Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Min första spontana reaktion är: Gud i helvete så fula! Nu ska jag försöka läsa
vad de var bra på, för det är de nog. Men var de tvungna att slå deras egen
A500 i fulhet?
shifts skrev:Min första spontana reaktion är: Gud i helvete så fula! Nu ska jag försöka läsa
A500 i fulhet?
steveo1234 skrev:shifts skrev:Min första spontana reaktion är: Gud i helvete så fula! Nu ska jag försöka läsa
A500 i fulhet?
Det är inget som görs av slump utan det måste vara många timmars arbete bakom att få den så brutalt ful.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Min första spontana reaktion är: Gud i helvete så fula! Nu ska jag försöka läsa
A500 i fulhet?
Det är inget som görs av slump utan det måste vara många timmars arbete bakom att få den så brutalt ful.
![]()
(För antal månader sedan hävdade jag i ett par trådar att inom ett par år kommer alla nya receivers ha inbyggd PEQ. Jag ser detta som ett första steg i min hifi-profetia.)
Glebster skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:Min första spontana reaktion är: Gud i helvete så fula! Nu ska jag försöka läsa
A500 i fulhet?
![]()
(För antal månader sedan hävdade jag i ett par trådar att inom ett par år kommer alla nya receivers ha inbyggd PEQ. Jag ser detta som ett första steg i min hifi-profetia.)
lazpete skrev:Är PEQ samma sak som DSP? Eller vad menas med PEQ? Jag trodde det va en parametrisk EQ? Och det har väl funnits sedan urminnes tider, kanske inte inbyggda i alla apparater, men min 8 år gamla sony reciver har det.
steveo1234 skrev:Det är ju en möjlighet att det kommer. Men, då kommer det antagligen att behövas en autoinställning av den också. Och, då behövs mic och grejer av vettig kvalitet för att det ska vara lönt och då höjer det priset ganska mycket. Så, jag tror att du har rätt för de högre prisklasserna men är försiktigt tveksam till att den funktionen kommer i "alla" förstärkare.
Vi får la se!
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Det är ju en möjlighet att det kommer. Men, då kommer det antagligen att behövas en autoinställning av den också. Och, då behövs mic och grejer av vettig kvalitet för att det ska vara lönt och då höjer det priset ganska mycket. Så, jag tror att du har rätt för de högre prisklasserna men är försiktigt tveksam till att den funktionen kommer i "alla" förstärkare.
Vi får la se!
Till en början blir det de dyrare modellerna, sen mellanklassen och till sist alla modeller. Mic kommer säkerligen att erbjudas på vettigt sätt alternativt att ingå.
Men måste en mic verkligen vara särskilt vass för att mäta upp t.ex. de värsta moderna? För övrigt går det ju enkelt att själv detektera m.h.a. sina öron. Om man däremot ska få till den "perfekta" kurvan finns det säkert fog för en bra mic.
Lust skrev:petersteindl skrev:Är de fläktkylda?
subjektivisten skrev:Men fläkt på ett class D steg?
RogerGustavsson skrev:Om nu slutsteget ska leverera 6 kW, hur fungerar det att strömförsörja från ett vanligt uttag som max kan vara avsäkrat med 16 A? Räknar man helt enkelt med att man aldrig maxar steget? En vanlig elanslutning för villa är vanligen på 3x16 A/400 V, det räcker för max 11 kW.
RogerGustavsson skrev:Om nu slutsteget ska leverera 6 kW, hur fungerar det att strömförsörja från ett vanligt uttag som max kan vara avsäkrat med 16 A? Räknar man helt enkelt med att man aldrig maxar steget? En vanlig elanslutning för villa är vanligen på 3x16 A/400 V, det räcker för max 11 kW.
Max_Headroom skrev:Man plockar krämen från kondensatorerna i nätdelen. Inte från väggurtaget. Störmen in i appraterna laddar kondingarna. Därför kan man kortvarigt ta ut mer effekt än man stoppar in. Men det går ju inte så länge förståss.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Om nu slutsteget ska leverera 6 kW, hur fungerar det att strömförsörja från ett vanligt uttag som max kan vara avsäkrat med 16 A? Räknar man helt enkelt med att man aldrig maxar steget? En vanlig elanslutning för villa är vanligen på 3x16 A/400 V, det räcker för max 11 kW.
Man plockar krämen från kondensatorerna i nätdelen. Inte från väggurtaget. Störmen in i appraterna laddar kondingarna. Därför kan man kortvarigt ta ut mer effekt än man stoppar in. Men det går ju inte så länge förståss.
Kalejdokom skrev:Jag bumpar denna tråd eftersom jag just beställt ett sådant här:
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
Leverans om en vecka kanske...
Tråden var ju aktiv för exakt ett år sedan och frågan är om någon annan hunnit testat dessa slutsteg eller hört något bra/dåligt om dem?
"Tyvärr" valde jag inte DSP-versionen eftersom jag redan har en DCX som sköter om delning/PEQ.
Kalejdokom skrev:Jag bumpar denna tråd eftersom jag just beställt ett sådant här:
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
Leverans om en vecka kanske...
Tråden var ju aktiv för exakt ett år sedan och frågan är om någon annan hunnit testat dessa slutsteg eller hört något bra/dåligt om dem?
"Tyvärr" valde jag inte DSP-versionen eftersom jag redan har en DCX som sköter om delning/PEQ.
Kalejdokom skrev:Hmm, hur ska vi tolka/översätta det här:
- vergleichsweise lauter Lüfter
..."förbannat högljudd luftare" ?
lgs skrev:Btw. Kan jag som glad amatör göra några vettiga mätningar som säger nåt med en multimeter eller krävs det scope?
2-ch skrev:För en som inget begriper framstår det helt rimligt ...
2-ch skrev:Vilka är och var sitter de kritiska komponenterna för luftflödet?
Kalejdokom skrev:2-ch skrev:För en som inget begriper framstår det helt rimligt ...
Menar du möjligen helt orimligt?

nadifierad skrev:Hur upplever du handhavandet och funktionen av de inbyggda PEQ möjligheterna?
Kalejdokom skrev:"Tyvärr" valde jag inte DSP-versionen eftersom jag redan har en DCX som sköter om delning/PEQ.
avr7000 skrev:Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten?
avr7000 skrev:Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten? Var det inte A500 som lätt bra i nåt läge (kl 12 kanske?) och skit om man körde fullt ut?
Kalejdokom skrev:Intressant. Den snubben hade verkligen bad luck med sina Behringer-prylar (Jag har själv både DEQ och DCX, men båda funkar utmärkt). Fast distproblemet med A500 verkade ju vara det omvända; att det funkade vid full volym, men inte när man rattar ner volympotarna.
Jag tror i och för sig inte att jag testat att köra på max gain. Helt klart värt att prova...
akeda skrev:Kommer snubben direkt från djungeln?
Snubben skrev:I do repairs on military kit in my spare time,!!!
Så är det förstås! Matar jag bara på med tillräckligt stark signal så att stegets volymratt håller sig på vänster sida om kl 12 så är det inget problem. Allt låter ok och det går att driva på till riktigt ordentlig nivå.
Kalejdokom skrev:Du har svaret i citatet du själv infogat! Jag kan inte framkalla någon dist eller oljud så länge inte rattarna passerar kl 12. Jag har dock inte hunnit testa hur det funkar vid full volym på rattarna. Återkommer till kvällen med resultat från det testet.
celef skrev:jag tror disten drog skyhigh när gainet minskades från full sula
http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rio
lgs skrev:... men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.
Kalejdokom skrev:lgs skrev:... men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.
Fler som gjort den erfarenheten. Se klipp nedan där pappskärmen moddas för att minska ljudet:
http://www.youtube.com/watch?v=Y0acD2uFFkg
Kalejdokom skrev:Nej då - jag är helt nöjd! Den står i ett skåp och driver två subbar. Funkar utmärkt och blir inte ens ljummen.
celef skrev:det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?
Kalejdokom skrev:celef skrev:det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?
Skulle inte tro det. Delning vid 100Hz (ej ställbart), troligen 12dB/okt. Dessutom krävs det två steg för att få till en stereo-setup. När man använder det inbyggda filtret nyttjas ena kanalen till lågpass och den andra till högpass. Inga lågnivåsignaler tillgängliga från filtret.
Antar att detta bara kan fungera vid normalt PA-bruk, med en sub och topp per kanal, med modulerna placerade på varandra.
Behöver man delningsfilter för HiFi-bruk får man köpa DSP-versionen. Den verkar faktiskt riktigt ok, om man ser till inställningsmöjligheterna även om det fortfarande saknas lågnivåutgångar för högpass.
Sanny_X skrev:JonasW: Fått ditt steg än?
nadifierad skrev:Det är kanske en signalkabel som spökar någonstans?
martinw skrev:Har någon koll på delay-tiden om man kör LT och några PEQ?
marlan skrev:Den här köpte jag från Webhallen:
90368: Fractal Design Chassifläkt Silent Series 60mm 19dB (Retail) - [HV] 1 st á 69 kr
Kalejdokom skrev:marlan skrev:Den här köpte jag från Webhallen:
90368: Fractal Design Chassifläkt Silent Series 60mm 19dB (Retail) - [HV] 1 st á 69 kr
Men det där är väl en 60mm fläkt? Det sitter ju 80mm fläkt i original.
Jag har bytt min men kommer att tweaka ytterligare nu när jag möblerar om och steget åker in i en garderob med en massa andra prylar.
marlan skrev:Kalejdokom skrev:marlan skrev:Den här köpte jag från Webhallen:
Men det där är väl en 60mm fläkt? Det sitter ju 80mm fläkt i original.
Jag har bytt min men kommer att tweaka ytterligare nu när jag möblerar om och steget åker in i en garderob med en massa andra prylar.
Helt rätt, ursäkta!![]()
Jag har bytt fläkt i fler apparater så jag blandade ihop dem. Det var en sådan här jag bytte till:
http://www.net2world.se/#/fläkt-80mm---fractal-design-(11db)--gummiskruvar/35/81417
Beakungen skrev:Om man vill ha ett smidigt extra-steg är det detta man ska köpa då?
Är fortfarande lite väl skeptisk till vikten på dessa. Så lite vikt och så mycket effekt.
Ni som kör med varianterna med dsp i kan man köra steget som rent bassteg utan externt delningsfilter? Finns där delning vid 80hz i steget?
Tycker ni eqn funkar bra?
Jag är lite i valet och kvalet om det är lönt att köpa det med dsp eller ej.
Sen är det klart hyfsat viktigt att steget inte låter allt för mycket. Men det verkar som att det går att ordna lätt med ny fläkt?
Beakungen skrev:Är fortfarande lite väl skeptisk till vikten på dessa. Så lite vikt och så mycket effekt.
Beakungen skrev:Ni som kör med varianterna med dsp i kan man köra steget som rent bassteg utan externt delningsfilter? Finns där delning vid 80hz i steget?
Kalejdokom skrev:Kul med nya modeller. Men varför kommer dom inte med ett flerkanalssteg? Få har ju nytta av 2x6000W. Däremot vet jag många som skulle jubla över t.ex. 6x2000W. Jag skulle t.o.m. nöja mig med 6x200W
i ett 19" chassie för 3.000 spänn
.
JonasW skrev:6000-modellen är galet prisvärd. Lämnar ju runt 2x1100W kontinuerligt i 8ohm. Dryga 2kW i 4 ohm om jag minns rätt.
KarlXII skrev:JonasW skrev:6000-modellen är galet prisvärd. Lämnar ju runt 2x1100W kontinuerligt i 8ohm. Dryga 2kW i 4 ohm om jag minns rätt.
+1 . Ska bli spännande att höra omdömen!
Finns det några tester på den ännu?
nikeb skrev:Nå vad tycker du om dsp:n då???????? Hur funkar den? Jag tänker även på delay. Är den i klass med minidsp?
Jag har sett lite olika mätningar av dessa steg och någon uppgav endast ca 315 watt 8 ohm för 3000 modellen och jag har läst ca 900 watt 8 ohm för 6000 modellen vilket ju räcker till för mig i alla fall.
Vad tycker du om ljudkvaliten? Hur mycket låter 6000 som har dubbla fläktar. Jag förmodar att du kanske har moddat dit nya fläktar.
Berätta nu jag är nyfiken!!!!
Tarzan skrev:Nu har jag också skaffat en inuke 3000dsp. Det enda jag stör mig på är dioderna runt volymrattarna och skärmen. Går dom att stänga av på något sätt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster