Magsmockan, är den vanligare i stereon än i verkligheten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Magsmockan, är den vanligare i stereon än i verkligheten?

Inläggav Strmbrg » 2010-06-25 09:27

Slag i kistan kommer ju upp emellanåt i vissa trådar.

Jag vet inte riktigt vad som avses, hur det känns eller om det möjligen låter.
Eftersom vi - åtminstone i någon mån - talar om att försöka återge verkligheten, så borde smockan i kistan emellanåt upplevas även från verklighetens ljud.

Vare sej på de få pop/rockkonserter jag varit eller på konserter med storskalig symfonisk musik, har jag noterat att jag fått en hästspark in i matsmältningssystemet.
Minnet kan förvisso svika mej.

Det där tjocka, tryckande "ka-duff som ibland kan höras via anläggningar i rum... är det det som avses?
Originalet till ett sådant "ka-duff" kan jag inte påminna mej att jag nånsin har hört.

Men nu kanske jag är ute och cyklar nere i diket.
8O
Senast redigerad av Strmbrg 2010-06-25 14:57, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-25 09:32

På rock-spelningar brukar baskaggen ofta ge mig en känsla av slag mot kroppen.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-06-25 09:34

Jag tycker tvärtom! :)

Live är det ganska ofta, men det är ytterst få HiFi-anläggningar som kan ge samma tryck.

Skulle vara intressant att veta vid vilken frekvens och vad som krävs för att återge detta.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-25 09:38

Sanny_X skrev:Jag tycker tvärtom! :)

Live är det ganska ofta, men det är ytterst få HiFi-anläggningar som kan ge samma tryck.

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-25 09:40

Nehepp, ka-duff har jag fått uppleva många gånger live.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-25 10:02

Om man håller sej till live-avlyssnad akustisk, symfonisk musik för ett öyneblik:
Där har jag aldrig upplevt något fysiskt "ka-duff" eller att stortrumman drämts till så att jag fått en rent fysisk upplevelse i korpus.

Där är det snarare så, att det känns mycket rumsligt, texturerat och utan den där "övertrycks-upplevelsen" som emellanåt kan uppstå hemma.

Äh, jag vet kanske inte vad jag snackar om.
Men just därför emotser jag edra kommentarer.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-25 10:20

Ta ett marschband med stor bastrumma som går förbi, på nära håll blir det väl ändå en viss fysisk förnimmelse? Helt utan ström :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-25 10:35

phloam skrev:Ta ett marschband med stor bastrumma som går förbi, på nära håll blir det väl ändå en viss fysisk förnimmelse? Helt utan ström :)
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-25 10:36

phloam skrev:Ta ett marschband med stor bastrumma som går förbi, på nära håll blir det väl ändå en viss fysisk förnimmelse? Helt utan ström :)

Mm,

kanske det ja.

Tror jag har hört ett säckpipeband lalla förbi mej någon enstaka gång.
Däri fanns en stor trumma, det stämmer.

8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-25 10:46

Visst det låter ofta "ka-duff" så fort som det är PA inblandat. Har kanske att göra med närmickning, micken inne i baskaggen för "rätt sound"? Utan PA blir ofta balansen en annan, lite ljusare enligt min erfarenhet. Frekvensen ligger väl kring ca 80Hz?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-25 10:51

RogerGustavsson skrev:Visst det låter ofta "ka-duff" så fort som det är PA inblandat. Har kanske att göra med närmickning, micken inne i baskaggen för "rätt sound"? Utan PA blir ofta balansen en annan, lite ljusare enligt min erfarenhet. Frekvensen ligger väl kring ca 80Hz?

Jag mätte grundtonen på de bastrummor (samplade äkta) jag hade i en trummaskin och jämförde med hur de lät. De som låg runt grundton 50Hz tyckte jag gav bäst både ljud och revbensmangel. Men brasklapp - ljudanläggningen spelade förstås in den med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-25 11:00

Stora bastrumman i symfoniorkester ligger väl kring 33-35 Hz? Kommer ihåg att en engelsk audio tidskrift gjorde mikrofontest med bl.a. baskagge och jag förvånandes av att frekvensen låg relativt högt (visades i en graf), men jag har inget gehör alls... Möjligen att man gärna mixar för att det ska gå fram bra i enklare högtalare?

Så här skrivs det:

Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-25 11:13

När basist och trummis spelar bra ihop i ett gäng hjälps dom ju åt med arbetet "i botten" vilket tyvärr inte är alltför vanligt bland oss amatörer. Trummisens anslag ger attack och trycket fylls på med basistens baston. När dom spelar som om dom vore "ett" brukar det bli bra även dom gånger resten av gänget tafflar till det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-25 11:16

RogerGustavsson skrev:Så här skrivs det:

Equalizing
EQ will help bring out whatever characteristics you feel are lacking, and will also help create a sense of acoustic space for the bass guitar. Try boosting slightly around 75-80 Hz to add more to the low end resonance, pulling out a little between 200-400 Hz to help reduce unwanted boxiness, and adding a little between 5-7 Khz for extra punch.

Det där tycker jag också ligger för högt i frekv. generellt. Beror kanske på "författarens" lyssningsutrustning. 5-7kHz ger inte punch utan klarhet. Njae...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-06-25 11:30

När jag var med i vaktparaden (i lumpen) var det såpass kallt att orkestern enbart spelade på trummor. När vi marscherade på trånga gator kändes det definitivt i kroppen (kändes som inälvorna var i resonans med trumslagen).

Har någon gång upplevt det med musik hemma. Beror nog på exakt frekvens och hur högt den ligger i volym.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-06-25 12:56

AC/DC på Råsunda 86, tror jag att det var...
Det är mitt starkaste "Ka`duff" minne :) .

Hemma kom jag ganska nära med bashorn, det blev lite tröttsamt i längden.... :?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-06-28 11:38

"En viss fysisk förnimmelse" är väl ett understatement :wink: Har man hört det du beskriver ovan inser man att HiFi-system, oavsett storlek och prislapp, saknar väldigt mycket vad gäller dynamik och kraft.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-28 11:50

Panelguy skrev:

"En viss fysisk förnimmelse" är väl ett understatement :wink: Har man hört det du beskriver ovan inser man att HiFi-system, oavsett storlek och prislapp, saknar väldigt mycket vad gäller dynamik och kraft.

Även om stereosar kan spela med tryck över bröstet som vaktparaden ger så låter det alltid "för högt" när det sker i någons hem. Enda gången jag har hört bas som låter tung och öppen och lätt samtidigt är i Bosse Hanssons horn där stämde dynamik och intryck ihop så att det lät rätt. Det kan ha låtit väldigt bra andra gånger men då har det varit "bra bas". Inte så att det känns helt naturligt utan att man lyssnar på enskilda register.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-28 12:25

50-80hz nämns här, men ligger inte smällen, sparken, ka-doffen eller vad man nu vill kalla den lite högre upp?
Men nu kanske vi inte menar samma saker här. Då jag anser att ka-doff har en lägre frekvens än tex. smäll :wink:

På olika högtalare tycker jag dessutom att energin ligger på olika ställen trots samma val av musik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 12:34

2-ch skrev:50-80hz nämns här, men ligger inte smällen, sparken, ka-doffen eller vad man nu vill kalla den lite högre upp?
Men nu kanske vi inte menar samma saker här. Då jag anser att ka-doff har en lägre frekvens än tex. smäll :wink:

På olika högtalare tycker jag dessutom att energin ligger på olika ställen trots samma val av musik.

Jag tycker att smällen som känns i kroppen ligger runt 50Hz men övertonerna som mer hörs ligger (förstås) högre. Kan ha fel men har testat det med olika samplade bastrummor. Något som automatiskt följer av att man spelar in egna låtar i amatörhemstudion och låter trummaskiner/program sköta takten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-28 13:06

Skulle vara kul att se en mätning mellan: 0-500Hz på ett tillslag på baskaggen. Morello?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 13:23

Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.

Hämta filerna här. Jämför med originalet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-28 13:42

Flint skrev:Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.

Finemang, dom här ska testköras.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-28 13:55

Det brukar väl främst komma från anläggningar utan lågbas och som har en höjning kring 60-80 hz?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 14:09

Alexi skrev:Skulle vara kul att se en mätning mellan: 0-500Hz på ett tillslag på baskaggen. Morello?

Här har du en baskagge som svänger med ca. 50Hz efter själva anslaget. Se pilen som visar längden för den svartmarkerade delen - 20mS. Själva anslaget, den första hertzen, ligger dock högre i frekvens. Den första toppen är 4mS lång vilket alltså blir 8mS för en hel Hz = 125Hz.

Låter så här.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-28 15:10

Men, di däringa infraljuden, eller va' di kallar't?

Vicka instrument kommer di från då?

När dörra till duschrumme' dunsar in mä gummidutten på hanntage' i gipsvägga. Då blir'e ett jämmerligt lågfrekvangt buller, fevisso.

Men om ja'nte har'at inspelat på nåt vax, så vette sjåen...

Skulle va' när Klabbarparn backa' in mä Eulalia II i Kristin förra torsdan, då, möjli'en.
"Ka-dubbfh!!" liassom.

:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-06-28 15:43

Samma här. Både elförstärkt och inte. Inte bara trummor utan även t.ex. barytonsax, tuba och trombon kan ge en fysisk känsla. Överlag är bleckblås (och sax) på nära håll en maffig upplevelse som man sällan lyckas återskapa i en hifianläggning. Men nog går det, definitivt.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-28 17:20

Har det inte mycket att göra med att det är mycket höga ljudnivåer live? För att det ska bli relevant så borde väll man isåfall spela lika högt hemma..? En live konsert på finlyssnings hifi-nivå ger nog heller inget ka-duff.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-28 17:26

Jag lyssnar inte på film med maffiga effekter.

Jag brukar oftast spisa klassisk musik.

Jag har därför inga problem med att min anläggning kanske inte kan återge 15Hz-toner.
Dessa har jag aldrig uppfattat live heller.

Kan bero på att jag har en begränsning i hörselsinnet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-28 19:01

Magnuz skrev:

Samma här. Både elförstärkt och inte. Inte bara trummor utan även t.ex. barytonsax, tuba och trombon kan ge en fysisk känsla. Överlag är bleckblås (och sax) på nära håll en maffig upplevelse som man sällan lyckas återskapa i en hifianläggning. Men nog går det, definitivt.

Fast det är inte alla som klarar att få tryck i en barytonsax. Sonens saxophonlärare är väldigt duktigt (och attans vältränad) och han får ett bättre drag än andra på samma instrument. Sopran verkar lättare att få tryck i men om man vill "känna" ljudet får man allt stå nära... Det har man förstås gjort. Även alt går att känna fysiskt men i en vanlig musikmix ligger ofta saxarna längre bak och möjligen försvinner det goa en del i röran. Johan Stengård är ju fantastisk som solist men totalt utslätad på fonogrammen med hans namn på.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-06-28 20:43

En bra konstruerad PA-anlaäggning kan leverera rejäla hästsparkar i solar plexus. Det har jag erfarit, trots att de sällan går lika djupt som ett bra hifi-system. Men det är ju inte bara djupet det handlar om, utan schwungen. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-28 21:04

JBL's hemmahifi högtalare går inte särskilt mycket djupare i mätningar än 40Hz. Och dom kan prestera brösttryckare.

mvh/harry

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-06-28 22:00

RogerGustavsson skrev:
Fast det är inte alla som klarar att få tryck i en barytonsax.

Det stämmer nog. Fast det var ett exempel hämtat ur verkligheten. Jag råkade nämligen en gång gå förbi några jazzblåsare strax innan de skulle spela och precis när jag passerade lät barytonsaxofonisten höra ett BRÖÖÖL! och jag kan säga att jag hajade till rätt ordentligt. :lol: Jag har även sett marscherande blåsorkestrar ett par gånger och det är ett imponerande tryck på nära håll.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-29 00:27

Det räcker med att ta en trumpinne och med lätt hand smeka trumskinnet på en vanlig trumma. Lite lätt tillslag så där. Den både hörs och känns. Från vanliga så kallade audiofilhögtalare hörs det. Från vissa andra högtalare hörs det och känns det, mer eller mindre. Detta är ett litet mysterium som det vore bra om det utreddes en gång för alla. JBL är mästare att få in det som känns. Vissa hornhögtalare också. Det känns normalt inte i magen utan snarare i bröstkorgen. Det som känns i magen har lägre frekvens enligt min erfarenhet. Tidigare har det pratats om akustisk impedans. Fast jag vet inte hur jag omvandlar det i praktiken. Ger 470 ohm mest bröstljud och i så fall hur omvandlar man 470 ohm i praktiken till det absolut korrekta bröstljudet och innebär det också det mest korrekta magljudet? :? :lol: :) Gemensamma nämnare är att stor kon som vibrerar upp till 700 Hz till 1 kHz har oftare känsloljud d v s ljud som förmedlas via annat sätt än via direktkontakt med trumhinnorna. Det handlar om ett slags fysiskt ljud som är väldigt åtråvärt och också sällsynt hos högtalare som anses vara neutrala i sin återgivning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2010-06-29 05:46

Kanske det beror på mängden luft i bröstkorgen? Om man är hungrig och magen är tom så kanske det blir en "smocka" där också..he he.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-29 07:19

Flint skrev:Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.

Nu är dom testade. Visserligen ett ballt trumsoslo, men min anläggning gav mig inte det där "smack" i bröstet. 53:an var den som var närmast på rätt hög nivå. Tack för filerna Flint :)

eriken skrev:Har det inte mycket att göra med att det är mycket höga ljudnivåer live? För att det ska bli relevant så borde väll man isåfall spela lika högt hemma..? En live konsert på finlyssnings hifi-nivå ger nog heller inget ka-duff.

Jo, det kan visst bli ka-duff även på låg nivå. Men visst gör den sig bättre på lite högre nivå. Jag spelar sällan på riktigt höga nivåer hemma.

Jag är också nyfiken på vad det är som JBL, Klipch, CV mfl lyckas få till på sina högtalare. Kanske inte det mest riktiga, men jäkligt underhållande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-29 08:47

2-ch
Kul att du testade kaggesmacket och att vi kom fram till ung. samma resultat med ca. 50Hz som tänkbar chestkicker (språkutarmning - ja). Jag vet ju att mina prylar inte presterar lågbas så därför kan jag ju inte vara säker på att 50Hz-området är rätt för även mer kompetenta system. Exemplet var lite mesigt i sig men jag tänkte att det kanske framgår av jämförelsen mellan de olika eq:ade alternativen var man bör hamna om man vill att revbenen ska få lite hjälp med motionen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-29 10:35

2-ch skrev:Jag är också nyfiken på vad det är som JBL, Klipch, CV mfl lyckas få till på sina högtalare. Kanske inte det mest riktiga, men jäkligt underhållande.

Discopuckel?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-29 10:38

Magnuz skrev:
RogerGustavsson skrev:
Fast det är inte alla som klarar att få tryck i en barytonsax.

Det stämmer nog. Fast det var ett exempel hämtat ur verkligheten. Jag råkade nämligen en gång gå förbi några jazzblåsare strax innan de skulle spela och precis när jag passerade lät barytonsaxofonisten höra ett BRÖÖÖL! och jag kan säga att jag hajade till rätt ordentligt. :lol: Jag har även sett marscherande blåsorkestrar ett par gånger och det är ett imponerande tryck på nära håll.

Jo, sådana BRÖÖÖL känns på nära håll. Första gången var när en kollega provade en sax i butik för många år sedan. Jag stod högst en meter framför när han spelade och fick ståpäls! Så låter det inte på lite större avstånd.

Blåsorkestrar florerar flitigt här i stan under blåsmuskikfestivalen. Framförallt är det den stora bastrumman som ger "ka-duff" även på långt avstånd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-29 11:10

subjektivisten skrev:
2-ch skrev:Jag är också nyfiken på vad det är som JBL, Klipch, CV mfl lyckas få till på sina högtalare. Kanske inte det mest riktiga, men jäkligt underhållande.

Discopuckel?

Så enkelt är det inte. Man kan med EQ fixa discopuckel på t.ex. Quadelektrostater eller på LS3/5a eller på andra högtalare utan discopuckel, men det blir inte de där bröstkorgsljuden ändå. En gång i tiden då jag hjälpte LEAB med CV och jordbävningsdemo labbade jag mycket med detta. Jag tror snarast att det handlar om akustisk impedans, både hos människan och hos ljudalstraren. En vanlig trumma som man slår lite lätt på känns direkt. En trombon ger också denna effekt. Det behövs inget discodunk eller höga ljudtryck. Sedan finns det ju starka instrument som ger extra tryck lite lägre i frekvens och snarast i magen istället för i bröstkorg, såsom den där vaktparadstrumman :) eller baskaggen i ett trumset.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-29 12:01

petersteindl
+

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-29 12:17

Akustisk impedans lät intressant, en sökning på nätet gav detta. Visserligen pratar dom om ultraljud, men det borde vara direkt överförbart till vårat område.

Akustisk impedans i olika materiel.
Luft 0,0004
Vatten 1,48
Plexiglas 3,2
Mässing 38
Fett 1,38
Blod 1,61
Lever 1,65
Muskler 1,7
Skallben 7,8

Vad nu det här säger oss.
Kanske lite mer om man ställer det i relation till hur fort ljudet färdas i kroppen. Nämligen ungefär 1500 m/s att jämföra med luftens 331.
Eller så är jag ute och cycklar igen :wink:

Hämtat från:
http://www.imt.liu.se/edu/courses/TBMI45/pdfs/Ultraljud_TomasJansson.pdf

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 12:29

subjektivisten skrev:

Discopuckel?

Vid demon av TAD i Sthlm så hade de tendenser till detta tryck utan att ha en discopuckel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-29 12:31

Kanske finns en parallell och koppling här med tempo och rytm. Att vissa tempo passar bättre till kroppens pendelrörelser i dans och "stampa takten" än andra. Att kroppsvikt och mekaniska storlek spelar in för "resonansfrekvenserna" som ju är lättast att röra sig till eftersom dom kräver minst effekt för att hålla igång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-29 12:37

Naqref skrev:Vid demon av TAD i Sthlm så hade de tendenser till detta tryck utan att ha en discopuckel.

Skumt, det upplevde jag inte i Vimmerby, snarare tvärtom, lite väl slanka.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 12:39

Akustisk impedans: http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_impedance

Jag är inne en del på det som Peter nämner (finns en diskussion om det i en tidigare tråd) men efter att ha kollat på Flints fina kurva så misstänker jag att det också kan bero på avsaknad av dispersion. Det kan man få genom att ha ordentlig riktverkan genom hornladdning eller stora membranareor samt avsaknad av väldigt tidiga reflexer. En sådan tidig reflex är golvreflexen.

Här finns en tidigare diskussion i ämnet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 909#704909

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-29 12:41

Jag har för mig att både Naq och Svante har berört ämnet tidigare.
Själv tycker jag ämnet är väldigt intressant eftersom det påvisar en klar skillnad mellan the real thing och återgivning trots att insignalen är lika in i respektive högtalare och det är inte om det är riktat eller inte riktat som fäller avgörandet eftersom Carlsson och Quad ger likartat resultat, medans JBL särskiljer sig och frekvenskurvorna on axis är ungefär lika och kan EQas lika men det har inte påverkat detta fenomen i tester jag utfört. Jag har till och med ägnat tid åt att prova EQa JBL så att den tappar förmågan, men inte lyckats. Jo, om man kopplar ur basen, i allmänhet 15-tummare, så försvinner effekten. Däremot om det rör sig om 15-tummare med 7-tummare eller mindre från 100 Hz och uppåt så kan det istället bli svampig bas, helt utan denna egenskap. Det är en märklig effekt som gäckar lite grand :) Mina gamla 15-tummare från TC-Sounds hade inte denna effekt, medans mina TC-sounds 10-tummare med DDD d v s rundstrålat hade massor med denna effekt :lol: Helt knasigt egentligen. Det är något med stor yta i området 100-700 Hz som bidrar samt hyfsat lågt Q-värde neråt. Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig [s]hört[/s] upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler, Inte ens BBs. Han om någon borde ha massvis med denna effekt om det endast rörde sig om akustisk impedans.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 12:46

petersteindl skrev:Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig [s]hört[/s] upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler, Inte ens BBs. Han om någon borde ha massvis med denna effekt om det endast rörde sig om akustisk impedans.

Det antyder att det kan delvis ha att göra med dispersiva effekter då dipoler ju dels genom sin stora membranarea och dels genom sina stora reflexer i framväggen ger rätt stor utsmetning i tiden av ljudet. Eller vad tror du?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-29 13:02

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig [s]hört[/s] upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler, Inte ens BBs. Han om någon borde ha massvis med denna effekt om det endast rörde sig om akustisk impedans.

Det antyder att det kan delvis ha att göra med dispersiva effekter då dipoler ju dels genom sin stora membranarea och dels genom sina stora reflexer i framväggen ger rätt stor utsmetning i tiden av ljudet. Eller vad tror du?

Det tolkar jag som att ju mer "riktad" en högtalare är (och då speciellt i basen i det här fallet) ju bättre återges attacken eftersom den inte smetas ut av t.ex. golvreflexer eller reflexer från bakomvarande vägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-29 13:06

Detta fenomen har troligtvis inte med hörseln att göra och därmed är det inte heller psykoakustiskt. Det borde snarast vara ett rent akustiskt fenomen eftersom det med ljudvågor d v s med tryckvågor i luften eller med andra ord luftmolekylers rörelse där luftmolekylerna skall bringa fast materia i rörelse eller fylla en resonanslåda på avstånd. Jag har faktiskt aldrig hållit för öronen i syfte att höra om det blir någon upplevd skillnad. Enklast är det med att experimentera med levande instrument. Jag tror dock faktiskt att det kan vara en upplevd skillnad och att högre frekvenser bör vara med i ett samspel med de lägre frekvenserna som skall ta tag i en och därmed kommer kanske hörseln ändå in. Kanske är det så att det bör vara en faskoherens med i spelet så att en tryckvåg av luftmolekyler blir jämnare och ha en viss akustisk impedans, åtminstone upp till 800 Hz, d v s halva vågländen för huvudets dimension. Även grupplöptid bör i så fall komma in. Jag spånar högt just nu :) Jag vet inte hur rumsreflexer kommer in, men om man vrider en trombon åt olika håll så att mängden rumsreflexer ändras, ändras effekten då? Eller om man står olika i förhållande till trummorna, eller om trummorna är i ett mindre rum där det finns mer reflexer. Fast jag har för mig att effekten blir mer uttalad då. Tja, det finns en del att tänka på :lol: :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-29 13:07

Naqref skrev:Jag är inne en del på det som Peter nämner (finns en diskussion om det i en tidigare tråd) men efter att ha kollat på Flints fina kurva så misstänker jag att det också kan bero på avsaknad av dispersion. Det kan man få genom att ha ordentlig riktverkan genom hornladdning eller stora membranareor samt avsaknad av väldigt tidiga reflexer. En sådan tidig reflex är golvreflexen.

Så ju mindre golvreflex, t ex, desto mer "magbas" kan man få?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-29 13:15

Jag har länge tyckt att högtalare med baselementet riktat mot mig ger bästa attacken. Lådor med dolda baselement eller där baselementet är riktat neråt, bakåt eller åt sidan tycker jag ger för luddig bas. Här har vi kanske förklaringen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 13:19

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Jag är inne en del på det som Peter nämner (finns en diskussion om det i en tidigare tråd) men efter att ha kollat på Flints fina kurva så misstänker jag att det också kan bero på avsaknad av dispersion. Det kan man få genom att ha ordentlig riktverkan genom hornladdning eller stora membranareor samt avsaknad av väldigt tidiga reflexer. En sådan tidig reflex är golvreflexen.

Så ju mindre golvreflex, t ex, desto mer "magbas" kan man få?

Det är troligen en av många möjliga slutsatser. För en normal tvåvägare så ligger golvreflexen dämpad kanske 1dB jämfört med direktljudet och runt 1.2 ms efter. Om man tänker vad det skulle göra med ljudet som syns i Flints kurva så inser man att det skulle inte bli speciellt vackert.

Som det nämnes i den länkade tråden så är följande högtalare de med minst membranarea som jag har hört den effekten:
Bild

De har helt integrerad golv- och framväggsreflex upp till bortåt 1.5kHz och går i princip rakt dit.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-29 13:22

Hemmaanläggningen som jag hört som hade mest attack hade en ensam sub med nedåtriktade mottaktskopplade 2x12". Tror inte den var så värst frekvensrak dock...

Borde ju vara ganska enkelt att testa det där med elementriktningen, ögonbildel och kompis som vrider subbarna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 13:22

Flint skrev:Jag har länge tyckt att högtalare med baselementet riktat mot mig ger bästa attacken. Lådor med dolda baselement eller där baselementet är riktat neråt, bakåt eller åt sidan tycker jag ger för luddig bas. Här har vi kanske förklaringen.

Det är nog en delsanning i a f. :)

Om man tar högtalaren jag visar i bilden ovan så lider den inte av avsaknad av den här effekten som diskuteras men då borde samma effekt finnas i exempelvis OA-116 och OA-2212 men de har inte den. Det kanske beror på att de delas av för tidigt och har inte samma "rena" interferensfria frekvensgång tillräckligt högt upp i frekvens. Kanske de 800Hz som Peter nämnde är väsentliga?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-29 13:26

Måste prova lite hemma. Klart är att när jag delar på 80 Hz så händer det inte mycket i "padangregistret", men när jag som nu delar på 140 Hz är det bra mycket mera taktila upplevelser..

Jag villl ju gå upp på 12- eller kanske 15-tummare för att få just det där fysiska även i högbas/mellanregister. Kanske har jag fel men jag har fått för mig att det handlar om att flytta mycket luft även i högre frekvenser.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-29 13:26

Naqref skrev:
Flint skrev:Jag har länge tyckt att högtalare med baselementet riktat mot mig ger bästa attacken. Lådor med dolda baselement eller där baselementet är riktat neråt, bakåt eller åt sidan tycker jag ger för luddig bas. Här har vi kanske förklaringen.

Det är nog en delsanning i a f. :) <snip>

Attans också, då får jag väl lägga mina ned för se om det hjälper.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-29 13:28

Naqref skrev:Det är troligen en av många möjliga slutsatser. För en normal tvåvägare så ligger golvreflexen dämpad kanske 1dB jämfört med direktljudet och runt 1.2 ms efter. Om man tänker vad det skulle göra med ljudet som syns i Flints kurva så inser man att det skulle inte bli speciellt vackert.

Intressant. Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 14:09

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Det är troligen en av många möjliga slutsatser. För en normal tvåvägare så ligger golvreflexen dämpad kanske 1dB jämfört med direktljudet och runt 1.2 ms efter. Om man tänker vad det skulle göra med ljudet som syns i Flints kurva så inser man att det skulle inte bli speciellt vackert.

Intressant. Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?

Bra fråga! :)

Jag vet inte men man skulle kunna misstänka att det ligger i området över 100Hz snarare än under. Det är ju först då corpus börjar bli effektiv som akustisk mottagare (som jag visade i den andra tråden) och KXIIs erfarenheter ger ju anledning att tro att det kan ligga något i det.

Hade jag haft en förstärkare här och musikkälla så skulle jag kunna göra lite tester på hur stor tidsskillnad som kan tolereras men det har jag inte. Om det är fint väder imorgon så kanske det kan testas då. Vi får se.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-29 14:13

Ja, det låter intressant och vore kul och höra om David_a upplevde någon skillnad mellan hans r28 och i64s. Där borde det bliv en viss skillnad då. :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-29 14:13

Är frekvens ens intressant på samma sätt som för hörseln? Örat är väl i princip en fourier-dekoder, men är övriga kroppen det också? Borde inte upplevelsen bara bero på tryckets derivata eller nåt liknande?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-29 14:13

Jag tror nog att riktningsverkan i basen är viktig för att uppleva hästspark.
Vet inte om jag någonsin hört ett bashorn som delats runt 100-200Hz som inte haft hästspark även om det haft andra stora fel.
Har ju labbat en del med tisdfördröjningar i filter och om man tar en så enkel grunka som XTZ-analyzern och mäter avstånd så kan den få för sig väldigt "lustiga" värden. Är väl förmodligen group-delayen som spelar sitt spratt.
Mätte på mina basar hemma på ungefär 1 m avstånd och utrustningen sa runt 2m om jag minns rätt alltså 3 ms delay extra mot den faktiska. DÅ jag flyttade mellanregistren tillbaka till samma avstånd så fick jag definitivt ett bättre transientsvar. Känner mig inte särskilt klar med detta men har sommarläsning räddad då jag har en bok på 400-500 sidor om speaker alignment. Tittar man på hur PA människor ser på loobing och fasproblem så finns det simuleringsprogram för vad man kan förvänta sig om man typ hänger upp en 2" driver med CD-horn, 10" mid och basar 15" stående 10 m ner på golvet. Man fyller i delningar osv och placerar ut högtalarna i 3D vyn av lokalen och så räknas ut vad man kommer att få och vilka kompenseringar man kommer behöva göra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-06-29 14:14

petersteindl skrev:Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig hört upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler

Avsaknaden av den fyfsiska upplevelsen är just det som gjort att jag aldrig fastnat för några av de dipoler jag hört.

petersteindl skrev:Kanske är det så att det bör vara en faskoherens med i spelet så att en tryckvåg av luftmolekyler blir jämnare och ha en viss akustisk impedans, åtminstone upp till 800 Hz, d v s halva vågländen för huvudets dimension. Även grupplöptid bör i så fall komma in. Jag spånar högt just nu :)

Något som verkar ha betydelse för det här när man spelar in är stereo vs mono. Den här effekten minskas ofta tydligt om man spelar in i stereo, jämfört med i mono. Jag har alltid antagit att det är av fas-skäl.

petersteindl skrev:Jag vet inte hur rumsreflexer kommer in, men om man vrider en trombon åt olika håll så att mängden rumsreflexer ändras, ändras effekten då? Eller om man står olika i förhållande till trummorna, eller om trummorna är i ett mindre rum där det finns mer reflexer. Fast jag har för mig att effekten blir mer uttalad då.

Effekten försvinner mer eller mindre om man tar bort rumsklangen, slår det mig plötsligt! Åtminstone har det varit så när jag försökt spela in trummor.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-29 16:06

Magnuz skrev:Effekten försvinner mer eller mindre om man tar bort rumsklangen, slår det mig plötsligt! Åtminstone har det varit så när jag försökt spela in trummor.

Tar bort rummet hur? Genom att köra närmikat?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-06-29 16:16

Naqref skrev:
Tar bort rummet hur? Genom att köra närmikat?

Japp. Närmikat i ett dämpat rum och helt torrt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-29 16:21

Men när man lyssnar på utomhuskonserter så finns det ju där, trots närmickat, och inget rum!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-06-29 16:38

Sant. Det är ett mysterium det här.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-29 16:39

paa !

O du skall ju allt som oftast komma o . . . :D
(men du har ju alldeles rätt i din iakttagelse). :oops:

ps.Magnuz var snabbare
Senast redigerad av Laila 2010-06-29 16:40, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-29 16:40

//
Senast redigerad av Flint 2010-06-30 12:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-29 16:45

paa skrev:Men när man lyssnar på utomhuskonserter så finns det ju där, trots närmickat, och inget rum!

Näe, det är jag inte säker på. Jag tror snarast tvärtom. Vi pratar vanlig trumma vad gäller detta. Den ger inte mycket eller ingen effekt utomhus, men däremot den där i vaktparaden med det distinkta dunket :twisted: Den ger effekt så det dunkar om det i mage eller mellangärdet på ett häftigt sätt och den är mycket kraftfullare än den vanliga trumman. Jag skiljer på dessa trummor i mina inlägg ovan... öhh, tror jag. Åtminstone tänkte jag så. Ett trumset på en stor arena blir mindre kroppslig än i en mindre lokal om de inte får ett kraftfullt PA. Så har jag upplevt det i alla fall.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-29 16:54

Det är främst PA spelningar jag har kännt det sortens bas. Bland det värsta jag har varit med om var Chemical brothers på hultsfred för 10-12 år sedan. 8O

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-29 17:08

STORA element, mycket luft i rörelse?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-29 17:32

KarlXII skrev:STORA element, mycket luft i rörelse?

+1

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-30 07:35

Magnuz skrev:Avsaknaden av den fyfsiska upplevelsen är just det som gjort att jag aldrig fastnat för några av de dipoler jag hört.

Tror att det krävs stora dipoler. Jämförelse mellan de mindre Magnepan och deras stora som t.ex. Tympani ger en avsevärd skillnad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-30 07:39

subjektivisten skrev:Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?

Enligt Audio Pro skulle disco-puckeln ligga rätt lågt.

Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-30 07:47

Igår provade jag att lägga mina subar ner med basreflexrören frammåt istället för uppåt för att testa om det blev någon skillnad på knuffet. Körde Flints första trummsolo, men revbensrasslet lyste med sin frånvaro även då. Men det kändes mer i soffan än när dom stod upp.
En mätningen med XTZ-Roomanalyzer visade sämre värden. Vilket var tur, för det såg absolut inte klok ut :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-30 10:48

Kom att tänka på killen som tränade trumma på Gärdet i Stockholm.
Han satt uppe i skogen invid Kaknästornet och trumman hördes gott och väl till Konstfack på Valhallavägen, alltså ca 2km tror jag.

Det var en mycket liten trumma med membran på ca 6,5", som används av säckpipeorkestrar. Makalöst tryck.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-30 10:50

RogerGustavsson skrev:
subjektivisten skrev:Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?

Min uppfattning om Audio Pro (de tidiga grejjurna) var att disko med tryck inte var deras starka sida.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-30 11:32

Discopuckeln är vid ungefär 45-50 Hz. Det var det vi kom fram till då alla diskotek på 70-talets andra hälft ställdes in med Cerwin-Vega högtalare som levererades av firma LEAB. Det var ganska otroligt vilken effekt det hade på dansandet. Utan denna puckel var det i stort sett tomt på dansgolvet. Med discopuckeln fylldes dansgolven ganska snabbt och förblev så tills stängningsdags. Det var dock inte bara själva diskopuckeln som inviterade till att röra på kroppen och att dansa. Det var speciellt tjejerna som gillade då ljudet tog tag i kroppen, för det var ungefär det som hände. Dock var det så att det inte bara var att skapa en höjning vid dessa frekvenser. Många andra högtalarfabrikanter fick erfara detta. Speciellt Audio Pro på den tiden, som försökte klura ut vad Cerwin gjorde och inga andra klarade. Det var deras försök att återskapa Cerwinljud som bidrog till deras så kallade diskopuckelinställning på deras subwoofers. I praktiken fungerade det dock inte såsom en Cerwinbas. Vissa diskotek installerade Audio Pro men dessa åkte snabbt ut till förmån för Cerwin. Det var inte bara frekvensgång som gällde, åtminstone inte diskopuckel. Olika högtalare tog tag i kroppen på olika sätt och Cerwin gjorde det bäst för dans till diskomusik, tätt följd av JBL.

För att försöka lära oss provade vi oss fram ganska mycket på den tiden. Mätinstrumentet vi hade var en IVIE tersbandsanalysator med Bruel&Kjaer mikrofon. Personalen på LEAB var duktiga på sitt sätt. De hade disco i blodet så att säga, medans Wilhelm Lilliehöök och jag var mer analytiskt lagda. I USA gjordes det en hel del intressanta undersökningar vad gäller diskodansandet och hur man bäst skräddarsydde ljudet för dans och viljan till att röra på kroppen genom dans styrdes av olika parametrar hos ljudet, där Cerwin på den tiden hade lyckats bäst. Själv tyckte jag fenomenet var intressant, men jag var mer inne i den klassiska musiken och i jazz och pop. Diskoperiodens glansperiod ebbade snabbt ut 1979.

JBL kunde dock spela så att en förnimmelse av ett slags fysiskt tryck något högre upp i frekvens kunde återges som gjorde att trummor och vissa bläckblåsinstrument lät mer som instrumenten gör live. Jag gissar att det är därför som JBL har överlevt Cerwin.

Ville man istället lyssna på stråkar så var det helt annan typ av högtalarljud som var på tapeten. Detsamma gäller akustisk gitarr och bas och även smärre jazzensembler. Därför, med tanke på allt detta är min uppfattning den att det även idag finns saker som inte kan uttryckas med en enkel frekvenskurvemätning oavsett om stereosystemfel eller inte finns med.
RogerGustavsson skrev:
Magnuz skrev:Avsaknaden av den fyfsiska upplevelsen är just det som gjort att jag aldrig fastnat för några av de dipoler jag hört.

Tror att det krävs stora dipoler. Jämförelse mellan de mindre Magnepan och deras stora som t.ex. Tympani ger en avsevärd skillnad.

Jo, det är en stor skillnad, men inte så att återgivning av trombon ger den fysiska känsla som en trombon ger live och definitivt inte trummor. Det är min erfarenhet.

Olika musikgenrer använder sig av olika musikinstrument som man kan kalla för dominanta eller som bärare av den specifika musiken och koncentrerar man sig på att återge det karakteristiska hos dessa instrument så låter de skivor bäst där denna typ av instrument är överrepresenterade. Än idag klarar ingen högtalare på marknaden att återge alla instrument på ett autentiskt övertygande sätt, anser jag. Jag har nog hört de flesta högtalare på marknaden och var och en är speciell på sitt sätt. Det finns de högtalare som klarar att återge en större mängd olika musikinstrument på ett autentiskt sätt än andra. Skall man dessutom återge en autentisk bild av inspelningslokalen där man vill återge den i skala 1:1 så blir problematiken genast etter värre. Då måste ens eget rum helt försvinna ut ur ljudbilden och speciellt logen får inte finnas kvar eftersom den ger samma tillskott på alla inspelningar och ger ett slags ”sameness” som inte finns med i inspelningarna och inte finns med i inspelningslokal eller i studio. Hur man kan trixa för att minska eller få bort sitt rum från ljudbilden har jag tänkt återkomma till. Jag har redan skrivit lite om detta. Det går i alla fall inte att dämpa bort sitt lyssningsrum för att inspelningslokalen skall träda fram, eftersom tidiga reflexer behövs vid återgivning. Detta ligger i själva hörselns funktion.

Då gäller det att veta hur hörseln fungerar och hur ljudvågor påverkar upplevelsen, samt hur högtalare och rum påverkar varandra. I denna tråd är det speciellt den fysiska påverkan på kroppen från ljudvågor d v s förtätningar och förtunningar av luftmolekyler och inte bara på trumhinnan, utan på andra delar på kroppen d v s det är andra sensorer som tar vid än bara håren i innerörat och det innebär att det är andra nervsystem som får retning och blir bärare av information. Denna helhet som tillsammans ger en subjektiv upplevelse i människans medvetande är kanske inte så enkel att förstå som man vid en första anblick kan tro. Vem vet, det kanske är en lättare uppgift att bygga en månraket som tar sig fram och åter mellan Jorden och Månen än att i sin helhet förstå vad som händer i den mänskliga hjärnan så att en upplevd återgivning av musik inte kan särskiljas från den upplevda autentiska live händelsen, åtminstone vad gäller ljudupplevelsen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-30 11:41

Spånar lite bara. Kan det inte vara så att eftersom kroppen inte är att betrakta som punktformig för låga frekvenser på alls samma sätt som örat så spelar vågfrontens form mkt större roll för den fysiska känslan av ljudet än för hur man hör det?

Det borde ju i så fall också innebära att analys med en ensam mikrofon inte ger så mkt ledtrådar i sökandet efter den perfekta bröst-smällen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-30 15:23

Finns ju lite fysiska skillnader.
I lungorna har man instängd luft och runt midjan har man slappt späck som är fyllt med en massa gojs. Lungorna vill man inte skall kollapsa sà dom är ganska spända mot bröstkorgen vid varje andning.
I magen ligger allt i en enda röra (nàja) och har väldigt lite tryck annat än vikten mot bukhinnan i jämförelse.
Jag har mätt frekvensgàngen pà en grissida vid ett tillfälle och muskel/fett dämpar väsentligt mindre än vad man kanske kan tro.
Det är absolut inte tyst pà andra sidan en gris. :)

Sà vad är resonansfrekvensen pà 4,5l luft i en skinnballong jämfört med kanske 20kg organ som bestàr till stor del av vatten?

Den lätta luftiga tunga basen av vaktparadens trumma har jag nog bara hört som jag har uppfattat den realistiskt en gàng och det var hemma hos Bosse Hansson pà hans hornsystem.
Kommer du ihàg Peter dà vi lyssnade där pà en Taptoo skiva. Man kände i golvet att orkestern gick i takt dà dom spelade utan att man hörde det i musiken sà att säga. Undrar om jag förstàr det där själv nästa gàng jag läser det, men hoppas pà den allmänt utbredda tolkningsviljan ger det en positiv chans.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-30 15:31

petersteindl skrev:<snip> Därför, med tanke på allt detta är min uppfattning den att det även idag finns saker som inte kan uttryckas med en enkel frekvenskurvemätning oavsett om stereosystemfel eller inte finns med.

Kunde inte sagt det bättre själv.

p.s Flint... jag gillar vissa gamla Audio Pro prylar :wink: Men så har jag inte en hällsosam inställning till mängden bas.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-30 15:40

Harryup skrev:Finns ju lite fysiska skillnader.
I lungorna har man instängd luft och runt midjan har man slappt späck som är fyllt med en massa gojs. Lungorna vill man inte skall kollapsa sà dom är ganska spända mot bröstkorgen vid varje andning.
I magen ligger allt i en enda röra (nàja) och har väldigt lite tryck annat än vikten mot bukhinnan i jämförelse.
Jag har mätt frekvensgàngen pà en grissida vid ett tillfälle och muskel/fett dämpar väsentligt mindre än vad man kanske kan tro.

Sà vad är resonansfrekvensen pà 4,5l luft i en skinnballong jämfört med kanske 20kg organ som bestàr till stor del av vatten?

Den lätta luftiga tunga basen av vaktparadens trumma har jag nog bara hört som jag har uppfattat den realistiskt en gàng och det var hemma hos Bosse Hansson pà hans hornsystem.
Kommer du ihàg Peter dà vi lyssnade där pà en Taptoo skiva. Man kände i golvet att orkestern gick i takt dà dom spelade utan att man hörde det i musiken sà att säga. Undrar om jag förstàr det där själv nästa gàng jag läser det, men hoppas pà den allmänt utbredda tolkningsviljan ger det en positiv chans.

mvh/Harry

shit, vad fick dig att göra detta, vad var du på spåret?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-30 15:48

Ämehvaff!

Jag kollade i förmiddags, då var de kvar.
Nu har jag startat upp riggen för att lyssna ordentligt, och nu är de borta! :(

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-06-30 15:50

KarlXII skrev:

Ämehvaff!

Jag kollade i förmiddags, då var de kvar.
Nu har jag startat upp riggen för att lyssna ordentligt, och nu är de borta! :(

Jag hann ladda ned dom :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-30 15:52

Jag har laddat ner alla filerna :) De är jättebra och jättehemliga 8) :wink:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-30 16:16

Kolla igen då.

Har lagt upp en version med Q-värde 6.5 / +12dB också.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-30 16:52

Det gäller vara flink när det gäller Flint! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-30 16:54

Jo. Allting sker i realtid. Sen äre väck. 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-30 18:23

Såja, nu har jag dem. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-30 22:24

celef skrev:

mvh/Harry

Åhh, jag tänkte bara att man kanske kunde ha luftorkad skinka som absorbent men det funkar nog dåligt, möjligen som diffusor. Annars så hade det sett lite hemtrevligare ut jämfört med packmaterial. :)
Och så fanns det ett syfte till men det kan jag tyvärr inte berätta om då det var i mitt jobb.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2010-07-01 00:51

Marschorkestrar är ett ondskap. Har i något år klurat på hur man skall få till den dynamiken som finns i en sån trumma.

Känns inte som om jag kommit i närheten av en formulerad teori än, men verkningsgrad verkar vara en viktig komponent i det hela. Lätt, stor kon , kraftigt magnetsystem och någon slags hornlösning alltså. Svårt att få till de lägsta frekvenserna med auktoritet om lösningen skall gå att få plats med i ett hem dock.

Då kan man försöka på en kamrats linje. Köp en hög 36 Ohms Scan-speak tior paralellkoppla friskt och använd dem endast under fs.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-01 07:22

robsarve skrev:Svårt att få till de lägsta frekvenserna med auktoritet om lösningen skall gå att få plats med i ett hem dock.

Om en sån trumma får plats i ett hem så borde även högtalaren som återger ljudet från den också göra det. Det känns rimligt på något sätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-01 07:56

2-ch skrev:
robsarve skrev:Svårt att få till de lägsta frekvenserna med auktoritet om lösningen skall gå att få plats med i ett hem dock.

Om en sån trumma får plats i ett hem så borde även högtalaren som återger ljudet från den också göra det. Det känns rimligt på något sätt.

Ja, men det är inte säkert att den verkliga trumman uppfattas på samma sätt i rummet som den gör utomhus på säg 20 meters avstånd. Det vet man inte förrän man får in samma trumma i rummet och kan jämföra. Det handlar nog om di där reflexena som rummet bidrar med och som saknas utomhus (och tvärs om).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-01 08:08

petersteindl skrev:

Olika musikgenrer använder sig av olika musikinstrument som man kan kalla för dominanta eller som bärare av den specifika musiken och koncentrerar man sig på att återge det karakteristiska hos dessa instrument så låter de skivor bäst där denna typ av instrument är överrepresenterade. Än idag klarar ingen högtalare på marknaden att återge alla instrument på ett autentiskt övertygande sätt, anser jag. Jag har nog hört de flesta högtalare på marknaden och var och en är speciell på sitt sätt. Det finns de högtalare som klarar att återge en större mängd olika musikinstrument på ett autentiskt sätt än andra. Skall man dessutom återge en autentisk bild av inspelningslokalen där man vill återge den i skala 1:1 så blir problematiken genast etter värre. Då måste ens eget rum helt försvinna ut ur ljudbilden och speciellt logen får inte finnas kvar eftersom den ger samma tillskott på alla inspelningar och ger ett slags ”sameness” som inte finns med i inspelningarna och inte finns med i inspelningslokal eller i studio. Hur man kan trixa för att minska eller få bort sitt rum från ljudbilden har jag tänkt återkomma till. Jag har redan skrivit lite om detta. Det går i alla fall inte att dämpa bort sitt lyssningsrum för att inspelningslokalen skall träda fram, eftersom tidiga reflexer behövs vid återgivning. Detta ligger i själva hörselns funktion.

Då gäller det att veta hur hörseln fungerar och hur ljudvågor påverkar upplevelsen, samt hur högtalare och rum påverkar varandra. I denna tråd är det speciellt den fysiska påverkan på kroppen från ljudvågor d v s förtätningar och förtunningar av luftmolekyler och inte bara på trumhinnan, utan på andra delar på kroppen d v s det är andra sensorer som tar vid än bara håren i innerörat och det innebär att det är andra nervsystem som får retning och blir bärare av information. Denna helhet som tillsammans ger en subjektiv upplevelse i människans medvetande är kanske inte så enkel att förstå som man vid en första anblick kan tro. Vem vet, det kanske är en lättare uppgift att bygga en månraket som tar sig fram och åter mellan Jorden och Månen än att i sin helhet förstå vad som händer i den mänskliga hjärnan så att en upplevd återgivning av musik inte kan särskiljas från den upplevda autentiska live händelsen, åtminstone vad gäller ljudupplevelsen.

MvH
Peter

Där satt den. Klipp ut och klistra upp på väggen. (Ctrl www)

Du är inte enbart tekniker, du är ju naturvetare! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-01 09:47

Flint skrev:
2-ch skrev:

Ja, men det är inte säkert att den verkliga trumman uppfattas på samma sätt i rummet som den gör utomhus på säg 20 meters avstånd. Det vet man inte förrän man får in samma trumma i rummet och kan jämföra. Det handlar nog om di där reflexena som rummet bidrar med och som saknas utomhus (och tvärs om).

Det är förmodligen så att trumman uppfattas på ett helt annat sätt i hemmet. Vid ett tillfälle spelade en symfoniorkester i en hotellvestibul med lågt i tak. Det lät inte roligt. Antagligen blir det samma sak med den stora trumman i hemmet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-01 12:26

Kom just på ett par låtar som givit mig den där smockan, det var under min första Cervin period.

1. David Bowie, Don´t look down från skivan Tonight.
Precis i början på låten.
2. Chess - Nobodys side.
De första smällarna där.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-01 14:39

RogerGustavsson skrev:
Flint skrev:
2-ch skrev:

Det är förmodligen så att trumman uppfattas på ett helt annat sätt i hemmet. Vid ett tillfälle spelade en symfoniorkester i en hotellvestibul med lågt i tak. Det lät inte roligt. Antagligen blir det samma sak med den stora trumman i hemmet.

Hur det låter "hemma" beror förstås på hur den specifika delen av
hemmet är där det sker, och är det ett rum som är optimerat för
att återge musik (eller andra ljud) i, så bidrar det förhoppingsvis
inte signifikant med sådana "dåliga" karaktärer. Inget låter bra i
ett dåligt rum dock, så varför ens använda sådana?

I själva verket är det inte så kul att vara i akustiskt dåliga rum alls,
alltså inte ens när man inte tänker spela musik i dem. Tycker jag.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-07-02 23:48, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-01 14:47

Nu har jag gjort lite tester men analysen får vänta en stund.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-01 14:54

Här har det varit mulet i ungefär 5 timmar :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-01 14:56

Naqref
Ni är lyckliga ni där nere i sydstaterna som har blivit av med snön och kan flytta ut labbet i verkligheten. 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-01 14:58

Här (i Gävle) var det 30 grader i förrgår, och rätt medelvarmt även igår
och idag (trots en härlig åskskur mitt på da'n igår).

Frågan är om inte den svåraste av alla frågor, är att utreda vad var och
en menar när just de säger att det är tryck/tjong/hästspark... i ljudet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-01 16:40

Ok här kommer lite återkoppling i ämnet.

Högtalarna på bilden är de övre delarna som har redovisats i en tråd om 2.5-vägare[1]. Det var de enda jag hade tillgängliga vid tillfället. De är normala 2-vägare med delning något under 3kHz fashomogent och ca 4dB baffelkorrektion. Högtalarna sprider troligen för bra för den där russinskrynklande känslan man kan få i kinderna av bra brass-tut kunde inte frambringas. Så jag testade mer den känslan man kan få i bröstet. Högtalarna var inte perfekta till detta men de lyckades tillräckligt bra så att testet kunde fortsätta. Ett antal olika vinklar och avstånd användes men jag fick inte med allt i denna omgång men tillräckligt för att det skulle ok att gå att komma vidare till en nästa testomgång med lite bättre planering. Och helt utan resultat blev det inte. :)

1. Så länge man befann sig inom det område där högtalarna spred rimligt bra så spelade inte vinklingen av högtalarna någon större roll. Det var i o f s förväntat med tanke på att de bör sprida rätt hyffsat i det frekvensområde man kan förvänta sig påverkar effekten.

2. Nivån spelade roll.

3. När man lyssnade bakom högtalarna vid motsvarande avstånd som framåt så försvann en stor del av effekten. Det antyder att man måste ha en rimligt rak frekvensgång upp till mer än 400Hz. Se [2]. 800Hz är kanske ingen dålig gissning?

4. När fördröjningen blev ungefär 3ms mellan högtalarna så upphörde effekten helt. För vidare tester så skulle det vara intressant att veta vid vilka relativa nivåer som man kan tolerera för att få tillbaka effekten när man kommer så långt bort. Reflexer som kan ställa till det är framväggsreflexen och takreflexen.[3]

5. När man gjorde vågfronten mer konkav så ökade effekten.

[1] http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=19194

[2]
Bild
Bild som visar baffelfunktionen för högtalarna (svart kurva) samt hur baffelverkan blir bakåt (blå kurva). Rätt mycket energi försvinner i området 400-700Hz bakåt.

[3] http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 735#668735

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-01 17:15

Hur åstadkommer man #5?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-07-01 17:16

Harryup skrev:
celef skrev:

mvh/Harry

Åhh, jag tänkte bara att man kanske kunde ha luftorkad skinka som absorbent men det funkar nog dåligt, möjligen som diffusor. Annars så hade det sett lite hemtrevligare ut jämfört med packmaterial. :)
Och så fanns det ett syfte till men det kan jag tyvärr inte berätta om då det var i mitt jobb.

mvh/Harryup

jaha, hemliga harry
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-02 08:47

De ville väl veta vad som händer om man fläskar på. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-02 11:16

nolimitsoya skrev:Hur åstadkommer man #5?

Genom att behålla lyssningsavståndet och öka öppningsvinkeln till högtalarna.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-02 11:28

IngOehman skrev:

Tänkte precis det. Det kan till och med vara så att samma person menar olika saker med tryck vid olika tillfällen, eller alltså att man upplever flera olika fenomen som tryck.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-02 11:42

Magnuz skrev:
IngOehman skrev:

Tänkte precis det. Det kan till och med vara så att samma person menar olika saker med tryck vid olika tillfällen, eller alltså att man upplever flera olika fenomen som tryck.

Tror de flesta syftar på samma ska men söker olika sätt att uttrycka det.
Kommer ihåg när jag experimenterade med smällare i unga år och fick tag i militärens "kanonskott". Det var häftigt, man möttes av en ljudvåg med en enorm amplitud. Våra egna smällare var mer av karaktären dova, inte den hårda knallen, men med god volym. :) Det kallar jag hästspark.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-02 12:40

Magnuz skrev:
IngOehman skrev:Frågan är om inte den svåraste av alla frågor, är att utreda vad var och en menar när just de säger att det är tryck/tjong/hästspark... i ljudet.

Jag tror att vi menar olika saker. Men det går ju att närma sig känslan vi pratar om genom att definiera den mer. tex. som när golvet/soffan börjar vibrerar i takt med musiken.
En annan när man får ett slag mot bröstkorgen. Sedan har vi när ljudet hamnar i magtrakten som en spark. Kör man på för hårt med basmangel kan man märka att huvudet skakar så att man ser suddigt.
Den sista instansen innan jag kastar in handuken är den som får mig att bli lätt illamående. Men den har inte mycket med spark/dunk/tjoff att göra, det är mer som att ljudvågorna sätter balanssinnet på hårda prov.

Den jag avser i diskussionen är slaget mot bröstkorgen men även åt magtrakten.
Hur upplever ni era tjong/boom/pang?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-07-02 22:27

celef skrev:
Harryup skrev:
celef skrev:

mvh/Harry

mvh/Harryup

jaha, hemliga harry

Harry kan berätta, men då måste han döda dig sen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-02 22:29

Ingen ser Fantomens ansikte och överlever :x

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-02 22:54

patjoh skrev:
celef skrev:
Harryup skrev:
celef skrev:

mvh/Harry

mvh/Harryup

jaha, hemliga harry

Mmm, fast då skulle jag ifs kunna mäta på Celef också. :twisted:

mvh/Scary_up

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-02 23:43

Naqref skrev:

+1

+2. :)

Sen kan man ju fråga sig vad man menar med "live". Är det verkliga
akustiska musikinstrument eller är det PA-system?

Oavsett vilket så menar jag att det är vanligt live - t ex från ett
marscherande bleckblåsband, där både tuba och den på magen burna
bastrumman, ger definitivt en sorts fysisk förnimmelse som är mycket
mera ovanlig att höra från hifianläggningar.

Men vad beror det på?

Min erfarenhet är att "skulden" ligger i minst lika hög grad på inspel-
ningarna som på hifi-anläggningarna. För det mesta så fattas många
förutsättningar, och då är det ju inte så konstigt att man inte hör något
som motsvarar det man ibland hög live.

Några saker som kanske kan vara en ledtråd till varför det låter som
det gör live (men inte alltid hemma) är:

1. Utomhusmiljöer är extremt välartikulerade, eftersom de inte ställer
till ljudet med en massa rumsresonanser.

2. Peakljudtrycken från vissa akustiska instrument (i varje fall om man
är nära som lyssnare) är STORA, även när medelnivåerna är måttliga
(som man inte upplever att det är besvärande att lyssna till det live,
bara härligt). Klart större än vad många hifi-anläggningar mäktar med,
vilket har lett fram till:

3. Nästan alla inspelningar har tvingats igenom en kompressor.

Tittar man sedan vidare på PA-ljud och de upplevelser man kan få av
dessa, så finns det faktiskt en parallell till alla de tre ovanstående
punkterna.

1. Stora lokaler, saknar de förfulande diskreta resonanserna som
nästan alla smårum (av bostadsrumsstorlek och med alltför regel-
bunden form) har, om de inte åtgärdats med avseende på just detta.
Eller om man hellre vill - stora rum har en schröderfrekvens som ligger
under audioområdet, medan vardagsrum har en som ligger ovanför det
egentliga basområdet.

2. PA-system kan, trots stora lyssningsavstånd, ofta erbjuda avsevärt
mycket större maxljudtryck (vilket ger head-room för ett mera oanfrätt
dynamiskt hanterande av alla anslag) är de flesta hifi-anläggningar.

3. Även om det förekommer att man använder kompressor i PA-sam-
manhang, är det mycket ovanligt att man misshandlar signalerna lika
illa som man (mastringstekniker) gör på fonogrammen. Ofta är det
bara sång och bas som passerar kompressor i PA-världen, men det
varierar.

I övrigt kan jag nämna att vill man åstadkomma mycket "tryck" (så-
som folk definierade det när jag gjorde studierna, för några årtionden
sedan) så kan man med fördel överdriva registret runt 120 Hz, liksom
det runt 60 Hz, och frekvenser under 40 Hz kan skäras av nästan helt.
Båda de nämnda betoningarna bör vara tillräckligt bredbandiga för att
inte uppfattas resonanta.

Men då är det ju inte återgivning av de hästspakar som finns i verklig-
hetens akustiska värld som man talar om, utan att skapa ett tryck som
egentligen inte finns i den elektriska musiksignalen som spelas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-07-03 13:18

intressant, jag har lagt en tråd i musikstugan där folk kan fylla tips på sådan musik så kan jag lyssna på mina JBL när jag kommer hem.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-07-03 14:58

Harryup skrev:
patjoh skrev:
celef skrev:
Harryup skrev:
celef skrev:

mvh/Harry

mvh/Harryup

jaha, hemliga harry

Mmm, fast då skulle jag ifs kunna mäta på Celef också. :twisted:

mvh/Scary_up

det funkar nog inte, jag har inte lagt på mig så mycket späck ännu, men jag jobbar på saken, å jag tycker nog magen har börjat puta ut lite
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-03 16:51

Finns det några mätningar ifrån CW som skulle gå att tolka något ur.
Att inspelningar spelar roll är säkert helt klart men CW och i viss mån JBL har mer brösttryck än dom flesta andra fabrikat vid lägre nivå, i vart fall vid upplevd lägre nivå.
Dom flesta fabrikat lyckas ju i viss mån om man kan spela riktigt högt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-04 21:56

Lyssnade på (PA) live musik i 4 dagar på peace and love festivalen och upplevde en hyffsad tryck iu bröstet men bas var så bumlig och usel att jag hellre hade sluppit det helt.
Senast redigerad av subjektivisten 2010-07-04 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-04 22:00

subjektivisten skrev:Lyssnade på (PA) live musik i 4 dagar på peace and love festivalen och upplevde en hyffsad tryck iu bröstet men bas var så bumlig och usel att jag hellre hade sluppit det alls.

Magsmockan får man ofta med rörförstärkare i push-pull koppling.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 09:29

Kom på en affärsidé. En "Bellyshaker" typ flytväst med inbyggda subbasvibratorer som drivs av ett 2kW slutsteg och som spänns fast runt kroppen. Allt för att simulera "Hultsfred" med omnejd.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-07-05 09:35

Flint skrev:Kom på en affärsidé. En "Bellyshaker" typ flytväst som spänns fast runt kroppen med inbyggda subbasvibratorer som drivs av ett 2kW slutsteg. Allt för att simulera "Hultsfred" med omnejd.

Hoppas du har Patentet klart, innan du berättar för världen!?

Det där är ju en given storsäljare, även i hemmabioleden. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 09:40

nadifierad skrev:
Flint skrev:Kom på en affärsidé. En "Bellyshaker" typ flytväst som spänns fast runt kroppen med inbyggda subbasvibratorer som drivs av ett 2kW slutsteg. Allt för att simulera "Hultsfred" med omnejd.

Hoppas du har Patentet klart, innan du berättar för världen!?

Det där är ju en given storsäljare, även i hemmabioleden. :D

Finns redan. Kallas Buttkickers. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 09:45

KarlXII skrev:Finns redan. Kallas Buttkickers. :D

Jo men nu pratar vi revbensmassage och inte analklåda. En diversifiering. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 09:57

Flint skrev:
KarlXII skrev:Finns redan. Kallas Buttkickers. :D

Jo men nu pratar vi revbensmassage och inte analklåda.

Kan man inte koppla strömmen från förstärkaren direkt till elektroder på magen då? Då slipper man ju överföringsförluster. 8)

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-07-05 10:27

det där var ingen dum idé
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-05 22:35

Magsmockan ligger ju inte i basen i alla fall...

Hmmm jag har ett par 15" mellanregister hemma, hmmm :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-07-07 18:58

Finns det någon som kan bekräfta att dom har magsmockeljud hemma?

Schmutziger var här i måndags med M_persson79 (m.fl.). Nog tyckte iaf jag och herr smuts att den kan prestera lite knuff om man dra po litta.

Eller som herr smuts sa: Man blir glad av din anläggning.

Detta trots brus, rumsnoder och klappekon. :-P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-07 19:03

grattis :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-07-07 19:05

Haha, tack. Tänkte mest om man skulle mäta något på dom för att se om det finns något som kan tillföra analysen?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-07 22:16

Flint skrev:
2-ch skrev:

När och hur blir en sådan trumma rätt inspelad så den kan avlyssnas i en anläggning hemmavid?
Det borde inte vara några problem att spela upp det ljudet hemma om trumman micas på ett korrekt sätt :? :?:

Ja menar, trumman är ju inte kollosalt stor. Membranytan alltså, så den kan ju knappast flytta några enorma
mängder luft som en högtalaren inte kan!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-07 22:21

Fjonkalicious skrev:Haha, tack. Tänkte mest om man skulle mäta något på dom för att se om det finns något som kan tillföra analysen?

Jag har för tillfället total avsaknad av allt vad magsmocka heter.... inget steg att driva högtalarna med och mitt Emotiva XPA-2 kommer dröja så jag är musikläs (förutom hörlurar då..) säker 1 månad till :cry:
Bara att ha ljud känns just nu som en stor dygd...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-08 08:23

Fjonkalicious skrev:Finns det någon som kan bekräfta att dom har magsmockeljud hemma?

Schmutziger var här i måndags med M_persson79 (m.fl.). Nog tyckte iaf jag och herr smuts att den kan prestera lite knuff om man dra po litta.

Eller som herr smuts sa: Man blir glad av din anläggning.

Detta trots brus, rumsnoder och klappekon. :-P

Grattis!
Tyvärr ingen magsmocka hemma hos mig heller. Men jag har haft :)
Just rolig tror jag är en av förutsättningarna för en magsmockehögtalare. När jag tänker tillbaka på en rolig (läs spelglad) högtalare jag haft så var den allt annat än "korrekt". Sidorna formligen hävde sig in och ut i takt med musiken 8O . Men det var kul, nackdelen var att allt lät tämligen lika.

Är det så illa att tekniskt korrekt högtalare inte samtidigt kan vara rolig?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-07-08 11:23

DVD-ai skrev: inget steg att driva högtalarna med och mitt Emotiva XPA-2 kommer dröja så jag är musikläs (förutom hörlurar då..) säker 1 månad till :cry:
Bara att ha ljud känns just nu som en stor dygd...

Ibland är det bra att ha några stärkare på lager...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-08 11:33

Lust skrev:Ibland är det bra att ha några stärkare på lager...

Precis.
Vi kanske skulle skramla ihop en låneanläggning till DVD-ai så han slipper lida :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-08 11:58

2-ch skrev:Är det så illa att tekniskt korrekt högtalare inte samtidigt kan vara rolig?

Det beror på vad du menar med rolig! Egentligen är det väl musiken som ska förmedlas vidare till lyssnaren, inte att högtalaren ska "göra sitt" med musiken? I en del fall är det av större vikt med förmåga till hög ljudnivå, i andra är det tvärtom.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2010-07-08 12:13

Tycker att med min anläggning så har jag ett skönt tryck i kroppen med.

Och det roliga är att man kan tamef**n spela hur högt som helst utan att det låter "illa" , det blir bara ett grymt tryck samt dynamik :D

Annars så tror jag på om man bygger ett par tappade horn så har du nog all tryck du vill ha i bröstet..... :twisted:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-08 12:34

RogerGustavsson skrev:
2-ch skrev:Är det så illa att tekniskt korrekt högtalare inte samtidigt kan vara rolig?

Det beror på vad du menar med rolig! Egentligen är det väl musiken som ska förmedlas vidare till lyssnaren, inte att högtalaren ska "göra sitt" med musiken? I en del fall är det av större vikt med förmåga till hög ljudnivå, i andra är det tvärtom.

Förvisso, men här gäller ju diskussionen magsmockan och hur den uppstår. Så det jag avsåg med roligt är en högtalare som ger mig just den känslan. Något som lyser med sin frånvaro i de mer korrekta högtalarna som jag har hört.
Det du kallar "göra sitt till" är kanske precis vad min "roliga" högtalare gjorde, nämligen la till den tydligen rätt svårdefinierade magsmockan.
Men på bekostnad av att det mesta lät rätt lika.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-08 13:26

Man kanske skulle kunna göra en tråd där man får meddela sig sina erfarenheter?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-07-08 13:46

Naqref skrev:Man kanske skulle kunna göra en tråd där man får meddela sig sina erfarenheter?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38536

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-09 13:59

Nej.

Det är en myt, som (jag tror) har skapats av dem som tror att tekniskt
undermåliga högtalare är representanter för tekniskt korrekta högtalare.

Min uppfattning är, att det inte känns rimligt att kalla det "korrekt" att
exponera lyssnarna för maximala stereosystemfel och dålig integration
mellan högtalare och rum. Snarare skulle jag kalla det för motsatsen till
korrekt.

(En av motsatserna, det finns ju många sätt att göra fel på, liksom*.)

Att högtalare som, analyserade som vore de transmissionslänkar och då
uppvisar rak tonkurva, får epitetet "tekniskt korrekta", det kan jag i och
för sig kanske förstå, men det bottnar bara i missförstånd eller rättare
sagt förenklade bilder av högtalarnas uppdrag.

Fast å andra sidan kan man ju undra vad som menas med att högtalarna
är "roliga"? Jag vill nog inte att de skall vara det, men jag vill att musiken
de förmedlar, är det.

Om det var det som åsyftades så är det min uppfattning att inga högtalare
är roligare än just de som är mest tekniskt korrekta, roligare än så blir det
helt enkelt inte.

Men idén om vad som konstituerar tekniskt korrekt, måste vila på psyko-
akustisk grund.

Vh, iö

- - - - -

*Och skall man vara noga finns det nog några olika sätt att göra rätt på
också, omän betydligt färre.

Skälet, ett av dem, är förstås att det som finns på fono-grammen är en
tredimensionell händelse, och sådana kan avlyssnas från många olika
platser utan att någon av dem är fel för att de är sinsemellan annorlunda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-09 14:29

2-ch skrev:...det jag avsåg med roligt är en högtalare som ger mig just den känslan. Något som lyser med sin frånvaro i de mer korrekta högtalarna som jag har hört.

Fast hur vet du att de verkligen var korrekta?

Och om de var korrekta inom vissa ramar, så kanske de bara inte kunde
förmå tillräckliga nivåer?

Med det ovanstående ifrågasätter jag inte alls att det är precis som du
skriver. Jag tycker helt klart att det finns sätt att färga återgivningen på,
som ger den mera "tryck", men för diskussionen så är jag ändå nyfiken
på hur du dragit slutsatsen att de som inte förmått ge dig smockan, är för
korrekta.

När man har svaret på det är det lättare att lista ut om det som vi söker
är en bättre, eller en mera färgad, återgivning. Jag har inte något principiellt
emot någon av dem, så länge det gör att det blir som någon vill ha det! :)

2-ch skrev:Det du kallar "göra sitt till" är kanske precis vad min "roliga" högtalare gjorde, nämligen la till den tydligen rätt svårdefinierade magsmockan.
Men på bekostnad av att det mesta lät rätt lika.

Om det tillför sameness är det ju helt klart en färgning det handlar om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-09 15:42

IngOehman skrev:
Nej.
Det är en myt, som (jag tror) har skapats av dem som tror att tekniskt
undermåliga högtalare är representanter för tekniskt korrekta högtalare.

Det låter ju hoppingivande. Tänk om man kunde få båda sakerna i samma högtalare.

IngOehman skrev:
2-ch skrev:...det jag avsåg med roligt är en högtalare som ger mig just den känslan. Något som lyser med sin frånvaro i de mer korrekta högtalarna som jag har hört.

Fast hur vet du att de verkligen var korrekta?
Och om de var korrekta inom vissa ramar, så kanske de bara inte kunde förmå tillräckliga nivåer?

Jo, nivån har nog varit tillräcklig. Mitt minne av dom som jag kallar "roliga" var att redan vid rätt beskedliga nivåer så började det kännas i bröstet om än svagt. För att naturligtvis öka på i takt med att nivån höjdes. Det har jag inte hört många högtalare som gör i hemmiljö. Oavsett nivå.

IngOehman skrev:Med det ovanstående ifrågasätter jag inte alls att det är precis som du skriver. Jag tycker helt klart att det finns sätt att färga återgivningen på, som ger den mera "tryck", men för diskussionen så är jag ändå nyfiken på hur du dragit slutsatsen att de som inte förmått ge dig smockan, är för korrekta.

Inte för korrekta, så skrev jag inte.
I mina öron låter tex Amphion (den större stativaren), dina pIP, Mina egna NHT 3.3 rätt. Alltså vad jag kallar en tekniskt korrekt ljudbild. Alla underbara på sitt sätt, men ingen av dom ger knuff i bröstet.
Oj... nu åker jag väl ned i strumplästen :lol:

IngOehman skrev:Om det tillför sameness är det ju helt klart en färgning det handlar om.

Jag vill nog få till det att det hanlar om en färgning. Lyssningströttheten infann sig på ett rätt tidigt stadium, inget jag brydde mig om då. Det var ju kul! Jag menar att det finns andra värden i upplevelsen än att det låter bra (korrekt) helt enkelt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-10 10:26

Huruvida ljudbilden är tekniskt korrekt behöver ju inte korrelera med
att klangen och dynamiken är det. Därtill kommer rums- och möbler-
ingsaspekterna. Ja, allt som hela resten av anläggningen kan ställa till
med också.

När något fattas en återgivning kan det ju ha sin förklaring i vilken del
som helst av kedjan.

Så när jag undrade om grunden till misstanken att återgivningen var
för korrekt för att kunna vara kul på det sätt du åsyftade, menade jag
inte att du skulle exemplifiera högtalare, utan berätta vad som gör att
du känner att du kan veta att återgivningen var korrekt.

Så kanske är det trots allt inte en "för hög grad av korrekthet" som
ställt till det i de fall du nämner, utan att det verkligen är något felat
återgivningen?

Jag kan försäkra att det GÅR att få piP att ingå i anläggningar/uppställ-
ningar som inte alls låter bra. ;) I synnerhet kan rum och uppställning
ju ställa till det. Och rätt så små högtalare som inte kan spela så starkt,
är de ju också.

Min undran är fortfarande vad som föranleder bedömningen att det har
varit för korrekt för att vara kul, eftersom jag anar ett cirkelbevis - att;
"det måste vara för korrekt, eftersom det inte är kul, och alltså är det
inte är kul när det är korrekt". Men så får man ju inte resonera.

Oavsett de eventuella oklarheterna, tror jag dig när du gör bedömningen
att det handlar om just en subjektivt trevlig färgning som du uppfattar
gör det "roligare".

Fast egentligen är det ofrånkomligt/per definition, som så att detta ju är
något som är beroende av inspelningarna i samma grad, för en tekniskt
korrekt återgivning ÄR per definition förmågan att kunna återge ALLA
tänkbara ljud - alltså även roliga. :)

Men - finns de inte på inspelningarna så måste man förstås syntetisera
dem, t ex i högtalarna, om man vill höra dem. Kan det vara så att det
är inspelningarna som inte är tillräckligt roliga, utan att de får "hjälp",
men att de skulle kunna vara tillräckligt roliga om de gjorts annorlunda?

Vh, iö

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-07-10 18:00

Tänkte försöka bidra med mina $0.02.
Att säga för korrekt känns vilseledande men om man istället läser mellan raderna så kan jag förstå känslan bakom. (Tror jag)

Imho så kan man ibland stöta på högtalare som låter livlösa och tråkiga även om de har en god frekvenskurva.

P.s.s. kan man stöta på högtalare med en kurva som vittnar om olika former av färgningar som uppfattas levande och fyllda med musikalitet.

Personligen föredrar jag då den färgade högtalaren med liv och musikalitet framför en högtalare som mäter mer linjärt men samtidigt känns tråkig och livlös.

Orsaken bakom den tråkiga upplevelsen behöver inte vara direkt avhängig den rakare frekvenskurvan men visst börjar man ibland undra?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-07-10 19:41

Högtalare som skall fungera i vardagsrum skall inte mäta rakt i ekofritt
rum. Är det sådana mätningar du avser med "frekvenskurvan"?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-07-11 00:02

E skrev:Högtalare som skall fungera i vardagsrum skall inte mäta rakt i ekofritt

Mvh E*

då undrar jag hur högtalaren ska mäta i det ekofria rummet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-11 00:10

celef skrev:
E skrev:Högtalare som skall fungera i vardagsrum skall inte mäta rakt i ekofritt

Mvh E*

då undrar jag hur högtalaren ska mäta i det ekofria rummet

Svar, bra.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-07-11 01:34

Jag har inget svar och skulle själv vara nyfiken på hemligheterna bakom.
Det enda jag delgav var några personliga erfarenheter om att frekvenskurvans linearitet inte är den allena rådande sanningen om högtalarens välljud.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-07-11 10:48

Finns det någon högtalare som har bara en tonkurva?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-11 10:50

E skrev:Finns det någon högtalare som har bara en tonkurva?

Mvh E*

Vad menar du?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-11 14:39

Att tonkurvan varierar i olika utstrålningsriktningar, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-12 07:45

IngOehman skrev:Min undran är fortfarande vad som föranleder bedömningen att det har varit för korrekt för att vara kul, eftersom jag anar ett cirkelbevis - att; "det måste vara för korrekt, eftersom det inte är kul, och alltså är det inte är kul när det är korrekt". Men så får man ju inte resonera.

Får man väl visst det :wink: Jo, lite cirkelresonemang blev det. Att det sitter i högtalaren och inte i elektroniken känner jag mig hyggligt övertygad om. Lyckligtvis har jag kvar det mesta av elektroniken, men tyvärr inte högtalarna. Att sämre inspelningar även kan förstöra den här delen av njutingen är självklart, men även inspelningarna finns bevarade.
Något som jag däremot inte märkte mycket av var rummets inverkan 8O
För dom var roliga i alla rum jag hörde dom.

Men hur kan jag veta att andra högtalare har haft en återgivning som var korrekt. Det kan jag naturligtvis inte, jag har inte mätt upp något så att jag har verifierbara bevis för att det förhåller sig på det ena eller andra sättet. Jag har bara gått på min egen känsla/hörsel med en övervikt på känslosidan.

Finns det en högtalare som kan ge mig både kuslig närvarokänsla och den där oborstade men roliga bröst/magsparken så är jag intresserad av att lyssna på den.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-16 11:08

37 sekunder in i detta Alice i Underlandet-tema börjar en trumma slå.
Den känns högt upp i bröstet på mig, nästan i halsen. Detta på låg volym, kanske 70-75dB. 8O Jädra konstig känsla. Nån som känner samma sak?

http://open.spotify.com/track/7nJ3CC4rniIsW4u4JYgryL

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-16 12:29

DS skrev:
Flint skrev:
2-ch skrev:

När och hur blir en sådan trumma rätt inspelad så den kan avlyssnas i en anläggning hemmavid?
Det borde inte vara några problem att spela upp det ljudet hemma om trumman micas på ett korrekt sätt :? :?:

Ja menar, trumman är ju inte kollosalt stor. Membranytan alltså, så den kan ju knappast flytta några enorma
mängder luft som en högtalaren inte kan!?

Bump :oops:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-16 13:11

En dum fråga. Är det samma sak att ha ett stort element som rör sig lite jämfört med ett litet som rör sig mer?
Eller för den delen ett stort kontra flera mindre. Mätt i liter luft blir svaret ja. Men det är väl andra parametrar som är med och bråkar. Eller handlar det bara om matematik.

Den som vet får gärna kullkasta min uppfattning (men inte erfarenhet av) att det är stora element som kan ge den berömda magsparken. Däremot gör inte alla det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-16 13:15

2-ch skrev:En dum fråga. Är det samma sak att ha ett stort element som rör sig lite jämfört med ett litet som rör sig mer?
Eller för den delen ett stort kontra flera mindre. Mätt i liter luft blir svaret ja. Men det är väl andra parametrar som är med och bråkar. Eller handlar det bara om matematik.

Den som vet får gärna kullkasta min uppfattning (men inte erfarenhet av) att det är stora element som kan ge den berömda magsparken. Däremot gör inte alla det.

I det här fallet är det 2 x 6,5-tummare som gör det.
Men bara med Drömmen. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-16 13:19

KarlXII skrev:I det här fallet är det 2 x 6,5-tummare som gör det.

Nej, nej det är bara Thors hammare du hör :lol:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-16 13:37

KarlXII skrev:

4 x 6,5 var det väl :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-16 13:42

DS skrev:
KarlXII skrev:

4 x 6,5 var det väl :wink:

8O

Okejrå. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-16 15:28

Har du en dröm? :o

Det är visst färre som har det, än som gått på månen...

Hur som helst - jag känner samma sak här! Tror jag,
som ju inte varit varken hos dig och lyssnat eller inne i
ditt huvud och "känt" vad du känner. ;)

Men låt mig undra - om man följer länken till låten som
du körde, så finns det på samma spotify-lista även den
där 'The Little Thing (from Wanted)' (nummer sju på
listan)och där tycker jag att pulsens tryck hamnar ännu
lite högre - i huvudet (fortfarande spelad vid <70 dB på
lyssningsplats).

Vad tycker du?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-16 15:47

2-ch skrev:En dum fråga. Är det samma sak att ha ett stort element som rör sig lite jämfört med ett litet som rör sig mer?

Under sisådär hundra Hz är det samma sak så länge vi talar om element
mindre än 18". Så länge inte elementen har andra egenskaper (som kan
vara svagheter) än sin storlek vill säga.

Det har ingen fysikalisk betydelse om man har ett 4" stort membran (en
5,25-tummare?) som kan slå +/- 3,6 cm, eller ett 12" stort membran (en
15-tummare?) som kan slå +/- 4 mm, men man kan vara rätt säker på
att det är svårare att hitta det förstnämnda... ;)

Börjar elementet bli större än 15" så kan dock spridningsegenskaperna
så smått börja märkas även under 100 Hz, och samma sak, men i ännu
högre grad, gäller om man använder flera element som sitter en bit ifrån
varandra.

Med större användt frekvensområdet än 100 Hz märks dock membran-
storleken, och ännu större skillnader än mellan olika membranstorlekar får
man om man lämnar rundstrålningsprincipen. Då även under 100 Hz.

En annan sak som påverkar mer än själva membranstorleken är hur hög-
talaren (elementet speciellt) är placerad i rummet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-16 15:52

IngOehman skrev:Har du en dröm? :o

Det är visst färre som har det, än som gått på månen...

Hur som helst - jag känner samma sak här! Tror jag,
som ju inte varit varken hos dig och lyssnat eller inne i
ditt huvud och "känt" vad du känner. ;)

Men låt mig undra - om man följer länken till låten som
du körde, så finns det på samma spotify-lista även den
där 'The Little Thing (from Wanted)' (nummer sju på
listan)och där tycker jag att pulsens tryck hamnar ännu
lite högre - i huvudet (fortfarande spelad vid <70 dB på
lyssningsplats).

Vad tycker du?

Vh, iö

Nja, jag har tillfällig vårdnad om en Dröm bara. :)

Kan hålla med där, det märkliga är att det bara funkar på en viss volym. Drar jag på eller sänker så blir effekten mycket mindre. :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-16 19:11

Talar du om nummer sju på listan nu?

Att saker bara "triggar oss" inom ett förhållandevis snävt amplitud-
område är ingen ovanlighet alls när det gäller ljud som har sin max-
energi inom frekvensområdet 100 - 250 Hz*, där vår hörsel har en
massa underliga olinjära hyss för sig. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Ägnade nästan ett helt år på 80-talet åt att bara studera allt konstigt
som händer i det frekvensområdet. Men skall man vara noga så tittade
jag på dessa fenomen även långt innan jag startade Audio Purus ix
(hörsel-forskningsinstitutionen), nämligen redan i mitten av 70-talet,
delvis på grund av att jag blev inblandad i en diskussione med SR om
vilka delningsfrekvenser som är lämpliga för "subwoofrar". Fast på den
tiden sa man faktiskt basmoduler när man menade det som idag kallas
subwoofrar (alltså en ensam aktivt delad basdel som återger låga frek-
venser).

Användarvisningsbild
Husaberg

Inläggav Husaberg » 2010-07-16 19:37

Låt 7 trycker på bra men 11 känns mest i min stereo, låt 1 känns inte alls på någon volym hemma hos mej :(

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-07-20 15:18

Låt 7 och 11 känns i soffan vid straxt över samtalsnivå, även 1an men mindre.
Drar jag på lite så känns 7an i kroppen, men då tyvärr inte lika mycket på lyssningplatsen som bakom densamma :x

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-29 11:00

Igår så var det över en hel del folk för att lyssna på min anläggning. Så jag fick sitta i en stol, lite snett bakom soffan. Då upplevde jag en klar ökning av "brösttrycks-basen" när vi körde Rammstein - Los på hyffsad volym :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-29 16:17

När man är på klubb, vilket jag är ibland så slås man ofta av hur jävla skönt tryck det är i PA-anläggningar. Dom trycksätter verkligen dansgolvet så att det känns. Det hade varit gött att kunna kombinera denna känsla med välljud. Hur lyckas dom?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-29 17:07

Fjonkalicious skrev:När man är på klubb, vilket jag är ibland så slås man ofta av hur jävla skönt tryck det är i PA-anläggningar. Dom trycksätter verkligen dansgolvet så att det känns. Det hade varit gött att kunna kombinera denna känsla med välljud. Hur lyckas dom?

Stort rum och stor konarea fixar biffen, sedan är det sällan hifi man talar om på klubbar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-29 17:27

Vissa konserter är svåra att återge lika högt;

Deep Purple på Stadion nån gång på 80-talet, kunde inte höra motorn i bilen efteråt trots att jag haft öronproppar. Och då satt jag nästan högst upp på läktaren.

Mike Oldfield på grönan, också på 80-talet, stod väl en 50-60m från scen bakom massor med människor ändå _fladdrade_ byxbenen av lufttrycket från baskrevaderna. Carola-hårs-effekt har åtminstone inte jag fått från stereon.

Så visst behövs det en del om det skall bli "Full HiFI" åtminstone av rockkonserter utförda av de större banden som har råd med större ljudanläggningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-29 20:39

Räcker med vaktparaden, går inte att kopiera i en vanlig stereo. Knappast i en ovanlig heller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-05-29 21:13

Apropå magsmocka så stötte jag på denna spontana Samba orkester när jag var på möllan igår, maken till magsmocka från grovtarmen hela vägen upp till halsen har jag aldrig varit med om, blir rätt bra klipp på en sådan orkester när man står 1m bort 8)
http://www.youtube.com/watch?v=TqOS5cb_waA
Fast när jag såg dem hade det tillkommit en del som dansade framför med, hur härligt som helst!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-30 00:37

Harryup skrev:Räcker med vaktparaden, går inte att kopiera i en vanlig stereo. Knappast i en ovanlig heller.

mvh/Harryup

Men kanske i "lagom" . . .sterio . . .? :wink:

Edit:Fixat citat
Senast redigerad av Laila 2011-05-30 10:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 01:42

Jo, marschmusik är fint. Hästpukorna torde tona gott runt 60 - 80Hz. Stackars hästar. :(

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-30 02:17

Laila skrev:
Harryup skrev:Räcker med vaktparaden, går inte att kopiera i en vanlig stereo. Knappast i en ovanlig heller.

mvh/Harryup[/quote

Men kanske i "lagom" . . .sterio . . .? :wink:

Personligen tror jag att möjligen med de horn som Bosse Hansson byggde. Annars brukar det bara låta "mycket bra bashögtalare" om allt jag har hört.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-30 09:07

Hammarslaget i Mahlers hammarslagssymfoni känns i hela kroppen, om dom har en riktigt stor klubba och rejäl låda att slå på. Live alltså, utan elförstärkning.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-30 09:51

Har varit på många konserter - både akustiska och med elektrisk hjälp - där man får än fysisk förnimmelse utöver det man hör (alltså hörseln är ju också en fysisk förnimmelse men ni fattar!!).

Hemma kan jag spela så det knakar i huset.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-30 09:54

Det märkliga är att man oftast måste spela rätt starkt via högtalare innan kroppen vaknar, live krävs det inte mycket alls.
Det är bara att tappa lätt på en trumma så känns det lite i, pja, halsen eller bröstet.
Den fysiska feedbacken sitter som en smäck.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-30 09:58

KarlXII skrev:Det märkliga är att man oftast måste spela rätt starkt via högtalare innan kroppen vaknar, live krävs det inte mycket alls.
Det är bara att tappa lätt på en trumma så känns det lite i, pja, halsen eller bröstet.
Den fysiska feedbacken sitter som en smäck.

Intressant frågeställning. Hur starkt är "rätt starkt"? Jag upplever att min anläggning blir fysisk på ganska medelstarka nivåer.

Eller är det så att det ibland är starkare än man tror när det är live, och att vi hör fel från högtalarna som gör att de låter starkare än vi egentligen spelar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-30 10:01

Handlar om konarea för att få grepp om luften och att vrida upp volymkontrollen tillräckligt.
Men även att inspelningen är tillräckligt okomprimerad, för att få den explosiva livekänslan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-30 10:03

Ragnwald skrev:Handlar om konarea för att få grepp om luften och att vrida upp volymkontrollen tillräckligt.
Men även att inspelningen är tillräckligt okomprimerad, för att få den explosiva livekänslan.

I omvänd ordning... om inspelningen inte är bra nog spelar det ingen roll vad man gör.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-30 10:06

Det är ju helt sant att inspelningen måste vara tillräckligt bra men det är väl så självklart att det knappt behöver nämnas?

Jag letade faktiskt fram Cantate Domino och spelade igår. Det förnimmer man hela inspelningslokalen på ett fysiskt sätt, en mycket speciell känsla. Sambon undrade varför i hela fridens namn jag spelade julmusik på försommaren. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-05-30 10:10

Och avståndet till ljudkällan/PA:t. Två - tre meter från en basbotten i ett PA (jämför hemmasituation) ger inte samma smocka som vissa väl valda större avstånd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-30 10:35

jonasp skrev:Det är ju helt sant att inspelningen måste vara tillräckligt bra men det är väl så självklart att det knappt behöver nämnas?

Erfarenhet av livet i allmänhet och forum i synnerhet - i princip inget är så självklart att det inte behöver nämnas. (tyvärr men sant)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-30 16:38

Rammstein - Los med 102-108 dBC vid lyssningsplatsen ger en del bröstmassage. :P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-30 16:49

subjektivisten skrev:Rammstein - Los med 102-108 dBC vid lyssningsplatsen ger en del bröstmassage. :P

Istället för en livräddningsburk? :? 8O :o :D

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-22 15:22

Lyfter denna tråden igen. Jag var på konsert i helgen. Två band spelade och lokalen var inte gigantisk, men inte liten heller, den har många gångar och uppdelningar(utan väggar). Debaser i Malmö.

Två band spelade, som skulle kunna klassificeras som två hyffsat vanliga pop-band. Det som var mest intressant och härligast var just denna omtalade magsmocka. Trots viss onykterhet tog jag tillfället i akt och gå runt i lokalen och "känna" lite. Det var väldigt uppenbart att trycket var mest uppenbart rakt framifrån scenen och bandet. Jag försökte kolla vad det var för baslösning men det är inte så lätt att krypa mellan massa folk framme vid scenen. Dessutom var dom täckta med något grovt galler och dålig belysning var det också.

Skulle gissa att man har gömt någon hornlösning under scenen. Dom krämade på rätt bra, toppljudet var inte helt förskräckligt och jag gick därifrån utan pipande öron(bara det!).

Den upplevda effekten är att det fladdra i kläderna, både byxor och skjorta. Ett tydligt anslag från baskaggen planterar sig i kroppens övre framsida.

Några funderingar uppstår, dels hur funkar det med riktverkan på sådana här fenomen? Det var ju ganska uppenbart att det fanns en riktverkan i detta specifika fall.

Hur är det med kontaktkoppling med rummet? Med detta menar jag att att basdelarna (el.även topparna) inte är frikopplade från rummet. Jag har t.ex. mina högtalare ståendes rakt på golvet utan något mellan. Jag kan ju känna musiken i soffan och det behöver kanske inte allt vara en nackdel? Eller? Jag tänker mer i förstärkta PA-sammanhang så bidrar det till den upplevda känslan... (snälla, gör detta inte till en SD-kuddsdebatt).

Sista frågan är: Är det någon som har upplevt detta fenomen med slutna basar?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-22 19:01

Det är väl som sagt ofta stora hornsystem på rockkonserter som förser en med den här magsmockan. Nu orkar jag inte plöja igenom hela tråden så det kanske har nämnts tidigare men hur är det med magsmockan på oförstärkt musik som tex klassiska verk? Tycker inte jag upplevt någon "smocka" på konserthuset, inte ens när "Våroffer" framförts.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-02-23 06:52

Om man dammar till en virveltrumma tror jag man skulle kunna få till en magsmocka. Det är rätt mycket energi i ett sånt ljud om man träffar rätt på skinnet.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-23 14:28

Fjonkalicious skrev:Sista frågan är: Är det någon som har upplevt detta fenomen med slutna basar?

Visst, kör slutet och det handlar bara om konarea.
100% Digital

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-23 14:47

Tycker kanske att hur man upplever det beror till stor del på hur långt ifrån man befinner sig t.ex. ett trumset. I ett litet rum är det väldigt "påträngande" att lyssna på trummor. Det krävs lite större rum med lite mera takhöjd för att klinga skönt. Även musikstilen spelar in. En jazztrummis brukar inte köra dunka-dunka som många rocktrummisar gör. Klassik musik är också annorlunda, i regel sitter man långt ifrån instrument som genererar "smocka" och de instrumenten hanteras ofta på ett mera varierat sätt. Inspelningstekniskt finns det säkert en del som gör skillnad. Närmickat vare sig vid inspelning eller för PA ger ett annorlunda intryck, ofta för nära/överstort för att passa i ljudbilden.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-23 16:17

Jag har ännu inte hört attacken i t.ex en slagpuka av den typ som t.ex en marchorkester använder återges på ett realistiskt sätt. Lyssnar man på rock eller liknande är det i mitt tycke svårt att avgöra för att ljudteknikerna håller på med så mycket skumt. T.ex är Born in the Usa inspelad i en odämpad cementskrubb med 5 eller 6 överlagda spår som mixats samman.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-24 22:26

Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-24 22:47

i skrev:Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.

Samma här och dessutom lät det inte ens högt när jag hörde. I samma ögonblick dog också illusionen om att kunna återge det hemma på samma sätt. Alla hifianläggningar ihop med ett vardagsrum låter i vissa delar av musiken "för högt" om man skall känna magsmällarna naturligt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-25 12:08

Exakt. Men jag har sedan dess grunnat på vad det beror på.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-25 13:00

Hemma är ju avstånden till väggar och reflekterat "gammalt ljud" ganska kort medans ute så hör man ju musiken "bara" en gång. Finns ju reflexer mallan huskroppar men det är ju inte riktigt samma som hemma. Sen tror jag också det beror på att man spelar relativt för högt mot vanligt normalt akustiskt ljud hemma då membranytan för att flytta luft är lite större på orkestern än hemma.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-25 13:50

Harryup skrev:
i skrev:Apropå magsmocka. Jag har hört vaktparaden med trummor här i Sthlm på en gata mellan husväggar s a s. Den satte fart på inälvorna och det kändes som luften i lungorna stöttes ut.

Samma här och dessutom lät det inte ens högt när jag hörde. I samma ögonblick dog också illusionen om att kunna återge det hemma på samma sätt. Alla hifianläggningar ihop med ett vardagsrum låter i vissa delar av musiken "för högt" om man skall känna magsmällarna naturligt.

Mvh/Harryup

Nej, har man hört en vaktparad live så inser man att inte ens de bästa systemen kommer i närheten vad gäller dynamik och kraft.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-25 14:11

Skulle vara kul att få lyssna på inspelning av vaktparaden på MBL Extreme.
Maken till fjong i basen har jag sällan eller aldrig hört.

Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 14:13

Bröstsmockan är ju inte en enbart basföreteelse, en myt.
En virveltrumma med hårda kantslag kan ge samma känsla utan PA.
Ex. ni som har potenta anläggningar, lyssna på Drumboogie på Stampen med volymkontrollen ordentligt pådragen.
Dra nu inte ner volymen när det väl brakar lös. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-25 16:30

KarlXII skrev:Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Senast jag såg var det den ridande vaktparaden med pukor.
Pukorna går ju in men ryttaren kommer sitta dubbelvikt så det kommer nog inte bli samma kraft i slagen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-25 17:47

Harryup skrev:
KarlXII skrev:Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Senast jag såg var det den ridande vaktparaden med pukor.
Pukorna går ju in men ryttaren kommer sitta dubbelvikt så det kommer nog inte bli samma kraft i slagen.

mvh/Harryup

Inte här. 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-25 20:00

KarlXII skrev:
Jag tror nog att det är möjligt att reproducera trumman ifråga men det blir bedrövligt stort och dyrt. Undrar hur trumman låter i ett vardagsrum...?

Jo det är svårt men inte omöjligt :)

Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.

Och ja snackar helt akustiska grejer nu, ingen elförstärkning men trummisen spelar visp och rods.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-02-25 21:54

Jävlar vad det är kul när trummisar spelar kontrollerat men aggressivt på samma gång. Jag är väldigt svag för trummisar som vet hur man arbetar med cymbaler. Man bara vispar till dem lite lätt och får ett skimrande ljud som ringer hur länge som helst.

Dagens trend, eller rättare sagt trenden med jättestativ till trummorna är bara för helfestlig. Trummor från sextiotalet äger scenen helt när det kommer till utseende, tycker jag. Tunna cymbalstativ som nästan välter är bra träning för en överentusiastisk hårdrocktrummis som tror att trummor är till för att dödas..he he.

Okej..tillbaka till ämnet. Blev en liten utflykt.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-25 23:54

KarlXII skrev:Skulle vara kul att få lyssna på inspelning av vaktparaden på MBL Extreme.
Maken till fjong i basen har jag sällan eller aldrig hört?

Intressant, när jag lyssnade på de mbl-er som de har i butiken på Kungsholmen så var just basdelen en grym besvikelse då den inte var i närheten av att hänga med böjvågisarna.

Har en bekant som är inne på att köpa ett par uppsättningar magneplanar och använda som endast baselement. Det tycker jag låter som ett lockande koncept.

Jag är personligen inne på att mycket effekt, lätta och stora koner samt en hyfsat effektiv lådkonstruktion (qp/horn) är rätt väg att gå.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-26 11:45

bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.

Och ja snackar helt akustiska grejer nu, ingen elförstärkning men trummisen spelar visp och rods.

Men du har väl ditt rum källaren och lågt i tak? Trummor brukar låta för djävligt med låga tak.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-26 12:17

RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:Vi repar med hillbilly bandet i mitt inorum och jävlar vad bra det låter, jo det finns trummor också och dom låter oförskämt bra. Att spela i samma volym vid stereolyssning kräver högt uppdrag på volymen.

Men du har väl ditt rum källaren och lågt i tak? Trummor brukar låta för djävligt med låga tak.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Trummorna är placerade i den väldämpade högtalardelen och kontran också, övriga strängar och sång i den akustiskt friare "lyssningsdelen".. Det funkar fantastiskt bra tycker alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-27 09:30

bassman skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Trummorna är placerade i den väldämpade högtalardelen och kontran också, övriga strängar och sång i den akustiskt friare "lyssningsdelen".. Det funkar fantastiskt bra tycker alla.

Jo, jag tycker helt enkelt att för mig som lyssnare låter det inte vidare om trummor i rum med låga tak. Att det kan låta helt okej för dig som sitter bakom dem tror jag nog kan vara sant. Där hör man ju instrumentet direkt och inte som en blandning av instrument och rum. En som spelar fiol hör ju också sitt instrument helt annorlunda än den som lyssnar. Har en gång hört en symfoniorkester i en hotellfoajé med låg och dämpande tak, lät för djävligt! Trummor vill jag ska "andas" i ett lite större rum. Olika musik passar i olika lokaler. Vardagsrum bjuder sällan på optimala akustiska förhållanden. Hemma spelas det ofta fiol och saxofon men det låter inget vidare, för kort efterklang/för litet rum. Saxofonen låter bättre ute i köket, framförallt för den som spelar som där hör sig själv bättre.

Återgå till Generellt om hifi