Vinyl for dummies

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Vinyl for dummies

Inläggav kodapa » 2011-01-18 14:18

Har just blivit med vinylspelare och behöver lite tips.
Var beställer man grejjer, nålar, pickupper mm mm?
Vad ska man köpa för RIIA steg? Hur bra är t.ex Kjells för 350kr?
Vad bör man ställa för nåltryck?
Alla vettiga tips ni kan komma med, jag är helt lost!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-18 15:19

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 16:39

mapem skrev:www.svalander.se

www.vinylbutiken.com

Tack för tipsen, vinylbutiken var ny för mig. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 16:52

Spelaren är en Pioneer Pl-514
Bild'
Riia steg saknar jag så jag kan inte spela på den. Sitter nog orginal pickup på den. Jag har även en ortofon pickup med trasig nål.
Fast jag tycker att det vore kul om tråden hålls generell med lite almänna tips... :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-01-18 17:37

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:55, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-18 18:39

Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart :D

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2011-01-18 19:02

phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart :D

Smart, Man kan kan med största sannolikhet förvänta sig betydligt bättre ljud med en vintageförstärkare från tidigt åttiotal än ett simpelt RIAA-steg för samma pengar.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 20:13

phloam skrev:Istället för 350 spänn Classe-riaa; köp en fin matchande (vintage)förstärkare / receiver för 2-300:- med grammofoningång så får du nåt snyggt och förmodligen bättre och mer användbart :D
Du har rätt i sak, jag skulle tycka att den passar bättre in i en vintage anläggning,jag har redan en passade förstärkare för det. Min fru tillåter dock inte fler anläggningar i huset... ;)

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-01-18 20:36

Kika efter en begagnad typ Nad PP2, Project riaa..
Dom ligger runt 800-1000:- som nya men begagnat lär du kunna hitta dom under 500. Klart bättre än Kjells alternativ.
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-18 20:59

+1
De går att hitta för runt 300 - 400:- och är absolut ett bättre val, om inte skick och kvalité på vintageapparaten är känt.
Går ju att använda enbart phonosteget och ta ut det genom tapeout till ordinarie förstärkare, om man vill till att börja med.

Sen sätter du på den mytomspunna AudioTechnica AT-95 (350:-) och ställer in 1,5 - 2,0gram nålvikt. Har armen antiskating, så ska den också ställas in med hjälp av en testskiva med blankt ospårat parti. Naturligtvis ska skivtalriken vägas in med vattenpass varvet runt innan.
Min 50-öring. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-18 21:25

Jag ska leta efter den där naden, under tiden gör jag nog som ragnwald föreslår, bra tips! :) Audio technica alltså, annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-18 21:36

Kul!

Kolla vad det sitter för PU på den. AT95 är inget märkvärdig utan bara
prisvärd. Skulle tro att det sitter en finare PU i grundutförandet än AT95.

Då är det nog bättre att kolla remmen först. Finns nya på williamthakker.de.

Det viktigaste är inställningen av däcket.

Kör hårt!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-18 23:57

kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?

Vad gäller OM-nålarna, så är det 30 och 40 som gäller. 30-nål kostar ca 1600:-. Nålslipningen är en del av hemligheten bakom välljud från vinyl.
Men skillnaden att köpa en komplett pickup, är bara några hundralappar, så i det fallet skulle inte jag tveka.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-19 08:20

En skivklämma eller skivpuck, tycker jag, hör till. Ljudet blir en aningen klarare.Skivklämma lättare och skruvas fast på mittpinnen. Kör med michells variant eftersom jag har en michell skivspelare. Eftersom skivklämmanär lättare så blir det inte ökad påfrestningar på lagret.

Sedan kan man alltid fundera på uppställningen och om underlaget vibrerar. I min fattiga ungdom så använda jag ett dubbla par vanliga möbeltassar för att frikoppla plinten bättre från underlaget. Idag använder jag en sten men som är dämpad med bimuten/asfaltsmatta. Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 09:47

Ragnwald skrev:
kodapa skrev:... annars har jag ju en ortofon om5e som behöver en ny nål, inga naltips annars?

Vad gäller OM-nålarna, så är det 30 och 40 som gäller. 30-nål kostar ca 1600:-. Nålslipningen är en del av hemligheten bakom välljud från vinyl.
Men skillnaden att köpa en komplett pickup, är bara några hundralappar, så i det fallet skulle inte jag tveka.

Ojdå, 1600 är nog varken min skivspelare eller skivsamling värd... ;) Tack för tipset om nivåreglering också, golvet lutar ganska kraftigt där jag tänkt placera den så det lär behövas...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 09:50

Kronkan skrev:En skivklämma eller skivpuck, tycker jag, hör till. Ljudet blir en aningen klarare.Skivklämma lättare och skruvas fast på mittpinnen. Kör med michells variant eftersom jag har en michell skivspelare. Eftersom skivklämmanär lättare så blir det inte ökad påfrestningar på lagret.

Sedan kan man alltid fundera på uppställningen och om underlaget vibrerar. I min fattiga ungdom så använda jag ett dubbla par vanliga möbeltassar för att frikoppla plinten bättre från underlaget. Idag använder jag en sten men som är dämpad med bimuten/asfaltsmatta. Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

Då får jag försöka hitta en skivklämma, vilken kul ny hobby, massa prylar att köpa... ;)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 09:51

CODY skrev:Kul!

Kolla vad det sitter för PU på den. AT95 är inget märkvärdig utan bara
prisvärd. Skulle tro att det sitter en finare PU i grundutförandet än AT95.

Då är det nog bättre att kolla remmen först. Finns nya på williamthakker.de.

Det viktigaste är inställningen av däcket.

Kör hårt!

OK, det låter rimligt. En slirande rem är kanske inte jättebra...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-01-19 10:13

Om du orkar bygga: LTS-RIAA.

Ett beggat Sentec PP9 är en bra sak.

De flesta billiga RIAA är just billiga i alla avseenden.

RIAA-stegen i äldre receivrar är inte nåt att ha, för det mesta.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-19 11:07

Köp rem på kabelpiraten.

Köp AT-95 på williamthakker.

Om du skall ha skivklämma eller skivpuck, så välj klämma. Du har för klen motor och dessutom rem och där är bättre med en klämma för den är lättare.

Ställ in. Kolla på www.vinylengine.com (det är gratis att vara reggad, ingen spam heller, BRA sida)

Rengör skivor.

Lyssna.

Ps. Som du själv insett så är det ingen Hi-End spelare, men den funkar ju för att lyssna emellanåt. Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 11:35

Fjonkalicious skrev:Köp rem på kabelpiraten.

Såg att du har en 516, den ska ha samma rem som 514. Enligt någon sida skulle de har diam 189mm. Den finns inte på kabelpiraten, vet du om det funkar med 185mm?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-19 11:58

Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

+1
Sviktande golv, är ingen höjdare. Hela familjen ska kunna röra sig medan en skiva avspelas. En stadig vägg är bättre. :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 12:00

Ragnwald skrev:
Kronkan skrev:Bästa varianten är antagligen att ställa skivspelaren på en upphängd hylla.

+1
Sviktande golv, är ingen höjdare. Hela familjen ska kunna röra sig medan en skiva avspelas. :wink:

Det kommer jag nog att få leva med, den lär inte komma upp på en hylla, jag är glad över att den fått komma in i vardagsrummet alls... ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-19 16:11

Det beror naturligtvis på hur mjukt och sviktande golv man har i lyssningsrummet, även i vilken riktning ev golvbrädor är lagda. Med betonggolv är det inga problem.

3mm längdskillnad på remmen, tror jag inte har betydelse på denna spelaren. Beror på hur upphängning av talrik/tonarm ser ut. I vissa fall kan det dra snett så det inte fjädrar fritt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 16:20

Ragnwald skrev:Det beror naturligtvis på hur mjukt och sviktande golv man har i lyssningsrummet, även i vilken riktning ev golvbrädor är lagda. Med betonggolv är det inga problem.

3mm längdskillnad på remmen, tror jag inte har betydelse på denna spelaren. Beror på hur upphängning av talrik/tonarm ser ut. I vissa fall kan det dra snett så det inte fjädrar fritt.

Jag har ett mjukt och sviktande golv, :oops: men jag inbillar mig att det är mindre problem längs väggen.
Kanske är vettigare att lägga till en femtilapp och få rätt rem...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-19 16:31

Ligger golvplankorna längs med den vägg skivspelaren ska stå, är det inga problem.
Rätt rem blir ju rätt på fler sätt, trodde du hade problem att få tag på den.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-19 16:55

Ragnwald skrev:Ligger golvplankorna längs med den vägg skivspelaren ska stå, är det inga problem.

Det gör dom. :)
Ragnwald skrev:Rätt rem blir ju rätt på fler sätt, trodde du hade problem att få tag på den.

Nejdå, de finns på williamthakker.de, de var bara så snorbilliga på kabelpiraten...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-19 21:17

Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.

Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-19 21:21

Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-20 10:01

Kronkan skrev:Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.

Sedan har vi chassit. ÄR det massivt eller består det av en ihålig låda. I båda fallen kan man använda bimuten/asfalltsmatta. ÄR det en massiv plint syns inte asfaltsmattan om man anbringar den undertill. Ibland kan det gå att klistra bimuten under skivtallriken, fast obs på plinten och inte på skivtallriken. Bimuten finns i välsorterade biltillbehörsaffärer.

Det är orginal gummimatta som sitter på. Chassit känns rejält inte burkigt/platsigt när man knackar på det, det har dessutom rejäla gummifötter.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-20 10:01

avr7000 skrev:Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.
De har ju lite kultstatus och är därmed onödigt dyra men skall du bara använda riaa kan du ju köpa en med defekt slutsteg etc.

Stefan

Skulle vara ett alternativ om jag hittar ett riktigt billigt...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-20 12:01

avr7000 skrev:Jag tycker att riaa i Gamla hederliga NAD3020 är riktigt bra.

Stefan

Så har jag också tyckt, ända tills jag kunde jämföra med annat. 3020 är svampig och odistinkt i basen, inte speciellt svängig. Jämfört med tex en Musical Fidelity Tempest är en 3020 nästan olyssningsbar...

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-20 12:51

Kan du tänka dig att bygga ett riaa, kan du kolla tråden LTS-riaa

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-01-20 13:33

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:54, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-20 13:48

kodapa skrev:
Kronkan skrev:Kul tråd! Bekämpandet av vibrationer är centralt för den djupt troende vinylisten. Kan komma från olika håll. Det ligger ju en skiva på tallriken som gör att det inte går att se vilken matta som ligger på tallriken. Mattans uppgift är, enligt min ringa uppfattning att dämpa ringningarna i din metalltallrik. Andra tallrikar kan klarar sig utan matta. En i gummi är väl utmärkt, kanske bäst, men kork kan också fungera. Kork tror jag finns att köpa billigt. Sett sådana hemmagjorda skivspelarmattor men vet inte var korken är införskaffad.

Det är orginal gummimatta som sitter på. Chassit känns rejält inte burkigt/platsigt när man knackar på det, det har dessutom rejäla gummifötter.

Men du kan säkert reducera vibrationer genom att klistra dit lite asfaltsmatta under den. Min erferenhet säger också att genom att tllföra ytterligare dämpande material under fötterna så kan man frigöra chassit från vibrationerna i underlaget.

Jag har dämpat mitt chassi med asfalltsmatta. Det var en så långsam procedur att någon jämförelse mellan innan och efter inte kändes meningsfull. Dock har Michells dyrare variant dämpat chassit från fabriken.

Bästa hälsningar

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-20 14:04

Ragnwald skrev:Kan du tänka dig att bygga ett riaa, kan du kolla tråden LTS-riaa

Jag har blivit erbjuden att köpa en Nad pp2 RIIA för 500, jag kommer nog att nappa på det. Annars är det ett bra tips. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-20 18:31

Bra val, den torde vara värdebeständig dessutom. :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-24 15:05

Nu har jag köpt en NAD PP2. Jag plockade bort den gamla drivremmen, den var 20cm i diameter istället för 19cm. Ganska slapp alltså. Jag har dessutom beställt en ny rem från williamthakker och en borste av budgetmodell. Jag väntar med ny nål ett tag. Sedan blir den nog en OM10 nål från hifiklubben. (Var kanske dum som inte beställde med en AT95 från williamthakker, de låg bara på 20 eur.) Tack för alla tips!!! :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-24 17:20

Skivmattor!?
När man kollar lite här i tråden och när man läser på internet står det att skivmattan är viktig. Är det verkligen så? Jag är lite (sunt?) skeptisk...
Men jag är ju novis i ämnet så jag är nyfiken på vad ni tycker om just skivmattor.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-01-24 17:22

Nad pp2, är det den man kan rippa vinylskivor med?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-24 17:27

Schull skrev:Nad pp2, är det den man kan rippa vinylskivor med?

/L

Nja, den har ingen USB utgång (det är säkert den du åsyftar). Men om man har ett vettigt ljudkort är det ju bara att använda det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-24 18:22

kodapa skrev:Skivmattor!?
När man kollar lite här i tråden och när man läser på internet står det att skivmattan är viktig. Är det verkligen så? Jag är lite (sunt?) skeptisk...
Men jag är ju novis i ämnet så jag är nyfiken på vad ni tycker om just skivmattor.

(Lite brokiga erfarenheter som är samlat.)
Beror nog på vilket material som tallriken är gjord av. Är tallriken gjord av exempelvis metall behöver den en matta av gummi eller kork för att minska ringningarna i materialet. Alltså en mattta kan bidra till att göra materialet stummare.

Sedan kan en matta påverka ljudet. Har och har haft i vinter allvaliga problem med statisk elektricitet. Detta kan man märka som brum eller som knaster. Prövade en matta i ull. Den bidrog dock till att mjuka upp ljudet på ett sätt som jag inte ansåg som önskvärt. Så den blev inte långvarig. Då står jag hellre ut med avigsidorna med statisk elektrisitet. Andra kanske kan tycka att ljudet blir bättre.

Vissa tallrikar är gjorda för att fungera utan matta. Då är de nog stumma i sig. Jag har en sådan tallrik. Så jag har ingen matta.

så talltikar av metall bör nog ha en gummitmatta för att komma till sin rätt. Tallrikar av glas förekommer. Vet inte vad som gäller i ett sådant fall. Inte heller om de är av någon typ av plast.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-24 18:28

Använd original skivmatta. Det blir bra.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 18:28

kodapa skrev:Sedan blir den nog en OM10 nål från hifiklubben. (Var kanske dum som inte beställde med en AT95 från williamthakker, de låg bara på 20 eur.) Tack för alla tips!!! :)

OM10-nålen är ganska ljus i karaktären, som de nya M2 röd och blå.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-29 00:00

Hihi, vad bra det låter, det trodde jag inte. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-29 00:03

Vad är det som låter?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-29 00:50

Ragnwald skrev:Vad är det som låter?

Janis Joplin (Perl orginal utgåva) spelandes på min nyrenoverade skivspelare. Har fortfarande inte bytt pickup så förbättringspotential finns.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-29 02:52

Men va bra. :)

För att vara säker på att nålen är juste, kan du titta på den med lupp i ungefär 20 gångers förstoring. Kanske inte behöver byta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-29 10:57

Ragnwald skrev:Men va bra. :)

För att vara säker på att nålen är juste, kan du titta på den med lupp i ungefär 20 gångers förstoring. Kanske inte behöver byta.

Det är inte bara nålen som slits. Armen sitter (oftast) upphängd i en liten gummikudde i ena änden (i den andra änden sitter nålen :-)) och gummit kan ha torkat ut och fått förändrade fjädringsegenskaper. Sämre spårning kan bli resultatet.

/ B

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-29 15:57

Bill50x skrev:

Det är inte bara nålen som slits. Armen sitter (oftast) upphängd i en liten gummikudde i ena änden (i den andra änden sitter nålen :-)) och gummit kan ha torkat ut och fått förändrade fjädringsegenskaper. Sämre spårning kan bli resultatet.

/ B

Det blir nog en ny nål ganska snart. Men det är ingen panik med nuvarande nål...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-29 16:32

kodapa skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det blir nog en ny nål ganska snart. Men det är ingen panik med nuvarande nål...

Vad står det på Pickuppen?

sen tycker jag att du kan vänta med att tweaka spelaren. Det kan lika gärna
bli sämre genom att man applicarar olika sorters geggamoja inuti plinten,
tex. Det är inte heller säkert att det blir bättre med kork, läder eller
hergårdsost som matta. Fokusera på smorning, ny rem och inställning av
pickupp.

En bättre investring än en "fyndpickupp" kan vara en testskiva, t ex den
från HIFI News. Den har du glädje av även då du gått från "fyndpickuppe-
stadiet".

Din CODY

:)
Senast redigerad av CODY 2011-01-29 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-29 16:38

CODY skrev:
kodapa skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ingenting. :( Den är i metall och är rektangulär. Hållaren till nålen är Vit med ett genomskinligt nålskydd som kan fällas ned. Denna sitter på orginal pickuphållare.
Sedan har jag en pickuphållare till med Ortofon OM pickup med trasig nål.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-29 19:38

CODY skrev:
kodapa skrev:
Bill50x skrev:

/ B

sen tycker jag att du kan vänta med att tweaka spelaren. Det kan lika gärna
bli sämre genom att man applicarar olika sorters geggamoja inuti plinten,
tex. Det är inte heller säkert att det blir bättre med kork, läder eller
hergårdsost som matta. Fokusera på smorning, ny rem och inställning av
pickupp.

En bättre investring än en "fyndpickupp" kan vara en testskiva, t ex den
från HIFI News. Den har du glädje av även då du gått från "fyndpickuppe-
stadiet".

Din CODY

Ibland blir man trött. Svarat på fråga om matta. Har inte rekommenderat att någon matta bör bytas. Däremot att en matta ofta har en funktion i själva konstruktionen. Däremot låter olika typer avmattor olika. Klart hörbart enligt min egen erfarenhet.

Däremot kan man stabilisera chassit. Kostar lite och har svårt att tänka mig att ett stabilare chassi låter sämre. Du kan aldrig få ett chassi/tallrik som inte står emot vibrationer att låta riktigt bra. Felen som uppstår vid avläsningen kan inte rättas till.
Att stabilisera chassit om detta är möjligt hindrar ingen från att ställa i nålen rätt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-29 20:06

Kronkan skrev:
Ibland blir man trött.

Hoppas du piggnar till!

Nu var inte mitt svar i tråden något som var riktat till dig eller något du
skrivit, utan en åsikt jag framförde. Jag menar att man skall börja med rätt
saker. Rätt enligt mig, då, alltså. Vad gäller vibrationer finns det ju många
olika sätt att ta om hand om dem; man behöver bara jämföra Thoréns
med rega med Technics (jag har alla sorterna), för att se att man tänkt
olika. Dock har man tänkt, och att helt slumpmässigt börja "dämpa" en
plint kan slå fel. Vore det så enkelt att man kunde få en spelare att låta
rejält mycket bättre genom att stoppa asfalt i olika håligheter, kan man
tänka sig att t ex rega skulle göra det på sina finare modeller. Så har
emellertid inte skett på någon av deras modeller, från P1 till P9 och är
inget som heller rekommenderas. Samma gäller Technics. På Thoréns har
jag sett det rekommenderas.

Din CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-29 20:21

Mitt stående recept till alla glada "tweakare" är o
förblir: fyll igen alla håligheter med Blue tac . . . :wink: :D
(Fabrikörerna veta ju aldrig vad de göra).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-29 20:25

Laila skrev:Mitt stående recept till alla glada "tweakare" är o

har du gjort det på din tecknix?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-29 20:29

Fråga; kan inte skivmatta vara ett enkelt sätt att justera avspelningsvinkeln (vad nu den heter på fackspråk) beroende på pickup? Så att den är helt vågrät (tonarmen inte "dippar" typ)?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-29 20:31

phloam skrev:Fråga; kan inte skivmatta vara ett enkelt sätt att justera avspelningsvinkeln (vad nu den heter på fackspråk) beroende på pickup? Så att den är helt vågrät (tonarmen inte "dippar" typ)?

Jo, jag har lagt en filtmatta på min tecknix då jag bytte till lägre pick up, eftersom jag har en arm på den som inte medger att man ändrar höjden utan att ta isär spelare. Funkar fint. Det viktiga är att gummimattan är kvar och dämpar skivtallriken.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-29 20:35

Ah, bra, då har jag inte gjort nåt dumt :) Tack för mattan förresten :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-29 20:59

CODY skrev:

Nix pix 8O Är ju ingen glad "tweakare" vettu . . . :D
(Efter att på sjuttiotalet "förstört" ljudet på en Thorens
medels "asfalts o bitumengummi-mattor" samt ett prima
lim så har jag lugnat ner mig på den fronten även om jag
kör med filtmatta ovanpå gummiditon på min SL-1210)

ps. Nu ljög jag nog lite då även en Unamco ljudförsämrades
på liknande maner under sent sjuttiotal . . .(skam den som ger sig) :oops:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-29 21:02

Laila skrev:
CODY skrev:

Du borde verkligen byta arm på tecknixen. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-29 21:22

Varför det . . den är ju alldeles utmärkt ! :)

Bättre då att klämma i/på en lite större nättrafo
tycker jag . . en av de få saker som sällan slår fel
är just en större(kvalitets) nättrafo än originalet.
Göres med fördel på typ förförstärkare, phonosteg,
skivspelare o likn.

Tycker ännu inte att resultatet blivit ljudligt sämre
av dito(bara tunnare plånkis :oops: ) :)

/ Ledsen Tweakare

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-29 21:58

@Kronan: Såg din sida på MHB, det var fina vinylspelare du hade där.
@Cody: Du behöver inte orora dig för att jag ska hamna i tweakträsket... ;) Detta är en billig hobby för mig än så länge, jag är nu uppe i en totalkostnad på 700kr. Då har jag köpt spelare, rem, isopropalcohol och olja. Köper jag en ny nål är jag uppe i 1000kr och har då en garanterat fräsh spelare. Att jag satsar på OM nålen är för att jag har pickupen färdigmonterad, det är helt enkelt enklast. Jag kommer nog att få en testskiva av en kollega som slutat med vinyl. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-29 22:03

Jag funderar att köpa en Denon direktdriven spelare framöver. Inte haft någon vinylspelare i snart ett år och har några plattor jag skulle vilja spela.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-30 12:29

Laila skrev:
CODY skrev:

Ok, den lilla puristen som överlevt slog till. Men finns det någon känt skivspelaremärke som har kvar konstruktionen med låda. Har tyvärr inte varit nära en Thorens på länge men de verkar ha gått inför gedigna plintar även om de kan ha kvar låddesignen. Men lådan verkar vara gedigen. Det var länge sedan jag själv såg en konstruktion med låda i nytillverkning. Detta sätt att konstruera en skivplare verkar mer eller mindre död.

Man ändrar skivspelarens egenskaper om man dämpar chassit.I vissa avseende en smaksak eller hur resten av anläggningen hanterar signalen eller kvalitén på skivorna man spelar.

Nu använder jag mig av lyssningserfarenheter som det är år mellan. Men ett mera odämpat chassi har samma egenskap som en matta av fibrer har. Ljudet är mjukare/(varmare?) jämfört med ett hårt dämpat chassi som har ett klarare ljud.

Eller vad var dina erfarenheter med dina spelare?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-30 15:30

Hej Kronkan !

Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur ljudet
förändrades, bara att jag tyckte att det blev sämre.

Var ju inte direkt igår som "tweekningen" skedde . .
men ljudet kan mycket väl ha förändrats i den riktning
som du beskriver.

Linn Sondek LP-12 tex. har välan fortfarande låddan
kvar tror jag . . .

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-10 10:10

Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord. :)
Hur är det med åldring på pickupper? Dessa har legat nedpackade en längre tid. Kan det vara någon gummiupphängning inuti som åldrats t.ex?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-10 12:37

kodapa skrev:Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord. :)
Hur är det med åldring på pickupper? Dessa har legat nedpackade en längre tid. Kan det vara någon gummiupphängning inuti som åldrats t.ex?

Visst stelnar gummi med tiden och de spårar kanske inte som förr? Brukade inte Van den Hul byta gummi på pickuper som skulle förses med ny nål?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-10 15:47

RogerGustavsson skrev:
kodapa skrev:Vad tror ni om ortofon SL-15 och fidelity research FR-1 MK2? Dessa tillsammans med en nålvåg ligger nu på mitt skrivbord. :)

Visst stelnar gummi med tiden och de spårar kanske inte som förr? Brukade inte Van den Hul byta gummi på pickuper som skulle förses med ny nål?

Ja, jag ska nog inte räkna med allt för mycket. Det kan vara kul att testa dock. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-10 17:56

subjektivisten skrev:Jag funderar att köpa en Denon direktdriven spelare framöver. Inte haft någon vinylspelare i snart ett år och har några plattor jag skulle vilja spela.

Jag var utan i 3 år, innan abstinensen satte in. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-10 18:03

SL-15 köpte jag 1970 vill jag minnas, ansågs då vara den bästa på marknaden. Användes på den tiden även vid LTS lyssningsmöten. :)

Kul, lyssna på den, men som nämnts ovan, kan upphängningen ha ändrat karakteristika.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-11 10:17

Ragnwald skrev:

SL-15 köpte jag 1970 vill jag minnas, ansågs då vara den bästa på marknaden. Användes på den tiden även vid LTS lyssningsmöten. :)

Kul, lyssna på den, men som nämnts ovan, kan upphängningen ha ändrat karakteristika.

Jag granskade nålarna i microskop på jobbet igår. De såg fina ut. Men upphängningen vet jag ju inget om...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-24 10:09

Köpte denna:
Bild

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2011-02-24 13:13

kodapa skrev:Köpte denna:
Bild

Nej, nej, den är inget att ha :D

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-24 13:57

Allram skrev:Nej, nej, den är inget att ha :D

Hehe, nej för en sån vinylexpert som dig duger den ju inte... :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-24 14:14

kodapa skrev:

Jag är nyfiken, vad är det du har köpt?

/ B

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-24 14:26

Bill50x skrev:
kodapa skrev:

Jag är nyfiken, vad är det du har köpt?

/ B

Testskivan ett par inlägg upp.
Köpte den av en kollega för 40 kr. Men det är visst inte så man ska ställa in skejting har jag läst i en annan tråd... ;) (Fast det gör jag nog ändå)
PS: Bry dig inte om Allram, vi spelar tennis, just nu står det nog 4-2 till honom...

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2011-02-24 20:36

Subjektivisten skrev :
Jag funderar att köpa en Denon direktdriven spelare framöver. Inte haft någon vinylspelare i snart ett år och har några plattor jag skulle vilja spela.

+1

Jag har en direktdriven Denon dp35F sedan över 20 år tillbaka , spelar med den nu efter att jag lite snopet insåg att den låter bättre än både min Thorens TD160 och min Techics 1210.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-25 13:19

Vilket lyft det blev med OM10 vs förmodad orginalnål. :) Ska bli kul att testa MC rariteterna när jag får tid...

Återgå till Generellt om hifi