8-kanals slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 15:19

Svante skrev:Flint: visst nog skulle väl ett 2x20W rörsteg räcka för att driva staplarna, kopplade som 8 ohm? :wink: :lol:

Jäpp, med den explosiva dynamik en genuin rörkoppling presterar kan man få renarna runt Kiruna att fladdra i takt med hippphoppen när man spelar i The South of Skåne. I mälardalen där vi finns är risken för hörselskador överhängande. Frågan är hur man löser det med STIM eftersom man spelar för så många människor samtidigt. Kanske kan man få grupprabatt över säg 4miljoner lyssnare.
Skulle tro att det räcker med mina 6W SE med, FAKTIST.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-11 15:27

NNord ska ha anläggningen i en gymnastiksal eller :wink: .
Om du ska få balans i ditt system hur många mellanregister och diskanter har du då?. Känns som overkill på hög nivå med alla dessa basar (i normala rum).
Spelar det verkligen homogent utan att något register sticker ut?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 15:37

:cry:

RÖR, är ni helt från vettet.. det kommer aldrig nåra RÖR in i mitt hus !

edit
helrör är välkommna, singemalt dvs !
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-11 15:43

NNord skrev::cry:

RÖR, är ni helt från vettet.. det kommer aldrig nåra RÖR in i mitt hus !

edit
helrör är välkommna, singemalt dvs !

Presis, det enda rör som ska va i anläggningen är i högtalarna !!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 15:56

nej men seriöst, effektbehovet.. vad kan det vara
NN

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 16:00

NNord
Vad uppger JBL för känslighet på elementen styckevis?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 16:03

låt säga 90db
:D

vill ju ha en massiv uppbackning..
vore ju inte fel att kräma 105db vid 5hz :lol:

dynamik måste finnas...
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-11 16:07

NNord skrev:nej men seriöst, effektbehovet.. vad kan det vara

Vad är målet ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 16:07

Det finns säkert någon tumregel för hur mycket känsligheten ökar. Ska se om man kan simulera fram det. Om du har alla T/S-parametrarna så kan du ju lägga ut dom i ett inlägg.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 16:07

återge åska, och en 130db i basen kanske

hehehe

8O
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-11 16:23

NNord skrev:återge åska, och en 130db i basen kanske

hehehe

8O

Ok ok, men vad är du orolig för ? köp det största slutsteg du kan komma över så har du lite headroom åxå.
Jag tror säkert att du kan köra dubbelt så hög effekt i alla dom basarna än vad fabrikanten spec:ar korta stunder.
16 15" du får väl 3 db extra för var och en vid samma effektuttag på respektive.
16*3 = massa extra dB, plus gain i hörnen å taket å allt det andra, borde bli en massa operationer i öronen om du inte får hjärtflimmer å dör.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 16:25

åja, det finns ju faktiskt kommerciella system som har 10st 15" i slutna lådor... infra10 från InoAudio till exempel !
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-11 16:33

NNord skrev:åja, det finns ju faktiskt kommerciella system som har 10st 15" i slutna lådor... infra10 från InoAudio till exempel !

Det är klart att det finns riktigt stora arrayer av högtalare men då måste jag fråga, hur stort är rummet du ska spela i ?
Man får ju se på saken från det perspektivet åxå, allt mäts ju med en meter distans och i bästa fall även off-axis (ett ord till du kan låna) :).
Ska du sitta frammför tornet å dunka hiph0p hela dagarna så behöver du med stor sannolikhet inte gå till massör så ofta, det sköts på hemmaplan om man säger så....

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 16:42

jag förstår inte all skeptis till detta.
titta, det finns ju massor med system som har massor med
element i slutna lådor.

bara för det är mycket betyder inte att jag ska spela riktigt starkt.

låg dist och bibehållen kapacitet långt ner i frekvens är nyckelorden.
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-11 17:02

NNord skrev:jag förstår inte all skeptis till detta.
titta, det finns ju massor med system som har massor med
element i slutna lådor.

bara för det är mycket betyder inte att jag ska spela riktigt starkt.

låg dist och bibehållen kapacitet långt ner i frekvens är nyckelorden.

Absolut, jag är inte alls skeptisk egentligen, ursäkta om jag låter spydig, tycker själv om högt ljudtryck då och då.
Men se till att ha effekt i reserv så du klarar topparna utan att disten kommer från slutstegen så får du väl svälja den dist som elementen ger i allafall.
Med stängda lådor så kommer ju rolloff att göra det svårt att nå nåra ljudtryck ner till 5 Hz om man inte laddar i nå alldeles fördj.. Vilket du nu ju ändå är på väg att göra.
Ska du köra EQ på grejerna ? för att räta upp kurvan menar jag.
Hur långt ner orkar elementen egentligen.
Du kanske ska se lite på vilka ljudtryck du kan uppnå vid en viss frekvens genom att se på hur mycket kubicmeter luft per sekundkvadrat du har vid xmax på arrayen. I stället för att gå på watt i slutstegen.
Har för mig att basarna kommer att nå xmax vid betydligt lägre effekter än den specifierade vid låga frekvenser. Det är kanske inte så stort behov av 1000 tals watt ?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 17:07

nej men jag komemr få en grym känslighet, ända ner till 0hz,
TacT fixar kurvan rakt.

Room gain komemr ge skjuts ända ner. Och drar jag ner alla
frekvenser över 20hz så kommer jag nog ha en hel del kräm
under 20hz också..

En sluten låda spelar ju ända ner...

FS ligger på 20
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-11 17:35

NNord skrev:FS ligger på 20

Ok och var hamnar den i den slutna lådan ?

På (Liqwitz lab) nån stans finns ett excelark som visar vad som krävs i luftvolym per sekundkvadrat för ett visst ljudtryck vid given frekvens.
Du kan ju se vad du klarar med de grejer du har.
Area, distfri slaglängd och antal element.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 17:51

Varje fördubbling av antalet element ger 3 dB extra verkningsgrad. Så om känsligheten är 90 dB för ett 4 ohms element så ger det nominellt 90 dB på en meters avstånd i ekofritt rum, om vi matar det med 2 watt. Känsligheten ökar pga det ökade antalet element. 16 element är 4 fördubblingar, dvs +12 dB. Om effekttåligheten är 256 watt, så är det 7 fördubblingar från 2W, dvs 7*3=+21 dB. Nu tålde ju systemet dessutom 16 ggr mer effekt, vilet ger ytterligare +12 dB. Netto kan alltså systemet spela med 90+12+21+12=135dB på 1 meters avstånd i ekofritt rum. Vad det blir hemma hos NNord vågar jag inte tänka på.

Detta under förutsättning att man lyckas montera elementen nära varandra akustiskt sett.

Vet ni fö om att de lägger ner hörselkliniker på löpande band?

Edit: en rörförstärkare på 2x16 watt skulle ge 90+12+8=110 dB i ekofritt rum på 1 meters avstånd.

Edit 2: Allt också under förutsättning att elektrisk effekttålighet och inte max konutslag begränsar.
Senast redigerad av Svante 2004-11-13 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 18:47

NNord skrev:återge åska, och en 130db i basen kanske

hehehe

8O

Lågt satt mål. *suck*
Varför inte kunna skapa åska? :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 19:10

Svante skrev:Varje fördubbling av antalet element ger 3 dB extra verkningsgrad. Så om känsligheten är 90 dB för ett 4 ohms element så ger det nominellt 90 dB på en meters avstånd i ekofritt rum, om vi matar det med 2 watt. Känsligheten ökar pga det ökade antalet element. 16 element är 4 fördubblingar, dvs +12 dB. Om effekttåligheten är 256 watt, så är det 7 fördubblingar från 2W, dvs 7*3=+21 dB. Nu tålde ju systemet dessutom 16 ggr mer effekt, vilet ger ytterligare +12 dB. Netto kan alltså systemet spela med 90+12+21+12=135dB på 1 meters avstånd i ekofritt rum. Vad det blir hemma hos NNord vågar jag inte tänka på.

Detta under förutsättning att man lyckas montera elementen nära varandra akustiskt sett.

Vet ni fö om att de lägger ner hörselkliniker på löpande band?

Edit: en rörförstärkare på 2x16 watt skulle ge 90+12+8=110 dB i ekofritt rum på 1 meters avstånd.

Bra förklarat. 110dB i ekofritt rum. Vad motsvarar det i ett vanligt bostadsrum. Borde bli högre eftersom det tillkommer reflexer/stående vågor.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 19:34

Flint skrev:Bra förklarat. 110dB i ekofritt rum. Vad motsvarar det i ett vanligt bostadsrum. Borde bli högre eftersom det tillkommer reflexer/stående vågor.

Mja, det är lite knepigt att räkna ut. Det beror framför allt på frekvensen, och man kan väl dela in den i tre områden:
1. Över Schröders gränsfrekvens (~200-400 Hz i vanliga rum)
2. Under densamma, ner till lägsta rumsmoden
3. Under lägsta rumsmoden.

För 1 kan man räkna rumsakustiskt, dvs vet man efterklangsradien så är det bara att beräkna nivån vid den i ekofritt rum. Är tex efterklangsradien 1 meter, så skulle nivån bli 110 dB överallt i rummet utom nära källan. Synd bara att förutsättningarna för mina beräkningar tidigare i tråden inte är uppfyllda i detta frekvensområde, högtalarna sitter ju knappast akustiskt nära varandra här (våglängden jämfört med avståndet mellan högtalarna).

För 2 är det jätteknepigt. Prickar man en rumsresonans kan det bli jättestarkt på vissa ställen i rummet, och ganska tyst på andra ställen. Hur starkt det blir beror mycket på hur dämpat rummet är.

För 3 är det lätt. Rummet blir som en låda som sakta pumpas upp och ner till ett nära statiskt tryck (dvs en låg frekvens). Vill du veta hur man räknar så kan du titta på senaste tentan, uppgift 2, i elektroakustik.
http://www.speech.kth.se/courses/1400/exempeltenta/Tenta2004.pdf
Om rummet verkligen är hermetiskt förseglat, kan en sluten låda ge höga ljudtryck ända ner till DC.

Typiskt stiger dock nivån mot låga frekvenser, om man ställer dit en "ideal" högtalare med rak frekvensgång i fri rymd. Det är det som kallas "room gain".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 19:54

Bra svar. Menar man generellt en "adderad" våg när man säger stående våg eller kan man även mena en utsläckning eller kallas det något annat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 20:18

Urtypen för en stående våg kräver faktiskt bara en vägg. Man får reflexion mot väggen, och därmed en våg som går i motsatt riktning mot den infallande vågen. Vid vissa avstånd får man då utsläckning, olika för tryck och partikelhastighet. Karakteristiskt för en stående våg är att den inte transporterar någon energi, intensiteten i de båda vågorna är ju motriktad. Det blir en stående våg mot en vägg oberoende av vilken frekvens den infallande vågen har.

Nu använder många (inklusive mig) begreppet stående våg i betydelsen exciterad rumsmod. Då har man en våg som studsar fram och tillbaka mellan två väggar (i det enklaste fallet) och om avståndet är en heltalsmultipel av halva våglängder så kommer en våg som studsat en vända fram och tillbaks att komma i fas med nästa period, vi får resonans. Även här får vi maxima och minima på olika ställen för tryck, resp partikelhastighet. Maxima inträffar pga de många vågorna som sammanfaller och man förstår att ju mindre vågen dämpas vid reflexionerna, desto starkare blir resonansen.

Undrar om jag svarade på din fråga... :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 20:33

Jo du svarade nog rätt men jag frågade fel. En stående våg har såvitt jag förstår både topp +, nollgenomgång och topp - och allt däremmellan. Det beror alltså på avståndet/placeringen vilket tryck man får. Precis som en vanlig våg. Skillnaden i nivå mot en normal våg beror på att den normala vågen inte förstärks av en reflex. Stämmer det?

Huva va' luddigt uttryckt. Hoppas att du förstår mer än mig vad jag menar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 21:29

Bild

Nja, för en vanlig våg varierar trycket tex sinusformigt med tiden och rummet. För den stående vågen finns det ställen där trycket är noll hela tiden. Vid de ställena har i stället partikelhastigheten sitt maximum. Tvärt om finns också, en kvarts våglängd därifrån; när trycket har sitt maximum är partikelhastigheten noll.

Ska se om jag kan få till en animering... Vänta...

Edit: Får inte till animeringen, är det nån som vet hur man gör en animerad GIF från en serie bmp-ar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 22:55

Partikelhastighet.
Vad är det för partiklar som har hastighet?

Definitionen för/på kinetisk energi?

Definitionen för/på potentiell energi?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 23:15

Flint skrev:Partikelhastighet.

Luftmolekylerna. Jag skriver partikelhastighet och inte bara hastighet, för då tror alla att jag menar ljudets utbredningshastighet. Det är nåt helt annat. Ljudhastigheten är oberoende av ljudnivån och c:a 345 m/s. Partikelhastigheten är någon mm/s vid 90 dB och plan våg.
Flint skrev:Definitionen för/på kinetisk energi?

Rörelseenergi, den energi som lagras i partikelhastigheten.
Flint skrev:Definitionen för/på potentiell energi?

Energi som lagras genom ihoptryckning av luften.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-11 23:20

Flint skrev:Partikelhastighet.

Luftmolekylerna.

Flint skrev:Definitionen för/på kinetisk energi?

Generellt ord för rörelseenergi. När något rör sig. I detta fall luftens molekyler.

Flint skrev:Definitionen för/på potentiell energi?

Generellt ord för lägesenergi, i detta fall trycket.

/D

Edit: Hoppsan. Satt visst och såsade med inlägget.
Senast redigerad av DQ-20 2004-11-12 00:20, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-11 23:40

Jag ber att få tacka för de två parallella svaren som jag uppfattar vara utan större diskrepans (ursäkta mitt försök att verka belefvad).

Vad kan man anse av ovannämnda energier orsaka påverkan i mina hörselorgan som därefter och därav orsaka stor musikalisk upplevelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 23:55

Flint skrev:Vad kan man anse av ovannämnda energier orsaka påverkan i mina hörselorgan som därefter och därav orsaka stor musikalisk upplevelse.

Fenomenet är av generell karaktär och vågorna kunna öfverföra vilken information som helst. Vi ha här endast behandlat mediet vari informationen öfverförs, intet har sagts om informationens art.

Hörselorganet påverkas för öfrigt icke direkt av energierna, utan snarare af det momentana lufttrycket intill nämnda organs yttre membran (hvilket ofta kallas trumhinna). Visserligen är detta tryck ett resultat af öfverförd energi, men det är alltså i hufvudsak molekylernas spatiala packningstäthet som afgör rörelsen hos trumhinnan.

Belefvade hälsningar
S. Nobb

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi