Moderator: Redaktörer
Järnet är nog det minsta problemet, ledaren bygger inte upp något magnetfält inuti sig själv, utan bara utanför ledaren, så det påverkar inte att det är järn i den.bakerman22 skrev:Sen fick jag ett tips av en annan forummedlem att testa mittledaren med en magnet för att se om det var förkoppart stål, och det visade det sej vara.
Nattlorden skrev:Låter som ett avancerat sätt att åstadkomma något som potentiellt låter sämre än vilken bipackad "lakritssnodd" som helst. Vad var anledningen?
lennartj skrev:Nattlorden skrev:Låter som ett avancerat sätt att åstadkomma något som potentiellt låter sämre än vilken bipackad "lakritssnodd" som helst. Vad var anledningen?
"Lakritssnoddar" är sällan 10 m långa.![]()
Jag uppfattade att frågeställaren har högtalare och slutsteg i ena änden av rummet och övrig elektronik i den andra och att han fått koaxialkabeln,
som synbarligen har mer avancerad konstruktion än RG62 som skulle varit min rekommendation.
Gratis är gott.
Lite synd om du blev så ivrig att du inte provlyssnade kabeln jämfört med vad du använt tidigare innan du drog den genom installationsrören och monterade kontakter.
Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.
För att stilla ditt gnagande tvivel på dina kablars förträfflighet tror jag att du måste låna ett par tillräckligt långa kablar av god kvalitet för att nå mellan för- och slutsteg över golvet och lyssna själv.
Jag kanske har något användbart om du bor i närheten av Göteborg.
Skicka PM i så fall.
Men å andra sidan kan ju Nattlorden ha fel också.Nattlorden skrev:Okej. Då har jag förstått ett skäl. Däremot skulle jag vilja undra över skälet till att du vill dra lång lågnivå istället för lång högtalarkabel. Är det rent estetiskt att du vill ha slutstegen där det är? Vill mest kolla så det inte är ett feltänk.... rent signalmässigt borde det vara mer fördelaktigt att dra lång högtalarkabel vill jag tycka.
Jax skrev:När det gäller så pass långa kablar är det kapacitansen och skärmens täthet samt area som avgör. Förstegets källimpedans är även den av betydelse för drivförmågan.
Man klarar sig bra om man har en kabel med hög karakteristisk impedans och grov skärmarea. RG62 är en sådan men även CX100 och CT100 duger.
Det man hör om kabeln har för hög kapacitans (samt eventuellt för hög källimpedans hos försteget) är avrullad diskant och om skärmen är otät även störningar. För liten area på skärmen kan leda till problem med brum.
Hörs det ingen skillnad jämfört med tidigare arrangemang så skulle jag inte oroa mig.
Nattlorden skrev:Okej. Då har jag förstått ett skäl. Däremot skulle jag vilja undra över skälet till att du vill dra lång lågnivå istället för lång högtalarkabel. Är det rent estetiskt att du vill ha slutstegen där det är? Vill mest kolla så det inte är ett feltänk.... rent signalmässigt borde det vara mer fördelaktigt att dra lång högtalarkabel vill jag tycka.
paa skrev:Men å andra sidan kan ju Nattlorden ha fel också.Nattlorden skrev:Okej. Då har jag förstått ett skäl. Däremot skulle jag vilja undra över skälet till att du vill dra lång lågnivå istället för lång högtalarkabel. Är det rent estetiskt att du vill ha slutstegen där det är? Vill mest kolla så det inte är ett feltänk.... rent signalmässigt borde det vara mer fördelaktigt att dra lång högtalarkabel vill jag tycka.
bakerman22 skrev:men om det inte finns några störningar eller brum, vad är skillnaden då...?
bakerman22 skrev:Dock upplevde jag att ljudvolymen blev något lägre, men då över hela registret.
Kan det bli så, eller var det bara något jag fick för mej...?
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:men om det inte finns några störningar eller brum, vad är skillnaden då...?
Ingen, naturligtvis. (Vad det gäller brus)
Men jag är nöjd med motivationen.... jag ville bara pusha emot lite och se om du hade någon.... hade du inte haft det kanske det hade varit läge att tänka en gång till (oavsett vad tänkandet hade slutat med för beslut).
RogerGustavsson skrev:bakerman22 skrev:Dock upplevde jag att ljudvolymen blev något lägre, men då över hela registret.
Kan det bli så, eller var det bara något jag fick för mej...?
Nej, placebo!
Ragnwald skrev:Ger absolut ingen feelgoodkänsla, med järn på + och aluminium på -.
Bättre videokoaxarna har alltid koppar i mittledaren och minst en av flera skärmar i koppar.
Enligt Karleboboken rekommenderas i sammanhanget SIS nr:5011, 99,95% Cu + Ag.
Det man inte vet, saknar man iofs inte.
bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:Ger absolut ingen feelgoodkänsla, med järn på + och aluminium på -.
Bättre videokoaxarna har alltid koppar i mittledaren och minst en av flera skärmar i koppar.
Enligt Karleboboken rekommenderas i sammanhanget SIS nr:5011, 99,95% Cu + Ag.
Det man inte vet, saknar man iofs inte.
Feelgoodkänsla...?
För själva kabeln menar du då...?
Högtalarkablar kör jag med 2,5 kvadrat från biltema, så då förstår du hur intresserad jag är av "fina" kablar.![]()
Det jag mer är ute efter är vad den stora skillnaden är både i teorin och i praktiken.
Låter det teoretiskt sett sämre nu ?
Kan något hända ?
Får jag ut full kräm ur stegen ?
Kommer det låta sämre sen, för att skärmen är av alu och kommer oxidera fort...?
Det finns ju givetvis en anledning till att mestadels koppar används i kablar, men vad blir den faktiska skillnaden med stål och alu istället för koppar för mej i mitt biorum ?
boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
sen efter det så kör jag endast med belden och canare kabel så man vet vad man får
paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
sen efter det så kör jag endast med belden och canare kabel så man vet vad man får
Även Belden har kopparpläterad stålkärna i sin RG-62.
bakerman22 skrev:Feelgoodkänsla...?
Högtalarkablar kör jag med 2,5 kvadrat från biltema, så då förstår du hur intresserad jag är av "fina" kablar.![]()
Det jag mer är ute efter är vad den stora skillnaden är både i teorin och i praktiken.
Kan något hända ?
Kommer det låta sämre sen, för att skärmen är av alu och kommer oxidera fort...?
Det finns ju givetvis en anledning till att mestadels koppar används i kablar, men vad blir den faktiska skillnaden med stål och alu istället för koppar för mej i mitt biorum ?
paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
Ragnwald skrev:bakerman22 skrev:Feelgoodkänsla...?
Kan något hända ?
Googla på Karlebo handboken, det handlar om industristandard och inget hokuspokus.
Kabelmaterial både externt och internt i audioaparater väljs beroende på vilket frekvensband de ska leda och vilken effekt det handlar om.
boom skrev:paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
Visa var det står tack
paa skrev:boom skrev:paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
Visa var det står tack
http://www.belden.com/pdfs/03Belden_Mas ... 6.3_15.pdf
Sid 6.12, Conductor: BCCS
boom skrev:paa skrev:boom skrev:paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
Visa var det står tack
Man bör veta vilka belden kablar man skall leta efter så man inte köper fel och vet man så är det cu i dom eller ännu bättre cu+ag i dom och då börjar vi prata kvalitet.
bakerman22 skrev:boom skrev:paa skrev:boom skrev:paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
Visa var det står tack
Man bör veta vilka belden kablar man skall leta efter så man inte köper fel och vet man så är det cu i dom eller ännu bättre cu+ag i dom och då börjar vi prata kvalitet.
Och vad är den faktiska skillnaden mot stål och alu...?
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:paa skrev:boom skrev:paa skrev:boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
Visa var det står tack
Och vad är den faktiska skillnaden mot stål och alu...?
stål är en sämre ledare än koppar aluminium är en sämre ledare än koppar.
paa skrev:Aluminium leder ström bäst av alla metaller räknat per krona. Därför används det ofta aluminium i högspänningsledningar.boom skrev:
stål är en sämre ledare än koppar aluminium är en sämre ledare än koppar.
bakerman22 skrev:Är det INGEN som vet vad den faktiska skillnaden blir i mitt fall ??![]()
Ska det vara koppar bara för att det SKA vara koppar ??
lennartj skrev:Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.
För att stilla ditt gnagande tvivel på dina kablars förträfflighet tror jag att du måste låna ett par tillräckligt långa kablar av god kvalitet för att nå mellan för- och slutsteg över golvet och lyssna själv.
lennartj skrev:Återigen:lennartj skrev:Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.
bakerman22 skrev:lennartj skrev:Återigen:lennartj skrev:Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.
Så det går inte att läsa ut något från databladet som kan jämföras med er "referenskabel"...?
PekkaJohansson skrev:En sökning på nätet visar att kabeln har en kapacitans om ca 67 pF/m. Det är högre än de ofta rekommenderade RG62 (45 pF/m) och annan antennkabel (55 pF/m). Å andra sidan är det lägre än en del annan koaxialkabel. För att veta om det påverkar hörbart i den aktuella applikationen måste man känna till kabellängd samt data för inkopplat försteg och slutsteg - och dessutom kunna räkna på det hela.
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:I databladet saknar jag angivelse om kapacitans per meter bland annat.
Sedan vet jag fortfarande inget om om ditt förstegs eller elektroniska delningsfilters utgångsimpedans eller slutstegens inimpedans och inte heller om dina kablar är 10 m eller om det bara är "höftat".
Min erfarenhet är att de hörbara skillnaderna mellan olika koaxialkablar enligt industristandard är mycket små om de används för analoga signaler på linjenivå i längd upp till ca. 10 m om in- och ut-impedanserna är vettiga.
Däremot har jag själv konstaterat att dyra audiofilkablar redan i 1 m längd kan färga ljudet märkbart på olika sätt beroende på fabrikat. Jag tycker det verkar vara ett opraktiskt och dyrt sätt att färga ljudet, tonkontroller är flexiblare
Hoppsan - Pekka hann emellan ...men än sen
paa skrev:Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!
paa skrev:Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!
PekkaJohansson skrev:Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out). Vi talar alltså om en faktor 20 eller 40 mellan ut- och ingång. Det borde inte vara några problem trots att dina kablar är något mer högkapacitiva än en del andra. Någon som har de relevanta formlerna kan kanske hjälpa till att räkna nu när alla data är kända?
Du ska för allt i världen inte bry dig om priset på kablarna. Det är kabelns egenskaper, inte dess pris, som avgör hur den fungerar i anläggningen.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster