Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:BBC-dippen visade sig inte vara en dipp där vi trodde, vill jag minnas.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... en#1052742
peetwa skrev:Snappat. Jag häller upp snacken och firar upp ölen för relingen under tiden. Det verkar nämligen som om jag lyssnat mig fram till just en sådan dip i mina filtermodifikationer av en slump idag, trots att jag förkastat dess historiska existens.
celef skrev:peetwa skrev:Snappat. Jag häller upp snacken och firar upp ölen för relingen under tiden. Det verkar nämligen som om jag lyssnat mig fram till just en sådan dip i mina filtermodifikationer av en slump idag, trots att jag förkastat dess historiska existens.
vilken dipp menar du, bbc eller toole?
peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:Snappat. Jag häller upp snacken och firar upp ölen för relingen under tiden. Det verkar nämligen som om jag lyssnat mig fram till just en sådan dip i mina filtermodifikationer av en slump idag, trots att jag förkastat dess historiska existens.
vilken dipp menar du, bbc eller toole?
Jag har ännu inte sett någon bbc-dip så någon sådan är det inte. Men nuläget har jag tagit ner energin on axis mellan 1000 och 2000 och misstänker att jag även måste na ner den kring 3000 Hz.
Det börjar alltså linkna den där erömda 1000-4000 Hz med ett par dB. Kallar du den för toole?
Det finns en som kallas för gundry dip också. Vad skall det vara?
Är det någon som känner att dom har tillräckligt med kunskap för att reda lite i begreppen?
peetwa skrev:Där emot så har jag upptäckt något annat intressant.
När man gör inspelningar med konsthuvud (dummy-head) och skall lyssna på dessa i hörlurar så krävs det att man eq:ar upp en peak på 8 dB mellan 1500 och 4500 för att det skall upplevas som att ljudet kommer framifrån. Detta kallas för "free field equaized headphones". Så det känns som om svaret finns i faggorna.
En annan lös observasion är att området 1000-4000 Hz avviker även iphon-kurvorna. Det kanske inte har med detta att göra men jag lämnar det som en minnesanteckning.
celef skrev:peetwa skrev:Där emot så har jag upptäckt något annat intressant.
När man gör inspelningar med konsthuvud (dummy-head) och skall lyssna på dessa i hörlurar så krävs det att man eq:ar upp en peak på 8 dB mellan 1500 och 4500 för att det skall upplevas som att ljudet kommer framifrån. Detta kallas för "free field equaized headphones". Så det känns som om svaret finns i faggorna.
En annan lös observasion är att området 1000-4000 Hz avviker även iphon-kurvorna. Det kanske inte har med detta att göra men jag lämnar det som en minnesanteckning.
uppmätning av en centerhögtalare med ett kemarhuvud ger en enorm peak strax över 2khz, en fantomprojicerad center med ett stereopar ger istället en dipp strax där under, vad drar du för slutsats av det?
Nja, dom andra tre kanske, men jag är ingen expert alls på detta.celef skrev:alltså, jag har ingen susning om detta, jag försöker ju lära mig av dig
förutom iö och steindl så är det väl naqref och paa som kan detta tror jag, jag tror samtliga är svårmutade i detta fall
peetwa skrev: Det finns en som kallas för gundry dip också. Vad skall det vara?
phon skrev:peetwa skrev: Det finns en som kallas för gundry dip också. Vad skall det vara?
Nej, jag vet inte något om någonting, men sonen Gundry blev väl rätt sur när man beskyllde pappan, som var på BBC, för att vilja ha en dipp, han som jobbade stenhårt på att inte ha någon dipp i högtalarna.
celef skrev:toole är väl chef på harman-gruppen och deras högtalare har heller inga tydliga kompenseringar, han om någon borde ju infört dessa om han fann det nödvändigt, tooles medicin tycks vara att undvika att lyssna på stereo i väldigt dämpade rum, reflexer är viktiga så det är viktigt att ha koll på högtalarens spridning
celef skrev:jo, det fortsatter som en kamfiltereffekt
dimitri skrev:Hej. Host...
Fattar ingenting men läser med intresse, kanske får ettöringen att trilla ner till slut. Den här dippen har det talats om i 40 år nu.
peetwa skrev:Då så. Jag kommer att kommer att prova att kompensera med eq fullt ut när tillfälle ges. Som om det hade varit hörlurar. Detta kommer ju givetvis vara att överkompensera men det är ju en utgångspunkt. Sen kan man ju skala ned effekten.
Problemet med detta är ju att man inte har något enhetligt material att förhålla sig till. Materialet är ju mastrat i stereo och många instrument mickas ju upp på ett sådant sätt att de låter bra i stereo redan i studion. Det är ju svårt att veta hur mycket av stereofelet som åtgärdats redan vid inspelningstillfället.
Nu kan de säkert finnas de som säger att det inte går att åtgärda med val av mikrofon och eq. Men det hindrar väll ingen från att göra detta med varierande resultat.
Det roliga är att det ibland förklaras med BBC-dipen och att dessa har nästan rakt emotsatt utseende.
Harryup skrev:Om en högtalare som har kompensationen kompletteras med en center och körs via en bioprocessor vad händer då?
Blir kompensationen kaka på kaka och vad skulle hända i negativ mening om man får en kompensation man inte behöver? Eller spelar det ingen roll?
mvh/Harryup
peetwa skrev:celef skrev:jo, det fortsatter som en kamfiltereffekt
Ja, just det. Kamfilter då tyder det på att det finns ett vist tidsberoende. Mina kurvor är ju så smoothade att det inte syns något sånt. Kan det vara så att Toole har summerat öronen på konsthuvet?Det är ju dock inte två mikrofonsignaler som summeras i huvudet.
Appropå det så kom jag på en grej jag tappat i resonemanget. Det är ju att det måste uppstå en vanlig interferens mellan högtalarena när de spelar upp de två ljuden som skall bli en fantomprojektion. Denna interferens är ju frekvensberoende så om man inte lyssnar på sinustoner utan istället en röst så blir det ju en fullständig kakofoni av samtidiga interferenser. Jag upplever inte det som störande men det spelar ju absolut en roll i sammanhanget. Ibland upplever jag att phantomprojektionen inte är så stabil som den som kommer från en center och det skulle man ju kunna tänka att det har med tidsskillnader och interferens.
Dock är det svårt att veta hur mycket som kommer ifrån att man faktiskt har en center att härleda ljudet till i fallet med en center. Phantomprojektioner är ju lite magi, så det kanske inte är konstigare än att synintrycken påverkar här också.
celef skrev:jo, baffelstegskorren är väl i storleksordningen 6db
IngOehman skrev:Och dippen är, till skillnad från vad jag sett har skrivits här i tråden ganska
så STOR. Det är inte en pyttedipp.
Erik_AA skrev:peetwa, har du tänkt på att du förändrar högtalarens energikurva när du kompenserar som du gör?
Det gör ju att efterklangsfältet, som ju inte behöver kompenseras eftersom det redan har mer eller mindre slumpmässig infallsvinkel till huvudet, får felaktig tonkurva. Det är väl av denna anledning som IÖ gör sina kompensationer i huvudsak med hjälp av baffelns form.
Detta givet att BBC-dippen ens är sund, vilket ju IÖ antytt att så inte är fallet.
peetwa skrev: Vad vill man uppnå med baffelutformningen enligt dig?
Erik_AA skrev:Roger, läs IÖs inlägg igen så står det där hur man kommit fram till den.
RogerJoensson skrev:Erik_AA skrev:Roger, läs IÖs inlägg igen så står det där hur man kommit fram till den.
Jo där står hur man tänkte, men inte vad man faktiskt gjorde (vad jag kan se).
Det jag vill veta är hur dippen faktiskt såg ut i färdigt skick. Vad man ansåg var den rätta korrektionen och vad detta faktiskt resulterade i för korrektioner.
Var det t ex en definierad standard?
osv.
peetwa skrev:@IÖ
Tackar för inlägget IÖ, jag har läst det två gånger med en paus i mellan för att inte missa eller missförstå något. Ibland läser jag lite slarvigt.
Anledningen till att jag är intresserad av problemet är för att jag tror att det begränsar mig i mitt högtalarbyggande. Jag hade under inledningen av mitt hifi liv två högtalare som jag tyckte lät bra. Det var rogers ls35a pch sonab oa12. Jag tyckte att alla andra högtalare var överdrivna i diskanten och hade okontrollerad rumsintegration. Jag tog detta med när jag började bygga egna högtalare. Lyssningen har alltid varit mitt starkaste verktyg efter som jag lyssnat mycket till oförstärkt akustisk musik. Under tiden här på faktiskt så har jag lärt mig metoder för att integrera basen i rummet och att baffelstegskorrigera samt att lätta på mellanregister diskant. Allt har skett med lyssning och relativa frekvensgångsmätningar som verktyg. I mina två sista projekt har jag gett allt och inte nöjt mig förens jag är helt nöjd vid långtids lyssning. Det har dock funnits en ljushet i klangen som trots att rösterna är neutrala. Jag har kopplat det till rummet och skall om allt faller väl ut flytta över mina senaste byggen till ett akustikfixat rum för att utvärdera om det är mitt rum som är boven i dramat. En kväll så läste jag en gammal tidning och hittade en artikel om mätningar på ett konsthuvud. Hur jag än vred och vände på det så kunde jag inte få fram att en bredbandig sänkning på ett till två dB skulle kunna få ihop det. Mätningarna hade dock reprofotograferats och bildbehandlats på ett sätt att de förändrats i storlek på ett sätt så att det inte gick att jämföra dom med varandra. I en tysk bok om inspelningsteknik så hittade jag bättre mätningar med gemensam skala och då gick det upp för mig att det fanns två fenomen Som går att utskilja. Huvudets baffelsteg en topp på 4-10 dB beroende på riktning och hur diffust ljudet är med en topp på 2500 Hz samt två bredbandiga höjningar mellan grovt (titta i bilderna så förstår ni) 400-1500 Hz och en mellan 500-12000 Hz dessa är riktnings beroende. Av detta drog jag slutsatsen att det finns minst två fenomen här. Jag testade dom var och en för sig och upplevde att ca 4 dB dämpning vid 2500 Hz kändes rätt (detta får du gärna kommentera efter som du sagt att dess storlek underskattats i denna tråden, det är ). Samt att det var av godo att göra bredbandiga sänkningar i dom andra två områdena. Det här var ett grovt test och jag har inte långtids utvärderat det, men jag kan inte säga att det känns som om det är helt rätt åtgärder än.
Hur skulle du föreslå att jag gick vidare?
Angående feltänket så tror jag inte att hela lösningen ligger on axis och att det faktiskt kan vara fel att kompensera för huvudets baffelsteg efter som det faktiskt finns där vid självadet lyssningen också.
RogerGustavsson skrev:Det finns alltså ingen information beträffande dippen på denna hemsida?
http://www.bbc.co.uk/rd/
Micke23 skrev:Brittiska högtalartillverkaren Harbeth skriver om BBC-dippen på sin hemsida:
--------------------------------------------------------------------------------
13.I've heard mention of 'the BBC dip' or 'the Gundry dip'. What does that mean?
There is much myth, folklore and misunderstanding about this subject.
The 'BBC dip' is (was) a shallow shelf-down in the acoustic output of some BBC-designed speaker system of the 1960s-1980s in the 1kHz to 4kHz region. The LS3/5a does not have this effect, neither in the 15 ohm nor 11 ohm, both of which are in fact slightly lifted in that region.
According to Harbeth's founder, who worked at the BBC during the time that this psychoacoustic effect was being explored, the primary benefit this little dip gave was in masking of defects in the early plastic cone drive units available in the 1960's. A spin-off benefit was that it appeared to move the sound stage backwards away from the studio manager who was sitting rather closer to the speakers in the cramped control room than he would ideally wish for. (See also Designer's Notebook Chapter 7). The depth of this depression was set by 'over-equalisation' in the crossover by about 3dB or so, which is an extreme amount for general home listening. We have never applied this selective dip but have taken care to carefully contour the response right across the frequency spectrum for a correctly balanced sound. Although as numbers, 1kHz and 4kHz sound almost adjacent in an audio spectrum of 20Hz to 20kHz, the way we perceive energy changes at 1kHz or 4kHz has a very different psychoacoustic effect: lifting the 1kHz region adds presence (this is used to good effect in the LS3/5a) to the sound, but the 4kHz region adds 'bite' - a cutting incisiveness which if over-done is very unpleasant and irritating.
You can explore this effect for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a mild cut in the approx. 1kHz to 4kHz region and a gradual return to flat either side of that.
http://www.harbeth.co.uk/faq/index.php#13
celef skrev:är det inte harbeths högtalare som mäter så märkligt, som om dom tycks profilera sina byggen
Nattlorden skrev:En bruttotanke som då infinner sig... om det då redan finns två sätt att få rätt på det, kan det tänkas finnas fler vägar till samma resultat?
Här är en rapport om LS3/5A från BBC research department: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdfIngOehman skrev:Jo en sak till.
Någon nämnde tidigare i tråden både LS3/5A och Carlsson OA-12, och om
jag förstod det rätt uppfattades dessa både som lite speciellt trevliga.
Jag kan tycka att detta inlägg var lite speciellt intressant, även om jag inte
vet helt vilka slutsatser jag skall dra från det. En försvårande faktor är att
jag ju vet att LS3/5A i många sammanhang påstås sakna BBC-dippen, men
jag har sett en tillvekares mycket utfärliga manual där BBC-dippen till och
med upptar ett helt kapitel, så jag vet att det funnits varianter där den har
fått vara med, och till och med har hållits som en viktig del av högtalaren.
peetwa skrev:Det är två skiljda fenomen, lästråden och återkom. Trådens syfte är att ge mig och andra hemmabyggare en fingervisning ett sätt detta kan tänkas gå till. Det är vad som eftersträvas.
LasseA skrev:Här är en rapport om LS3/5A från BBC research department: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdf
Jag kan inte se någon "BBC-dipp", frekvensregionen i fråga är snarast något framskjutet on-axis.
Nattlorden skrev:peetwa skrev:Det är två skiljda fenomen, lästråden och återkom. Trådens syfte är att ge mig och andra hemmabyggare en fingervisning ett sätt detta kan tänkas gå till. Det är vad som eftersträvas.
Det förstod jag innan du gjorde det (baserat på dina tidigare svar dvs).
Fingervisningen vi fick av Ingvar precis var väl ganska bra - bygg orthoakustiskt!
peetwa skrev:Respektera min önskning att lära mig. Om du känner att du är på en högre nivå kan du antagligen hjälpa eller åtminstone låta bli att stjälpa mig.
IngOehman skrev:Snabbsammanfattning: BÅDE ett gillande av vissa engelska högtalare, och
ett gillande av Stigs konstruktioner, kan vara indicier på att det behövs någon
form av stereosystemkompensationer - eftersom de båda, ehuru på TOTALT
olika sätt - gör saker som gör dem mindre drabbade.
Vh, iö
paa skrev:Jag har för mig att iö på genomgången på kth sa att vissa av korrektionerna är spridningsberoende, alltså inte bara en frekvenskorrektion som man kan göra med en eq. Han har väl antytt det här ovan också att det ska korrigeras olika i direktljudet mot ljud i andra vinklar.
IngOehman skrev:*Undrar om internet-generationen någonsin kommer att förstå vikten av att
läsa våde böcker och andra skrifter, från tiden FÖRE internet. Information
som i många fall aldrig kommer att hamna i den lilla lilla värld som internet
trots allt är.
Nattlorden skrev:En bruttotanke som då infinner sig... om det då redan finns två sätt att få rätt på det, kan det tänkas finnas fler vägar till samma resultat?
chrisss skrev:Intresant tråd Peetwa![]()
Jag är inne i slutfasen av filtret på mina högtalare och har lärt mig en del.
Paradoxalt nog så tycker jag att små, 0,5 dB korrigeringar i ett relativt
smalt område hörs tydlig men stora ingrepp hörs mindre än väntat.
Jag utgick från en nästan rak on-axis kurva och har gradvis lyssnat mig
fram till en ganska stor svacka mellan 1-5 kHz och nivå däröver som
är lite lägre än under 1 kHz.
En annan sak jag gjorde var att lyssna nära de olika elementen och
var förvånad hur starkt vissa röster hördes i diskanten.
När Komorok & Blixten var och lyssnade hade vi en 10uF kondensator
i serie med diskanten. Har efter det gradvis gått till 8,2=>6,80=>5,6
Fortfarande lite för mycket röster i diskanten.
Kommer att prova med 4,7 uF istället.
Släpper upp 3"-elementen högre så att totala kurvan är snarlik.
Delvis lite off-topic hoppas mina erfarenheter kan bidraga på nåt sätt.
chrisss skrev:Mätningen på lyssningsplats ser för platt ut.
En annan mätmetod som jag provat är att mäta med brus.
Spelar bruset från en test-CD och låter mätsystemet svepa.
Det ger en mätning som stämmer mycket väl med mina
simuleringar och smothade mätningar med sinus.
Mät gärna på olika avstånd tex. 0,5m 1 m 1,5 m 2m 2,5 m och jämför.
celef skrev:men nu skriver du väl mer om balansering än stereofelen, jag har inga bra svar men jag kan gissa, jag har svårt att tolka dina grafer och speciellt den sista är jättesvår, det ser fint ut uppåt med väl svagt neråt, jag gissar att basnivån måste upp för att balansera mot toppen, hurvida detta är rätt eller fel kan nog en närfältsmätning på basen visa, för att se hur väl högtalaren spelar kring delningen och upp krävs fler offaxismätningar och vid större vinklar, för mig ser det iallafall ut som att diskanten behöver omformas, nivån mellan 2-10khz tycker jag ligger fel, men jag kanske tolkar graferna fel
peetwa skrev:chrisss skrev:Mätningen på lyssningsplats ser för platt ut.
En annan mätmetod som jag provat är att mäta med brus.
Spelar bruset från en test-CD och låter mätsystemet svepa.
Det ger en mätning som stämmer mycket väl med mina
simuleringar och smothade mätningar med sinus.
Mät gärna på olika avstånd tex. 0,5m 1 m 1,5 m 2m 2,5 m och jämför.
Hur menar du för platt?
För platt för att vara sann?
För platt för att låta bra?
peetwa skrev:celef skrev:men nu skriver du väl mer om balansering än stereofelen, jag har inga bra svar men jag kan gissa, jag har svårt att tolka dina grafer och speciellt den sista är jättesvår, det ser fint ut uppåt med väl svagt neråt, jag gissar att basnivån måste upp för att balansera mot toppen, hurvida detta är rätt eller fel kan nog en närfältsmätning på basen visa, för att se hur väl högtalaren spelar kring delningen och upp krävs fler offaxismätningar och vid större vinklar, för mig ser det iallafall ut som att diskanten behöver omformas, nivån mellan 2-10khz tycker jag ligger fel, men jag kanske tolkar graferna fel
Har du förresten märkt att jag kanske får kött på benen snart för mitt gamla breda bafflar har en funktion resonemang snart?
celef skrev:det känns på något sett snett att införa tonkurveavvikelser i högtalaren, vad händer om ljudet på en skiva rattas med en högtalare som har denna avvikelse när skivan sedan spelas upp på en högtalare med samma avvikelse, ger det en dubbelavvikelse? jag tror mer att det är spridningsmönstret på högtalaren som ska utformas med stor omsorg än att införa omfattande systemdippar, jag tycker själv att det låter bättre ju bättre jag får till spridningen, jag hållar det fortfarande viktigare att högtalare uppvisar ett tolerant beteende än att det mäter perfekt vid någon enstaka punkt
petersteindl skrev:celef skrev:det känns på något sett snett att införa tonkurveavvikelser i högtalaren, vad händer om ljudet på en skiva rattas med en högtalare som har denna avvikelse när skivan sedan spelas upp på en högtalare med samma avvikelse, ger det en dubbelavvikelse? jag tror mer att det är spridningsmönstret på högtalaren som ska utformas med stor omsorg än att införa omfattande systemdippar, jag tycker själv att det låter bättre ju bättre jag får till spridningen, jag hållar det fortfarande viktigare att högtalare uppvisar ett tolerant beteende än att det mäter perfekt vid någon enstaka punkt
I princip +1Sedan gäller det bara att bestämma hur spridningen skall vara och hur man vill dimensionera rummets reflexmönster i lyssningsposition.
MvH
Peter
Micke23 skrev:As such, they concluded that the most pleasing speakers should be designed with a small dip of a few dB in the 3kHz to 5kHz range, and they created dozens of research and theory papers on how to mix music which was specifically weak in that region of audio to enhance the perceived quality of the recording.
People like Alan Parsons took full advantage of that research with his work for Pink Floyd and later his own band's recordings (you'll notice that nearly all of his recordings are weak in the 3kHz to 5kHz range).
RogerJoensson skrev:Micke23 skrev:As such, they concluded that the most pleasing speakers should be designed with a small dip of a few dB in the 3kHz to 5kHz range, and they created dozens of research and theory papers on how to mix music which was specifically weak in that region of audio to enhance the perceived quality of the recording.
People like Alan Parsons took full advantage of that research with his work for Pink Floyd and later his own band's recordings (you'll notice that nearly all of his recordings are weak in the 3kHz to 5kHz range).
Först en "försiktig" dip hos högtalaren (på några!!! få dB) mellan 3-5KHz, lite godtyckligt sådär, därefter ett exempel på en inspelning som dippats för åstadkomma samma sak hemma hos lyssnaren, som då förmodligen förmodas inte använda en efter forskningen redan dippad högtalare. Eller? -Hur tänkte man där egentligen?
Kanske mixades det även frekvent på högtalare försedda med någon form av BBC-dippar och då är det en förklaring till varför en del inspelningar låter så rått genom mera frekvensneutrala högtalare och varför det är så värdefullt att ha en Eq till hands när man avlyssnar dessa.
-Vilken soppa!
En tanke är om denna forskning inte lett till mer skada än nytta, vad gäller ljudkvaliten på utgåvorna. -Skruva lite här för att det nog blir lite så där, kontrollyssnat genom något som är... -ja, vad?
RogerJoensson skrev:Micke23 skrev:As such, they concluded that the most pleasing speakers should be designed with a small dip of a few dB in the 3kHz to 5kHz range, and they created dozens of research and theory papers on how to mix music which was specifically weak in that region of audio to enhance the perceived quality of the recording.
People like Alan Parsons took full advantage of that research with his work for Pink Floyd and later his own band's recordings (you'll notice that nearly all of his recordings are weak in the 3kHz to 5kHz range).
Först en "försiktig" dip hos högtalaren (på några!!! få dB) mellan 3-5KHz, lite godtyckligt sådär, därefter ett exempel på en inspelning som dippats för åstadkomma samma sak hemma hos lyssnaren, som då förmodligen förmodas inte använda en efter forskningen redan dippad högtalare. Eller? -Hur tänkte man där egentligen?
Kanske mixades det även frekvent på högtalare försedda med någon form av BBC-dippar och då är det en förklaring till varför en del inspelningar låter så rått genom mera frekvensneutrala högtalare och varför det är så värdefullt att ha en Eq till hands när man avlyssnar dessa.
-Vilken soppa!
En tanke är om denna forskning inte lett till mer skada än nytta, vad gäller ljudkvaliten på utgåvorna. -Skruva lite här för att det nog blir lite så där, kontrollyssnat genom något som är... -ja, vad?
petersteindl skrev:celef skrev:1. det känns på något sett snett att införa tonkurveavvikelser i högtalaren, vad händer om ljudet på en skiva rattas med en högtalare som har denna avvikelse när skivan sedan spelas upp på en högtalare med samma avvikelse, ger det en dubbelavvikelse?
2. jag tror mer att det är spridningsmönstret på högtalaren som ska utformas med stor omsorg än att införa omfattande systemdippar, jag tycker själv att det låter bättre ju bättre jag får till spridningen,
3. jag hållar det fortfarande viktigare att högtalare uppvisar ett tolerant beteende än att det mäter perfekt vid någon enstaka punkt
I princip +1![]()
4. Sedan gäller det bara att bestämma hur spridningen skall vara och hur man vill dimensionera rummets reflexmönster i lyssningsposition.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Om däremot studions lyssning inte kompenserar stereosystemfelen, så finns
det en klar risk för att teknikerna på subjektiva (ogenomtänkta) grunder,
vrider till ljudet för att låta bra i den stereosystemfelsdrabbade lyssningen.
Det vill säga ställer till INSPELNINGEN med något stereosystemfelskompen-
sationsliknande. Och det får man INTE göra!
Stereosystemfelskompensationen MÅSTE nämligen skapas i högtalren, av 2
skäl:
chrisss skrev:Så här mäter mitt projekt i 0/15/30/45/60 grader.
Mät med brus på 0,5 m och 0,33 oktav smoth.
Låter behagligt. Saknar inget trots relativt stor grop och låg diskantnivå.
petersteindl skrev:
Vertikalt eller horisontellt, eller båda delarna? Om du mäter 30/30 och 45/45, hur ser det ut då?
MvH
Peter
chrisss skrev:petersteindl skrev:
Vertikalt eller horisontellt, eller båda delarna? Om du mäter 30/30 och 45/45, hur ser det ut då?
MvH
Peter
Horisontellt.
Dubbelsnett 30/30 och 45/45 har jag inte mätit.
Nu lyssnar jag på musik :D
rotel2 skrev:Hej.
Nu kan jag vara helt och cyckla för detta är rätt komplicerat med stereosystemfel...
I mina stativare har jag ett litet "häng" mellan 2500-4000Hz på ca 2-2,5dB och "hänget" i spridning vertikalled blir där ännu större.
Är detta något som man kan kalla för stereosystemfelskomp?
Varför jag gjorde så, var för att jag helt enkelt upplevde ljudet lite "lungnare" (om man nu kan säga så??)
/Johan
EDIT: Här, längst ned på sidan kan man se hur den mäter:
http://www.minhembio.com/rotel2/267982/
KarlXII skrev:En behaglig ljudkaraktär kan väl inte på något sätt sägas vara något bot mot märkligheter i stereofonisk återgivning?
rotel2 skrev:Celef; det kommer snart också basfundament i samma stil..
Nja, inga stora svårigheter i spridningen om det var det du tänkte på.
Brukar ju alltid bli en liten svacka runt delningen i vertikalled.
Mätningen är på en högtalare, och ljudet kan jag givitvis inte klaga på...
/Johan
peetwa skrev:@chrisss
När du säger mäta med brus vad menar du då?
Din kurvor är fina och jag kan tänka mig att det låter bra. Du har med de två kompensationerna som jag hela tiden har haft för avsikt att åstakomma. Droppet på ett par dB vid 500 hz och en en bredbandig lättnad vid 2000 Hz. Detta kan jag uppnå med baffelutformning i kombination med filtret.
Jag har inte fått någon direkt feedback på om detta är rätt tänkt men jag tror att jag går vidare på det spåret ändå. Det var vad som kändes rätt med magkänslan och det brukar jag köra på.
celef skrev:peetwa skrev:@chrisss
När du säger mäta med brus vad menar du då?
Din kurvor är fina och jag kan tänka mig att det låter bra. Du har med de två kompensationerna som jag hela tiden har haft för avsikt att åstakomma. Droppet på ett par dB vid 500 hz och en en bredbandig lättnad vid 2000 Hz. Detta kan jag uppnå med baffelutformning i kombination med filtret.
Jag har inte fått någon direkt feedback på om detta är rätt tänkt men jag tror att jag går vidare på det spåret ändå. Det var vad som kändes rätt med magkänslan och det brukar jag köra på.
jag har tappat tråden men om man tar det från början, vad skulle det finnas för anledningar till att man vill införa dylika dippar i all världens högtalare?
chrisss skrev:...
Det Öhman sa var att jag måste mäta energiresponsen och han
tipsade om ett snabbt och enkelt sätt.
Låt högtalaren spela mot en kal/reflekterande vägg och mät i rummet.
...
Crumboo skrev:chrisss skrev:...
Det Öhman sa var att jag måste mäta energiresponsen och han
tipsade om ett snabbt och enkelt sätt.
Låt högtalaren spela mot en kal/reflekterande vägg och mät i rummet.
...
Men så bra, jag satt precis och funderade på hur man kan mäta energiresponsen... Mitt eget projekt (som har vissa likheter med ditt ang. elementkonfinguration) har stått still ett tag och jag har funderat mycket på hur tonkurvan ska se ut....ja energiresponsen är mycket viktig för hur man uppfattar ljudet... Nu ska jag ta och göra lite nya mätningar!
peetwa skrev:Crumboo skrev:chrisss skrev:...
Det Öhman sa var att jag måste mäta energiresponsen och han
tipsade om ett snabbt och enkelt sätt.
Låt högtalaren spela mot en kal/reflekterande vägg och mät i rummet.
...
Men så bra, jag satt precis och funderade på hur man kan mäta energiresponsen... Mitt eget projekt (som har vissa likheter med ditt ang. elementkonfinguration) har stått still ett tag och jag har funderat mycket på hur tonkurvan ska se ut....ja energiresponsen är mycket viktig för hur man uppfattar ljudet... Nu ska jag ta och göra lite nya mätningar!
Är uppställningen alltså en högtalare som är vänd mot väggen. Säg att hötalaren står 50 cm bort från väggen riktad mot den samma. Sedan mäter man 2 meter bort.
Är detta korrekt uppfattat?
celef skrev:peetwa skrev:@chrisss
När du säger mäta med brus vad menar du då?
Din kurvor är fina och jag kan tänka mig att det låter bra. Du har med de två kompensationerna som jag hela tiden har haft för avsikt att åstakomma. Droppet på ett par dB vid 500 hz och en en bredbandig lättnad vid 2000 Hz. Detta kan jag uppnå med baffelutformning i kombination med filtret.
Jag har inte fått någon direkt feedback på om detta är rätt tänkt men jag tror att jag går vidare på det spåret ändå. Det var vad som kändes rätt med magkänslan och det brukar jag köra på.
jag har tappat tråden men om man tar det från början, vad skulle det finnas för anledningar till att man vill införa dylika dippar i all världens högtalare?
peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:@chrisss
När du säger mäta med brus vad menar du då?
Din kurvor är fina och jag kan tänka mig att det låter bra. Du har med de två kompensationerna som jag hela tiden har haft för avsikt att åstakomma. Droppet på ett par dB vid 500 hz och en en bredbandig lättnad vid 2000 Hz. Detta kan jag uppnå med baffelutformning i kombination med filtret.
Jag har inte fått någon direkt feedback på om detta är rätt tänkt men jag tror att jag går vidare på det spåret ändå. Det var vad som kändes rätt med magkänslan och det brukar jag köra på.
jag har tappat tråden men om man tar det från början, vad skulle det finnas för anledningar till att man vill införa dylika dippar i all världens högtalare?
I mitt fall så är det att jag har upptäckt ett problem och söker en lösning på det. Jag är inte säker på att jag är inne på rätt spå eller ett spår överhuvud taget. Det skulle lika gärna kunna vara så att jag försöker komma åt ett dåligt rum med kompensationer på högtalaren.
Det är dock mycket lärorikt.
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:@chrisss
När du säger mäta med brus vad menar du då?
Din kurvor är fina och jag kan tänka mig att det låter bra. Du har med de två kompensationerna som jag hela tiden har haft för avsikt att åstakomma. Droppet på ett par dB vid 500 hz och en en bredbandig lättnad vid 2000 Hz. Detta kan jag uppnå med baffelutformning i kombination med filtret.
Jag har inte fått någon direkt feedback på om detta är rätt tänkt men jag tror att jag går vidare på det spåret ändå. Det var vad som kändes rätt med magkänslan och det brukar jag köra på.
jag har tappat tråden men om man tar det från början, vad skulle det finnas för anledningar till att man vill införa dylika dippar i all världens högtalare?
I mitt fall så är det att jag har upptäckt ett problem och söker en lösning på det. Jag är inte säker på att jag är inne på rätt spå eller ett spår överhuvud taget. Det skulle lika gärna kunna vara så att jag försöker komma åt ett dåligt rum med kompensationer på högtalaren.
Det är dock mycket lärorikt.
jag tror inte det är ett rumsproblem när dipparna du önskar ligger så pass högt i frekvens
för att återgå till bbc-dippen, kan vi säga något än om det är rätt eller fel att införa dippen i alla högtalare?
Harryup skrev:Borde den inte först vara ganska väldefinierad så att man kan undersöka vilka högtalare som har den och hur dom beter sig i ett antal olika rum?
Vad återstår av dippen i ett vanligt rum med olika former av akustik?
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster