Nå't som inte mäts ida'?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MP

Inläggav MP » 2009-12-19 15:38

Strmbrg skrev:Jag tillhör kanske en ganska liten skara?
En skara som egentligen inte vill tilhöra någon skara.

Jag är med dig til 100% där och tvingar in dig i min lilla skara. :)
Senast redigerad av MP 2009-12-19 15:38, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 15:38

Jag är varken röranhängare eller transistor-nörd.
Jag ser inget syfte med att ta parti för en viss metod.

Då är vi i alla fall två med den inställningen. Jag har helt kört trissor (LM3886) i jag tror ett par år nu trots att jag nog egentligen tycker att jag får mer musik ur SE-pytsarna på 2.5W.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-19 15:40

Jag är varken röranhängare eller transistor-nörd.
Jag ser inget syfte med att ta parti för en viss metod.

Hade ett par uppstoppade pudlar kopplade till mina högtalare givit mej ett mer illusoriskt ljud än det jag har nu, så för all del.

Här så tillhör du en liten skara eftersom du inte vill tillhöra någon skara som du själv säger, men du har en mycket sund inställning till denna hobby som jag ser det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-19 15:43

Flint skrev:Då är vi i alla fall två med den inställningen. Jag har helt kört trissor (LM3886) i jag tror ett par år nu trots att jag nog egentligen tycker att jag får mer musik ur SE-pytsarna på 2.5W.

Berätta gärna mer.

Menar du kanske att allt är kompromisser, och att du för tillfället valt en kompromiss före en annan?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-19 15:50

Strmbrg skrev:
FBK skrev:
Flint skrev:
subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig. :lol:

Och livet skulle bli bra mycket lättare för alla här om du insåg att alla inte använder sin stereo som murbräcka in mot grannen. Vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som är viktigt vid musikåtergivning. En felaktigt motkopplad förstärkare släpper helt enkelt inte igenom musiken på rätt sätt enligt mig men jag tror att du inte skulle gilla den ljdbild jag gillar eftersom den är anpassad att spela under säg 80dB nivå. Ska vi komma överens om att respektera varandras olika uppfattningar en gång för alla? Vad säger du?

+100

Om inte jag fick hundra pluspoäng, så ska inte han heller ha det!

:evil:

:)

:lol: Strmbrg, bla. dina och Flints inlägg är oftast givande och ibland kul att läsa då ni inte ingår i någon skara där allt är svart eller vitt och sådant får mig att fortsätta läsa på det här forumet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 15:57

Strmbrg skrev:Menar du kanske att allt är kompromisser, och att du för tillfället valt en kompromiss före en annan?

Japp. Om jag kör SE-steget tippar jag att seritoninhalten i blodet ökar men sett ur ett praktisk perspektiv är nästbästststeget att föredra. Det drar t.ex. knappt någon tomgångseffekt så det får stå på för jämnan. Jag kan helt enkelt glömma bort det. Det bara finns där och låter så pass bra att pälsen ändå reser sig ibland och det finns inget i det ljudet som jag retar upp mig på. Men SE-steget ger nog fler spontana rysningar.
Senast redigerad av Flint 2009-12-19 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 16:04

FBK
Jag och jag tror även Strmbrg bockar och tackar. Vi gör vad vi kan här på barikkaderna. Vi ses ju där alla tre rätt ofta - och ett inte oävet antal till.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-19 16:07

Strmbrg skrev:Det är inte speciellt vanligt med inlägg som antyder tveksamhet eller ödmjukhet i det här forumet.

Rätt eller fel.
Sällan några reflekterande lite ödmjuka funderingar.
Sällsynt med ödmjukhet inför vare sej sin egen kunskap eller andras resonemang.

"Jag har rätt, så här är det!"

"Nej jag har rätt, det är nämligen tvärt om!"

Ganska icke-utvecklande klimat.

Menar du att om någon kommer in på vetenskap.se/forum och säger att jorden är platt så ska man vara "ödmjuk" (dvs skippa sanningen bara för INGEN ska känna sig trampad på fötterna) eller ska man kanske påpeka att det inte stämmer?
Inom hifi så finns det massa nissar som har så ömma tår och högst bristfällig kunskap om ämnet att det är svårt att INTE trampa dessa på tårna när dom kommer med ena dogmen efter den andra. För vad är det för mening med ett forum om man inte kan diskutera vad som är rätt, fel eller beror på? Se på dom andra två hififorumena så ser du en rätt så meningslös diskussion, där ingen får ha fel (förstör fikastämningen) och ingen får påpeka det. Sen blir ju råden lika meninglösa därefter.

Så Strmbrg, vad tycker du? Är det anything-go, skippa allt som har med vetenskap, verkligheten och kunskap för att inte balettdansörer ska få sina tår klämda?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 16:11

Blir nog igen holk fredspipa ida' heller. 8)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-12-19 16:22

Nu är det olika nyanser av grått ute. Tänk, om världen hade varit helt svart eller vit. Då hade vi inte sett någonting pga kontrastbrist...

God Jul :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-19 16:28

Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.

Jag menar ödmjukhet inför det faktum att vi kanske inte vet allt just nu.

Sett ur dagens perspektiv, så trodde vi förr att jorden var platt.
Sett ur dåtidens perspektiv, så visste vi att vi visste det.
Numera vet vi att vi trodde det.
Öh, troligtvis...

Jag skrev inledningsvis att min hållning är att det finns fysikaliska förklaringar på allt.

Jag vet inte om jag lyckas förklara för dej hur jag tänker.

Jag har tar inte parti för något och jag anser - åtminstone själv - att jag tar avstånd från vissa saker som jag inte kan styrka trovärdigheten i.
Vissa saker tar jag inte parti för därför att jag inte förstår tillräckligt.

Däremot utesluter jag aldrig att jag:
Kan ändra mej.
Kan komma till nya insikter.
Uppleva nya saker.

Jag ser en styrka och en frihet i att inte vara kategorisk eller bestämd.
Jag ser även en frihet i att inte ta på mej uppgiften att övertyga andra om min egen ståndpunkt.

Jag nöjer mej med att berätta om den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-19 16:29

Flint skrev:
Strmbrg skrev:Inte inlägg som enbart säger att det är si eller så, eller som bara säger att någon har fel.

Du har rätt. Lite beroende på Peters svar har jag ev. tänkt visa vad som händer när man motkopplar en triod. Om disten ökar eller minskar.

Bra, jag har för mig att om råförstärkningen är 6 dB och om man då motkopplar till 3 dB förstärkning så ökar distorsionen i förhållande till om den vore omotkopplad. Man kan räkna ut en situation som ger maxökning av distortion beroende på motkopplingen. Det var länge sedan jag höll på med sådant och skulle kanske behöva damma av men det får bli vid annat tillfälle då jag känner att det inte finns något att göra 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-19 16:33

Flint skrev:Blir nog igen holk fredspipa ida' heller. 8)

Tanken var i alla fall god!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 16:38

petersteindl skrev:
Flint skrev:
Strmbrg skrev:Inte inlägg som enbart säger att det är si eller så, eller som bara säger att någon har fel.

Du har rätt. Lite beroende på Peters svar har jag ev. tänkt visa vad som händer när man motkopplar en triod. Om disten ökar eller minskar.

Bra, jag har för mig att om råförstärkningen är 6 dB och om man då motkopplar till 3 dB förstärkning så ökar distorsionen i förhållande till om den vore omotkopplad. Man kan räkna ut en situation som ger maxökning av distortion beroende på motkopplingen. Det var länge sedan jag höll på med sådant och skulle kanske behöva damma av men det får bli vid annat tillfälle då jag känner att det inte finns något att göra 8)

MvH
Peter

Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.

Vi går vidare i vintervädret.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-19 16:39

Strmbrg skrev:Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.

Öh, troligtvis...

Jag skrev inledningsvis att min hållning är att det finns fysikaliska förklaringar på allt.

Jag vet inte om jag lyckas förklara för dej hur jag tänker.

Jag har tar inte parti för något och jag anser - åtminstone själv - att jag tar avstånd från vissa saker som jag inte kan styrka trovärdigheten i.
Vissa saker tar jag inte parti för därför att jag inte förstår tillräckligt.

Däremot utesluter jag aldrig att jag:
Kan ändra mej.
Kan komma till nya insikter.
Uppleva nya saker.

Jag ser en styrka och en frihet i att inte vara kategorisk eller bestämd.
Jag ser även en frihet i att inte ta på mej uppgiften att övertyga andra om min egen ståndpunkt.

Jag nöjer mej med att berätta om den.

Nu får du +100 :D Känner igen mig själv i mycket av det du skriver.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2009-12-19 16:43

Ditt första inlägg i denna tråd och du kan inte hålla dig från att vara nedlåtande och hånande. Tråkigt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-19 16:43

Subjektivisten - ovanstående har väl ändå rätt lite med vetenskap, kunskap och sanning att göra? Att kalla folk för rädda nördar?

Har du nåt vetenskapligt sant att meddela så borde du fundera på att vara lika diplomatisk och vänlig som t.ex. Svante. Annars kan du lika gärna lägga ner den biten och vara otrevlig på heltid. Vilket vore synd, eftersom du ju har ett vettigt budskap i grund och botten kan man tycka. Plus att du nog är trevligare än ovan, när du inte pratar hifidogmer.

Som tur är har du ju själv inga ömma tår utan kan ta detta lilla välmenta påhopp från mig :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-19 17:34

Om allt vi kan mäta mäts med tillräckligt hög noggrannhet så är det ingen information vi saknar för att kunna dra alla slutsatser ifrån dem.

Problemen är väl att mäta allt är en omöjlighet... och kunskapen att tolka informationen om den hade funnits också saknas.

Så skyll inte på mätningarna i sig, det är inte där problemet ligger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-19 17:40

Nattlorden skrev:Om allt vi kan mäta mäts med tillräckligt hög noggrannhet så är det ingen information vi saknar för att kunna dra alla slutsatser ifrån dem.

Problemen är väl att mäta allt är en omöjlighet... och kunskapen att tolka informationen om den hade funnits också saknas.

Men om det finns något som vi idag inte kan mäta, men som vi imorgon kan mäta?
Kommer vi aldrig att komma på något mer än det vi redan har kommit på?
Jag kanske missuppfattar dej?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-19 18:23

Strmbrg skrev:Men om det finns något som vi idag inte kan mäta, men som vi imorgon kan mäta?
Kommer vi aldrig att komma på något mer än det vi redan har kommit på?
Jag kanske missuppfattar dej?

Nej, jag menar det finns saker som vi teoretiskt skulle kunna mäta, men pratiskt aldrig kommer att kunna. Exempelvis samtliga utstrålningsriktningar från en högtalare (samtidigt).

Men även om vi hade kunnat.... så saknas kunskapen att omsätta dessa data till tolkning.

Men jag kan inte tänka mig att vi kommer på något mer mättekniskt. Tekniken i sig själv i förhållande till var teknikens och fysikes spjutspets befinner sig idag är extremt grov/enkel. Jämför en högtalare med jakten på Higgs...

Så mestadels missuppattade du mig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-12-19 18:27

Nattlorden skrev:Om allt vi kan mäta mäts med tillräckligt hög noggrannhet så är det ingen information vi saknar för att kunna dra alla slutsatser ifrån dem.

Klockrent! Håller helt med. Det är därför vi är där vi är idag...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-19 18:29

Skall jag tolka det såhär:

Vi kan mäta allt som går att mäta, redan idag.
Det som återstår är att fila på precisionen.

:?:
Senast redigerad av Strmbrg 2009-12-19 18:48, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2009-12-19 18:33

Allt går att mäta det är bara orken och meningsfullheten som avgör om och när.
För de flesta avgör det ekonomiska motivationen, kortsiktigt eller långsiktigt.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-19 18:59

Strmbrg skrev:Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.

Öh, troligtvis...

Du vet att exakt samma sak säger folk som påstår ljudliga skillnader med olika strömkablar, shaktistenar, och annat. Nu är inte jag någon expert men detta med motkoppling är ju knappast något man inte har bra koll på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-19 19:06

subjektivisten skrev:
Du vet att exakt samma sak säger folk som påstår ljudliga skillnader med olika strömkablar, shaktistenar, och annat. Nu är inte jag någon expert men detta med motkoppling är ju knappast något man inte har bra koll på.

Bara för att ett gäng tokstollar äger till sig argument betyder inte det att argumenten i sig behöver vara tokiga, om de går att applicera på andra ämnen.

I alla tider har det funnits tvivlare. De har tvivlat på samtida vetenskap. I vissa fall har de haft rätt, i andra har de haft fel. Endast då bevisen kommit görs det upp vem som hade rätt.

Det är då man börjar tvivla på bevisen..... 8O :x :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 19:17

Om det här med att hf kan vara med och ställa till det så skulle det kunna var förklaringen till mycket även i den inflammerade kabeldebatten. Jag menar inte att vi direkt kan höra dessa höga områden men att dom kan vara med i elektroniken och ställa till det på något sätt - kanske med undertoner (?).

Att säga att vi vet allt om motkoppling är att ta i.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 19:23

Om det nu vore så lätt att bygga en förstärkare bara genom att motkoppla bort all statiska fel så skulle det vara gjort för länge sedan. Vi har skickat folk till månfan å då borde vi väl kunna tota ihop en förstärkarkrake som alla gillar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-19 19:30

Flint skrev:Om det nu vore så lätt att bygga en förstärkare bara genom att motkoppla bort all statiska fel så skulle det vara gjort för länge sedan. Vi har skickat folk till månfan å då borde vi väl kunna tota ihop en förstärkarkrake som alla gillar.

Om man gör en stor, tung och välljudande men förseglad klump som det står "Solid Tube State Valve Technology" på då?
Då kan ju var och en få tro på vad de vill att det ska vara.

Eller tror man bara det värsta och hör allt från motkoppling till rörglöd i den då?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-19 19:34

KarlXII skrev:
Flint skrev:Om det nu vore så lätt att bygga en förstärkare bara genom att motkoppla bort all statiska fel så skulle det vara gjort för länge sedan. Vi har skickat folk till månfan å då borde vi väl kunna tota ihop en förstärkarkrake som alla gillar.

Om man gör en stor, tung och välljudande men förseglad klump som det står "Solid Tube State Valve Technology" på då?

Eller tror man bara det värsta och hör allt från motkoppling till rörglöd i den då?

Jag tror att det här med välljud är mer än bara placebo.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-19 19:35

Flint skrev:
KarlXII skrev:

Jag tror att det här med välljud är mer än bara placebo.

+1

Något är det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi