skall kunna lämna minst 300w i 4ohm.
ÅTTA kanaler dvs
ja jag sa ÅTTA (8) !!
nu kommer morello...
morello goes =
ni andra =
A* =
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Varför vill man ha ett slutsteg med 8 kanaler?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Varför vill man ha ett slutsteg med 8 kanaler?
/ B
Undrar jag också. Räcker väl med två?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Varför vill man ha ett slutsteg med 8 kanaler?
/ B
Inte om man ska driva 16 stycken JBL SUB1500!
nl1970 skrev:Alexi dubbelpostade
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Varför vill man ha ett slutsteg med 8 kanaler?
/ B
Inte om man ska driva 16 stycken JBL SUB1500!
Varför ska man driva JBL-*whatever* överhuvudtaget?
/ B
dawen skrev:NNord skrev:En alternativ idé vore ett 4-kanalssteg som klarar 2ohm utan några som helst problem.
Varför inte ett tvåkanalssteg som klarar 1ohm utan några som helst problem?
besan skrev:Svante...
Vilket steg lämnar 4x600w ??
NNord skrev:Ja men jag vill inte ha en massa steg.
Bättre med EN låda som klarar 4 eller 8 kanaler
och kan arbeta ner till 2ohm och lämna mycket kräm.
NNord skrev:nån har sagt![]()
att det blir knas med impedans..
och sånt..
NNord skrev:menar du det, så jag kan uppta alla mina drömmar om att
serie/paralell -koppla 8st element till en enda slutstegskanal då?
Flint skrev:NNord
Vilken impedans har elementen? Har alla samma impedans?

Svante skrev:Flint: visst nog skulle väl ett 2x20W rörsteg räcka för att driva staplarna, kopplade som 8 ohm?![]()
NNord skrev:återge åska, och en 130db i basen kanske
hehehe
NNord skrev:åja, det finns ju faktiskt kommerciella system som har 10st 15" i slutna lådor... infra10 från InoAudio till exempel !
NNord skrev:jag förstår inte all skeptis till detta.
titta, det finns ju massor med system som har massor med
element i slutna lådor.
bara för det är mycket betyder inte att jag ska spela riktigt starkt.
låg dist och bibehållen kapacitet långt ner i frekvens är nyckelorden.
NNord skrev:FS ligger på 20
Svante skrev:Varje fördubbling av antalet element ger 3 dB extra verkningsgrad. Så om känsligheten är 90 dB för ett 4 ohms element så ger det nominellt 90 dB på en meters avstånd i ekofritt rum, om vi matar det med 2 watt. Känsligheten ökar pga det ökade antalet element. 16 element är 4 fördubblingar, dvs +12 dB. Om effekttåligheten är 256 watt, så är det 7 fördubblingar från 2W, dvs 7*3=+21 dB. Nu tålde ju systemet dessutom 16 ggr mer effekt, vilet ger ytterligare +12 dB. Netto kan alltså systemet spela med 90+12+21+12=135dB på 1 meters avstånd i ekofritt rum. Vad det blir hemma hos NNord vågar jag inte tänka på.
Detta under förutsättning att man lyckas montera elementen nära varandra akustiskt sett.
Vet ni fö om att de lägger ner hörselkliniker på löpande band?
Edit: en rörförstärkare på 2x16 watt skulle ge 90+12+8=110 dB i ekofritt rum på 1 meters avstånd.
Flint skrev:Bra förklarat. 110dB i ekofritt rum. Vad motsvarar det i ett vanligt bostadsrum. Borde bli högre eftersom det tillkommer reflexer/stående vågor.
Flint skrev:Partikelhastighet.
Vad är det för partiklar som har hastighet?
Flint skrev:Definitionen för/på kinetisk energi?
Flint skrev:Definitionen för/på potentiell energi?
Flint skrev:Partikelhastighet.
Vad är det för partiklar som har hastighet?
Flint skrev:Definitionen för/på kinetisk energi?
Flint skrev:Definitionen för/på potentiell energi?
Flint skrev:Vad kan man anse av ovannämnda energier orsaka påverkan i mina hörselorgan som därefter och därav orsaka stor musikalisk upplevelse.
Svante skrev:Flint skrev:Vad kan man anse av ovannämnda energier orsaka påverkan i mina hörselorgan som därefter och därav orsaka stor musikalisk upplevelse.
Fenomenet är av generell karaktär och vågorna kunna öfverföra vilken information som helst. Vi ha här endast behandlat mediet vari informationen öfverförs, intet har sagts om informationens art.
Hörselorganet påverkas för öfrigt icke direkt av energierna, utan snarare af det momentana lufttrycket intill nämnda organs yttre membran (hvilket ofta kallas trumhinna). Visserligen är detta tryck ett resultat af öfverförd energi, men det är alltså i hufvudsak molekylernas spatiala packningstäthet som afgör rörelsen hos trumhinnan.
Belefvade hälsningar
S. Nobb
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster