Ormolja för 19 800:- ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Ormolja för 19 800:- ?

Inläggav Nefilim » 2011-02-11 20:25

Ja är det?

DeMag

19 800 SEK. Då måste det vara bra! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-02-11 20:44

Står på sidan att 'Experiment har visat att en roterande CD bygger upp magnetfält i disken. Detta är till och med mätbart. Att bli av med denna magnetism ger hörbart bättre ljud.'

Så om jag stannar skivan så ger det hörbart bättre ljud?

Jag vill nog påstå att det inte är hörbart alls.

Nåja, alltid nån som finner glädje i att med denna så är plasten avmagnitiserad.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-02-11 22:20

19800 SEK, halledunadeda... för min del hade det varit precis lika absurt om skitet kostat 198 000 SEK, eller 19 800 000 SEK. 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-02-11 22:24

En laser störs inte av magnetism !

Och inte groparna i CD'n heller för den delen ! En bluffprodukt !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-02-11 22:27

Ja hur har man klarat sig utan en sån där??
Om det ger en hörbar skillnad på musik CD's så borde den ju göra skillnad på data skivor också, för alla har väl problem med att filerna är trasiga hela tiden när man kopierar över dom från en skiva till datorn... eller? :wink:

Bättre att elda upp pengarna, då får man ju ut värme av dom ivarjefall!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-02-11 22:29

Kanske läge för ett gruppköp med bra rabatter?

Skicka PM för intresseanmälan.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-02-11 22:30

Helt otroligt finns det värkligen folk som köper skiten ?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-02-11 22:30

JB skrev:Ja hur har man klarat sig utan en sån där??
Om det ger en hörbar skillnad på musik CD's så borde den ju göra skillnad på data skivor också, för alla har väl problem med att filerna är trasiga hela tiden när man kopierar över dom från en skiva till datorn... eller? :wink:

Bättre att elda upp pengarna, då får man ju ut värme av dom ivarjefall!

Tror ni den ger bättre ljud på magnetband med??

Förutom att det kan bli helt tyst... :?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-11 22:32

Skulle förr tro att det byggs upp statisk elektricitet p.g.a. av plasten.
Man kanske skulle ESD-skydda CD'na.
Elektrostatiska urladdningar (på engelska ESD, akronym för Electrostatic Discharge)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-11 23:17

Orkar folk med dylika inlägg fortfarande? :)

Måste nog ta och googla ett par 100.000 kr högtalarkablar..hmm...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-12 00:12

patjoh skrev:Orkar folk med dylika inlägg fortfarande? :)

Flera i tråden som verkar arga, någon som köpt och känner sig lurad?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-02-12 00:50

Goldfinger skrev:

Nä, naturligtvis inte.

Du tycker då att det är OK att bedra, svika, lura, stjäla... ?

Människor med en moral som inte enbart innehåller det enkla budet att tjäna så mycket som möjligt tycker inte det.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-12 02:01

n3mmr skrev:
Goldfinger skrev:

Nä, naturligtvis inte.

Människor med en moral som inte enbart innehåller det enkla budet att tjäna så mycket som möjligt tycker inte det.

Ja, här på forumet faktiskt.se så är det säkert många som köpt avmagnetiserare (Nefilim?) och högtalarkablar för 100.000 kr som känner sig lurade. Så vi bör nog lägga ned maasa tid på och förklara de blivit "lurade". Annars är det kanske synd om dem? :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-02-12 02:23

Aluminium har en permeabilitet på 1,0000214. Permalloy kan tex. ha värdet 100 000,00. Aluminium är alltså inte särskilt magnetiskt. Det vore lika vettigt att försöka avmagnetisera luft som har nästan samma permeabilitet som alu.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-12 11:35

n3mmr skrev:Du tycker då att det är OK att bedra, svika, lura, stjäla... ?

+1
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 11:38

Om nu inte funktionen hos den där apparaten är värd några nittontusen, så kanske åtminstone konstruktionen av densamma kan vara värd en del.

Förmodligen inte nitton.

Men kanske tolv?

:roll:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-12 12:07

Fast hur många procent av kunderna tror du är intresserad av en välbyggd maskin som inte gör något?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 12:23

Nattlorden skrev:Fast hur många procent av kunderna tror du är intresserad av en välbyggd maskin som inte gör något?

Väldigt få.
Om man nu inte är intresserad av just konstruktioner och utföranden.

Men då skulle jag hellre investera i någon gammal otummad Leica i originalkartong än en märklig avmagnetiserare.

För övrigt så är det där "våffeljärnet" säkert jättebra på att avmagnetisera saker och ting!
Den processen utför den förmodligen med enastående bravur.

Huruvida detta rigorösa avmagnetiserande inverkar på den musikaliska - och alltså inte enbart den magnetiska - upplevelsen, är en annan fråga.

Pfh, förvisso beror det ju på vad köparens syfte med "smörgåsgrillen" är:
Är det att avmagnetisera saker i sin stereoanläggning?
Eller är det att få en godare musikalisk upplevelse?

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2011-02-12 13:15

Jag har förvisso inte använt produkten, men inte vill väl den gode Josef S lura oss? Om han skriver att han hör skillnad så är det väl så. Eller?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-02-12 13:18

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:45, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-12 13:29

Ormsalva är billigare på Apoteket.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-02-12 13:41

Jag tror inte att Svalander medvetet luras. Han tror säkert på den här produkten. Han har sålt såna här grejer i många år. Han har även en hel del användbart som han säljer också.

Jag och en polare var för en tid sedan nere i Göteborg i en av sveriges tyngsta hifibutiker. Där såldes en hel del vad jag vi kalla ormolja. Killen som äger butiken var dock helt övertygad om produkternas förträfflighet för det hörde han ju helt tydligt med egna öron.

Blindtester förkastade han dock rejält. Jag tror faktiskt inte att han heller säljer prylar han inte tror på men det kändes som han inte ville veta av någon sanning om nu någon sanning finns :)

Fina grejer hade dom i alla fall och gott kaffe och jag vill definitivt inte kalla dom lurendrejare då dom uppenbarligen trodde att dom hörde skillnader.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-12 14:08

n3mmr skrev:

8O

Det står ju på sidan hur/vad den gör. Säljaren kan ju inte ta ansvar för att varje köpare får det denne "verkligen" behöver - det måste köparen göra. Annars är det lika omoraliskt fel att sälja godis till småbarn (det är ju inget man egentligen behöver, det är skadligt, det är onyttigt, det kostar pengar som man kunde lagt på "bättre saker"...)

Inse att den sortens "HiFi" är av en ren hobby-karaktär och tillfredställer behov som inte nödvändigtvis har med funktionaliteten att göra. Gillar man t.ex. att pyssla med såna prylar och ge sig själv en placebokick så är den idealisk. Precis som godis kan ge (kickar).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 14:13

Ja, jag tror inte heller på att det handlar om lureri.

Lureri: Medvetet få någon att tro på en osanning.

Varför skulle man ägna tid åt att ta fram en sånhär manick, eller andra tveksamma saker om det vore för att lura folk.
Den konspiatoriskt lagde håller nog inte med mej.

Okunskap. Eller snarare oförmåga att sålla mygg från kameler, dvs dålig urskillningsförmåga, är troligen grunden för att dessa saker finns.

En förvisso kompetent ingenjör, men med dålig förmåga att se syften och sammanhang, eller olika faktorers relationer till varandra och till upplevelsen, kan naturligtvis konstruera i sig fungarande pryttlar.

Men, det är alltså inte solklart att vederbörande uppfinnare samtidigt har omdömet i balans.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-12 15:10

jannemannen skrev:En laser störs inte av magnetism !

Och inte groparna i CD'n heller för den delen ! En bluffprodukt !

Mvh/Janne

Det stämmer nog, en laser störs säkert inte av magnetism. Fast det är bara vad jag tror, inte vet.

Men jag har tidigare skrivit om statiskt uppladdade skivor (cd´s alltså) där man kan tänka sig att påverkan sker. Inte på lasern men på närliggande elektronik. Plast, är ju som alla vet, normalt inte elektriskt ledande. Om man gnider en CD, eller bara separerar den från asken, så kommer skivan laddas upp med statisk elektricitet. Det är precis så som isolerande material beter sig så det är inget nytt. Att statisk elektricitet skapar ett strålande fält är heller ingen rocket science, det är lätt mätbart.

Eftersom plast inte leder ström så kommer CD´n kunna ha olika laddning på olika ställen. Det kan lätt bli typ + 3000 volt på ett ställe och lika mycket minus bara någon centimeter bort. Detta är inget humbug och också lätt mätbart, för den som tvivlar.

Om man nu tänker sig en plastskiva (CD´n) rotera med ett par hundra varv i minuten och denna skiva är statiskt uppladdad, dessutom olika mycket på olika punkter - och med potentialskillnader på tusentals volt. Kan man tänka sig att detta pulserande elektriska fält möjligen påverkar kringliggande elektronik?

Jag hävdar att det kommer göra så. OM det har någon påverkan på det ljudande resultatet är en helt annan sak. Troligen inte, men det beror i högsta grad på elektronikens, och mekanikens, utformning.

Det här betyder inte att jag stödjer apparater för knappt 20 tusen som ska avmagnetisera diverse produkter. Tvärtom. Om man nu absolut vill avmagnetisera sina grejor kostar det bara bråkdelen av denna summa. Allt som behövs är en spole och många ampere...

Jag tror inte att de magnetiska restprodukter som finns i alu och i plasten (i en CD) är ett stort problem utan att det snarare kan vara den elektrostatiska uppladdningen. Men att neutralisera en CD kräver bara lite antistatvätska för typ 90:-/l (som räcker till tusentals CD) för att ta ett exempel.

Men om nu någon är villig att investera en månadslön i en tjusig apparat som avmagnetiserar sådant som knappt finns, tja det är väl upp till köparen?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-02-12 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-12 15:18

jag tycker det är helt okej att sälja vad som helst så länge ingen tvingas till att köpa, många skulle förmodligen vilja förbjuda mineralvattnet jag älskar
Bikinitider

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-02-12 16:27

Tillfällig avmagnetisering är bra för omsättningen, liksom:

http://svtplay.se/v/1925573/syre_pa_burk_till_forsaljning

Godis är frukt
Shatterer of words

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-12 21:30

patjoh skrev:Orkar folk med dylika inlägg fortfarande? :).
+1

jag pratade lite med Svalander idag på mässan, han verkade jätterar och jag har svårt att tänka mig att han skulle försöka lura någon.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 21:45

_Fredrik_ skrev:
+1

jag pratade lite med Svalander idag på mässan, han verkade jätterar och jag har svårt att tänka mig att han skulle försöka lura någon.

Tror att den karln är en hejdundrade entusiast som både har en hel del teknisk kunskap och emellanåt kanske lite för mycket entusiasm.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-12 22:41

Strmbrg skrev:
_Fredrik_ skrev:
+1

Tror att den karln är en hejdundrade entusiast som både har en hel del teknisk kunskap och emellanåt kanske lite för mycket entusiasm.

ja, hur många hundra olika utgåvor av Fyra årstiderna är det nu han har?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-12 22:48

En nära bekant till mig har en sån där avmagnetiserare. Först surnade han till, för i hans CD-spelare blev det ingen hörbar skillnad efter att ha avmagnetiserat CD och han var på väg att returnera den. Efter experiment med att avmagnetisera kablar mm. har han och besökande "guldöron" konstaterat att repeterbara hörbara förändringar inträffar i oväntade sammanhang.
Därmed kände han att han knappast kunde anklaga säljare eller tillverkare för humbug. I förhållande till vad han spenderat på hifi och relaterade prylar under åren är denna sannolikt en av de som gett minst utdelning, men troligen inte allra minst jämfört med kablar, och förresten blev några "intressantare" efter avmagnetisering.

Nu tror jag avmagnetiseraren är undanställd någonstans, sannolikt för att det tog fokus från anläggningens syfte - att spela musik, för jag har inte sett den på ett tag, den kan faktiskt vara såld :?

En mycket billigare tweak, om man har en CD-spelare som kan tänkas bli påverkad av roterande potentialskillnad i skivan är att leta upp en gammal 5 1/4" floppy diskett, klippa upp höljet, ta ut magnetskivan och klippa kanten till CD-storlek och lägga magnetskivan ovanpå CDn och lyssna. På vissa skivor var skillnaden tillräckligt repeterbar att en improviserad blindtest där en kompis öppnade släden utom synhåll för oss andra och ibland (men inte varje gång) lade på eller tog av floppyn tog vi som lyssnade inte miste.

Trots allt tycker jag att den musikaliska upplevelsen påverkas så marginellt att jag inte brukar lägga på floppyn till vardags.

Jag resonerar oftast på samma sätt med nätkablar till höga priser. Ingenjörsmässigt tänkt borde det inte höras skillnad med sådana, men tyvärr säger mina sinnen att de i vissa fall ger en hörbar skillnad till det bättre, men då frågar jag mig själv om den hörbara skillnaden verkligen förbättrar min musikaliska upplevelse i en grad som motsvarar priset, och det har hittills inte inträffat. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-13 01:09

Precis Lennart, det är så utvecklingen går framåt, genom att hela tiden utmana och ompröva, istället för att luta sig tillbaka och låta sig vila på gammalt dammigt verifierat, de mest tvärsäkra brukar vara de som aldrig provat att experimentera.
Trots detta skulle jag heller aldrig köpa en dylik produkt, är visserligen bekant med maskinen och har upplevt skillnader, men av typen man också kan uppleva genom att pausa lyssningen några minuter och sedan köra samma låt igen med identiska förhållanden.
Alltså inte mycket värt för min del.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 01:16

Alltid skrattretande att se folk som försvarar dessa blåsare. Hifinördar måste vara dom mest lättlurade gruppen människor på jorden. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-13 01:36

subjektivisten skrev:Alltid skrattretande att se folk som försvarar dessa blåsare. Hifinördar måste vara dom mest lättlurade gruppen människor på jorden. :D

Ja, eller hur . . . :roll: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-13 10:27

Ett utdrag om vad Bill50x skrev om ESD.
Men jag har tidigare skrivit om statiskt uppladdade skivor (cd´s alltså) där man kan tänka sig att påverkan sker. Inte på lasern men på närliggande elektronik.

Det där om påverkan på närliggande elektronik fick jag en chock om, när jag var på utbildning på Nordiska ESD-rådet. Bilderna på de defekta kretskorten påverkade av ESD-urladdningar glömmer jag aldrig. Numera har jag kompletterat ESD-skyddet i produktionen även vad gäller bl.a. el-mejslar, golvmattor o.s.v. vid hantering, programmering av elektronik.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2011-02-13 10:35

subjektivisten skrev:Alltid skrattretande att se folk som försvarar dessa blåsare. Hifinördar måste vara dom mest lättlurade gruppen människor på jorden. :D

Mmmm, lättlurade och påverkningsbara. :roll:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-13 13:50

Snälla, kan du inte försöka sparka upp den vidöppna dörren en gång till? Snälla.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 17:16

_Fredrik_ skrev:Snälla, kan du inte försöka sparka upp den vidöppna dörren en gång till? Snälla.

Visst, det är ju ständiga självmål från dessa skämtare :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-13 17:25

1987 skrev:

Mmmm, lättlurade och påverkningsbara. :roll:

:lol: +1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Återgå till Generellt om hifi