Ormolja för 19 800:- ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-12 22:48

En nära bekant till mig har en sån där avmagnetiserare. Först surnade han till, för i hans CD-spelare blev det ingen hörbar skillnad efter att ha avmagnetiserat CD och han var på väg att returnera den. Efter experiment med att avmagnetisera kablar mm. har han och besökande "guldöron" konstaterat att repeterbara hörbara förändringar inträffar i oväntade sammanhang.
Därmed kände han att han knappast kunde anklaga säljare eller tillverkare för humbug. I förhållande till vad han spenderat på hifi och relaterade prylar under åren är denna sannolikt en av de som gett minst utdelning, men troligen inte allra minst jämfört med kablar, och förresten blev några "intressantare" efter avmagnetisering.

Nu tror jag avmagnetiseraren är undanställd någonstans, sannolikt för att det tog fokus från anläggningens syfte - att spela musik, för jag har inte sett den på ett tag, den kan faktiskt vara såld :?

En mycket billigare tweak, om man har en CD-spelare som kan tänkas bli påverkad av roterande potentialskillnad i skivan är att leta upp en gammal 5 1/4" floppy diskett, klippa upp höljet, ta ut magnetskivan och klippa kanten till CD-storlek och lägga magnetskivan ovanpå CDn och lyssna. På vissa skivor var skillnaden tillräckligt repeterbar att en improviserad blindtest där en kompis öppnade släden utom synhåll för oss andra och ibland (men inte varje gång) lade på eller tog av floppyn tog vi som lyssnade inte miste.

Trots allt tycker jag att den musikaliska upplevelsen påverkas så marginellt att jag inte brukar lägga på floppyn till vardags.

Jag resonerar oftast på samma sätt med nätkablar till höga priser. Ingenjörsmässigt tänkt borde det inte höras skillnad med sådana, men tyvärr säger mina sinnen att de i vissa fall ger en hörbar skillnad till det bättre, men då frågar jag mig själv om den hörbara skillnaden verkligen förbättrar min musikaliska upplevelse i en grad som motsvarar priset, och det har hittills inte inträffat. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-13 01:09

Precis Lennart, det är så utvecklingen går framåt, genom att hela tiden utmana och ompröva, istället för att luta sig tillbaka och låta sig vila på gammalt dammigt verifierat, de mest tvärsäkra brukar vara de som aldrig provat att experimentera.
Trots detta skulle jag heller aldrig köpa en dylik produkt, är visserligen bekant med maskinen och har upplevt skillnader, men av typen man också kan uppleva genom att pausa lyssningen några minuter och sedan köra samma låt igen med identiska förhållanden.
Alltså inte mycket värt för min del.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 01:16

Alltid skrattretande att se folk som försvarar dessa blåsare. Hifinördar måste vara dom mest lättlurade gruppen människor på jorden. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-13 01:36

subjektivisten skrev:Alltid skrattretande att se folk som försvarar dessa blåsare. Hifinördar måste vara dom mest lättlurade gruppen människor på jorden. :D

Ja, eller hur . . . :roll: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-13 10:27

Ett utdrag om vad Bill50x skrev om ESD.
Men jag har tidigare skrivit om statiskt uppladdade skivor (cd´s alltså) där man kan tänka sig att påverkan sker. Inte på lasern men på närliggande elektronik.

Det där om påverkan på närliggande elektronik fick jag en chock om, när jag var på utbildning på Nordiska ESD-rådet. Bilderna på de defekta kretskorten påverkade av ESD-urladdningar glömmer jag aldrig. Numera har jag kompletterat ESD-skyddet i produktionen även vad gäller bl.a. el-mejslar, golvmattor o.s.v. vid hantering, programmering av elektronik.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2011-02-13 10:35

subjektivisten skrev:Alltid skrattretande att se folk som försvarar dessa blåsare. Hifinördar måste vara dom mest lättlurade gruppen människor på jorden. :D

Mmmm, lättlurade och påverkningsbara. :roll:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-13 13:50

Snälla, kan du inte försöka sparka upp den vidöppna dörren en gång till? Snälla.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-13 17:16

_Fredrik_ skrev:Snälla, kan du inte försöka sparka upp den vidöppna dörren en gång till? Snälla.

Visst, det är ju ständiga självmål från dessa skämtare :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-13 17:25

1987 skrev:

Mmmm, lättlurade och påverkningsbara. :roll:

:lol: +1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Föregående

Återgå till Generellt om hifi