Moderator: Redaktörer
Silver vs koppar är diskuterat här:Strmbrg skrev:Silverledare sägs ofta låta ljusare än koppar.
Beror det på en association man får av metallernas färger?
perstromgren skrev:Jag tror att du uppfattat allt rätt, Strmbrg. Psykologins del av vår hobby är nog större än vad många av oss (ingenjörer) vill inse.
Poppen skrev:Vinylens färg kommer från att man färgar vinylen svart. Annars skulle den vara glasklar.
Poppen skrev:
USA hade fantasriska pressingar på 70 talet. tidiga innan oljekrisen.
i skrev:Apropå resistans i kablar; jag har fått intrycket att hög konduktivitet är egentligen oviktigt för funktionen när det gäller låga strömmar i alla fall. Dvs t ex för signalkablar. Huvudsaken att den inte är så hög att det blir störproblem. Då skulle t ex guld eller stål går bra.
Stämmer det ?
Objektivisten skrev:i skrev:Apropå resistans i kablar; jag har fått intrycket att hög konduktivitet är egentligen oviktigt för funktionen när det gäller låga strömmar i alla fall. Dvs t ex för signalkablar. Huvudsaken att den inte är så hög att det blir störproblem. Då skulle t ex guld eller stål går bra.
Stämmer det ?
Varför tillverkar ingen kablar med joniserat vatten?
i skrev:Apropå resistans i kablar; jag har fått intrycket att hög konduktivitet är egentligen oviktigt för funktionen när det gäller låga strömmar i alla fall. Dvs t ex för signalkablar. Huvudsaken att den inte är så hög att det blir störproblem. Då skulle t ex guld eller stål går bra.
Stämmer det ?
urban skrev:glömmer aldrig (fast jag försöker) förstärkarrecensionerna i Hi-Fi & musik där varje förstärkares ljudegenskaper klockrent beskrevs som den färg varje förstärkare hade ( Sonys champagnefärgade hade ett gyllene skimmer ! osv.. )
soundbrigade skrev:Lakrits?
Flint skrev:i skrev:Apropå resistans i kablar; jag har fått intrycket att hög konduktivitet är egentligen oviktigt för funktionen när det gäller låga strömmar i alla fall. Dvs t ex för signalkablar. Huvudsaken att den inte är så hög att det blir störproblem. Då skulle t ex guld eller stål går bra.
Stämmer det ?
Tippar att L kan påverka om t.ex. mottagarens ingång är kapacitiv och alltså bildar en resonans med L i kabeln. Den idén funkar ju iofs. bara om man som jag anser att frekvensområdet även långt över det hörbara påverkar hörselintrycken. Resistansen tror jag är det minsta problemet.
Ett mycket lämpligt ämne att spice.simulera.
//
Flint skrev:i skrev:Är L induktans ? Så du menar att L ökar med ökande resistans ?
L=induktans. Nej jag menar inte att L ökar med ökad resistans. Uttryckte jag mig dumt? Förklara hur du tyder mitt inlägg så.
i skrev:Flint skrev:i skrev:Är L induktans ? Så du menar att L ökar med ökande resistans ?
L=induktans. Nej jag menar inte att L ökar med ökad resistans. Uttryckte jag mig dumt? Förklara hur du tyder mitt inlägg så.
Ja eftersom jag undrade om något lägre konduktivitet=högre resistans skulle spela någon roll (för typ signalkablar) och du svarade med att L kan påverka. Jag antog att du kopplade det till den ökade resistansen.
urban skrev:glömmer aldrig (fast jag försöker) förstärkarrecensionerna i Hi-Fi & musik där varje förstärkares ljudegenskaper klockrent beskrevs som den färg varje förstärkare hade ( Sonys champagnefärgade hade ett gyllene skimmer ! osv.. )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster