Jag lyssnar för svagt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-05-18 19:19

oqvist skrev:spelar jag i 95 db i några timmar så har jag visst ringande i öronen efteråt obevekligen.

Jag tror jag har superöron...
Jag kan klämma timtals, och då är det betydligt starkare...

Vad sa du...? :oops:

Lite OT, men kan någon bara komma med ett tips med högdynamisk musik som är bra att testa med...?

Användarvisningsbild
lennartj

Grieg - I Dovregubbens sal

Inläggav lennartj » 2010-05-18 19:58

Exempelvis
Griegs Peer Gynt med Göteborgs symfoniker under Neeme Järvi inspelad 1987, spår 8 - I Dovregubbens Hall
Jag har originalutgåvan med nummer 423 079-2 på DG

Om återutgivningen nedan har bibehållen originaldynamik vet jag inte.
http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?SEARCH_OPTIONS=&SearchString=&ART_ID=JARNE&COMP_ID=GRIED&ALBUM_TYPE=CD&IN_XXSERIES=DGTWCD&javascript=1&ADD_DECCA=0

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-18 20:16

bakerman22 skrev:
oqvist skrev:spelar jag i 95 db i några timmar så har jag visst ringande i öronen efteråt obevekligen.

Jag tror jag har superöron...
Jag kan klämma timtals, och då är det betydligt starkare...

Vad sa du...? :oops:

Lite OT, men kan någon bara komma med ett tips med högdynamisk musik som är bra att testa med...?

han menar nog Cont, och då är 95dB väldigt mycket, peak så är det "inte så mycket" :) det lirar jag hemma ofta! typ hela tiden... :oops: :lol:

Så fort jag drar på lite så är jag garanterat där och nosar och när jag drar på ordentligt så är jag klart över 100dB i peak, snarare <105dB skulle jag vilja gissa på.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-18 20:19

lennartj skrev:Exempelvis
Griegs Peer Gynt med Göteborgs symfoniker under Neeme Järvi inspelad 1987, spår 8 - I Dovregubbens Hall

Den har också och den är i varje fall lite toppbegränsad! Det hade jag inte trott... Det låter i varje fall bra.

Bild
Bild

Jäklar för breda bilder....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-18 20:21

Snarare överstyrd än toppbegränsad...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-18 20:32

Ja, det är nog riktigt.... Oavsett låter den riktigt bra. Kan det vara så för att utbrotten är med till nästan 100%? Toppklippningen kanske man inte hör så bra vid de ljudnivåer det blir i utbrotten?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-18 20:58

Nattlorden skrev:Snarare överstyrd än toppbegränsad...

Ahaa, nu blir en okunnig nyfniken :)

Hur ser du det på dessa grafer?

Är det för att det finns utrymme kvar i graferna :? :oops: :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-18 21:01

DS skrev:Hur ser du det på dessa grafer?

Jag drar den måhända felaktiga slutsatsen på grund av att det inte görs något försök att runda till toppen upp mot max.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-18 21:09

Precis, överstyrd är vad jag tänkte säga. Men på Allpassed Crest Factor kurvorna ser det ut som om materialet har behandlats ganska mycket. Klippningarna varar i ungefär 1 ms vad jag kan se och maxtid på klippning är 2 ms.

Jag tror att detta är inspelningen som Mikael Bergek har gjort. Han använde SONY F1. Den har konstant emphasis inkopplad. Det är också väldigt svårt att förutse hur starkt musikerna tar i vid tagning. I detta musikstycke är det nog lätt att få det överstyrt.

Dock är det så att den länk som refereras till inte är originalutgåvan. Om mastrare har varit i farten på den nya utgåven vet jag inte.

Orginalet var i alla fall klar Demonstration Quality. Här är en tråd från 2005 :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=137830

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-18 21:22

Nattlorden skrev:
DS skrev:Hur ser du det på dessa grafer?

Jag drar den måhända felaktiga slutsatsen på grund av att det inte görs något försök att runda till toppen upp mot max.

Ahaaa, man kan alltså komprimera lite runt topparna för att snygga till det lite?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-18 22:07

phon skrev:
Svante skrev:
Nejförfasen grabbar! Ska det spelas i 92 dB RMS så ska det. Det är bara att ta fram mätaren och medelvärdesbilda över låten i fråga.

Skäms!

:lol: :lol:

Tänkte precis skriva nåt liknande .... :D

Så du skrattar alltså åt ditt eget skämt?

Skäms!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-05-18 22:09

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-18 22:33

Strmbrg skrev:Jag tänker på anläggningens upplösning, totalt sett.
Dvs hur högupplöst jag upplever ljudet vid lyssningsplats.

Jag tänker mej att möjligheten att lyssna med detaljerna i behåll på låg nivå, borde gynnas av att upplösningen är hög.
I "upplösning totalt" innefattar jag naturligtvis störnivåer in i lyssningsrummet, störande reflexioner inne i lyssningsrummet samt själva apparaturens egenskaper.

Att det sedan finns tekniska gränser för vid vilken nivå småsignalinformationen försvinner är uppenbart.

OK, då är jag med mera på hur du menar, och håller med.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-05-19 00:08

Mina öron tycker inte om hög musik. Det börjar dissta något så in åt helvete i dom då.

Men tycker ändå inte det är det bästa sättet att lysnna på. Favoriten är nästan lågt sent på kvällen/natten. Typ nu. Kanske skulle höja något för optimal upplevelse dock. (Spelar en platta med ricki lee jones).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-19 04:15

Tycker det blandar äpplen och päron.
Vi kan ta svenskproducerade filmer som ett gott exempel. I en scen hör man knappt vad de säger, för att i nästa ögonblick bli öronmanglad av en trafikscen i city.
Vad blir rätt lyssningsnivå? Skulle vi önska att filmljudet var komprimerat, för att allt ska bli tydligare och att vi ska slippa obehagliga överraskningar?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-05-19 06:25

För mig är det som fungerar bra för mig, i min totala lyssningsupplevelse*) det som är rätt.

Därför vill jag heller tala om High Illusion än om High Fidelity.

Dessa två begrepp kan innebära samma sak, men måste inte göra det.

*) Den totala lyssningsupplevelsen innefattar tex:
Trovärdigheten i ljudet
Hur behagligt det är att lyssna. Vilket bland annat inbegriper ljudtrycket
Hur behagligt det är att vistas i lyssningsrummet för övriga sinnen
Mitt sinnestillstånd
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-19 07:01

petersteindl skrev:Dock är det så att den länk som refereras till inte är originalutgåvan. Om mastrare har varit i farten på den nya utgåven vet jag inte.

Orginalet var i alla fall klar Demonstration Quality. Här är en tråd från 2005 :)

MvH
Peter

Varför är inte 423 079-2 originalutgåvan? Det är Dubbel-CDn. Min är inköpt på 80-talet långt innan "loudnessrace" drog igång. Tror inte den är en remastrad version. Det är i varje fall ingen ny version.

Spår 10 är ännu tydligare klippt i topparna! Ser ut som tagen från nästan vilken musik-DVD som helst. De allra flesta jag har kollat ljudspåret på har haft antingen klippta toppar eller limiterade toppar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-19 07:12

Det verkar vara vanligt att även klassiska toppar är klippta. Varför vet ingen...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lennartj

Missuppfattning

Inläggav lennartj » 2010-05-19 09:26

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Dock är det så att den länk som refereras till inte är originalutgåvan. Om mastrare har varit i farten på den nya utgåven vet jag inte.

MvH
Peter

Varför är inte 423 079-2 originalutgåvan? Det är Dubbel-CDn. Min är inköpt på 80-talet långt innan "loudnessrace" drog igång. Tror inte den är en remastrad version. Det är i varje fall ingen ny version.

Spår 10 är ännu tydligare klippt i topparna! Ser ut som tagen från nästan vilken musik-DVD som helst. De allra flesta jag har kollat ljudspåret på har haft antingen klippta toppar eller limiterade toppar.

423 079-2 ÄR originalutgåvan!
Den är utgången från DG, och söker man hos dem får man upp den återutgivning jag länkade till tidigare http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?SEARCH_OPTIONS=&SearchString=&ART_ID=JARNE&COMP_ID=GRIED&ALBUM_TYPE=CD&IN_XXSERIES=DGTWCD&javascript=1&ADD_DECCA=0
Jag förutsätter att Peters kommentar gäller denna utgåva
CD |D|D|D| 000289 477 5433 6 |G|TA 2| som jag inte vet om är från originalmastern eller om någon klåfinger varit framme och strypt dynamiken, som är något extrem och besvärande för "fru Svenssons" kompaktstereo.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-19 09:31

Det är nog så att folk generellt har alldeles för lite effektkapacitet för att kunna höra de svaga partierna om det inte skall fulklippa i de starka. Så det är väl anpassat till en sub-75-wattsnivå eller nåt.

Man kan ju tycka att de skulle ha en "radio edit/low power"-version och en orörd. :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-19 09:58

DS skrev:Ahaaa, man kan alltså komprimera lite runt topparna för att snygga till det lite?

Går att göra vid uppspelning också... Tänk Pioneer Legato-link.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Grieg - I Dovregubbens sal

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-05-19 10:54

lennartj skrev:Exempelvis

...

Det där skivan har jag eldat upp ett par högtalare med. Det blev en fin liten rökstrimma och så var talspolen på en Audax 8-tumsbas avbränd.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Missuppfattning

Inläggav petersteindl » 2010-05-19 12:41

lennartj skrev:
RogerGustavsson skrev:

MvH
Peter

423 079-2 ÄR originalutgåvan!
Den är utgången från DG, och söker man hos dem får man upp den återutgivning jag länkade till tidigare http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?SEARCH_OPTIONS=&SearchString=&ART_ID=JARNE&COMP_ID=GRIED&ALBUM_TYPE=CD&IN_XXSERIES=DGTWCD&javascript=1&ADD_DECCA=0
Jag förutsätter att Peters kommentar gäller denna utgåva
CD |D|D|D| 000289 477 5433 6 |G|TA 2|
som jag inte vet om är från originalmastern eller om någon klåfinger varit framme och strypt dynamiken, som är något extrem och besvärande för "fru Svenssons" kompaktstereo.

Aha, så CD-numret som originalet har länkar till en nyutgåva som har ett annat CD-nummer. Så smidigt. Precis som du säger, jag gick på det jag såg av vad som säljs enligt länken som gavs. Det är ett helt annat konvolut än originalet. Köper man denna utgåva, så får man inte originalet. Om det ligger samma mastring i spåren på nyutgåvan vet jag inte, men jag håller det för icke troligt eftersom skivnumret är ändrat så är även numrena på CD-skivorna ändrade och därmed är det en annan master. Jag vet heller inte om den har emphasis bevarad från originalutgåvan. Det jag ser är att det är en nyutgåva och inte originalet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-19 13:07

Almen skrev:Det verkar vara vanligt att även klassiska toppar är klippta. Varför vet ingen...

Jo, det finns de som vet ganska bra. Bertil A vet hur kort man kan överstyra en topp utan att det hörs. Han har tidigare berättat vilka tider som gäller, men jag minns inte exakt. Ibland görs det inställningar och tagning vid repetition och då ser man rätt bra hur man skall ställa in nivåerna. Då det är skarpt läge, så kan musikerna till allas belåtenhet spela upp sig och spela ut så att det blir ett bättre framförande. Har man lagt en reserv på, säg 3 dB och det blir 4 dB starkare i topparna i förhållande till genrepet, så blir systemet överstyrt och speciellt om man inte har limiter eller kompressor involverat. Nu är frågan den, skall det göras en omtagning, eller inte? Omtagning brukar man göra. Tyvärr är det dock ofta så att omtagningen är mer musikaliskt slätstruken än den där tagningen då alla spelade sitt bästa och allt satt på plats och allt stämde, förutom den där lilla dB:n då förståss. I slutändan måste inspelningstekniker och musiker och producent bestämma sig för vilken version som skall ligga på mastern. Jag hoppas att den klippta versionen väljs, eftersom den med största sannolikhet även är den musikaliskt bästa versionen d v s jag vill gärna ha den musikaliskt bästa versionen.

Inom klassisk musik vill man inte tappa några dB i onödan. Enligt Bertil A så är det ofta så att i diskanten så är toppnivåerna 20-30 dB lägre än i undre mellanregistret och övre bas och kortvariga toppklippning kan ske vid några eller enstaka tillfällen som är under 1 ms d v s i mikrosekundsområdet. Längre klippningar godkänns inte, om de blir hörbara. Ja, ungefär så är det mellan tummen och pekfingret. Varje tagning är ett enskilt musikaliskt event. Man brukar välja det bästa ur musikalisk synvinkel. Idag, med 24 bitar i inspelningsled, så borde problemen vara betydligt mindre.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-19 13:20

petersteindl skrev:
Almen skrev:Det verkar vara vanligt att även klassiska toppar är klippta. Varför vet ingen...

Jo, det finns de som vet ganska bra. Bertil A vet hur kort man kan överstyra en topp utan att det hörs. Han har tidigare berättat vilka tider som gäller, men jag minns inte exakt. Ibland görs det inställningar och tagning vid repetition och då ser man rätt bra hur man skall ställa in nivåerna. Då det är skarpt läge, så kan musikerna till allas belåtenhet spela upp sig och spela ut så att det blir ett bättre framförande. Har man lagt en reserv på, säg 3 dB och det blir 4 dB starkare i topparna i förhållande till genrepet, så blir systemet överstyrt och speciellt om man inte har limiter eller kompressor involverat. Nu är frågan den, skall det göras en omtagning, eller inte? Omtagning brukar man göra. Tyvärr är det dock ofta så att omtagningen är mer musikaliskt slätstruken än den där tagningen då alla spelade sitt bästa och allt satt på plats och allt stämde, förutom den där lilla dB:n då förståss. I slutändan måste inspelningstekniker och musiker och producent bestämma sig för vilken version som skall ligga på mastern. Jag hoppas att den klippta versionen väljs, eftersom den med största sannolikhet även är den musikaliskt bästa versionen d v s jag vill gärna ha den musikaliskt bästa versionen.

Inom klassisk musik vill man inte tappa några dB i onödan. Enligt Bertil A så är det ofta så att i diskanten så är toppnivåerna 20-30 dB lägre än i undre mellanregistret och övre bas och kortvariga toppklippning kan ske vid några eller enstaka tillfällen som är under 1 ms d v s i mikrosekundsområdet. Längre klippningar godkänns inte, om de blir hörbara. Ja, ungefär så är det mellan tummen och pekfingret. Varje tagning är ett enskilt musikaliskt event. Man brukar välja det bästa ur musikalisk synvinkel. Idag, med 24 bitar i inspelningsled, så borde problemen vara betydligt mindre.

MvH
Peter

En mycket intressant post! Tack!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-19 13:37

petersteindl skrev:

Jo, det finns de som vet ganska bra. Bertil A vet hur kort man kan överstyra en topp utan att det hörs.
---
Ja, ungefär så är det mellan tummen och pekfingret. Varje tagning är ett enskilt musikaliskt event. Man brukar välja det bästa ur musikalisk synvinkel. Idag, med 24 bitar i inspelningsled, så borde problemen vara betydligt mindre.

Jo, att det inte behöver vara hörbart visste jag. Men jag tänker också att det med dagens teknik - som du skriver - är fullständigt onödigt. Och även med 16 bitar (så länge man inte skall in och risa för mycket) så borde det egentligen inte ha varit något problem att spela in med extra headroom. Jag menar, vem har dött av lite mikrofonbrus?

Har för mig att Bertil har hintat lite om sina komprimeringar tidigare. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-19 14:12

I många fall är det kanske inte brusgolvet som stör utan inspelningsrummets störnivå. Tvåmikrofontagningar är väl tystare än en mix från flera mikrofoner? Läger man ihop två kanaler med samma brus till en förlorar man väl 6dB? Var ligger i praktiken störnivågolvet på inspelningar ute i handeln? Ett signalbrusförhållande om 75dB är nog att betrakta som bra.

Vore roligt att veta hur man har spelat in Griegs Peer Gynt med Göteborgs symfoniker under Neeme Järvi. Hur gör man när sångare och orkester ska samverka? I en vanlig operauppställning har man ju orkestern framför sångarna. Sånginsatserna dränks lätt om orkestern brakar på. I fallet med Peer Gynt är det rejäla utbrott från orkestern, inte minst från stora bastrumman (strax över 30 Hz verkar det vara enligt MasVis-grafen ovan), inte någon vanlig baskagge där. Spelar man in röster och orkester för sig? Närmickar man något och i så fall vad? Närmickat kräver väl efterklang på burk av något slag? Då faller allt snack om god akustisk i Göteborgs Konserthus....

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-05-19 16:26

Jag får väl intervjua mina körvänner som var med på inspelningen och återkomma med detaljer.
Såvitt jag vet var just den här Peer Gynt-inspelningen Michael Bergeks dörröppnare hos DG, som dittills alltid insisterat på att ha med en egen ljudtekniker vid alla inspelningar, men därefter fick Michael Bergek fria händer att göra GSOs inspelningar för DG utan "övervakare".
Såvitt jag vet använder nästan alla ett par huvudmikrofoner för helheten samt efter behov 2 till 12 stödmikrofoner och ibland ett par mikrofoner längre bak för att kunna mixa in mer ambiens i stora salen i Göteborgs Konserthus. Jag har inte hört talas om någon "stolle" som försökt sig på att närmika där (orkestern alltså).
Med största sannolikhet stod körsångarna på de vanliga körgradängerna bakom orkestern med 3-4 stödmikrofoner, troligen cardioider, på höga stativ bland blåsarna. Om solisterna stod på podiets framkant, som på konsert, fast med stödmikrofoner, är jag inte lika säker.

Edit: förtydligande.
Senast redigerad av lennartj 2010-05-19 16:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-19 16:34

Jag tänkte snarast att solisterna var närmickade. Ibland är ju inte de ens närvarande vid orkesterupptagningen utan deras sång läggs på efteråt.

Det verkar som om DGs policy ändrades under 80-talet och det är flera inhyrda tekniker under senare år.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-19 16:40

Jag ser fram mot en intervju. Det är en dj-a bra inspelning :D Hats off.

Då Karajan dog och då Tyska radion släppte sina krav vad gäller koincidensparametrar för MS, så ändrades inspelningsscenariot i Tyskland och hos de Tyska bolagen.

MvH
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi