Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Till att börja med vet du om att inget är transparent, så varför komma dragandes med en lista som du vet är fel och börja påstå saker om det.
Sen borde du vara klok nog att inse att hörseltröskeln är en lämplig gräns att sätta för att om möjligt sätta en sådan språkligt definierad etikett. Men även bland olika saker som klarar sig under hörseltröskeln kan det finnas ordningsskillnad, så i så fall skulle man kunna säga "mer transparent".
T.ex. "Slutsteg X kan man höra när man kopplat sju exemplar efter varandra, men Y behövs det 22 stycken, så den är betydligt mera transparent".
Fullständigt strikt så borde entropilagen omöjliggöra total transparens .
Nej, det är nog bara du som tycker det är rörigt.
meanmachine skrev:Oja. Jag vet om att ingenting är transparent speciellt eftersom jag alltid bedömer summan av ljudåtergivnignen men varför anser man då att nad208 är transparent? OM den är det ser du inte problematiken med att då KAN ingeting per definition vara bättre bara mer eller mindre tung typ. Det är rörigt.
eriken skrev:Nattlorden skrev:Stryk "på pappret".
Med "på papperet" menas specifikationen dvs bra mätvärden.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:LTS
Nej. Du har missförstått.
Bill50x skrev:NAD208 ansågs som icke detekterbar under en viss effekt, jag minns inte vid vilken men det var flera hundra watt. Man kan då som vanlig användare troligen anse förstärkaren som transparent. Dvs bättre än så här kan det inte bli.
diesel skrev:Så NAD:en gick att detektera mha F/E-test?
Nattlorden skrev:diesel skrev:Så NAD:en gick att detektera mha F/E-test?
Ännu en gång, ja.
Förstår inte hur så många kan ha misslyckats med att ha uppfattat det efter alla gånger det nämnts, är det för att alla som inte förstått det tjatar så mycket?
diesel skrev:Om jag ska vara ärlig har jag bara läst en massa snack om hur bra den är samt antydningar till att den inte är detekterbar i F/E-test.
Jag ber tusen gånger om ursäkt att jag inte läst ALLA trådar här på faktiskt, jag lovar att bättra mig!
meanmachine skrev:varför anser man då att nad208 är transparent? OM den är det ser du inte problematiken med att då KAN ingeting per definition vara bättre bara mer eller mindre tung typ. Det är rörigt.
meanmachine skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Ino pi60s med eventuellt moduler
Panelguy skrev:Vore väl lite tragiskt om inget hänt sedan mitten av 90-talet och enda skillnaden mellan 208 och dagens top-of-the-line-steg skulle vara tyngden
sportbilsentusiasten skrev:Finns många som kör med NAD218 , vad skiljer från 208?
Någon som jämfört alt F/E testat 218?
Max_Headroom skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns många som kör med NAD218 , vad skiljer från 208?
Allt skiljer utom möjligen kulören på lådan, typ.Någon som jämfört alt F/E testat 218?
Jag tror LTS har gjort det.
Panelguy skrev:Vore väl lite tragiskt om inget hänt sedan mitten av 90-talet och enda skillnaden mellan 208 och dagens top-of-the-line-steg skulle vara tyngden
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Vore väl lite tragiskt om inget hänt sedan mitten av 90-talet och enda skillnaden mellan 208 och dagens top-of-the-line-steg skulle vara tyngden
Varför skulle det vara tragiskt? Det är ju knappast avancerade saker vi snackar om.
paa skrev:Jag tycker det verkar i alla fall lite svårt att tillverka en jättebra 600W förstärkare till ett överkomligt pris, och med god tillförlitlighet.
paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
NAD 208THX kostade väl 10-12000 när den såldes, men vad finns det idag som är i närheten?
Goldfinger skrev:paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
NAD 208THX kostade väl 10-12000 när den såldes, men vad finns det idag som är i närheten?
10-12000kr då är väl närmare 20 idag.
sportbilsentusiasten skrev:Max_Headroom skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns många som kör med NAD218 , vad skiljer från 208?
Allt skiljer utom möjligen kulören på lådan, typ.Någon som jämfört alt F/E testat 218?
Jag tror LTS har gjort det.
kan du utveckla?
meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..
Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.
Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.
Har jag fattat saken rätt?
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..
Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.
Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.
NÄR SKALL DU FATTA SVAREN DÅ?? LTS ANSER INTE ATT DE ÄR PERFEKTA, KAN DU VARA SNÄLL ATT SLUTA PÅSTÅ FELAKTIGHETER OM LTS!
Micke23 skrev:Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.
Nattlorden skrev:Micke23 skrev:Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.
Det var inte tidigt på morgonen, jag hade redan jobbat en timme.
phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.
Kom ihåg vem som sa det först
Harryup skrev:phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.
Njää,
det är väl ganska tydligt att man vill ha så lite upplevd dist som möjligt i samband med så hög effekt som möjligt tillsammans med ett akustikreglerat rum i samband med tillräckligt bra högtalare hela vägen ner i djupaste basen tillsammans med en lagom tillkrökt housecurve för att det skall upplevas neutralt. Transparent blir det ju aldrig och kan man ens ha en housecurve ihop med ordet transparent återgivning, personligen går det inte ihop för mig. För att ha en housecurve så måste man nog jaga en upplevd transparent eller neutral återgivning. Och det ser jag absolut inget fel i, möjligen har jag historiskt varit otydlig i min förklaring av det.
mvh/Harryup
Erik_AA skrev:Harryup skrev:phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.
Njää,
det är väl ganska tydligt att man vill ha så lite upplevd dist som möjligt i samband med så hög effekt som möjligt tillsammans med ett akustikreglerat rum i samband med tillräckligt bra högtalare hela vägen ner i djupaste basen tillsammans med en lagom tillkrökt housecurve för att det skall upplevas neutralt. Transparent blir det ju aldrig och kan man ens ha en housecurve ihop med ordet transparent återgivning, personligen går det inte ihop för mig. För att ha en housecurve så måste man nog jaga en upplevd transparent eller neutral återgivning. Och det ser jag absolut inget fel i, möjligen har jag historiskt varit otydlig i min förklaring av det.
mvh/Harryup
Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Harryup skrev:Erik_AA skrev:Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Fast det gör jag, definitivt i språklig teknisk betydelse.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Erik_AA skrev:Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Fast det gör jag, definitivt i språklig teknisk betydelse.
Det kan hålla trots det... om det går att påvisa hur en mätt kurva bör förhålla sig till en "hörd kurva". Mätmick i rum är ju ett hjälpmedel, men absolut inte slutkonsument.
Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.
Laila skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Hoppsan, aktare så att jag inte citerar Richard ang.
att apparater o media inte har något medvetande . .
. . .men jag avstår bl.a. pga. övertydlighet . . .![]()
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.
mvh/Harryup
Erik_AA skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
mvh/Harryup
Så en transparent RIIA ska ha rak tonkurva då eller? Detta har redan avhandlats ett flertal gånger.
Harryup skrev:Så alltså skall man som rättrogen inte söka transparenta kedjor utan upplevelsemässigt transparenta kedjor.
Och då ser jag möjligheterna som större att kunna uppnå det även om en förstärkare inte klarar F/E-lyssning alls än om varje steg måste vara "helt" transparent.
Harryup skrev:Om du läser mina inlägg så ser du att jag redan har avhandlat detta och typ Dolby också vilket är standarder. Men för att uppnå en housecurve finns det ingen standard.
mvh/Harryup
Vad ska du med Beresford Caiman till, den stödjer inte 24bit 196khz?landa skrev:Tar tag i frågan.
Förslag
Oppo bdp83(93)
Beresford caiman
Emotiva USP-1
Emotiva XPA-2
Ett par Morellosar
Har aldrig hört denna anläggning. Men hade jag pengarna så...
Alexi skrev:Vad ska du med Beresford Caiman till, den stödjer inte 24bit 196khz?landa skrev:Tar tag i frågan.
Förslag
Oppo bdp83(93)
Beresford caiman
Emotiva USP-1
Emotiva XPA-2
Ett par Morellosar
Har aldrig hört denna anläggning. Men hade jag pengarna så...
Panelguy skrev:meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..
Alla Bryston lär väl inte kunna vara transparenta då det ljudmässigt lär skilja en hel del mellan ST, SST och SST2 versionerna. Enligt Rydberg är det stor skillnad på hans 208 och 28B SST.... och jag tror inte att 28B vinner pga en tillrättalagd färgning. Nu vet jag att en viss person kommer att hävda att det krävs blindtest för att få det bekräftat, vi får väl se om det kommer något test eller om han helt enkelt lessnade pga allt tjafs i en tidigare tråd. Förutom Bryston finns det ju också bl.a Spectral och Boulder som anses vara neutrala/"transparenta", dock till ett helt annat pris än den gamle 208:an
phon skrev:Ja just det, du har fattat. Alla vägar utan håligheter är lika bra.
Man mäter inte hur bra en väg är, utan hur dålig den är.
Man undersöker hur mycket fel den har.
Har den inga fel så är den bra.
Den kan inte ha färre fel än inga fel.
Den kan alltså inte bli bättre än bra.
Däremot kan den vara bredare eller smalare, längre eller kortare.
En kort väg utan fel är lika bra som en lång väg utan fel.
Båda är felfria, men olika långa.
Samma med förstärkare.
Man mäter inte hur bra en förstärkare är, utan hur dålig den är.
Man undersöker hur mycket fel den har.
Har den inga fel så är den bra.
Den kan inte ha färre fel än inga fel.
Den kan alltså inte bli bättre än bra.
Däremot kan den t.ex. vara starkare eller svagare.
En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.
Båda är felfria, men olika starka.
Vill man inte köra på en väg utan fel så kan man välja att köra off-road eller grusväg.
Vill man inte ha en förstärkare utan fel så kan man välja en förstärkare med fel.
Då kan man kanske välja vilka fel man vill ha.
Och naturligtvis är det inte så här i verkligheten, alla vägar har fel, alla förstärkare också.
Är felen så små att man inte kan detektera dom i bilen så är vägen "transparent" i bilkörningsperspektiv.
Är felen så små i förstärkaren att man inte kan detektera dom ens vid F/E-lyssning, så är förstärkaren "transparent" ur lyssningsperpektiv.
.
paa skrev:phon skrev:En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.
Det är här det blir helt fel, tyvärr!
Klippning är nämligen det allvarligaste återgivningsfelet från en förstärkare!
paa skrev:phon skrev:En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.
phon skrev:Den rätta vägen beror förstås på målet, rätt i vidare bemärkelse än håligheter i vägen.
En väg som är 100 mil är inte så rätt om den skall gå mellan Stockholm och Uppsala, men lite mer rätt om den skall gå mellan Stockholm och Hamburg.
Detta rätt och fel har inget med vägens kvalitet att göra. Den kan vara hålig eller slät oberoende av längd.
Skall man inte åka så långt så kanske man accepterar en något större mängd håligheter. Man kanske t.o.m gillar håligheter för att dom kittlar så skönt, och vill helst ha dom på alla vägar?
Problem med att kartlägga vägen ändrar inte vägens beskaffenhet, det är ett mättekniskt problem man måste övervinna, eller ta hänsyn till vid utvärderingen.
Det underlättar förstås inte debatten om du blandar ihop många helt olika saker, och försöker att få det till att problem i en domän skulle påverka en helt annan domän så mycket att all sorts mätning är omöjlig.
Typ, att svårigheten att ställa in en skiftnyckel exakt skulle omöjliggöra tilverkning av standardiserad bultskallar. Eller att ett skjutmåtts påverkan på olika mjuka material som mäts skulle omöjliggöra mätning med skjutmått.
Din vuxne son har, med din hjälp, valt en förstärkare med vissa fel som han/du tycker extra bra om. Det är väl inga problem med det.
Ibland kör man vägen över Enköping när man skall till Uppsala från Stockholm, bara för att man har lust med det.
.
phon skrev:Nejnej, det här blir [s]en ren distburk [/s] en liten trevlig stereoförstärkare som jag tänkte leka med.
Kronkan skrev: Du skriver bra och är van att måla upp bilder.
Kronkan skrev: Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en .....
snip
...... verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet.
Kronkan skrev:Du skriver bra och är van att måla upp bilder. Men villtrots detta ge en bild av hur ett test med hörbarhetsgränser kan fungera.
Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en mycket färgning.
Vi har 3 apparater som har tre olika värden på denna skala som 31, 36 och 41.
Vihar ocks tremätgrupper som kan höra hörbarhetsgränser vid värde 30, 35 och 40.
Vi slumpar ut apparaterna vid första försöket på varsin testgrupp.
Testgrupp 30 får maskin 31, grupp 35 får 36 samt grupp 40 får 41. Alla tre maskiner kan detekteras som färgade.
Men för att kontrollera resultatet lottar vi ut maskinerna igen. Då får vi testgrupp 30 fårmaskin 41 och grupp 35 får 31 och grupp 40 får 36. Nu detekteras 1 maskin som färgad.
Att det hela blir rätt får oacceptalbel låg sannolikhet. Jag säger inte att mitt exempel återspeglar sanningen.
Men för mig verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet. Tycker att jag intefå rrätt svar på mina frågor om testet
Detta är inte detsamma som jag anser att den transparenta vägen är felaktig för dem som vill gå den vägen. Men att det så att säga kan finnas problem på denna väg.
Nattlorden skrev:paa skrev:phon skrev:En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.
Klippning är inget återgivningsfel, klippning är ett användningsfel.
Edit: phon hade redan observerat detta såg jag när jag kom längre ned.
Erik_AA skrev:Kronkan skrev:Du skriver bra och är van att måla upp bilder. Men villtrots detta ge en bild av hur ett test med hörbarhetsgränser kan fungera.
Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en mycket färgning.
Vi har 3 apparater som har tre olika värden på denna skala som 31, 36 och 41.
Vihar ocks tremätgrupper som kan höra hörbarhetsgränser vid värde 30, 35 och 40.
Vi slumpar ut apparaterna vid första försöket på varsin testgrupp.
Testgrupp 30 får maskin 31, grupp 35 får 36 samt grupp 40 får 41. Alla tre maskiner kan detekteras som färgade.
Men för att kontrollera resultatet lottar vi ut maskinerna igen. Då får vi testgrupp 30 fårmaskin 41 och grupp 35 får 31 och grupp 40 får 36. Nu detekteras 1 maskin som färgad.
Att det hela blir rätt får oacceptalbel låg sannolikhet. Jag säger inte att mitt exempel återspeglar sanningen.
Men för mig verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet. Tycker att jag intefå rrätt svar på mina frågor om testet
Detta är inte detsamma som jag anser att den transparenta vägen är felaktig för dem som vill gå den vägen. Men att det så att säga kan finnas problem på denna väg.
Nej nej... färgning är inte en endimensionell skala och dina siffror är dessutom helt påhittade och har ingenting med verkligheten att göra. Ditt resonemang är därför helt taget ur luften.
Har du inte fått rätt svar har du nog inte ställt rätt frågor.
sportbilsentusiasten skrev:Konkan, brukar inte diskutera F/E av princip då jag ännu inte närvarit och därför inte vill uttala mig om det.
Tycker man ska ha på fötterna i en diskussion, MEN...
Om du tänker dig följande kvalitetstest i en fabrik som tillverkar kulor av metall, de har ett referenshål där alla kulor ska passera för att bli godkända. Kulona rullar på två metallrör mot hålet med samma avstånd som kulornas diameter så för små kulor trillar ned innan de når hålet.
De som INTE kom igenom pga att de inte var perfekt runda, för stora eller för små - är liksom ointressanta. Och hur MYCKET fel de har är således inte heller något att lägga tid på att bestämma. 5% fel...24%fel...sak samma.
Så tolkar jag F/E! Dvs man lägger inte tid på att storleksbestämma felen.
meanmachine skrev:DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!!
Kronkan skrev:sportbilsentusiasten skrev:Konkan, brukar inte diskutera F/E av princip då jag ännu inte närvarit och därför inte vill uttala mig om det.
Tycker man ska ha på fötterna i en diskussion, MEN...
Om du tänker dig följande kvalitetstest i en fabrik som tillverkar kulor av metall, de har ett referenshål där alla kulor ska passera för att bli godkända. Kulona rullar på två metallrör mot hålet med samma avstånd som kulornas diameter så för små kulor trillar ned innan de når hålet.
De som INTE kom igenom pga att de inte var perfekt runda, för stora eller för små - är liksom ointressanta. Och hur MYCKET fel de har är således inte heller något att lägga tid på att bestämma. 5% fel...24%fel...sak samma.
Så tolkar jag F/E! Dvs man lägger inte tid på att storleksbestämma felen.
Så förstod jag testförfarandet i början som du gör. Då är ju metoden fulltständig relevant om man önskar sätt samman en neutral ljudkedja.
Men så förändras bilden. Ett problem kan ju vara att det finns flera olika rännor som mäter olika. Mätnogranheten kanse inte är så god i någon ränna eftersom stora temperaturförändringar. Sedan kommer någon och säger att man mäter glansen och om det finns inbuktingar på kulan. Helt plötsligt förstår man inte.
Jag försöker enbart lägga mättekniska aspekter på det. Att jag inte själv deltagit är både en styrka och svaghet.
Du beskriver det som ett referenshål.
Som mätapparat består referenshålet vad gäller E/F både av den tekniska apparaturen som ingår samt rummet och de personer som lyssnar. Personerna ingår eftersom aviskten är att mäta apparater och inte människor.
Då måste anvisningar och utförande vid olika mättillfällen hänga ihop. Annars kan man tvivla på testets tillförlitlighet. Mitt allmäna intryck är att för få resonerar kring hela mätapparaten och funderar kring den. Den som hittills gjort det på ett bra sätt är IÖ som enligt min minnesbild tydligt tar avstamp i att både människa och tekniken är mätapparaten. Endast så kan det bli en bra diskussion som leder till att metoden så att säga blir kvalitetssäkrad. Nu verkar det svaja.
Enligt min analys så uppfattar jag att du pratar om den tekniska apparaturen som används vid mätningen. Omkring den är jag helt okritisk. Har ingen grund att påstå något annat.
ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Är detta det bästa man kan få inom hi-fi?
meanmachine skrev:Min syn är inte att det är så enkelt att man vara mäter felaktigheter utan man mäter en helhet. Dvs en ljudbild totalt och inte en förstärkare eller en kabel. Helheten är det som är avgörande och det måste bedömas en färgande förstärkare kan bli mycket trevligare totalt än en som är ansedd som neutral. Summan av allt är det som egentligen bedöms ingenting annat. Du som lyssnare kan inte bedöma vare sig enskild komponent eller mot spåret. DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!!sorry for yelling men det borde snart gå in
Sentec SC9
Nad 208
EKK
phon skrev:En anläggnings kvalitet definieras av anläggningens brister. Färre brister ger en bättre anläggning. Man kan inte ha färre brister än inga brister.
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Nix. 2xNAD208 och Ino pi60es-s borde vara en uppgradering. Bryston kan utgöra ytterligare lyft.
Panelguy skrev:Det finns väl ett antal slutsteg som är bättre än den av någon outgrundlig anledning här så upphöjda 208:an.
ThePreTor1aN skrev:ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Finns det någon överhuvudtaget utanför det här forumet som skulle kunna tro att rigget ovan skulle kunna ge bättre återgivning än en valfri dito i prisklassen från en vettig Hi-fi butik?
phon skrev:meanmachine skrev:Min syn är inte att det är så enkelt att man vara mäter felaktigheter utan man mäter en helhet. Dvs en ljudbild totalt och inte en förstärkare eller en kabel. Helheten är det som är avgörande och det måste bedömas en färgande förstärkare kan bli mycket trevligare totalt än en som är ansedd som neutral. Summan av allt är det som egentligen bedöms ingenting annat. Du som lyssnare kan inte bedöma vare sig enskild komponent eller mot spåret. DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!!sorry for yelling men det borde snart gå in
Nej, jag mäter inte vad öronen hör, jag koncentrerar mig på felaktigheter. Jag mäter små enskilda detaljer i det hela, letar efter lösningar på enskilda fel. Jag behöver inte lyssna när jag mäter, även om min lyssning vid mätningen ofta avslöjar fel mycket snabbare än vad själva mätningen gör.
När alla felaktigheter är åtgärdade och borta, så gott det nu går, så är helheten kvar. Helheten behöver jag inte mäta. Helheten är bra om felen är borta, och bättre än bra kan det inte bli.
En anläggnings kvalitet definieras av anläggningens brister. Färre brister ger en bättre anläggning. Man kan inte ha färre brister än inga brister.
Det går inte att bygga anläggningar som är bättre och bättre. Det går att bygga bilar som går snabbare och snabbare, men det går inte att bygga anläggningar som är bättre och bättre.
Den bästa anläggningen är den som inte har några fel, bättre än så blir det inte.*
*ur transparenssynpunkt alltså, kvalitetsneutral prestanda kan man alltid förbättra.
.
.
MichaelG skrev:ThePreTor1aN skrev:ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Finns det någon överhuvudtaget utanför det här forumet som skulle kunna tro att rigget ovan skulle kunna ge bättre återgivning än en valfri dito i prisklassen från en vettig Hi-fi butik?
Jag skulle gissa att de som föredrar en neutral klang och som varit runt litet och hört vad de flesta hifi-butiker kan prestera, allvarligt skulle överväga ditt förslag. Tycker du själv att de flesta hifi-butiker kan plocka ihop en rimligt prisvärd anläggning i akutellt prisläge?
Om du tycker det, konstaterar jag bara att du och jag har väldigt olika återgivningsidéal. Och inget fel i det. Du får tycka vad du vill. Men du tycks ha oerhörda problem med att vissa inte tycker som du. Det kanske är dags att börja fundera över detta!?
Hälsn. Michael
meanmachine skrev:Psssssssssst (viskar) ThePreTor1aN
När världen gått i aska och vi alla sitter i himlen och lyssnar på holy surround kommer det att finns ett eget rum där alla LTS'are sitter och på dörren står det att beträdes EJ... Om någon frågar sankte per om varför får han höra att jo det blev som eftersom de som är så enfaldiga och de tror att de är ensamma här i himlen.
ThePreTor1aN skrev:Har jag oehörda problem???![]()
jaha, ok i så fall...visste inte detta.
Jag ser att du vill snäva till detta att det gäller olika smaker och färgningar om vad man föredrar så fort man skulle gå till en hi-fi butik.
Men föredrar man rigget i tråden så håller man på med sann hi-fi.
Borde man inte kommit fram till liknande rigg, såsom testmetoder utanför forumet?, de lyser nämligen med sin frånvaro.
Det mesta har väl undersökts objektivt?.
MichaelG skrev:ThePreTor1aN skrev:Har jag oehörda problem???![]()
jaha, ok i så fall...visste inte detta.
Jag tolkar det som att du har oerhörda problem med att ett antal personer eftersträvar transparent återgivning och litar till F/E-lyssning för detta, eftersom du gång efter annan raljerar över detta. Om jag missförstått dig, ber jag om ursäkt.Jag ser att du vill snäva till detta att det gäller olika smaker och färgningar om vad man föredrar så fort man skulle gå till en hi-fi butik.
Men föredrar man rigget i tråden så håller man på med sann hi-fi.
Denna kommentar förstår jag inte. Om det inte handlar om olika smak, vad handlar det om då? Det är faktiskt sällan jag hört något riktigt bra och prisvärt i en hifi-butik. Men om du ofta gör det, så tolkar jag det som att vi har olika smak. Om du menar något annat, får du nog förklara det. Det räcker inte med att du antyder att jag fattat fel. Och "sann hifi" - vad är det?Borde man inte kommit fram till liknande rigg, såsom testmetoder utanför forumet?, de lyser nämligen med sin frånvaro.
Det mesta har väl undersökts objektivt?.
Såvitt jag känner till, har inte det mesta undersökts objektivt. Hifi-pressen gör det definitivt inte. Där är det i allmänhet "lyssna och tyck" som gäller. Och inget fel i det - men det är ju inte direkt bästa sättet att avgöra apparaters transparens på.
Du signalerar en hel del frustration emellanåt. Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, men om din poäng är att det måste finnas massa annat än den av dig omtalade riggen som är bra, så håller jag med dig. Dels finns det ju massor av apparater som LTS inte har F/E-testat och som kan vara hur bra som helst. Och så finns det säkert en hel del av det som är testat, där den detekterade färgningen inte har någon större betydelse i praktiken i många fall.
Hälsn. Michael
meanmachine skrev:Psssssssssst (viskar) ThePreTor1aN
När världen gått i aska och vi alla sitter i himlen och lyssnar på holy surround kommer det att finns ett eget rum där alla LTS'are sitter och på dörren står det att beträdes EJ... Om någon frågar sankte per om varför får han höra att jo det blev som eftersom de som är så enfaldiga och de tror att de är ensamma här i himlen.
paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
n3mmr skrev:paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
'
Emotiva XPA-2
meanmachine skrev:n3mmr skrev:paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
Emotiva XPA-2
poa6600A
However, there are an additional 6 MOSFETs per channel for use during high level transient periods, i.e., short duration. The rail switches to 120 volts peak-to-peak during these periods, and the amp can deliver 600 watts rms/ch into 8 Ohms
paa skrev:meanmachine skrev:n3mmr skrev:paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
Emotiva XPA-2
poa6600A
Knappast!
NAD 208 går i class G och följande är ett litet klipp från en test:However, there are an additional 6 MOSFETs per channel for use during high level transient periods, i.e., short duration. The rail switches to 120 volts peak-to-peak during these periods, and the amp can deliver 600 watts rms/ch into 8 Ohms
Det kommer inte Emotiva i närheten av, och Denon-steget finns väl inte att köpa nytt idag?
meanmachine skrev:Är klass g någon slags helig ko? Trodde lite naivt att Klass A var den mest logiska för audio.
meanmachine skrev:Är klass g någon slags helig ko? Trodde lite naivt att Klass A var den mest logiska för audio.
petersteindl skrev:5000 watt klass A med single end triod där distorsionen aldrig överstiger minus hundratjugo decibel och där frekvensgången är från 0,01hz - 1 MHz inom 5 nanobel och utimpedansen är c:a 0,01 ohm. Lätt som en plätt. Priset får inte överstiga 3 tusen kronor och den skall kunna rymmas i en Solstickan tändsticksask och dra en milliwatt/år från nätet. Då har man lyckats med något.
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev: dra en milliwatt/år
Vad är det för mått?
meanmachine skrev:Om klass G var så magisk kanske man skulle kunnat tro att flera anammat? Jo Klass a är bäst men inte ut miljöhänseende, brandrisk etc. Det går att kräm ur 1000w klass A krell master reference.. Dyrt som f%n men bäst på papper.
Almen skrev:meanmachine skrev:Dyrt som f%n men bäst på papper.
Är det en kopieringsapparat?
Almen skrev:meanmachine skrev:Dyrt som f%n men bäst på papper.
Panelguy skrev:Förstärkare eller kopieringsapparat, hursomhelst tillverkades endast ca 50 par av Krell Master Reference som har en vikt på 310kg/monoblock.
MSRP: $ 120000.00
1000 Wpc into 8 Ohms, 2000 Wpc into 4 Ohms, 4000 Wpc into 2 Ohms, 8000 Wpc into 1 Ohm.
meanmachine skrev:Almen skrev:meanmachine skrev:Dyrt som f%n men bäst på papper.
Det är väl klart. Det är ju hifi...
Är inte din en förstärkare en kopieringsapparat...
meanmachine skrev:Panelguy skrev:Förstärkare eller kopieringsapparat, hursomhelst tillverkades endast ca 50 par av Krell Master Reference som har en vikt på 310kg/monoblock.
1000 Wpc into 8 Ohms, 2000 Wpc into 4 Ohms, 4000 Wpc into 2 Ohms, 8000 Wpc into 1 Ohm.
REN KLASS A
meanmachine skrev:Panelguy skrev:Förstärkare eller kopieringsapparat, hursomhelst tillverkades endast ca 50 par av Krell Master Reference som har en vikt på 310kg/monoblock.
REN KLASS A
paa skrev:meanmachine skrev:Panelguy skrev:Förstärkare eller kopieringsapparat, hursomhelst tillverkades endast ca 50 par av Krell Master Reference som har en vikt på 310kg/monoblock.
REN KLASS A
Jag har ingen aning om fakta men det låter osannolikt att den skulle gå fullt ut i klass A.
Om den ger 8000Wpc i 1 Ohm och klass A, vilken tomgångseffektförbrukning skulle den ha då?
Kaha skrev:paa skrev:meanmachine skrev:Panelguy skrev:1000 Wpc into 8 Ohms, 2000 Wpc into 4 Ohms, 4000 Wpc into 2 Ohms, 8000 Wpc into 1 Ohm.
REN KLASS A
Jag har ingen aning om fakta men det låter osannolikt att den skulle gå fullt ut i klass A.
Om den ger 8000Wpc i 1 Ohm och klass A, vilken tomgångseffektförbrukning skulle den ha då?
50 kW styck!![]()
![]()
![]()
217A ut ifrån väggen![]()
![]()
Siffrorna är m a o rent skitsnack![]()
![]()
![]()
Stereophile skrev:This is a variation on the "sliding bias" idea, except that bias is changed in four discrete steps rather than continuously. A so-called "anticipator circuit" at the amplifier's input responds very quickly to an increase in signal level, so that, by the time the signal reaches that output stage, the output will be biased to class-A.
Once the bias has been increased to a certain level, that level will be sustained for 20–30 seconds, dropping to the next lower level if the signal level itself decreases consistently. As Tom Norton pointed out in his review of the KSA-300S, you'd need supernatural precognitive ability (or a delay system) to be certain that a signal peak wouldn't come along just as you're lowering the amplifier's bias, but the anticipator circuit's speed is such that the amplifier is unlikely to be caught with its bias down.
Kaha skrev:50 kW styck!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Almen skrev:Kaha skrev:paa skrev:meanmachine skrev:Panelguy skrev:1000 Wpc into 8 Ohms, 2000 Wpc into 4 Ohms, 4000 Wpc into 2 Ohms, 8000 Wpc into 1 Ohm.
REN KLASS A
50 kW styck!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nja, det är väl "REN KLASS A" som är skitsnack. De verkar ha löst det med någon sorts reglerad biasering av utgångstrissorna - blir väl en sorts kvasi-AB, eller?Stereophile skrev:This is a variation on the "sliding bias" idea, except that bias is changed in four discrete steps rather than continuously. A so-called "anticipator circuit" at the amplifier's input responds very quickly to an increase in signal level, so that, by the time the signal reaches that output stage, the output will be biased to class-A.
Once the bias has been increased to a certain level, that level will be sustained for 20–30 seconds, dropping to the next lower level if the signal level itself decreases consistently. As Tom Norton pointed out in his review of the KSA-300S, you'd need supernatural precognitive ability (or a delay system) to be certain that a signal peak wouldn't come along just as you're lowering the amplifier's bias, but the anticipator circuit's speed is such that the amplifier is unlikely to be caught with its bias down.
Kaha skrev:(Nu har jag inte räknat på uppgiften 16000W i 0,5Ohm, det blir ännu mer hårresande![]()
![]()
)
Kaha skrev:Kaha skrev:Jag hoppas verkligen att meanmachine och Panelguy inte på riktigt tror på Krells siffror...
subjektivisten skrev:Exakt vad ska man ha sådana slutsteg till? Vore det inte bättre att köpa rätt konstruerade högtalare istället?
meanmachine skrev:Ni är bara avunsjuka på Krell för att de är bäst.
Almen skrev:Nja, det är väl "REN KLASS A" som är skitsnack. De verkar ha löst det med någon sorts reglerad biasering av utgångstrissorna - blir väl en sorts kvasi-AB, eller?Stereophile skrev:This is a variation on the "sliding bias" idea, except that bias is changed in four discrete steps rather than continuously. A so-called "anticipator circuit" at the amplifier's input responds very quickly to an increase in signal level, so that, by the time the signal reaches that output stage, the output will be biased to class-A.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Nja, det är väl "REN KLASS A" som är skitsnack. De verkar ha löst det med någon sorts reglerad biasering av utgångstrissorna - blir väl en sorts kvasi-AB, eller?Stereophile skrev:This is a variation on the "sliding bias" idea, except that bias is changed in four discrete steps rather than continuously. A so-called "anticipator circuit" at the amplifier's input responds very quickly to an increase in signal level, so that, by the time the signal reaches that output stage, the output will be biased to class-A.
Låter som en klass-G-lösning, men implementerad för en förstärkare som går i klass A, istället för i AB.
Krell skrev:Primary rail voltages are quasi-regulated, enabling an "on-demand" supply of power that is highly responsive to dynamic load.
Panelguy skrev:meanmachine skrev:Är klass g någon slags helig ko? Trodde lite naivt att Klass A var den mest logiska för audio.
Finns det några andra konstruktioner i klass G? Klass A konstruktioner som Pass XA.5 serie, Lamm´s hybrider och en del annat har man ju koll på men icke Klass G.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster