Moderator: Redaktörer
ivor-isobarik skrev:Kan inte erinra mig att jag uppfyllt kvoten av inlägg där jag nämnt Linn denna vecka varför jag genom denna tråd råder bot på detta mitt misslyckande i kampen för en perfekt värld.
Första boken:
Allt var tomt platt,stökigt,blott en massa osorterade ljud samt sökare som lyssnade på ljud,mätte,beräknade och försökte i blindo finna vägen till musikens lyckliga land.
Ivor lyste med sitt ansikte och sade:
Följ den enda sanna vägen och hälbrägdagörelsen skola stå eder bi så sant som att kopparn i en femöring är värt döda för,jag skola härmed giva er den första källan till frälsning i form av 12 tums LP skiveanordning.
På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.
På den tredje dagen uppfanns Isobarikprincipen och därefter fanns harmonin hos alla barnen i Vår frälsares värld som vandra i ljuset!
ivor-isobarik skrev:På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.
Bill50x skrev:ivor-isobarik skrev:På den andra dagen skapades KAN 1 som under lång tid stod som monumentet av den enda sanna högtalaringenjörskonsten och symbolen för hur IÖ bland annat skulle kunna hitta inspiration till en nästan en tiondel så bra högtalare.
Linn Kan var och är en kass högtalare. Den må svänga och låta kul men bortsett från på några få skivor låter den patetiskt tunn och skramlig.
Den låter minst lika illa som Linn-pickupen K5, en pickup som hade ett välljudsfönster på ca en månad. Under tre veckors inkörning lät den skräp, sedan OK, efter en månad (eller så) var den slut.
IÖ´s piP lämnar en Kan gråtandes i dammet.
/ B
Richard skrev:Felet kommer då många tror att bara för att en kedja med anpassade apparater låter fint tillsammans så gör de alltid det utanför kedjan också.
Så är det inte.
Richard skrev:Håller inte med dig riktigt, Bill 50x...
I fallet Linn handlar det hela tiden om anpassning och byggstenar och kombinerar du KAN 1 med tex naim nait 1 och en gammal LP 12 med
masoniteplatta och ittok-arm med asak-pickup så låter det väldigt bra- minst lika bra som grejorna gör idag.
UrSv skrev:Oj! Vilka helt revolutionerande tankar. Ta en kass högtalare, koppla in den till en medioker stärkare och spela på en instegsskivspelare så spelar det minst lika bra som "grejorna gör idag".
Fast om man väljer "grejorna från idag" omsorgsfullt kan det säkert låta precis så. Ta t.ex. någon Eltaxhögtalare kopplad till en byggjobbarradio med en MP3-spelande köksfläkt som källa...
Jag förstår inget. Är det det där du sammanfattar i din signatur?"Matchning av färgande komponenter resulterar i sameness"
Moment-23 skrev:Richard skrev:Felet kommer då många tror att bara för att en kedja med anpassade apparater låter fint tillsammans så gör de alltid det utanför kedjan också.
Så är det inte.
Men det KAN vara så. Majik I och piP låter jättebra tillsammans, faktiskt bättre än en billig denonreciever och piP
Bill50x skrev:Richard skrev:Håller inte med dig riktigt, Bill 50x...
I fallet Linn handlar det hela tiden om anpassning och byggstenar och kombinerar du KAN 1 med tex naim nait 1 och en gammal LP 12 med
masoniteplatta och ittok-arm med asak-pickup så låter det väldigt bra- minst lika bra som grejorna gör idag.
Det är precis så jag senast lyssnade på Kan. Och det skramlade friskt redan då (mitten 80-talet) och Kan skramlar inte mindre idag, oavsett vad du matar dem med. Tror jag. Jag har lyssnat med lite olika källor och det har låtit ungefär likadant och jag tror att högtalarens karaktär bibehålls oavsett vad som finns innan.
Kan är helt enkelt en väldigt begränsad högtalare, även om den svänger friskt.
Sorry, vi har nog helt enkelt olika åsikt
/ B
mapem skrev:LP12, Nait 1 och Kan hör till de mer hemska lyssningsupplevelser jag varit med om. Och jag tror högtalaren var det som förstörde alltihop, för de andra ingående delarna kan minsann skapa välljud i andra sammanhang, har jag hört med alldeles eget öra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster