Vilken högtalare är du mest nyfiken att få lyssna till?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

macke

Inläggav macke » 2010-11-04 23:44

Några högtalare har forumläsandet skapat nyfikenhet på:

Ino pi60, eller större.
Carlsson OA 51.3
Behringer Truth B2031P (med lite moddning verkar de vara prisvärda).

Inte helt omöjliga att förverkliga skulle jag tro :)
/Markus

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-16 18:20

Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av en del recensenter som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-16 18:24

eriken skrev:Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av många som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.

Jo jag har lyssnat på dessa hemma hos en bekant som har ägt dem.
De låter bra men går ej att spela värst högt på. Tror att de stänger ner vid 50W inmatad effekt.

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-16 18:31

Stereotypen: Det lät ju inte så imponerande att de lägger av vid 50W..

Ska jag läsa "De låter bra" som att de gör det mesta rätt och låter neutralt/bra men inget hårresande bra?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-16 20:16

eriken skrev:Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av en del recensenter som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.

Jag har hört dessa och blev inte så där jätteimponerad. Jag tycker de låter slöa och luddiga samt dynamikfattiga jämfört med tex. pi 60.

Eftersom de är elektrostater så strålar de ljudet bakåt och rummet påverkar alltså ljudet rätt kraftigt.

Magnepan 2.2 har jag hört och gillar betydligt mer. Baksidan av dessa högtalareprinciper som både strålar ljud bakåt och framåt är att alla inspelningar får en släng av "lika dant ljud".

Tycker jag.

Martin logans nya elektrostat-modell med två 8-tumsbasar aktivt drivna tycker jag låter fint.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-16 20:25

eriken skrev:Stereotypen: Det lät ju inte så imponerande att de lägger av vid 50W..

Ska jag läsa "De låter bra" som att de gör det mesta rätt och låter neutralt/bra men inget hårresande bra?

Jag uppfattade dem som homogena och klangligt neutrala men kanske saknade lite "bett". Det är dock inte helt säkert att det var högtalarens fel, det kan ha varit uppställningen som ej var optimal. Jag tycker att dipoler just kan låta lite tamt när något felar i uppställningen.
De är nog klart bra högtalare och för vissa säkert bland de bästa :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-16 20:28

Richard: Magnepan har jag lyssnat till en mycket kort stund med körmusik. De verkar vara fina högtalare men som med alla elektrostater/magnetostater så har de väll sin klara begränsning i djupbas och dynamik.

Martin logans hybrider eller vad man ska kalla dem skulle vara intressanta att slänga ett öra till.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-16 21:32

eriken skrev:Richard: Magnepan har jag lyssnat till en mycket kort stund med körmusik. De verkar vara fina högtalare men som med alla elektrostater/magnetostater så har de väll sin klara begränsning i djupbas och dynamik.

Det är helt riktigt att de inte har den fysiska bas som en bra "låda" har då de inte flyttar luft på samma sätt. I gengäld har de (ofta) i mitt tycke en överlägsen ljudbild som får de flesta "lådor" att låta ihopkrympt och.... som just lådor :) . Många högtalare för +200K som jag inte skulle byta bort mina 3.6/R för och några "klara" begränsningar tycker jag inte de har.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-12-17 00:30

Riktigt kul tråd! Min lista:

B&W Nautilus
OA 116 och 2212
Klipschorn
Fetaste ino
Wilson Watt/Puppy

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-17 00:38

Ino i64s i riktigt bra rum och avstånd.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-12-17 07:43

pingvinen skrev:megatrend

Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).

När det hela står klart kommer vi att bjuda in alla forummedlemmar på en demokväll med tillhörande fika.

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-17 09:48

Stereotypen skrev:
eriken skrev:Är det någon som lyssnat till Quads största elektrostatare 2905? Den verkar hållas av många som bästa högtalaren någonsin oavsett högtalartyp eller prisklass. Den skulle jag mer än gärna slänga ett öra till.

Jo jag har lyssnat på dessa hemma hos en bekant som har ägt dem.
De låter bra men går ej att spela värst högt på. Tror att de stänger ner vid 50W inmatad effekt.

Inte vid 50 W, möjligen vid 150 W. Inga högtalare för de som vill ha basmangling.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-12-17 10:05

Western Electric 15A
INO i56/i64es med rejält med basar.
Pass Rushmore
Snell AIII

PekkaJohansson skrev:Hiragas Miniaudiofilen

Åh, ett par såna byggde jag efter artikeln i Audio & Video (och Anders Edenholm bodde i Nässjö precis som jag) och spelade på med Kanedaförsteget och ett par rörmonoblock från Röda Kvarn i Trelleborg. Det var väldigt trevligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-17 10:34

BB skrev:
pingvinen skrev:megatrend

Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).

När det hela står klart kommer vi att bjuda in alla forummedlemmar på en demokväll med tillhörande fika.

Mvh//BB

Äntligen! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-17 10:39

BB skrev:Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).

Mvh//BB

Wow, spännande! :)

Även Bremen skulle vara kul att höra.

steveo1234s IB också...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-12-17 10:42

I den ordning dom är skrivna skulle jag vilja avlyssna dessa också:

Peters Ägg
piP med de nya basmodulerna
OA-16
OA-2212
OA-5-MMX
i64s eller i56 + z4 eller y8 i rätt rum.(David's system?)
Ino's tänkta trevägare
Eletrostater (aldrig hört)
Psykhögtalarna
Linjekälla
piX
iX
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-17 10:56

Almen skrev:
BB skrev:Vi håller just nu på med att färdigställa utställningsexemplaren av Megatrend (MkII). De kommer om allt går som planerat att kunna avlyssnas i vårt demorum i Uppsala i anslutning till mässan på Sheraton i Februari, 2011. (I värsta fall tar det ytterligare några veckor).

Mvh//BB

Wow, spännande! :)

Även Bremen skulle vara kul att höra.

steveo1234s IB också...

Så bisarrt att läsa om sin egen anläggning i en sån här tråd :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-17 11:24

subjektivisten skrev:Ino i64s i riktigt bra rum och avstånd.

+1, o så Peters Ägg förstås, samt även BB´s "storisar".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-17 11:43

Peters ägg vill jag lyssna på, och Wilson Sophia och Watt Puppy.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-17 12:34

dubbelpost
Senast redigerad av RogerGustavsson 2010-12-17 15:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-17 12:37

eriken skrev:Richard: Magnepan har jag lyssnat till en mycket kort stund med körmusik. De verkar vara fina högtalare men som med alla elektrostater/magnetostater så har de väll sin klara begränsning i djupbas och dynamik.

Martin logans hybrider eller vad man ska kalla dem skulle vara intressanta att slänga ett öra till.

Panelguy skrev:Det är helt riktigt att de inte har den fysiska bas som en bra "låda" har då de inte flyttar luft på samma sätt. I gengäld har de (ofta) i mitt tycke en överlägsen ljudbild som får de flesta "lådor" att låta ihopkrympt och.... som just lådor :) . Många högtalare för +200K som jag inte skulle byta bort mina 3.6/R för och några "klara" begränsningar tycker jag inte de har.

Magnepan har en del begränsningar, minskar dock på de större modellerna men basmanglare bör undvika dem. Tycker det kan vara si och så med lyssning för flera lyssanre i bredd. De låter ofta för stort på bekostnad av upplösning i ljudbilden. Imponerande till en början men lite sameness har jag aldrig kommit ifrån. Att vanliga "lådor" skulle låta ihopkrympt överlag kan jag inte hålla med om.

Var också intresserad av Martin Logan's hybrider till en början men blev rätt besviken. Tänkte mig att använda deras elektrostatmodul tillsammans med mina Tympani-basar. Efter flera lyssningar på ML förlorade jag intresset för en sådan hybrid. ML lät bara tråkigt på något sätt. Mitt i mellan högtalarna var man tvungen att sitta. Är det likadant på dagens modeller?

Jag skulle vilja lyssna på några stora elektrostater som Sound Lab, Beveridge och de tyska D.I.S. med högspänningsförstärkare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-17 12:39

OA5-MMX
Ola-68s nya
steveos IB kan jag också lista
"Äggen"
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-17 13:26

skulle vilja lyssna på alla högtalare som Stereophile och soundstage har testat. I stort sett alla högtalare som florerar på forumet också förstås.

Jag tycker det är intressant att provlyssna i största allmänhet, men gör det alldeles för sällan numera...
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-17 14:17

RogerGustavsson skrev:

Panelguy skrev:Det är helt riktigt att de inte har den fysiska bas som en bra "låda" har då de inte flyttar luft på samma sätt. I gengäld har de (ofta) i mitt tycke en överlägsen ljudbild som får de flesta "lådor" att låta ihopkrympt och.... som just lådor :) . Många högtalare för +200K som jag inte skulle byta bort mina 3.6/R för och några "klara" begränsningar tycker jag inte de har.

Magnepan har en del begränsningar, minskar dock på de större modellerna men basmanglare bör undvika dem. Tycker det kan vara si och så med lyssning för flera lyssanre i bredd. De låter ofta för stort på bekostnad av upplösning i ljudbilden. Imponerande till en början men lite sameness har jag aldrig kommit ifrån. Att vanliga "lådor" skulle låta ihopkrympt överlag kan jag inte hålla med om.

Var också intresserad av Martin Logan's hybrider till en början men blev rätt besviken. Tänkte mig att använda deras elektrostatmodul tillsammans med mina Tympani-basar. Efter flera lyssningar på ML förlorade jag intresset för en sådan hybrid. ML lät bara tråkigt på något sätt. Mitt i mellan högtalarna var man tvungen att sitta. Är det likadant på dagens modeller?

Nja, jag kanske skulle ha lagt till i liknande prisklass då jag inte tycker Maxx och Alexandria låter ihopkrympt :D. Jag håller inte med om det du skriver om upplösning och sameness, däremot bör nog helt riktigt basmanglare undvika dom då inte ens 20.1 har den typen av bas.
Jag har haft olika Loganhybrider och det jag inte gillade var integreringen mellan panel och bas. Detta skall dock vara bättre på de senare modellerna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2010-12-17 15:34

Guru qm10
Totem Hawk
PMC Gb1i
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-17 16:08

Oj det är många det, stora Inosar, BB's stora system, SF stora system, stora Magico, stora MBL.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-12-17 23:30

*transmission m3.
*qln artech 1600 (önskan uppfylls dock under morgondagen)
*ett större ino system.
*mark&daniel apollo.

.......give it to me :roll:

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-18 01:39

Jag skulle helt klart vilja lyssna på världens "bästa" högtalare för just mina öron. Efter en sådan lyssning skulle jag ju ha en sann fast referens att kunna jämföra emot och veta vad mina sinnen önskar.
Fram tills dess får jag lyssna vidare och hoppas att det sker.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi