Lågnivåkabel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Lågnivåkabel.

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 02:11

Vet inte om jag hamnade rätt, men here goes..

Fick ett gäng meter med en koaxialkabel av en forummedlem på ett annat forum.
En trippelskärmad sådan.
Det visade sej att flätan vara av aluminium, och jag lyckades inte löda i den, hur mycket jag värmde, eller vilket tenn jag än använde.
Köpte nya kontakter med skruvchuck, och fick fast skiten.

Sen fick jag ett tips av en annan forummedlem att testa mittledaren med en magnet för att se om det var förkoppart stål, och det visade det sej vara.

Har dragit ca tio meter i golv och väggdragna vp-rör från hemmabiostärkaren, till två monoblock som står på golvet bredvid frontarna.

Allt är inkopplat, och jag tycker att det låter som när jag hade två meter fabrikstillverkad lågnivåkabel till stegen, och tio meter högtalarkabel liggandes på golvet..

Nu till frågan..
Hur visar det sej om det är en skitkabel...?
Har fått berättat för mej att kabeln förmodligen har väldigt hög induktans...?
Hur yttrar det sej...?

Användarvisningsbild
lennartj

Alusol

Inläggav lennartj » 2010-12-29 03:18

Om det verkligen är aluminium i skärmen blir jag fundersam på om du har någon ledningsförmåga mellan kontakterna i respektive kabelände genom skärmen?
Kanske är svårt att mäta nu när kablarna är dragna.
Har du balanserad överföring spelar det kanske inte så stor roll om skärmen knappt är ledande.

Aluminium oxiderar väldigt snabbt i luften och aluminiumoxid har mycket liten ledningsförmåga.

Alusol är ett speciellt löd-"tenn" med hög blyhalt och flussmedel som bryter igenom aluminiumoxiden och inte självt oxiderar.
Till mina Isoda-kablar uppbyggda med fyra olika metaller, bl.a. koppar och aluminium var det nödvändigt att först förtenna kabeländarna med Alusol så att aluminiumledarna överhuvud taget kom i elektrisk kontakt med resten. Sedan kunde man löda de Alusolförtenta ändarna med vanligt lödtenn mot kontaktstift eller vad om skulle anslutas.

Jag befarar att det kan vara svårt att få tag på Alusol numera med dagens jakt på bly i naturen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 09:32

Alusol fanns tidigare hos Elfa men jag hittar det inte där längre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Lågnivåkabel.

Inläggav paa » 2010-12-29 09:43

bakerman22 skrev:Sen fick jag ett tips av en annan forummedlem att testa mittledaren med en magnet för att se om det var förkoppart stål, och det visade det sej vara.
Järnet är nog det minsta problemet, ledaren bygger inte upp något magnetfält inuti sig själv, utan bara utanför ledaren, så det påverkar inte att det är järn i den.

RogerGustavsson tipsade nyss om det här tennet för att löda talspoletråd av aluminium, det kanske funkar:

http://www.farnell.com/datasheets/65392.pdf

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 09:57

Låter som ett avancerat sätt att åstadkomma något som potentiellt låter sämre än vilken bipackad "lakritssnodd" som helst. Vad var anledningen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-29 12:43

Nattlorden skrev:Låter som ett avancerat sätt att åstadkomma något som potentiellt låter sämre än vilken bipackad "lakritssnodd" som helst. Vad var anledningen?

"Lakritssnoddar" är sällan 10 m långa. :wink:
Jag uppfattade att frågeställaren har högtalare och slutsteg i ena änden av rummet och övrig elektronik i den andra och att han fått koaxialkabeln,
som synbarligen har mer avancerad konstruktion än RG62 som skulle varit min rekommendation.

Gratis är gott.

Lite synd om du blev så ivrig att du inte provlyssnade kabeln jämfört med vad du använt tidigare innan du drog den genom installationsrören och monterade kontakter.

Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.

För att stilla ditt gnagande tvivel på dina kablars förträfflighet tror jag att du måste låna ett par tillräckligt långa kablar av god kvalitet för att nå mellan för- och slutsteg över golvet och lyssna själv.

Jag kanske har något användbart om du bor i närheten av Göteborg.
Skicka PM i så fall.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 12:47

Anledningen är att jag har min hemmabiostärkare står bredvid lyssningsplats, men jag vill ha stegen stå på golvet bredvid frontarna.
När jag byggde rummet drog jag vp-rör till ett 7.1-system.
Jag ville därför använda mej av dom rören för att dolt dra lågnivån till stegen.

Tänkte inte ens på det innan den där forummedlemmen berättade att han hade en massa kabel låg, och kunde bjussa på ett gäng meter.

Men vad kan hända ?
Vad blir eventuellt sämre ?
Låter det sämre ?
Mäter det sämre ?
Får jag en sämre signal ?
Får jag en svagare signal ?
Kommer det bli sämre på sikt ?

Just nu upplever jag ju att det låter likadant som innan ?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 12:50

lennartj skrev:
Nattlorden skrev:Låter som ett avancerat sätt att åstadkomma något som potentiellt låter sämre än vilken bipackad "lakritssnodd" som helst. Vad var anledningen?

"Lakritssnoddar" är sällan 10 m långa. :wink:
Jag uppfattade att frågeställaren har högtalare och slutsteg i ena änden av rummet och övrig elektronik i den andra och att han fått koaxialkabeln,
som synbarligen har mer avancerad konstruktion än RG62 som skulle varit min rekommendation.

Gratis är gott.

Lite synd om du blev så ivrig att du inte provlyssnade kabeln jämfört med vad du använt tidigare innan du drog den genom installationsrören och monterade kontakter.

Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.

För att stilla ditt gnagande tvivel på dina kablars förträfflighet tror jag att du måste låna ett par tillräckligt långa kablar av god kvalitet för att nå mellan för- och slutsteg över golvet och lyssna själv.

Jag kanske har något användbart om du bor i närheten av Göteborg.
Skicka PM i så fall.

Jag bor i Motala, 25 mil norrut.
Det löser sig ändå. Men tack så jättemycket för erbjudandet. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 13:19

Skulle dock ändå gärna vilja ha svar på vad som är den faktiska skillnaden mellan en dålig och en bra kabel...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-12-29 13:31

När det gäller så pass långa kablar är det kapacitansen och skärmens täthet samt area som avgör. Förstegets källimpedans är även den av betydelse för drivförmågan.

Man klarar sig bra om man har en kabel med hög karakteristisk impedans och grov skärmarea. RG62 är en sådan men även CX100 och CT100 duger.

Det man hör om kabeln har för hög kapacitans (samt eventuellt för hög källimpedans hos försteget) är avrullad diskant och om skärmen är otät även störningar. För liten area på skärmen kan leda till problem med brum.

Hörs det ingen skillnad jämfört med tidigare arrangemang så skulle jag inte oroa mig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 13:39

Okej. Då har jag förstått ett skäl. Däremot skulle jag vilja undra över skälet till att du vill dra lång lågnivå istället för lång högtalarkabel. Är det rent estetiskt att du vill ha slutstegen där det är? Vill mest kolla så det inte är ett feltänk.... rent signalmässigt borde det vara mer fördelaktigt att dra lång högtalarkabel vill jag tycka.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-29 13:54

Nattlorden skrev:Okej. Då har jag förstått ett skäl. Däremot skulle jag vilja undra över skälet till att du vill dra lång lågnivå istället för lång högtalarkabel. Är det rent estetiskt att du vill ha slutstegen där det är? Vill mest kolla så det inte är ett feltänk.... rent signalmässigt borde det vara mer fördelaktigt att dra lång högtalarkabel vill jag tycka.
Men å andra sidan kan ju Nattlorden ha fel också.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 14:24

Jax skrev:När det gäller så pass långa kablar är det kapacitansen och skärmens täthet samt area som avgör. Förstegets källimpedans är även den av betydelse för drivförmågan.

Man klarar sig bra om man har en kabel med hög karakteristisk impedans och grov skärmarea. RG62 är en sådan men även CX100 och CT100 duger.

Det man hör om kabeln har för hög kapacitans (samt eventuellt för hög källimpedans hos försteget) är avrullad diskant och om skärmen är otät även störningar. För liten area på skärmen kan leda till problem med brum.

Hörs det ingen skillnad jämfört med tidigare arrangemang så skulle jag inte oroa mig.

Inga som helst störningar är det i alla fall.
Avrullad diskant var inget jag tänkte på.
Dock upplevde jag att ljudvolymen blev något lägre, men då över hela registret.
Kan det bli så, eller var det bara något jag fick för mej...?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 14:28

Nattlorden skrev:Okej. Då har jag förstått ett skäl. Däremot skulle jag vilja undra över skälet till att du vill dra lång lågnivå istället för lång högtalarkabel. Är det rent estetiskt att du vill ha slutstegen där det är? Vill mest kolla så det inte är ett feltänk.... rent signalmässigt borde det vara mer fördelaktigt att dra lång högtalarkabel vill jag tycka.

Kolla i mitt galleri. Följ länken till MHB som jag har.
Väldigt gammalt och inget uppdaterat, men men..
Tänk dej att jag bytt ut två NAD 2700 på 9 kilo styck, till två Emotiva XPA-1 på 30 kilo styck..
Vill inte ställa dom på min egenbyggda hylla bredvid min Z11 som väger 35 kilo...
Då blev den bästa och snyggaste kompromissen att ställa dom på golvet bredvid frontarna...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 14:30

paa skrev:
Men å andra sidan kan ju Nattlorden ha fel också.

Menar du att han har det...?

Jag som helt oinsatt förstår ju inte riktigt skillnaden mellan en elektrisk signal, och en elektrisk signal...
Sen förstår jag ju att risken för brum och störningar är större via lågnivå, men om det inte finns några störningar eller brum, vad är skillnaden då...?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 14:41

bakerman22 skrev:men om det inte finns några störningar eller brum, vad är skillnaden då...?

Ingen, naturligtvis. (Vad det gäller brus)

Men jag är nöjd med motivationen.... jag ville bara pusha emot lite och se om du hade någon.... hade du inte haft det kanske det hade varit läge att tänka en gång till (oavsett vad tänkandet hade slutat med för beslut).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 14:53

bakerman22 skrev:Dock upplevde jag att ljudvolymen blev något lägre, men då över hela registret.

Nej, placebo!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 14:56

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:men om det inte finns några störningar eller brum, vad är skillnaden då...?

Ingen, naturligtvis. (Vad det gäller brus)

Men jag är nöjd med motivationen.... jag ville bara pusha emot lite och se om du hade någon.... hade du inte haft det kanske det hade varit läge att tänka en gång till (oavsett vad tänkandet hade slutat med för beslut).

Men kan skillnad finnas vad gäller ljudet då...?
Avrullad diskant har ju sagts. Det upplevde jag inte, men tänkte inte heller på.
Ska lyssna kritiskt på det.
Har nog modell billiga, köpta, lågnivåkablar någonstans tror jag..

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 14:57

RogerGustavsson skrev:
bakerman22 skrev:Dock upplevde jag att ljudvolymen blev något lägre, men då över hela registret.

Nej, placebo!

Okej. :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-29 16:46

Ger absolut ingen feelgoodkänsla, med järn på + och aluminium på -.
Bättre videokoaxarna har alltid koppar i mittledaren och minst en av flera skärmar i koppar.
Enligt Karleboboken rekommenderas i sammanhanget SIS nr:5011, 99,95% Cu + Ag.

Det man inte vet, saknar man iofs inte. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 16:55

Ragnwald skrev:Ger absolut ingen feelgoodkänsla, med järn på + och aluminium på -.
Bättre videokoaxarna har alltid koppar i mittledaren och minst en av flera skärmar i koppar.

Feelgoodkänsla...?
För själva kabeln menar du då...?
Högtalarkablar kör jag med 2,5 kvadrat från biltema, så då förstår du hur intresserad jag är av "fina" kablar. :wink:

Det jag mer är ute efter är vad den stora skillnaden är både i teorin och i praktiken.
Låter det teoretiskt sett sämre nu ?
Kan något hända ?
Får jag ut full kräm ur stegen ?
Kommer det låta sämre sen, för att skärmen är av alu och kommer oxidera fort...?

Det finns ju givetvis en anledning till att mestadels koppar används i kablar, men vad blir den faktiska skillnaden med stål och alu istället för koppar för mej i mitt biorum ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 17:16

bakerman22 skrev:
Ragnwald skrev:Ger absolut ingen feelgoodkänsla, med järn på + och aluminium på -.

Feelgoodkänsla...?
Högtalarkablar kör jag med 2,5 kvadrat från biltema, så då förstår du hur intresserad jag är av "fina" kablar. :wink:

Det jag mer är ute efter är vad den stora skillnaden är både i teorin och i praktiken.
Kan något hända ?
Kommer det låta sämre sen, för att skärmen är av alu och kommer oxidera fort...?

Det finns ju givetvis en anledning till att mestadels koppar används i kablar, men vad blir den faktiska skillnaden med stål och alu istället för koppar för mej i mitt biorum ?

Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
sen efter det så kör jag endast med belden och canare kabel så man vet vad man får
Och när man drar längre sträckor så skulle jag nog vilja ha dubbel skärm på kabeln allt för att mot bort rf
så i ditt fall så hade jag nog valt en belden 1694a kabel.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 17:21

Men jag har ju trippel skärm...?
Det är ju inga störningar eller brus...?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-29 17:27

boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
sen efter det så kör jag endast med belden och canare kabel så man vet vad man får

Även Belden har kopparpläterad stålkärna i sin RG-62.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 17:57

paa skrev:
boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.

Visa var det står tack och den kabeln som rangwald har är en Radio Guide6 typ och det är koppar rakt igenom så ingen pianotråd där inte.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-29 18:11

bakerman22 skrev:Feelgoodkänsla...?

Kan något hända ?

Googla på Karlebo handboken, det handlar om industristandard och inget hokuspokus.
Kabelmaterial både externt och internt i audioaparater väljs beroende på vilket frekvensband de ska leda och vilken effekt det handlar om.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-29 18:16

paa skrev:

Nånstans i mitt bakhuvud har jag ett suddigt minne av att det fanns en variant av RG-62 utan stålkärna i mittråden. Jag minns inte om beteckningen var annorlunda.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 18:30

Ragnwald skrev:
bakerman22 skrev:Feelgoodkänsla...?

Kan något hända ?

Googla på Karlebo handboken, det handlar om industristandard och inget hokuspokus.
Kabelmaterial både externt och internt i audioaparater väljs beroende på vilket frekvensband de ska leda och vilken effekt det handlar om.

Så du vet allså inte vad skillnaden blir i mitt fall...?

Är det ingen som vet...?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-29 20:14

boom skrev:
paa skrev:

Visa var det står tack

http://www.belden.com/pdfs/03Belden_Mas ... 6.3_15.pdf

Sid 6.12, Conductor: BCCS

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 20:22

paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:

Visa var det står tack

Man bör veta vilka belden kablar man skall leta efter så man inte köper fel och vet man så är det cu i dom eller ännu bättre cu+ag i dom och då börjar vi prata kvalitet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 20:32

boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:

Visa var det står tack

Man bör veta vilka belden kablar man skall leta efter så man inte köper fel och vet man så är det cu i dom eller ännu bättre cu+ag i dom och då börjar vi prata kvalitet.

Och vad är den faktiska skillnaden mot stål och alu...?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 21:13

bakerman22 skrev:
boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:

Visa var det står tack

stål är en sämre ledare än koppar aluminium är en sämre ledare än koppar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 21:17

boom skrev:
bakerman22 skrev:
boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:

Visa var det står tack

Jag vet om det.
Men det var ju inte det jag frågade ?

Vad är den FAKTISKA skillnaden för mej i mitt fall ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-29 22:38

boom skrev:
Aluminium leder ström bäst av alla metaller räknat per krona. Därför används det ofta aluminium i högspänningsledningar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 23:08

Är det INGEN som vet vad den faktiska skillnaden blir i mitt fall ?? 8O

Ska det vara koppar bara för att det SKA vara koppar ??

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 23:27

paa skrev:
boom skrev:
Aluminium leder ström bäst av alla metaller räknat per krona. Därför används det ofta aluminium i högspänningsledningar.

Är det?
sen finns det en annan aspekt varför är det aluminium i högspännings ledningar och i alla ledningar i dag
Koppar priset är Högt .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistivitet

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 23:41

bakerman22 skrev:Är det INGEN som vet vad den faktiska skillnaden blir i mitt fall ?? 8O

Ska det vara koppar bara för att det SKA vara koppar ??

Har du fått in svt eller p3 genom kabeln ännu om inte så bry dig inte men du andvänder en vanlig antennkabel
Av märket noname och resten okänd

Och jag menar att video kablar koaxial är bättre
radio guide 59/62 ingår i antenn kabel.
sen om du har annan strömförande kabel i rören så kan du få en magnetisk på verkan av signalen vilket man inte får med koppar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 00:05

För er som fattar något av siffrorna, så är det den här kabeln i fråga...

http://docs.commscope.com/Public/f5977tsv.pdf

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-30 00:44

Återigen:

lennartj skrev:Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 00:52

lennartj skrev:Återigen:

Så det går inte att läsa ut något från databladet som kan jämföras med er "referenskabel"...?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-30 01:32

Nej :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-30 01:35

bakerman22 skrev:
lennartj skrev:Återigen:

Så det går inte att läsa ut något från databladet som kan jämföras med er "referenskabel"...?

Lennartj råd verkar vara ett bra råd. Men det går också att flytta apparaten närmara slutstegen och testa med kort kabel om du inte har en lång bättre att tillgå. Detta är ett sämre sätt att göra det än Lennartj eftersom tiden mellan de olika lyssningarna blir längre och att det blir svårare att byta mellan de olika kablarna . Men nöden har ju ingen lag.

Själv kör jag med korta kablar mellan slutsteg och försteg respektive bioförstärkaren. Långa kablar tillför inget så långt som jag vet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-30 01:43

En sökning på nätet visar att kabeln har en kapacitans om ca 67 pF/m. Det är högre än de ofta rekommenderade RG62 (45 pF/m) och annan antennkabel (55 pF/m). Å andra sidan är det lägre än en del annan koaxialkabel. För att veta om det påverkar hörbart i den aktuella applikationen måste man känna till kabellängd samt data för inkopplat försteg och slutsteg - och dessutom kunna räkna på det hela.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-30 01:59

I databladet saknar jag angivelse om kapacitans per meter bland annat.
Sedan vet jag fortfarande inget om om ditt förstegs eller elektroniska delningsfilters utgångsimpedans eller slutstegens inimpedans och inte heller om dina kablar är 10 m eller om det bara är "höftat".

Min erfarenhet är att de hörbara skillnaderna mellan olika koaxialkablar enligt industristandard är mycket små om de används för analoga signaler på linjenivå i längd upp till ca. 10 m om in- och ut-impedanserna är vettiga.

Däremot har jag själv konstaterat att dyra audiofilkablar redan i 1 m längd kan färga ljudet märkbart på olika sätt beroende på fabrikat. Jag tycker det verkar vara ett opraktiskt och dyrt sätt att färga ljudet, tonkontroller är flexiblare :roll:

Hoppsan - Pekka hann emellan ...men än sen :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 02:20

PekkaJohansson skrev:En sökning på nätet visar att kabeln har en kapacitans om ca 67 pF/m. Det är högre än de ofta rekommenderade RG62 (45 pF/m) och annan antennkabel (55 pF/m). Å andra sidan är det lägre än en del annan koaxialkabel. För att veta om det påverkar hörbart i den aktuella applikationen måste man känna till kabellängd samt data för inkopplat försteg och slutsteg - och dessutom kunna räkna på det hela.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack. :)

"För att veta om det är hörbart" kan ju betyda väldigt olika saker...?
Snackar vi att det kan vara jättestora faktiska skillnader, eller väldigt, väldigt små...?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 02:29

lennartj skrev:I databladet saknar jag angivelse om kapacitans per meter bland annat.
Sedan vet jag fortfarande inget om om ditt förstegs eller elektroniska delningsfilters utgångsimpedans eller slutstegens inimpedans och inte heller om dina kablar är 10 m eller om det bara är "höftat".

Min erfarenhet är att de hörbara skillnaderna mellan olika koaxialkablar enligt industristandard är mycket små om de används för analoga signaler på linjenivå i längd upp till ca. 10 m om in- och ut-impedanserna är vettiga.

Däremot har jag själv konstaterat att dyra audiofilkablar redan i 1 m längd kan färga ljudet märkbart på olika sätt beroende på fabrikat. Jag tycker det verkar vara ett opraktiskt och dyrt sätt att färga ljudet, tonkontroller är flexiblare :roll:

Hoppsan - Pekka hann emellan ...men än sen :wink:

Tack du också ! :)

Jag förstår att det inte går att säja hur min kabel exakt påverkar mitt ljud i mitt rum, men nu får jag ju äntligen något konkret.

Var nere med tumstocken i biorummet nu.
Lite svårt att exakt mäta vägg och golvdragna vp-rör, men jag kan komma fram till att den ena kabeln som är något längre än den andra är max 7 meter.

Den är dragen från min Yamaha DSP-Z11, en elvakanals hemmabiostärkare för 60k (vilket iofs inte säjer så mycket) på 35 kilo (som inte heller säjer ett skit) som är Yamahas flaggskepp, och borde inte vara skit någonstans, draget till Emotivas flaggskepp XPA-1, monoblock.

Nu när jag läste det jag själv skrev så skäms jag faktiskt...
Känns FRUKTANSVÄRT snålt att dra en gratiskabel till så förhållandevis hyfsade apparater... :oops:

Nevertheless...
Om jag ställer frågan annorlunda då...

Skulle jag tjäna något prisvärt ljudmässigt genom att dra ur kabeln och byta till en "bra" lågnivåkabel ?

Som redan skrivet är min tro på kablar så hög (eller snarare låg) att jag använder mej av Biltemas 2,5 kvadrat mellan förstärkare och högtalare..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 10:29

Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-30 11:55

Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out). Vi talar alltså om en faktor 20 eller 40 mellan ut- och ingång. Det borde inte vara några problem trots att dina kablar är något mer högkapacitiva än en del andra. Någon som har de relevanta formlerna kan kanske hjälpa till att räkna nu när alla data är kända?

Du ska för allt i världen inte bry dig om priset på kablarna. Det är kabelns egenskaper, inte dess pris, som avgör hur den fungerar i anläggningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-30 12:38

paa skrev:Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!

+1
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 13:46

paa skrev:Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!

Jag har väldigt kort minne... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 13:49

*bump!*

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 13:50

PekkaJohansson skrev:Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out). Vi talar alltså om en faktor 20 eller 40 mellan ut- och ingång. Det borde inte vara några problem trots att dina kablar är något mer högkapacitiva än en del andra. Någon som har de relevanta formlerna kan kanske hjälpa till att räkna nu när alla data är kända?

Du ska för allt i världen inte bry dig om priset på kablarna. Det är kabelns egenskaper, inte dess pris, som avgör hur den fungerar i anläggningen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för det svaret !! :)

Jag förstod inte riktigt men. Ska googla och läsa på lite så får jag se om jag blir klokare, men enligt ditt inlägg verkar det ju som att det ska funka lika bra ändå ?

Det har allså minst lika mycket att göra med apparaterna som ska kopplas samman, som kabeln som förbinder dom, om jag inte missförstår...?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 13:51

Nattlorden skrev:*bump!*

Hehe...
En treminutersbump...?

Har jag aldrig sett förut. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-30 14:08

PekkaJohansson skrev:Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out).

Det där är väl onödigt höga utgångsimpedanser? Runt 100 Ohm är betydligt bättre! Det går att räkna på när högfrekvensfallet sätter in. Ett fall med 6 dB/oktav över 130 kHz brukar sägas vara svårt att detektera. Det ger alltså ingen påverkan vid de frekvenser vi hör. Med en utgångsimpedans på 900 Ohm får kabeln inte belasta med mera än ca 1400 pF. Vid 500 Ohm klaras upp till ca 2500 pF. En "audiophil" kabel kan ha alldeles för hög kapacitans. Det är därför som det ständigt rekommenderas lågkapacitiva kablar bl.a. detta forum. Antennkablar typ KTV har låg kapacitans och i regel god skärmning, ibland med såväl flätad skärm som folieskärm. Det är alltså vid stora kabellängder som skillnaderna börjar göra sig gällande men exempelvis hade CD-spelaren Denon DCD-625 problem med att driva en lakritskabel utan påverkan trots att spelaren har en utgångsimpedans på 666 Ohm. Kan det ha berott på avsaknaden av ett rejält buffertsteg på utgången? Det ska väl till en viss strömkapacitet även på en linjeutgång?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-31 00:01

Jag har testat lite nu, då jag fick tips om att jag kunde kolla efter om jag fick någon form av störningar eller brum med för och slutsteg påslagna, och försteget ställt på 0, fast utan någon signal.
Med stegen och hemmabiostärkaren påslagna, fast utan någon signal drog jag upp hemmabiostärkaren på max.
Sen satte jag örat intill högtalaren. Ganska otäckt kändes det... En fullt utstyrd signal hade förmodligen gjort mej döv på fläcken...
Det lät INGENTING. Från subbarna upplever jag ett svagt brum. Vad det beror på vet jag inte, men från frontarna hördes inte det minsta lilla. I alla fall inte vad jag kunde höra.

Återgå till Generellt om hifi