Haas-fönstret.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

matson

Haas-fönstret.....

Inläggav matson » 2004-11-21 11:36

Läste någonstans att Haas-fönstret skulle vara 20ms.....
(Haas-fönster=tiden det är tyst mellan direkt ljud och första anländande reflektionen)

Hur skall man få till detta? Enda lösningen jag kan tänka mig är att man flyttar in i en kyrka(eller liknande lokal med enorm takhöjd) och sen sitter och lyssnar i en "tennisdomarstol".....inte helt praktiskt :P

20ms skulle ju innebära ett avstånd på ca 6 meter om jag räknat rätt.

Hur resonerar ni kring detta?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-22 21:27

Inga svar visst... Haas-effekten, eller precedenseffekten är att ett ljud som anländer före ett annat lokaliseras, dvs om man har två högtalare som spelar identiska ljud sånär som på att den ena högtalaren är fördröjd, så verkar ljudet komma ifrån den som kommer först.

Om man blandar in lite ljudstyrkeskillnad mellan högtalarna så kan man få till denna bild (ur ELAK-boken):

Bild

Vi ser tex att om tidsskillnaden mellan högtalarna är 15 ms så kan den tidigaste vara upp till 10 dB svagare och ändå lokaliseras ljudet dit.

Om fördröjningen är mer än 30 ms börjar man märka att det är två källor och är det mer än 50 ms blir det ett tydligt eko. Siffrorna är väl ungefärlige, övergången är inte tvär, men de olika områdena finns definift.

Hoppas det klargjorde nåt, av frågan att döma har du missuppfattat vad precedenseffekten är och vad den får för konsekvenser. Eller så har jag missuppfattat frågan... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-22 22:07

Man brukar säga att ljud som kommer inom 5ms grumlar ljudet och om det kommer efter det så kan det ge extra rumskänsla men nivåerna på dessa reflekterade ljud spelar, som Svantes bild visar, en stor roll. Dessutom spelar vinkeln från orginalljudet ett stror roll men det har jag inte sett några siffror på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi