behringer kommer snart med slutsteg med inbyggd peq

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2012-02-22 22:36

Verkar vara väldigt mycket bang for the buck steg, man blir ju lite sugen. Har ditt omdöme ändrats sen senaste inlägget? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-23 08:48

Nej då - jag är helt nöjd! Den står i ett skåp och driver två subbar. Funkar utmärkt och blir inte ens ljummen :) .

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-05 12:14

Fick äntligen testa mitt inuke 3000 i helgen. Bytte ganska omgående ut originalfläkten mot en Noctua NF-R8,
det var helt otänkbart att originalet skulle få sitta kvar, trots att steget står i ett annat rum.
Det blev mycket bättre med ny fläkt men jag är ändå tveksam till att jag skulle vilja ha det i lyssningsrummet.
Fläkten i sig ska ligga på 17dB vid fullt flås men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.
Körde det rätt hårt igår och kunde inte märka några problem med värme.

Med tanke på pris, kvalitetskänsla och vikt är det helt otroligt vad det här steget är kapabelt till. Läste nånstans att man mätt upp
3,6kW peak. Än så länge har jag absolut inget negativt att säga över huvud taget (bortsett från utseendet och originalfläkten).
Steget levererar mer än tillräckligt med effekt för mina behov trots max 0,9V in (från miniDSP'n).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-06 12:41

lgs skrev:... men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.

Fler som gjort den erfarenheten. Se klipp nedan där pappskärmen moddas för att minska ljudet:

http://www.youtube.com/watch?v=Y0acD2uFFkg

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-06 14:21

Kalejdokom skrev:
lgs skrev:... men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.

Fler som gjort den erfarenheten. Se klipp nedan där pappskärmen moddas för att minska ljudet:

http://www.youtube.com/watch?v=Y0acD2uFFkg

Intressant! Kanske skulle ta o klippa lite :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 14:38

Förstår jag det rätt att fläkten trycker in luft över komponenterna?

Lösningen ser ju inte alls smart ut, bara billig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-06 14:45

Ja, fläkten "suger" in luften i chassiet och pappkepsen är till för att styra flåset mot rätt komponenter. Min erfarenhet är att det utvecklas väldigt lite värme och att konstruktionen är rätt så overkill. Förmodligen kan man skrota hela pappkepsen med bibehållen kylning.

Användarvisningsbild
egerskog

Inläggav egerskog » 2012-03-07 00:30

Kalejdokom skrev:Nej då - jag är helt nöjd! Den står i ett skåp och driver två subbar. Funkar utmärkt och blir inte ens ljummen :) .

Halkade in i tråden 15 min senare så har man beställt och nu är det väntans tider. :-)
Hoppas på bättre kontroll på mina basar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-12 23:08

Jamen vilken urbota knäpp konstruktion!

Det är tydligen de 4 transistorerna på rad som värmer kortet. Man hade ju kunnat utnyttja bottenplåten i chassit för kylning och sluppit fläkten om man tänkt på det när kortet designades. Så gör ju både LC Audio och Hypex.
Man har kanske räknat ut att fläkt + logik blir billigare roadability än en aluprofil från kort till chassi. Vad vet jag.

Vem blir först med att koppla kylelement till kortet och skrota fläkten?
Steget verkar bra nog för en sån insats tycks det.

Kan man klistra kylare direkt på kapslarna eller måste man få kontakt med "pölarna" av lödtenn vid transistorerna?

Har pölarna olika polaritet?

Hur ser undersidan på kortet ut?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-13 00:21

Jo just det; Anledningen till att jag började skriva inlägget:

Man kan nog inte bedöma om man har problem med värme i det här fallet genom att känna på chassits temperatur med handen. Det fläkten kyler är ytmonterade utgångstransistorer och dom kan nog bli glödheta utan att det känns på förstärkarens utsida eller på kylluften.

Uttrycket "Junction To Case" ringer en klocka för mig....

Nån som har bilder på kortets undersida?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-03-13 01:28

Finns ju superlim tillsammans med pasta i en och samma tub som går att köpa för att limma kylare på olika komponenter. Frågan är dock hur stor kylare som behövs till de 4/5. Sitter även några en bit bort vid de större kondingarna som dock inte får något direkt luftflöde över sig men som troligen också blir glada om de får lite kylning.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-03-13 19:51

Jag har bara tittat på en bild på förra sidan i tråden, så ta detta med en nypa salt.

Pölarna har olika polaritet.

Det är inte den svarta kapseln på komponenterna som skall kylas, utan den stora metall biten. Eventuellt kanske man kan löda dit en plåt bit, i stora pölen. Det kräver dock lite forskning. Det kan vara så att det sitter flera vior i stora pölarna. För att leda värme till andra sidan kortet. Men det vet jag inte.

Sedan är det nog andra komponenter som kan bli varma också, t.ex. fem watts motståndet.

PS. Värmekamera :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-13 23:00

Tyvärr har jag ingen lust att ta ur kortet ur chassiet för att se hur komponenterna är monterade. Den fläkten jag bytte till är dock i praktiken ljudlös/går på ganska lågt varv, så ljudet är verkligen inget problem hos mig. Frågan om komponenterna får dålig kylning får framtiden utvisa.

Och just det kan man undra över. Kortar man livslängden på komponenterna om kylningen är för dålig? Eller är det ok så länge de hinner svalna mellan belastningarna så att de inte ger upp av tillfällig överhettning? Fattar ni frågan?!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-14 08:59

det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-14 11:01

celef skrev:det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?

Skulle inte tro det. Delning vid 100Hz (ej ställbart), troligen 12dB/okt. Dessutom krävs det två steg för att få till en stereo-setup. När man använder det inbyggda filtret nyttjas ena kanalen till lågpass och den andra till högpass. Inga lågnivåsignaler tillgängliga från filtret.

Antar att detta bara kan fungera vid normalt PA-bruk, med en sub och topp per kanal, med modulerna placerade på varandra.

Behöver man delningsfilter för HiFi-bruk får man köpa DSP-versionen. Den verkar faktiskt riktigt ok, om man ser till inställningsmöjligheterna även om det fortfarande saknas lågnivåutgångar för högpass.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-14 14:03

Det verkar som att 3000-modellen har fått små kylare i form av (koppar?) - bleck lödda i pölarna:

Bild

Sen kan man klistra självhäftande kylare på kopparblecken:

Bild

Risken för kortis är reell.... :roll:

Det bästa kanske vore att försöka löda fast några stöddigare kylare i pölarna eller skruva liknande i kopparblecken med pasta?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-14 14:48

Man kan tänka sig att Behringer resonerar så här:

" så billigt att tillverka som möjligt, men förstärkaren ska funka även inlåst i ett görvarmt rackskåp fullsmockat med andra värmekällor "

Fakta:

- Fläktkylning är typ alltid mer effektiv och billig än passiv konvektion.
- Musikälskare och cineaster gillar inte oljud från utrustningen.

NU 1000 blir altså inte så varmt i kristallerna att man behöver kosta på några kopparbleck förutsatt fungerande fläktkylning.

Maximal termisk koppling mellan pölar och kylare verkar vara vägen att gå. Det borde vara flaskhalsen. All värme måste gå vägen över pölarna och den arean är begränsad. Onödigt med monsterkylare om inte värmen tar sig fram till dom? Lite som att kyla fyra oisolerade 3886...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-03-23 16:22

Vad krävs för att fläkten ska starta? Eller går den kontinuerligt? Funderar på att ha den i en låda så borde ju inte behöva höra fläkten, men ändå...

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-23 18:59

landa skrev:Vad krävs för att fläkten ska starta? Eller går den kontinuerligt? Funderar på att ha den i en låda så borde ju inte behöva höra fläkten, men ändå...

Den går kontinuerligt. Varvtalsstyrd utifrån nån temp-sensor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-23 20:13

Kalejdokom skrev:
celef skrev:det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?

Skulle inte tro det. Delning vid 100Hz (ej ställbart), troligen 12dB/okt. Dessutom krävs det två steg för att få till en stereo-setup. När man använder det inbyggda filtret nyttjas ena kanalen till lågpass och den andra till högpass. Inga lågnivåsignaler tillgängliga från filtret.

Antar att detta bara kan fungera vid normalt PA-bruk, med en sub och topp per kanal, med modulerna placerade på varandra.

Behöver man delningsfilter för HiFi-bruk får man köpa DSP-versionen. Den verkar faktiskt riktigt ok, om man ser till inställningsmöjligheterna även om det fortfarande saknas lågnivåutgångar för högpass.

Vad är normalt PA-bruk? Vad är normalt HiFi-bruk? Tror det är väldigt svårt att beskriva rakt av. Att köpa ett steg med DSP verkar helt bakvänt då man vill justera delningar tillsammans. Och förstås fas, delay, osv på bara ett ställe. Ser bara möjligheter till problem och svårigheter till att optimera. Skulle mycket hellre köpa ett separat Behringerfilter.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-13 10:12

Finns det någon som testat DSP modellen ännu ?

Intressant om man kan slopa minidsp och bara köpa ett stereosteg med inbyggd peq för 2000:- .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-13 19:02

Jag ska beställa ett Inuke NU6000DSP imorgon. Men det dröjer 2-3 veckor innan subbarna är färdigbyggda & igång tyvärr.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2012-10-14 03:21

Ingen som gjort mätningar på de ännu? Förutom danskarna vsa.
Skulle vilja se lite sk "pålitliga faktiskt-mätningar"..därmed inte sagt att jag misstror våra kära grannar söderöver..men.. :)

Det hade varit kul att veta vad de lämnar i effektväg. Vore inte helt fel att byta ut 40kilo steg mot 11kg (2x5,5kg) i stegracket, om de håller måttet.

Även om det är bra ryggträning så finns det roligare saker att göra än att släpa på tunga steg. :wink:
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-20 21:19

JonasW: Fått ditt steg än?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-20 23:20

Sanny_X skrev:JonasW: Fått ditt steg än?

Yep, ligger här på kontoret. Väntar på att snickaren ska komma tillbaka från sin utlandsresa (nästa helg) så att lådorna blir klar.

Då ska det testas!

Kan iof alltid starta det bara utan last om det är något ni vill att jag ska kika på?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-21 07:39

Ingen brådska. :)

Ska bli intressant att höra vad du tycker om det, är själv sugen på ett 3000.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-12-10 22:10

Hoppar in i tråden (som verkar somnat) med lite egna erfarenheter. Har bytt fläkten eftersom originalet verkligen väsnas. Dock har jag fått problem med jordbrum efter utbytet som jag inte får bukt med. Tar tacksam mot tips på åtgärder alt kommentar om det kan vara fel på min installation av den nya fläkten

Innanmätet när originalfläkten är borta och klippta kablar
Bild

Bild från baksidan innan operation
Bild

Skarvade kablar med lödning och krympslang. Iso-kontakt i änden för att kunna prova olika medföljande adaptrar (17/ 10/ 7 db).
Bild

Adapter 10 db monterad
Bild

Noctua fläkt att montera
Bild

"Färdigt" resultat
Bild

Snyggt eller!? vad kan mitt jordbrum bestå av? har det med installationen att göra!? snälla, hjälp mig för mitt tålamod är inte det bästa ft (inte heller min tekniska kunskap) :(
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-10 22:58

Jag glömde helt bort denna tråd. Jag behövde inte modda mitt steg då det står i rummet intill biorummet. Så jag är inte till någon hjälp där.

Men i övrigt så är DSP6000-steget grymt. Driver mina fyra daytonbasar utan att tveka och låter bra! DSP:n fungerar bra, särskilt med tanke på priset. 8 filter räcker långt.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-12-10 23:40

Kul med uppdatering! Funderar själv på hur jag skall lösa basproblematiken. Inte gör det nåt om det går komma litet billigt undan...
Hur skulle du beskriva brusbotten?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-12-10 23:58

Är inget brus utan brum. Kopplade in mitt gamla nad2200 i samma nätiuttag och minidsp och då är brummet som bortblåst. Kan inuke vara känsligare eller kan det hänt något med det vid fläktbytet? synd för steget har potential, speciellt med den nya fläkten. Min tanke var att behålla kåpan som styr luften intakt dock med kraftigt reducerad hastighet föt ljudets skull. Får se hur jag ska gå vidare :(
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi