Inga svar visst... Haas-effekten, eller precedenseffekten är att ett ljud som anländer före ett annat lokaliseras, dvs om man har två högtalare som spelar identiska ljud sånär som på att den ena högtalaren är fördröjd, så verkar ljudet komma ifrån den som kommer först.
Om man blandar in lite ljudstyrkeskillnad mellan högtalarna så kan man få till denna bild (ur ELAK-boken):
Vi ser tex att om tidsskillnaden mellan högtalarna är 15 ms så kan den tidigaste vara upp till 10 dB svagare och ändå lokaliseras ljudet dit.
Om fördröjningen är mer än 30 ms börjar man märka att det är två källor och är det mer än 50 ms blir det ett tydligt eko. Siffrorna är väl ungefärlige, övergången är inte tvär, men de olika områdena finns definift.
Hoppas det klargjorde nåt, av frågan att döma har du missuppfattat vad precedenseffekten är och vad den får för konsekvenser. Eller så har jag missuppfattat frågan...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.