av lennartj » 2010-05-19 16:26
Jag får väl intervjua mina körvänner som var med på inspelningen och återkomma med detaljer.
Såvitt jag vet var just den här Peer Gynt-inspelningen Michael Bergeks dörröppnare hos DG, som dittills alltid insisterat på att ha med en egen ljudtekniker vid alla inspelningar, men därefter fick Michael Bergek fria händer att göra GSOs inspelningar för DG utan "övervakare".
Såvitt jag vet använder nästan alla ett par huvudmikrofoner för helheten samt efter behov 2 till 12 stödmikrofoner och ibland ett par mikrofoner längre bak för att kunna mixa in mer ambiens i stora salen i Göteborgs Konserthus. Jag har inte hört talas om någon "stolle" som försökt sig på att närmika där (orkestern alltså).
Med största sannolikhet stod körsångarna på de vanliga körgradängerna bakom orkestern med 3-4 stödmikrofoner, troligen cardioider, på höga stativ bland blåsarna. Om solisterna stod på podiets framkant, som på konsert, fast med stödmikrofoner, är jag inte lika säker.
Edit: förtydligande.
Senast redigerad av
lennartj 2010-05-19 16:41, redigerad totalt 2 gånger.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]