Moderator: Redaktörer

Harryup skrev:Lowther TP1, nån Yle, Ale eller Goto hornanläggning, TAD2402 sen finns det säkert massor som skulle kunna vara lite extra kul att lyssna på.
mvh/Harryup
Naqref skrev:På rak arm:
Snell Model One samt Snell type A III
...
Larsen 12 vore oxå kul att lyssna på.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Lowther TP1, nån Yle, Ale eller Goto hornanläggning, TAD2402 sen finns det säkert massor som skulle kunna vara lite extra kul att lyssna på.
mvh/Harryup
Jag hade ju TP1. Hörde du aldrig dessa?
PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen och JBL-modellerna Paragon och Metregon vore roliga att få höra. Den senare syns här:
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen och JBL-modellerna Paragon och Metregon vore roliga att få höra.
Med vänlig hälsning
Pekka
En sån där har jag ägt i Ljudbutiken![]()
MvH
Peter
PekkaJohansson skrev:petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen och JBL-modellerna Paragon och Metregon vore roliga att få höra.
Med vänlig hälsning
Pekka
MvH
Peter
Kul! Den är ju oerhört vacker, men låter den lika burkigt som man kan misstänka?
Med vänlig hälsning
Pekka
perstromgren skrev:Det skulle vara kul att återigen lyssna på ett par Klipcshorn. Jag hade en kompis på Teknis som byggde ett par, men jag hörde dem aldrig någon annanstans än i hans studentrum! Men det var maffiigt även där...
JBL L100 är en bekantskap från 70-talet som vore kul att höra igen. Tror jag.
sprudel skrev:perstromgren skrev:Det skulle vara kul att återigen lyssna på ett par Klipcshorn. Jag hade en kompis på Teknis som byggde ett par, men jag hörde dem aldrig någon annanstans än i hans studentrum! Men det var maffiigt även där...
Klipcshorn lyssnade jag på i lördags laddade med undefär 4w!
Jag höll på att blåsa ur soffan i ett trumsolo. Snacka om dynamik.![]()
Men har man en verkningsgrad på 104-105 dB så räcker det med en hörlursförstärkare.
perstromgren skrev:Kan motsvarande effekt fås med moderna konstruktioner och motsvarande mängd högre effekt, säg 4kW?
Max_Headroom skrev:perstromgren skrev:Kan motsvarande effekt fås med moderna konstruktioner och motsvarande mängd högre effekt, säg 4kW?
Ja, men man får andra problem istället (det finns alltså en del problem förknippade med horn).
En bra lösning kan vara att blanda: Horn från kanske 500Hz och upp, och vanliga högtalare under det. Det finns även andra vägar att gå som fungerar väldigt bra.
perstromgren skrev:Det skulle vara kul att återigen lyssna på ett par Klipcshorn. Jag hade en kompis på Teknis som byggde ett par, men jag hörde dem aldrig någon annanstans än i hans studentrum! Men det var maffiigt även där...
petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen och JBL-modellerna Paragon och Metregon vore roliga att få höra. Den senare syns här:
Med vänlig hälsning
Pekka
MvH
Peter
sprudel skrev:Hade de varit bättre än andra konstruktioner på allt så borde ju de vara dominanta på högtalarsidan. Så jag drar också slutsatsen att de har nackdelar.
Vill du fortsätta resonemanget om problem med horn?
Svårt med 3D och fokus kanske?
Max_Headroom skrev:sprudel skrev:Hade de varit bättre än andra konstruktioner på allt så borde ju de vara dominanta på högtalarsidan. Så jag drar också slutsatsen att de har nackdelar.
Vill du fortsätta resonemanget om problem med horn?
Svårt med 3D och fokus kanske?
Kanske, men det får bli en egen tråd om det i så fall.
PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen
...
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen och JBL-modellerna Paragon och Metregon vore roliga att få höra. Den senare syns här:
Med vänlig hälsning
Pekka
Nefilim skrev:perstromgren skrev:Det skulle vara kul att återigen lyssna på ett par Klipcshorn. Jag hade en kompis på Teknis som byggde ett par, men jag hörde dem aldrig någon annanstans än i hans studentrum! Men det var maffiigt även där...
Klipschorn stavas det. Med enbart ett H..![]()
shifts skrev:matereo: Vill inte slå smolk i glädjebägaren, men de där stod för en av mina
största besvikelser i hifibutik vid lyssning. Jag säger inte att de är dåliga
överallt, men där och då var de inte så muntra.
Jag är nog mer intresserad att höra riktigt bra rum faktiskt.
subjektivisten skrev:Jag är nog mer intresserad att höra riktigt bra rum faktiskt.
diesel skrev:Jag skulle väldigt gärna vilja lyssna på mina planerade framtida DIY 4-vägshögtalare som ännu bara finns i tankevärlden.
Går det att ordna på nåt sätt
verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
Har för mig Tengil sa att han föredrog pip i sitt lyssningsrum än i28 + Y-4 i vardagsrummet. Säger väl en hel del.
subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
Har för mig Tengil sa att han föredrog pip i sitt lyssningsrum än i28 + Y-4 i vardagsrummet. Säger väl en hel del.
Britt-Gunnar skrev:subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
typ att lyssningsrummet var dyrare än anläggningen?
matereo skrev:subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
Gör det? Man kan väl föredra vad som helst? Även från en dag till en annan
Tengil skrev:matereo skrev:subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
För någon som inte hört hur bra det kan bli i ett akustikbehandlat rum så kan man nog föredra vad som helst från en dag till en annan.
MEN har man en gång fått chansen att lyssna i ett akustikreglerat rum så fäller man inte kommentarer som du just gjordesåvida man inte är ointresserad av musikåtergivning
![]()
Vh Christer
paa skrev:På tal om horn och 3D, så är det ju Gedlee Summa som den där raketforskaren kör på i sitt 3D-ljudprojekt, som jag skrev om i en annan tråd.
ptr skrev:Wilson Benesch Torus Infrasonic Generator, gärna en kvartett med deras egna delningsfilter/förstärkare..
/ptr[/b]
Ragnwald skrev:Steveo1234s IB-system.
Tengil skrev:matereo skrev:subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
För någon som inte hört hur bra det kan bli i ett akustikbehandlat rum så kan man nog föredra vad som helst från en dag till en annan.
MEN har man en gång fått chansen att lyssna i ett akustikreglerat rum så fäller man inte kommentarer som du just gjordesåvida man inte är ointresserad av musikåtergivning
![]()
Vh Christer
matereo skrev:Tengil skrev:matereo skrev:subjektivisten skrev:verdad skrev: Jag har hört högtalare som jag tycker låter mycket bra, men hur många snäpp bättre skulle man kunna få med bra rumsfix, det är en mycket intressant och relevant fundering.
![]()
Vh Christer
Ibland har iaf jag inte haft lust att lyssna i avlyssningsrummet där och då. Musik och återgivning är ju så mycket mer än både högtalare och rum. Varför kan man inte föredra en liten eller stor högtalare framför en annan utan att det är fel på rummet? Många kan iaf och är ändå både musik och ljudåtergivnings intresserade
eriken skrev:Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av många som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.
eriken skrev:Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av en del recensenter som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.
eriken skrev:Stereotypen: Det lät ju inte så imponerande att de lägger av vid 50W..
Ska jag läsa "De låter bra" som att de gör det mesta rätt och låter neutralt/bra men inget hårresande bra?
eriken skrev:Richard: Magnepan har jag lyssnat till en mycket kort stund med körmusik. De verkar vara fina högtalare men som med alla elektrostater/magnetostater så har de väll sin klara begränsning i djupbas och dynamik.
pingvinen skrev:megatrend
Stereotypen skrev:eriken skrev:Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av många som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.
Jo jag har lyssnat på dessa hemma hos en bekant som har ägt dem.
De låter bra men går ej att spela värst högt på. Tror att de stänger ner vid 50W inmatad effekt.
PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen
BB skrev:pingvinen skrev:megatrend
Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).
När det hela står klart kommer vi att bjuda in alla forummedlemmar på en demokväll med tillhörande fika.
Mvh//BB
BB skrev:Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).
När det hela står klart kommer vi att bjuda in alla forummedlemmar på en demokväll med tillhörande fika.
Mvh//BB
Almen skrev:BB skrev:Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).
Mvh//BB
Wow, spännande!
Även Bremen skulle vara kul att höra.
steveo1234s IB också...
subjektivisten skrev:Ino i64s i riktigt bra rum och avstånd.
eriken skrev:Richard: Magnepan har jag lyssnat till en mycket kort stund med körmusik. De verkar vara fina högtalare men som med alla elektrostater/magnetostater så har de väll sin klara begränsning i djupbas och dynamik.
Martin logans hybrider eller vad man ska kalla dem skulle vara intressanta att slänga ett öra till.
Panelguy skrev:Det är helt riktigt att de inte har den fysiska bas som en bra "låda" har då de inte flyttar luft på samma sätt. I gengäld har de (ofta) i mitt tycke en överlägsen ljudbild som får de flesta "lådor" att låta ihopkrympt och.... som just lådor. Många högtalare för +200K som jag inte skulle byta bort mina 3.6/R för och några "klara" begränsningar tycker jag inte de har.
RogerGustavsson skrev:eriken skrev:Richard: Magnepan har jag lyssnat till en mycket kort stund med körmusik. De verkar vara fina högtalare men som med alla elektrostater/magnetostater så har de väll sin klara begränsning i djupbas och dynamik.
Martin logans hybrider eller vad man ska kalla dem skulle vara intressanta att slänga ett öra till.Panelguy skrev:Det är helt riktigt att de inte har den fysiska bas som en bra "låda" har då de inte flyttar luft på samma sätt. I gengäld har de (ofta) i mitt tycke en överlägsen ljudbild som får de flesta "lådor" att låta ihopkrympt och.... som just lådor. Många högtalare för +200K som jag inte skulle byta bort mina 3.6/R för och några "klara" begränsningar tycker jag inte de har.
Magnepan har en del begränsningar, minskar dock på de större modellerna men basmanglare bör undvika dem. Tycker det kan vara si och så med lyssning för flera lyssanre i bredd. De låter ofta för stort på bekostnad av upplösning i ljudbilden. Imponerande till en början men lite sameness har jag aldrig kommit ifrån. Att vanliga "lådor" skulle låta ihopkrympt överlag kan jag inte hålla med om.
Var också intresserad av Martin Logan's hybrider till en början men blev rätt besviken. Tänkte mig att använda deras elektrostatmodul tillsammans med mina Tympani-basar. Efter flera lyssningar på ML förlorade jag intresset för en sådan hybrid. ML lät bara tråkigt på något sätt. Mitt i mellan högtalarna var man tvungen att sitta. Är det likadant på dagens modeller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster