Moderator: Redaktörer
overture skrev:Folk somnar ju enligt uppgift vid spelning runt 110 dB på det här forumet så jag börjar undra vad som är mitt problem.
MagnusÖstberg skrev:Jag har kraftiga sömnrubbningar och kroppen stänger av ibland när den känner sig avslappnad och harmonisk - sömn.
Medvetslös och medvetslös, men är ljudet fullständigt upplevt naturligt och utan negativ rumspåverkan så upplevs det faktiskt inte särskillt påfrestande - eller ens starkt för mig.Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har kraftiga sömnrubbningar och kroppen stänger av ibland när den känner sig avslappnad och harmonisk - sömn.
Så ljudnivåer under 110dB gör dig medvetslös? För mig är det nog snarare tvärs om.
overture skrev:Ibland när man läser trådar verkar det som om man behöver 700W för att kunna lyssna på ngn musik över huvud taget. Jag har ett litet klent slutsteg på ca 200W som faktiskt har dioder som visar när det klipper.
Jag har hitills inte fått dessa dioder att blinka till.
För att försöka få koll på hur högt jag spelade laddade jag ner en iPhone app som visar SPL A och C vägt. Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB. Sen tycker jag det är jobbigt att sitta kvar.
Är jag konstig? Folk somnar ju enligt uppgift vid spelning runt 110 dB på det här forumet så jag börjar undra vad som är mitt problem. Jag verkar ju spela jättesvagt och verkar inte alls behöva så många Watt.
(utrustning: ino i16s/px2, 200 Watts cambridge 840 slutsteg, resp 500W icepower till basarna i mono)
overture skrev:Ibland när man läser trådar verkar det som om man behöver 700W för att kunna lyssna på ngn musik över huvud taget. Jag har ett litet klent slutsteg på ca 200W som faktiskt har dioder som visar när det klipper.
För att försöka få koll på hur högt jag spelade laddade jag ner en iPhone app som visar SPL A och C vägt. Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB. Sen tycker jag det är jobbigt att sitta kvar.
Är jag konstig? Folk somnar ju enligt uppgift vid spelning runt 110 dB på det här forumet så jag börjar undra vad som är mitt problem. Jag verkar ju spela jättesvagt och verkar inte alls behöva så många Watt.
(utrustning: ino i16s/px2, 200 Watts cambridge 840 slutsteg, resp 500W icepower till basarna i mono)
+1Strmbrg skrev:Äh, lyssna du som du vill lyssna.
overture skrev: Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB. Sen tycker jag det är jobbigt att sitta kvar.
Eller väggfärgen?Objektivisten skrev:Kanske dåliga kablar?
subjektivisten skrev:Svante, hur stor skillnad blir det mellan vanligt modernt rum med kala väggar, parkett mm och ett mycket väldämpat rum? Snackar vi skillnader på 6 dB när man sitter 3-4 meter ifrån?
Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
En mekanisk equalizer kan man väl kalla rumsdämpningen?
Men, man kanske även bör betrakta efterklangsaspekten och tonkurveaspekten som åtskilda?
MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Hur mycket effekt drar dina 30w rörslutsteg på tomgång?
Svante skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
En mekanisk equalizer kan man väl kalla rumsdämpningen?
Men, man kanske även bör betrakta efterklangsaspekten och tonkurveaspekten som åtskilda?
Om du med energisynpunkt menar miljösynpunkt så är det en fjutt i rymden. Man belyser det nog enklast med ett räkneexempel.
Om vi tar ett statiskt ljud med ljudnivån 100 dB så motsvarar det en ljudintensitet på 0,01 W/m². Säg att rummets väggar har en yta på 100 m² så är det totalt 1 W ljudeffekt som vi värmer väggarna med.
Så själva ljudet är inget större energislöseri.
Däremot så har högtalare och förstärkare ganska dålig verkningsgrad, och värmen som utvecklas i en förstärkare eller högtalare kan anses bidra till energislöseriet på ett icke försumbart sätt. Idag jagar man ju tom laddare till telefoner osv.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Om du vet svaret så kan du väl skriva det i stället.
Strmbrg skrev:Man åstadkommer ett fel, som i ett senare steg skall korrigeras bort.
Det vore bättre att inte åstadkomma felet.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Man åstadkommer ett fel, som i ett senare steg skall korrigeras bort.
Det vore bättre att inte åstadkomma felet.
Du tänker att man borde bygga rummet rätt från början? Jo, man kan ju bygga alla hus och lägenheter med minst ett rum som är optimerat för lyssning utan basresonanser och förstörande efterklang. Men det kanske inte är alla som är villiga att betala för det?
Strmbrg skrev:Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Jag tror att de drar 175 watt konstant.
Det är absolut inte en vettig lösning det heller.
Nu är jag ju inte ute efter att vinna diskussioner eller så, utan enbart efter att föra resonemang, utan aspekter på prestige eller att snacka omkull någon.
Varför skulle jag veta det?Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
MagnusÖstberg skrev:Varför skulle jag veta det?Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
MagnusÖstberg skrev:Ville bara påvisa att den enda egentliga energibesparingen värd att nämna hittar vi alla huvudsakligen i våra förstärkare och energiomvandling från ljud till värme i ett dämpat rum är försumbar i jämförelse.
Strmbrg skrev:Nä, jag tänker att jag blivit lätt troende, och troligen tjatig:
...if the room is pleasing to live in, to have a conversation or to relax, is neither a dungeon nor a stuffed pillow, then it is also suited for accurate sound playback.
The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem
MagnusÖstberg skrev:Suck.
Klart du kan tolka det så, men du kan också se det som en tankeställare och trådskaparen uppfattade den som just en sådan med hoppas jag.
Mitt kompletterande inlägg var bara för att visa att jag inte var ute efter att skriva honom på näsan vilket Nu är jag ju inte ute efter att vinna diskussioner eller så, utan enbart efter att föra resonemang, utan aspekter på prestige eller att snacka omkull någon. kunde uppfattas som att han tänkt.
Ibland är det bra att tänka efter själv och inte få allt serverat.
Ditt inlägg var förövrigt en pungspark, men jag droppar diskussionen nu och ämnar inte varken besvara eller utveckla varför.
Det beror på sammanhanget och hur de används.KarlXII skrev:Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Svårt att komma åt. Finns det ingen käck term för fenomenet?
KarlXII skrev:Kanske du måste utveckla dig till mer än en oneliner för att det ska funka?
MagnusÖstberg skrev:Det beror på sammanhanget och hur de används.KarlXII skrev:Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Är de alltid dåliga?
Går diskussionerna på forumet alltid ut på att vinna en diskussion?
Kan de användas för att ge någon ett uppslag till eget tänkande?
Är den här tråden avsedd för att förstå och utvecklas, eller för att påvisa att något är dumt?
Jag uppfattar iallafall Strmbrg frågesällning som en källa till reflektion och eftertanke, men du kanske uppfattar den annorlunda?
MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:Kanske du måste utveckla dig till mer än en oneliner för att det ska funka?
Kanske är det du som borde utvecklas?
Men jag väljer istället att avveckla mig.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Det beror på sammanhanget och hur de används.KarlXII skrev:Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Är de alltid dåliga?
Går diskussionerna på forumet alltid ut på att vinna en diskussion?
Kan de användas för att ge någon ett uppslag till eget tänkande?
Är den här tråden avsedd för att förstå och utvecklas, eller för att påvisa att något är dumt?
Jag uppfattar iallafall Strmbrg frågesällning som en källa till reflektion och eftertanke, men du kanske uppfattar den annorlunda?
Instämmer.
Dessutom finns det en avdelning för synpunkter där både Svante och KarlXII kan lufta sina åsikter om själva diskussionsklimatet och ev. få nya forumregler till stånd.
Almen skrev: Wow. Det var ett inte så lite allvetande uttalande om samtliga lyssningsrum och högtalare. Med tanke på hur de flesta rum där anläggningar är placerade ser ut idag (i alla fall i Sverige) så skulle jag nog vilja säga att han är ute och cyklar. I ett modernt, vardagsrum idag finns inte så mycket "irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces " som L verkar tro. Stort, inte så många mattor, öppet till kök och hall med klinkers, inga textilier eller diffusorer på väggarna...
KarlXII skrev:Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Svante skrev:korta frågor känns rätt jobbig tycker jag eftersom den minimerar ditt arbete och maximerar andras.
oqvist skrev:Ljudtryck som ljudtryck det är ingen skillnad.
oqvist skrev:Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.
Nu har vi Overture som lyssnar på 90 Db! Vilket är omkring gränsen där du inte riskerar öronskador vid mer än en timmes lyssnande! risken är hyfsat minimal i alla fall vid 90 db även om jag håller mig under 85. Behöver aldrig mer för hörlurslyssnande i alla fall.
Våra öron färdigutvecklas snabbt sedan förbrukar vi dem tills vi dör. När jag var yngre gillade jag också att dra på. Mina första hifi lurar dödade nästan min hörsel. De hade så låg distortion jag inte förstod hur mycket jag drog på. Alla som lyssnade på mina hörlurar tyckte jag spelade högt men jag kände då inte av det. Skulle tippa jag låg runt 95-105 db åtminstone) Fick känning av tinnitus. Minimal nivå men nu kör man konstant med SPL mätare. Jag har också lärt mig uppskatta lyssning på lägre nivå då man då orkar lyssna längre och intensivare och faktiskt får ut mer detaljer än om man bräker på.
Så vi kanske inte ska försöka övertyga folk att spela i 105 db eller därutöver vilket enligt många öronläkare faktiskt skadar öronen. Även om det inte alltid är till den grad att du upplever det direkt.
shifts skrev:oqvist skrev:Ljudtryck som ljudtryck det är ingen skillnad.
Jag tror inte det är så enkelt. Ett ljud som anländer framifrån (eller från alla
möjliga håll och kanter snarare), lär örat vara bra mycket bättre utrustat att
skydda sig mot, än ett ljud som kommer rakt in i hörselgången.
Och mäter man upp 90 dB på lyssningsplats är det kanske inte samma sak
som 90 dB 2 centimeter från trummhinnan?
oqvist skrev:Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.
Nu har vi Overture som lyssnar på 90 Db! Vilket är omkring gränsen där du inte riskerar öronskador vid mer än en timmes lyssnande! risken är hyfsat minimal i alla fall vid 90 db även om jag håller mig under 85. Behöver aldrig mer för hörlurslyssnande i alla fall.
shifts skrev:oqvist skrev:Ljudtryck som ljudtryck det är ingen skillnad.
Jag tror inte det är så enkelt. Ett ljud som anländer framifrån (eller från alla
möjliga håll och kanter snarare), lär örat vara bra mycket bättre utrustat att
skydda sig mot, än ett ljud som kommer rakt in i hörselgången.
Och mäter man upp 90 dB på lyssningsplats är det kanske inte samma sak
som 90 dB 2 centimeter från trummhinnan?
overture skrev:Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB.
Almen skrev:Jag tycker att det är mer fascinerande att det är så många audiofiler som inte förstår skillnaden - eller ens förstår att det är en skillnad - mellan dynamiska toppar och kontinuerlig nivå.
Almen skrev:overture skrev:Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB.oqvist skrev:Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.
oqvist, läs vad overture skriver.
Jag tycker att det är mer fascinerande att det är så många audiofiler som inte förstår skillnaden - eller ens förstår att det är en skillnad - mellan dynamiska toppar och kontinuerlig nivå.
overture skrev:
Harryup skrev:. . .
Persoligen spelar jag hellre lågt i högtalare än högt i lurar. . . .
Svante skrev:. . . Nu vet jag inte hur den där "appen" (jag hatar det ordet) . . .
Någon kanske vet mer?
Laila skrev:Svante skrev:. . . Nu vet jag inte hur den där "appen" (jag hatar det ordet) . . .
Någon kanske vet mer?
App.app.app . .
Almen skrev:overture skrev:Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB.oqvist skrev:Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.
oqvist, läs vad overture skriver.
Jag tycker att det är mer fascinerande att det är så många audiofiler som inte förstår skillnaden - eller ens förstår att det är en skillnad - mellan dynamiska toppar och kontinuerlig nivå.
oqvist skrev:Almen mitt svar var ju till alla som ville fixa att overture inte vill spela i mer än i 90 decibel. Vissa här tolkade jag det som att de kontinuerligt spelar i 105 decibel vilket är alldeles för högt om det mäts vid öratToppar i 90 db fungerar finfint för mig med mina hörlurar/högtalare i alla fall. Mer blir fort uttröttande för egen del.
Strmbrg skrev:Den handlar om att kunna spela lågt utan att uppleva att små detaljer försvinner.
oqvist skrev:Almen mitt svar var ju till alla som ville fixa att overture inte vill spela i mer än i 90 decibel. Vissa här tolkade jag det som att de kontinuerligt spelar i 105 decibel vilket är alldeles för högt om det mäts vid öratToppar i 90 db fungerar finfint för mig med mina hörlurar/högtalare i alla fall. Mer blir fort uttröttande för egen del.
Almen skrev:Men om man spelar för lågt så försvinner ju de små detaljerna i bakgrundsbruset hur man än gör. Säg att du har en klassisk inspelning med ett avstånd på 75 dB mellan de svagaste och starkaste ljuden. Om du vill att de svagaste ljuden skall överstiga 40 dB så måste du ställa in volymen så att det blir 115 dB i topparna. Om du har 95 dB i topparna så hamnar de svagaste på 30 dB, och det tror jag drunknar i en normal lägenhet. (Någon får korrigera mig om exemplen är helt uppåt diffusorerna.)
MichaelG skrev:Då tar jag på mig uppgiften att korrigera dig. Om jag har en inspelning med en dynamik på 75 dB och topparna hamnar på 95 dB, så hamnar de svagaste partierna på 20 dB och inget annat.
Ragnwald skrev:Har ett antal skivor med högdynamisk akustisk musik, där volymkontrollen gärna vrids upp till fullt spätt, utan att jag upplever det besvärande på något sätt.
Det är den subjektivt upplevda medelnivån, som får bestämma volymrattens läge, för min del.
Almen skrev:Ragnwald skrev:Har ett antal skivor med högdynamisk akustisk musik, där volymkontrollen gärna vrids upp till fullt spätt, utan att jag upplever det besvärande på något sätt.
Det är den subjektivt upplevda medelnivån, som får bestämma volymrattens läge, för min del.
Jepp, samma här.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Den handlar om att kunna spela lågt utan att uppleva att små detaljer försvinner.
Men om man spelar för lågt så försvinner ju de små detaljerna i bakgrundsbruset hur man än gör. Säg att du har en klassisk inspelning med ett avstånd på 70 dB mellan de svagaste och starkaste ljuden. Om du vill att de svagaste ljuden skall klara 40 dB så måste du ställa in volymen så att det blir 110 dB i topparna. Om du har 90 dB i topparna så hamnar de svagaste på 20 dB, och det tror jag drunknar i en normal lägenhet. (Någon får korrigera mig om exemplen är helt uppåt diffusorerna.)
Enda sättet att "kunna spela lågt utan att små detaljer försvinner" är att limitera eller komprimera på något sätt. Eller har jag missuppfattat vad du menar?
Ändrat: Korrigerat siffrorna.
petersteindl skrev:Almen skrev:Om du har 90 dB i topparna så hamnar de svagaste på 20 dB, och det tror jag drunknar i en normal lägenhet.
Eftersom de svaga ljuden i musiken inte har korrelation med bakgrundsljud i lägenheten, så maskeras inte de svaga ljuden i musiken så lätt av bakgrundsljuden. De svagare ljuden kan ligga uppemot 30 dB lägre och fortfarande kunna höras.
oqvist skrev:spelar jag i 95 db i några timmar så har jag visst ringande i öronen efteråt obevekligen.
Svante skrev:
Nejförfasen grabbar! Ska det spelas i 92 dB RMS så ska det. Det är bara att ta fram mätaren och medelvärdesbilda över låten i fråga.
Skäms!
Almen skrev:Strmbrg skrev:Den handlar om att kunna spela lågt utan att uppleva att små detaljer försvinner.
Men om man spelar för lågt så försvinner ju de små detaljerna i bakgrundsbruset hur man än gör. Säg att du har en klassisk inspelning med ett avstånd på 70 dB mellan de svagaste och starkaste ljuden. Om du vill att de svagaste ljuden skall klara 40 dB så måste du ställa in volymen så att det blir 110 dB i topparna. Om du har 90 dB i topparna så hamnar de svagaste på 20 dB, och det tror jag drunknar i en normal lägenhet. (Någon får korrigera mig om exemplen är helt uppåt diffusorerna.)
Enda sättet att "kunna spela lågt utan att små detaljer försvinner" är att limitera eller komprimera på något sätt. Eller har jag missuppfattat vad du menar?
Ändrat: Korrigerat siffrorna.
oqvist skrev:spelar jag i 95 db i några timmar så har jag visst ringande i öronen efteråt obevekligen.
bakerman22 skrev:oqvist skrev:spelar jag i 95 db i några timmar så har jag visst ringande i öronen efteråt obevekligen.
Jag tror jag har superöron...
Jag kan klämma timtals, och då är det betydligt starkare...
Vad sa du...?
Lite OT, men kan någon bara komma med ett tips med högdynamisk musik som är bra att testa med...?
lennartj skrev:Exempelvis
Griegs Peer Gynt med Göteborgs symfoniker under Neeme Järvi inspelad 1987, spår 8 - I Dovregubbens Hall
Jag har originalutgåvan med nummer 423 079-2 på DG
DS skrev:Hur ser du det på dessa grafer?
Nattlorden skrev:DS skrev:Hur ser du det på dessa grafer?
Jag drar den måhända felaktiga slutsatsen på grund av att det inte görs något försök att runda till toppen upp mot max.
phon skrev:Svante skrev:
Nejförfasen grabbar! Ska det spelas i 92 dB RMS så ska det. Det är bara att ta fram mätaren och medelvärdesbilda över låten i fråga.
Skäms!
![]()
![]()
Tänkte precis skriva nåt liknande ....
Strmbrg skrev:Jag tänker på anläggningens upplösning, totalt sett.
Dvs hur högupplöst jag upplever ljudet vid lyssningsplats.
Jag tänker mej att möjligheten att lyssna med detaljerna i behåll på låg nivå, borde gynnas av att upplösningen är hög.
I "upplösning totalt" innefattar jag naturligtvis störnivåer in i lyssningsrummet, störande reflexioner inne i lyssningsrummet samt själva apparaturens egenskaper.
Att det sedan finns tekniska gränser för vid vilken nivå småsignalinformationen försvinner är uppenbart.
petersteindl skrev:Dock är det så att den länk som refereras till inte är originalutgåvan. Om mastrare har varit i farten på den nya utgåven vet jag inte.
Orginalet var i alla fall klar Demonstration Quality. Här är en tråd från 2005![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=137830
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Dock är det så att den länk som refereras till inte är originalutgåvan. Om mastrare har varit i farten på den nya utgåven vet jag inte.
Orginalet var i alla fall klar Demonstration Quality. Här är en tråd från 2005![]()
MvH
Peter
Varför är inte 423 079-2 originalutgåvan? Det är Dubbel-CDn. Min är inköpt på 80-talet långt innan "loudnessrace" drog igång. Tror inte den är en remastrad version. Det är i varje fall ingen ny version.
Spår 10 är ännu tydligare klippt i topparna! Ser ut som tagen från nästan vilken musik-DVD som helst. De allra flesta jag har kollat ljudspåret på har haft antingen klippta toppar eller limiterade toppar.
DS skrev:Ahaaa, man kan alltså komprimera lite runt topparna för att snygga till det lite?
lennartj skrev:Exempelvis
Griegs Peer Gynt med Göteborgs symfoniker under Neeme Järvi inspelad 1987, spår 8 - I Dovregubbens Hall
Jag har originalutgåvan med nummer 423 079-2 på DG
...
lennartj skrev:RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Dock är det så att den länk som refereras till inte är originalutgåvan. Om mastrare har varit i farten på den nya utgåven vet jag inte.
MvH
Peter
Varför är inte 423 079-2 originalutgåvan? Det är Dubbel-CDn. Min är inköpt på 80-talet långt innan "loudnessrace" drog igång. Tror inte den är en remastrad version. Det är i varje fall ingen ny version.
Spår 10 är ännu tydligare klippt i topparna! Ser ut som tagen från nästan vilken musik-DVD som helst. De allra flesta jag har kollat ljudspåret på har haft antingen klippta toppar eller limiterade toppar.
423 079-2 ÄR originalutgåvan!
Den är utgången från DG, och söker man hos dem får man upp den återutgivning jag länkade till tidigare http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?SEARCH_OPTIONS=&SearchString=&ART_ID=JARNE&COMP_ID=GRIED&ALBUM_TYPE=CD&IN_XXSERIES=DGTWCD&javascript=1&ADD_DECCA=0
Jag förutsätter att Peters kommentar gäller denna utgåva
CD |D|D|D| 000289 477 5433 6 |G|TA 2| som jag inte vet om är från originalmastern eller om någon klåfinger varit framme och strypt dynamiken, som är något extrem och besvärande för "fru Svenssons" kompaktstereo.
Almen skrev:Det verkar vara vanligt att även klassiska toppar är klippta. Varför vet ingen...
petersteindl skrev:Almen skrev:Det verkar vara vanligt att även klassiska toppar är klippta. Varför vet ingen...
Jo, det finns de som vet ganska bra. Bertil A vet hur kort man kan överstyra en topp utan att det hörs. Han har tidigare berättat vilka tider som gäller, men jag minns inte exakt. Ibland görs det inställningar och tagning vid repetition och då ser man rätt bra hur man skall ställa in nivåerna. Då det är skarpt läge, så kan musikerna till allas belåtenhet spela upp sig och spela ut så att det blir ett bättre framförande. Har man lagt en reserv på, säg 3 dB och det blir 4 dB starkare i topparna i förhållande till genrepet, så blir systemet överstyrt och speciellt om man inte har limiter eller kompressor involverat. Nu är frågan den, skall det göras en omtagning, eller inte? Omtagning brukar man göra. Tyvärr är det dock ofta så att omtagningen är mer musikaliskt slätstruken än den där tagningen då alla spelade sitt bästa och allt satt på plats och allt stämde, förutom den där lilla dB:n då förståss. I slutändan måste inspelningstekniker och musiker och producent bestämma sig för vilken version som skall ligga på mastern. Jag hoppas att den klippta versionen väljs, eftersom den med största sannolikhet även är den musikaliskt bästa versionen d v s jag vill gärna ha den musikaliskt bästa versionen.
Inom klassisk musik vill man inte tappa några dB i onödan. Enligt Bertil A så är det ofta så att i diskanten så är toppnivåerna 20-30 dB lägre än i undre mellanregistret och övre bas och kortvariga toppklippning kan ske vid några eller enstaka tillfällen som är under 1 ms d v s i mikrosekundsområdet. Längre klippningar godkänns inte, om de blir hörbara. Ja, ungefär så är det mellan tummen och pekfingret. Varje tagning är ett enskilt musikaliskt event. Man brukar välja det bästa ur musikalisk synvinkel. Idag, med 24 bitar i inspelningsled, så borde problemen vara betydligt mindre.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Almen skrev:Det verkar vara vanligt att även klassiska toppar är klippta. Varför vet ingen...
Jo, det finns de som vet ganska bra. Bertil A vet hur kort man kan överstyra en topp utan att det hörs.
---
Ja, ungefär så är det mellan tummen och pekfingret. Varje tagning är ett enskilt musikaliskt event. Man brukar välja det bästa ur musikalisk synvinkel. Idag, med 24 bitar i inspelningsled, så borde problemen vara betydligt mindre.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 88 gäster