Moderator: Redaktörer
'
phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart
Du har rätt i sak, jag skulle tycka att den passar bättre in i en vintage anläggning,jag har redan en passade förstärkare för det. Min fru tillåter dock inte fler anläggningar i huset...phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart
kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?
Ragnwald skrev:kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?
Vad gäller OM-nålarna, så är det 30 och 40 som gäller. 30-nål kostar ca 1600:-. Nålslipningen är en del av hemligheten bakom välljud från vinyl.
Men skillnaden att köpa en komplett pickup, är bara några hundralappar, så i det fallet skulle inte jag tveka.
Kronkan skrev:En skivklämma eller skivpuck, tycker jag, hör till. Ljudet blir en aningen klarare.Skivklämma lättare och skruvas fast på mittpinnen. Kör med michells variant eftersom jag har en michell skivspelare. Eftersom skivklämmanär lättare så blir det inte ökad påfrestningar på lagret.
Sedan kan man alltid fundera på uppställningen och om underlaget vibrerar. I min fattiga ungdom så använda jag ett dubbla par vanliga möbeltassar för att frikoppla plinten bättre från underlaget. Idag använder jag en sten men som är dämpad med bimuten/asfaltsmatta. Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.
CODY skrev:Kul!
Kolla vad det sitter för PU på den. AT95 är inget märkvärdig utan bara
prisvärd. Skulle tro att det sitter en finare PU i grundutförandet än AT95.
Då är det nog bättre att kolla remmen först. Finns nya på williamthakker.de.
Det viktigaste är inställningen av däcket.
Kör hårt!
Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.
Ragnwald skrev:Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.
+1
Sviktande golv, är ingen höjdare. Hela familjen ska kunna röra sig medan en skiva avspelas.
Ragnwald skrev:Det beror naturligtvis på hur mjukt och sviktande golv man har i lyssningsrummet, även i vilken riktning ev golvbrädor är lagda. Med betonggolv är det inga problem.
3mm längdskillnad på remmen, tror jag inte har betydelse på denna spelaren. Beror på hur upphängning av talrik/tonarm ser ut. I vissa fall kan det dra snett så det inte fjädrar fritt.
Ragnwald skrev:Ligger golvplankorna längs med den vägg skivspelaren ska stå, är det inga problem.
Ragnwald skrev:Rätt rem blir ju rätt på fler sätt, trodde du hade problem att få tag på den.
Kronkan skrev:Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.
Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.
avr7000 skrev:Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.
Stefan
avr7000 skrev:Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.
Stefan
kodapa skrev:Kronkan skrev:Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.
Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.
Det är orginal gummimatta som sitter på. Chassit känns rejält inte burkigt/platsigt när man knackar på det, det har dessutom rejäla gummifötter.
kodapa skrev:Skivmattor!?
När man kollar lite här i tråden och när man läser på internet står det att skivmattan är viktig. Är det verkligen så? Jag är lite (sunt?) skeptisk...
Men jag är ju novis i ämnet så jag är nyfiken på vad ni tycker om just skivmattor.
kodapa skrev:Sedan blir den nog en OM10 nål från hifiklubben. (Var kanske dum som inte beställde med en AT95 från williamthakker, de låg bara på 20 eur.) Tack för alla tips!!!
Ragnwald skrev:Men va bra.![]()
För att vara säker på att nålen är juste, kan du titta på den med lupp i ungefär 20 gångers förstoring. Kanske inte behöver byta.
Bill50x skrev:Ragnwald skrev:Men va bra.![]()
För att vara säker på att nålen är juste, kan du titta på den med lupp i ungefär 20 gångers förstoring. Kanske inte behöver byta.
Det är inte bara nålen som slits. Armen sitter (oftast) upphängd i en liten gummikudde i ena änden (i den andra änden sitter nålen) och gummit kan ha torkat ut och fått förändrade fjädringsegenskaper. Sämre spårning kan bli resultatet.
/ B
kodapa skrev:Bill50x skrev:Ragnwald skrev:Men va bra.![]()
Det är inte bara nålen som slits. Armen sitter (oftast) upphängd i en liten gummikudde i ena änden (i den andra änden sitter nålen) och gummit kan ha torkat ut och fått förändrade fjädringsegenskaper. Sämre spårning kan bli resultatet.
/ B
Det blir nog en ny nål ganska snart. Men det är ingen panik med nuvarande nål...
CODY skrev:kodapa skrev:Bill50x skrev:Ragnwald skrev:Men va bra.![]()
/ B
Det blir nog en ny nål ganska snart. Men det är ingen panik med nuvarande nål...
Vad står det på Pickuppen?
CODY skrev:kodapa skrev:Bill50x skrev:Ragnwald skrev:Men va bra.![]()
/ B
Vad står det på Pickuppen?
sen tycker jag att du kan vänta med att tweaka spelaren. Det kan lika gärna
bli sämre genom att man applicarar olika sorters geggamoja inuti plinten,
tex. Det är inte heller säkert att det blir bättre med kork, läder eller
hergårdsost som matta. Fokusera på smorning, ny rem och inställning av
pickupp.
En bättre investring än en "fyndpickupp" kan vara en testskiva, t ex den
från HIFI News. Den har du glädje av även då du gått från "fyndpickuppe-
stadiet".
Din CODY
Kronkan skrev:
Ibland blir man trött.
phloam skrev:Fråga; kan inte skivmatta vara ett enkelt sätt att justera avspelningsvinkeln (vad nu den heter på fackspråk) beroende på pickup? Så att den är helt vågrät (tonarmen inte "dippar" typ)?
CODY skrev:Laila skrev:Mitt stående recept till alla glada "tweakare" är o
förblir: fyll igen alla håligheter med Blue tac . . .![]()
![]()
(Fabrikörerna veta ju aldrig vad de göra).
har du gjort det på din tecknix?
Laila skrev:CODY skrev:Laila skrev:Mitt stående recept till alla glada "tweakare" är o
![]()
Nix pixÄr ju ingen glad "tweakare" vettu . . .
![]()
(Efter att på sjuttiotalet "förstört" ljudet på en Thorens
medels "asfalts o bitumengummi-mattor" samt ett prima
lim så har jag lugnat ner mig på den fronten även om jag
kör med filtmatta ovanpå gummiditon på min SL-1210)
ps. Nu ljög jag nog lite då även en Unamco ljudförsämrades
på liknande maner under sent sjuttiotal . . .(skam den som ger sig)
Laila skrev:CODY skrev:Laila skrev:Mitt stående recept till alla glada "tweakare" är o
![]()
Nix pixÄr ju ingen glad "tweakare" vettu . . .
![]()
(Efter att på sjuttiotalet "förstört" ljudet på en Thorens
medels "asfalts o bitumengummi-mattor" samt ett prima
lim så har jag lugnat ner mig på den fronten även om jag
kör med filtmatta ovanpå gummiditon på min SL-1210)
ps. Nu ljög jag nog lite då även en Unamco ljudförsämrades
på liknande maner under sent sjuttiotal . . .(skam den som ger sig)
kodapa skrev:Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord.
Hur är det med åldring på pickupper? Dessa har legat nedpackade en längre tid. Kan det vara någon gummiupphängning inuti som åldrats t.ex?
RogerGustavsson skrev:kodapa skrev:Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord.
Hur är det med åldring på pickupper? Dessa har legat nedpackade en längre tid. Kan det vara någon gummiupphängning inuti som åldrats t.ex?
Visst stelnar gummi med tiden och de spårar kanske inte som förr? Brukade inte Van den Hul byta gummi på pickuper som skulle förses med ny nål?
subjektivisten skrev:Jag funderar att köpa en Denon direktdriven spelare framöver. Inte haft någon vinylspelare i snart ett år och har några plattor jag skulle vilja spela.
kodapa skrev:Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord.
Ragnwald skrev:kodapa skrev:Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord.
SL-15 köpte jag 1970 vill jag minnas, ansågs då vara den bästa på marknaden. Användes på den tiden även vid LTS lyssningsmöten.![]()
Kul, lyssna på den, men som nämnts ovan, kan upphängningen ha ändrat karakteristika.
Bill50x skrev:kodapa skrev:Allram skrev:Nej, nej, den är inget att ha
Hehe, nej för en sån vinylexpert som dig duger den ju inte...
Jag är nyfiken, vad är det du har köpt?
/ B
Jag funderar att köpa en Denon direktdriven spelare framöver. Inte haft någon vinylspelare i snart ett år och har några plattor jag skulle vilja spela.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster